تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827562475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد نمایشنامه‌خوانی فرصتی برای دیده‌شدن هنرمندان مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
نمایشنامه‌خوانی فرصتی برای دیده‌شدن هنرمندان مازندران
نمایشنامه‌خوانی در حال حاضر با وجود امکانات محدود، بهترین فرصت برای آوردن هنرمندان تئاتر مازندران بر روی صحنه است.

خبرگزاری فارس: نمایشنامه‌خوانی فرصتی برای دیده‌شدن هنرمندان مازندران



به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نمایشنامه‌خوانی رویکرد جدیدی در تئاتر ایران است و در حال حاضر دوره‌های مختلف نمایشنامه‌خوانی و جشنواره‌های مختلف اقدام به معرفی و برپایی این رویداد هنری می‌کنند. امروز دیگر می‌توان نمایشنامه‌خوانی را یکی از شیوه‌های مختلف نمایش دانست، نمایشنامه‌خوانی در رایج‌ترین شکل خود شیوه‌ای است در خوانش متن توسط نقش‌خوان‌ها به این صورت که چند نفر نشسته در پشت میزی شاید نشسته بر زمین و از روی متن‌های گرفته شده در دست اقدام به خواندن دیالوگ‌های نمایشنامه می‌کنند. یکی از این چند نفر نیز توضیحات صحنه نوشته شده در نمایشنامه را می‌خواند. نمایشنامه‌خوانی را می‌توان گونه‌ای اجرا دانست، اجرای کارگردانی شده دیالوگ و توضیح صحنه، اجرایی که می‌تواند بین دورخوانی اولیه متن و اجرای صحنه‌ای حلقه اتصالی فرض شود. اگر بیان و بدن را دو ابزار بازیگری بدانیم در نمایشنامه‌خوانی آنچه به‌کار گرفته می‌شود بیان بازیگر است بدون آن که او از بدن خود استفاده کند. در نمایشنامه‌خوانی حس‌ها، موقعیت، حال و هوا و اتمسفر کار از طریق بیان نقش‌خوان منعکس می‌شو، یعنی در واقع دنیایی که نویسنده خلق می‌کند بدون کمک از دومین ابزار بازیگری بدن فقط و فقط  به‌وسیله بیان بازیگر به اجرا می‌آید. روند تولید تئاتر، مانند هر پدیده دیگری، به همان تعداد که کارگردان وجود دارد، به همان تعداد هم شیوه‌های مختلف نمایشنامه‌خوانی وجود دارد. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که در یک واقعه نمایشنامه‌خوانی متن از بر نمی‌شود، بلکه نمایشنامه از روی متن خوانده می‌شود. مساله دیگر این است که مجموعه گسترده‌ای از سبک‌ها و شیوه‎‌ها وجود دارد، از یک سو طیفی هستند که نمایشنامه را در حالی خوانش می‌کنند که طراحی صحنه کامل، گریم، نور و حتی تعویض لباس هم دارند. گروه دیگر نمایشنامه را در حالی که بازیگران نشسته یا ایستاده‌اند، می‌خوانند و بازیگران از روی متن‌هایشان می‌خوانند، گاهی اوقات هم از یک مدیر صحنه استفاده می‌شود که توضیحات مهم صحنه را از روی متن می‌خواند. *برگزاری نمایشنامه‌خوانی «گفت‌وگوی عصرانه» در حوزه هنری مازندران نمایش‌نامه‌خوانی مدتی است که در استان مازندران نیز طرفداران زیادی را به سالن‌ها کشاند و برگزاری نمایش‌نامه‌خوانی خیل مشتاقان زیادی را در سالن حوزه هنری جمع می‌کند. دومین همایش نمایشنامه‌خوانی «گفت‌وگوی عصرانه» چهارم و پنجم اسفندماه امسال در سالن آمفی‌تئاتر شهید باغبانی حوزه هنری مازندران با شرکت پنج گروه نمایشی برگزار می‌شود. این مهم سبب شده است تا مسئولان حوزه هنری نشستی را با فعالان حوزه نمایشنامه‌خوانی، کارگردانان پیشکسوت و جوان و جوان و فعالان حوزه خبر و رسانه برگزار کنند. مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران در این نشست گفت: این همایش با هدف استعدادیابی و ایجاد فضای سالم رقابتی و آموزشی، بین هنرجویانی که طی سال‌های گذشته در حوزه هنری از کارگاه‌های متعدد آموزشی استفاده کرده و اجراهای مختلف نمایشنامه‌خوانی را به صحنه برده‌اند، برگزار می‌شود. یاسر محمودی‌برنتی درباره سیاست‌های بلندمدت این واحد اظهار کرد: آموزش استعدادهای تازه با دعوت از اساتید مجرب در دستور کار قرار گرفته و این بار سیروس همتی نویسنده، کارگردان و بازیگر مطرح تئاتر کشور در این همایش حضور می‌یابد. محمودی افزود: موضوع این دوره آموزشی توجه به فنون بازیگری (شخصیت‌شناسی، آشنایی با فنون بدن و بیان و طراحی برای نقش) است که به شکل عملی با حضور گروه‌های شرکت‌کننده برگزار شود. وی بیان داشت: اختتامیه این همایش ششم اسفند در سالن کنفرانس شهیدآباد حوزه هنری مازندران برگزار می‌شود. مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما در استان نبود نویسنده و تولید نمایش‌نامه است، گفت: تعداد نویسنده در استان کمتر از انگشتان دست است.

* هنرمندان با کمترین انگیزه چراغ تئاتر را روشن نگه می‌دارند رئیس حوزه هنری مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه حضور اساتید در کنار تئاتری‌های جوان قابل تقدیر است، گفت: از مهم‌ترین اهداف حوزه ایجاد و فراهم کردم زمینه برای پرورش استعدادهای هنری است و برگزاری این همایش در همین راستا صورت می‌گیرد. سینا دلشادی با اعلام اینکه امیدواریم سال آینده این همایش با ساز و کار جدی‌‌تر و مشخص‌تر برگزار شود، بیان داشت: یکی از راه‌های آموختن دیدن و تجربه کردن است و حمایت و هدایت‌ها سبب میل به اهداف می‌شود. وی با بیان اینکه مازندران ظرفیت فوق‌العاده‌ای در حوزه هنر دارد، افزود: هنرمندان استان با کمترین انگیزه بیرونی چراغ تئاتر را روشن نگه می‌دارند. این مسئول با اعلام اینکه نمایشنامه‌خوانی در کشور یک موضوع نوپا و سابقه چندانی ندارد، ادامه داد: این فرصت بسیار خوبی است تا کارگردانان جوان بتوانند متون تازه تولید کنند. رئیس حوزه هنری مازندران ادامه داد: از طریق این همایش هنرمندان می‌توانند خود و هنرشان را به محک نقد و بررسی بگذارند تا بتوانند نمایش‌هایی با کیفیت بهتر تولید و اجرا کنند. وی حضور پیشکسوتان در همایش نمایشنامه‌خوانی را مهم عنوان کرد و بیان داشت: پیشکسوتان چشم و چراغ این حرکت هنری هستند و جایگاه انکارناپذیری در همایش دارند. به گزارش فارس، در این نشست تعدادی از پیشکسوتان تئاتر استان زوایای نمایشنامه‌خوانی را بررسی و واکاوی کردند. * اجرای 5 گروه نمایشنامه در ایستگاه دوم نمایشنامه‌های گاهی نباید رفت به نویسندگی و کارگردانی بهنار دوستی، مازاشکوو به نویسندگی و کارگردانی شهرام حبیب الهی‌اقدم، پشت کلانتری، کوچه اول، زیر تیتر چراغ برق با نویسندگی علی اصغری و کارگردانی حمیدرضا بختوه، بلوط‌های تلