تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803790192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوری از روحیه انقلابی گری، علت اصلی انحراف جامعه نبوی بود/دشمن از روحیه انقلابی مردم ایران می ترسد


واضح آرشیو وب فارسی:رهیاب: پژوهشگر تاریخ اسلام در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دشمن با روحیه انقلابی مشکل دارد و انقلابیونی مثل زبیر که بر روی علی شمشیر کشیدند، مشکل نفسانی و تابع هوای نفس بودند.به گزارش رهیاب،همایش انقلاب اسلامی، از عصر نبوی تا عصر خمینی با حضور رجبی دوانی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشکده الهیات برگزار شد. در این همایش محمد حسین رجبی دوانی انقلاب در ادبیات به معنای تحول عمیق است و انقلاب ها اگر فقط در بخش سیاسی رخ دهد انقلاب کاملی نیست، انقلاب های کامل انقلاب های هستند که موجب تحول هم در بخش سیاسی و هم فرهنگی و هم اجتماعی و اقتصادی می شود و انقلابی که پیامبر اکرم (ص) در عصر خود به پا کرد یک انقلاب همه جانبه بود. وی افزود: در زمان پیامبر (ص) مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آشفتگی های عجیبی پیدا کرده بود و هم ادیان الهی و هم ادیان باطل به بن بست رسیده بودند و تمدن های شکوفایی مثل ایران ساسانی و تمدن ورم دچار انسداد شده بودند. این تحلیل گر مسائل دینی اظهار داشت: دین یهود به دلیل اختلاف های شدیدی که داشتند و درگیری های که با مسیحیان داشتند موقعیت نامناسبی داشتند چرا که مسیحیان معتقد بودند این یهودی های بودند که مسیح را کشتند. وی ادامه داد: همین وضعیت نامناسب قوم یهود سبب شده بود بخشی از یهودی ها برای کسب امنیت و همچنین برای اینکه بتوانند آخرین منجی را از نزدیک ببینند به جزیره العرب آمده و در آنجا ساکن شده بودند. رجبی دوانی گفت: دین مسیحیت هم اوضاع نا به سامانی داشت و دچار فرقه گری ها و انشعابات شدیدی شده بود و در روم غربی که دولت روم مضمحل شده بود، فرقه گرایی شدید شده بود و کاتولیک آنجا حکم رانی می کرد و در روم شرقی نیز ارتدوکسی حاکم بود. وی افزود: ارتدوکسی به لحاظ دینی تعصب های شدیدی داشتند و پیروان فرقه های دیگر را به شدت اذیت می کردند و نوعی خفقان شدید در روم شرقی برپا کرده بودند. این پژوهشگر دینی با اشاره به وضعیت تمدن ایران باستان عنوان کرد: در ایران مذهب رسمی زردشت بود که زردشت به مرور از آموزه های خود فاصله گرفته بود و وارد دربار شده بود و به یک دین توجیه گر حکومت تنزل پیدا کرده بود و اقدامات ظالمانه شاهان را توجیه می کرد. وی افزود: به این سبب زردشت بین مردم جایگاه خاصی نداشت و این بی دینی سبب شده بود که فرقه های بین مردم ایجاد شود و مردم به مانی ها و مزدکی ها روی بیاورند. رجبی دوانی در تشریح وضعیت فرهنگی و اعتقادی مردم دوران پیامبر به بت پرستی اشاره کرد و گفت: بت پرستی بین مردم جزیره العرب گسترش شدیدی یافته بود و این بت پرستی باعث شده بود بسیاری از ارزش های دینی از بین برود و یا تغییر شدید پیدا کند. وی افزود: این وضعیت متأسفانه سبب شده بود فقر، فساد و فحشا بیش از بیش در جزیره العرب زیاد شود و جامعه سراسر جهالت و فساد مطلق بود. این پژوهشگر گفت: البته در تمدن روم و ایران هم این فقر و فساد حاکم بود و در ایران که ساسانی های که به دادگری معروف هستند به شدت دنبال جامعه طبقاتی بودند و مردم پایین نوکر و برده طبقات بالا بودند و مردم طبقات بالا حق تحصیل و اشتغال نداشتند. وی تصریح کرد: در این جامعه به بن بست رسیده و رو به انحطاط، انقلاب جهانی پیامبر خاتم آغاز شد و در همه عرصه های تاریخی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی حرفی نو برای مردم آورد و حکومت ولایی و نظام ولایی را پایه گزاری کرد. رجبی دوانی درباره نظام ولایی پیامبر گفت: در آن دوران در حجاز حکومت طایفه ای و شیخی حاکم بود و در یونان هم کنسول ها حکومت می کردند و نظام ولایی شیوه جدید و محکمی بود. وی اضافه کرد: البته باید در نظر داشته باشیم ولایت در حکومت ختم نمی شود و بلکه تنها یکی از شئون ولایت حکومت داری است و ولایت هم مرجع دین مردم و هم محور وحدت و هم ولایت بحث عدالت و قضاوت را هم شامل می شود. این پژوهشگر عرصه تاریخ اسلام گفت: اسلام در همه عرصه ها شروع به تغییر و تحول کرد و مقیاس های انسانی و اخلاقی را جایگزین شیوه های ظالمانه کرد و در باب اقتصاد دو فرع اصلی دین یعنی خمس و زکات اقتصادی است و یا باب معاملات یک بخش مهم در احکام است. وی افزود: دین مبین اسلام در عرصه اجتماعی هم ارزش های جدیدی مثل ایثار، ایمان، اخلاق و اخوت را تعریف کرد و فرهنگی انسانی را برای همه جهان به ارمغان آورد و به همین سبب بود در هر کجا شمیم اسلام می رسید سریع مردم با جان و دل مورد پذیرش قرار می دادند. رجبی دوانی گفت: دین و مأموریت دین اسلام جهانی و ابدی است و مختص یک عصر و یک دوره خاص نیست و باید ادامه پیدا کند چرا که دنبال رشد جامعه بشری است. وی با اشاره به آیه سوره 55 مائده بیان داشت: در این آیه قران کریم به زیبایی به تداوم و نقشه راه تداوم اسلام اشاره می کند و تاکید می کند در وهله اول ولایت مختص خداوند یکتا است و اینکه انقلاب نبوی با ولایت پذیری تداوم پیدا می کند. این تحلیل گر مسائل دینی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر ارزش های دینی مورد تاراج و تغییر قرار پیدا کرد؛ چرا که عده ای معتقد بودند انقلاب بعد پیامبر دیگر تمام شده است و دین پیامبر از حالت انقلابی خارج شد و این زمینه نفوذ ضد انقلاب ها و انحطاط دین را فراهم کرد. وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: بعد از انقلاب اسلامی هم عده ای حتی در همان دروان امام خمینی (ره) و به ویژه در دوره بازرگان مدام به مردم گفتند دیگر بس است انقلاب دیگر تمام شده است در حالی که امام مدام تاکید داشت انقلاب تازه شروع شده است. رجبی دوانی با اشاره به تغییر ارزش های دینی در جامعه نبوی اظهار داشت: بعد از پیامبر ارزش های چون شهادت، جهاد و اخوت معنی دیگری پیدا کرد و خلیفه دوم برای اینکه مردم را به جهاد تشویق کند به آنها وعده سرزمین خوش آب و هوای ایران و کنج ایران را وعده می داد و حتی برای اینکه مردم به سمت نماز نروند و در جهاد شرکت کنند کلمه حی علی خیر العمل را از اذان حذف کرد. وی گفت: این قلب ارزش ها در زمان خلیفه سوم به اوج رسید و جامعه نبوی که ضد اشرافی گری بود دچار اشرافی گری و جامعه طبقاتی شد. این پژوهشگر گفت: امام علی (ع) در دوره ای به خلافت رسید که انقلاب پیامبر تمام و همه ارزش ها عوض شده بود و نفوذی ها و ضد انقلابی های چون معاویه وارد اسلام شده بودند و معاویه فاسد ادعای جامعه را از خلافت به سمت سلطنت سوق می داد. وی افزود: در این جامعه رو به انحطاط اگر خون امام حسین (ع) ریخته نمی شد و آن عاشورا ایجاد نمی شد الآن دیگر نامی از اسلام باقی نمانده بود و در عاشورا در حقیقت اسلام پیروز شد و اگر مردم بصیر بودند و انقلابی شاید هیچ گاه عاشورا ایجاد نمی شد ولی انقلاب به حدی منحرف شده بود که تنها را حفظ اسلام شهادت امام حسین بود رجبی دوانی تصریح کرد: برای اینکه ولایت تحقق پیدا کند دو شرط لازم است: 1- رهبر الهی که یا معصوم و یا نایب آن باشد و 2- قابلیت مردم: مردمی که جایگاه و اهمیت رهبری و ولایت را بدانند از رهبری حمایت و تبعیت می کنند. وی افزود: لازمه پذیرش ولایت اطاعت مردم است و اگر اطاعت نشود ولایت امکان پذیر نیست و بعد پیامبر دیدیم این قابلیت مردمی ایجاد نشد. این پژوهشگر با اشاره به حکومت آل بویه و صفویه اظهار کرد: این دو حکومت نقش مهمی در احیای شیعه داشتند و در دوران آل بویه عزاداری امام حسین (ع) و راهپیمایی اربعین احیا شد و در زمان صفوی هم که برای اولین بار مذهب شیعه، مذهب رسمی کشور شد. وی با اشاره به دوران قبل از انقلاب در ایران گفت: ایران هم روبه تباهی بود و تعداد مشروب فروشی ها از مساجد بیشتر بود و در شرق که کمونیست ها حاکم بودند و کاملاً ملحد و بی دین بودند و در غرب نیز که ادعای مسیحی بودن می کردند سرمایه حکومت می کرد و خدا وجود نداشت. رجبی دوانی بیان کرد: امام خمینی (ره) انقلابی در همه بخش ها انجام داد و هم سیاسی و هم فرهنگی و هم اجتماعی بود و یک حرکت گسترده جهانی بود که معادلات شرق و غرب را به هم ریخت. وی با اشاره به خباثت های دشمن علیه انقلاب گفت: دشمن از روحیه انقلابی مردم ایران می ترسند و برای همین بود که در اول انقلاب جنگ تحمیلی را به کشور تحمیل کرد و کشور را عقب انداخت. این پژوهشگر اظهار داشت: وظیفه همگانی ما حفظ انقلاب و روحیه انقلابی است و انتخابات یکی از عرصه های است که به انقلاب اعتبار می بخشد و همه باید حضور داشته باشیم و هر چیزی که این انقلاب را محکم کند انجامش تکلیف شرعی است. رجبی دوانی در پاسخ به سؤال دانشجویان درباره اینکه چرا عده ای در حکومت اختلاس می کنند عنوان کرد: این مسئله در زمان پیامبر هم بود و یا در دوره خلافت امام علی خاوری ها داشتیم که اختلاس کردند و به کانادا آن موقع فرار کرد و حاکم ری اختلاس کرده و به پیش معاویه رفته بود. وی گفت: قوه قضاییه باید با مفسدین برخورد جدی کند و مقام معظم رهبری 10 سال پیش نسبت به این مسئله دستورالعمل صادر کردند. این پژوهشگر همچنین در پاسخ به اینکه چرا برخی انقلابی ها عوض می شوند گفت: طلحه و زبیر از اصحاب پیامبر بودند و زبیر کسی بود که همیشه خانه امام علی بود و وقتی به خانه حضرت زهرا حمله شد دفاع کرد و از جمله کسانی بود که پیکر دختر پیامبر را تشیع کرد ولی چون یک ضعف شخصی داشتند مقابل علی ایستاد.


سه شنبه ، ۴اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رهیاب]
[مشاهده در: www.rahyabnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن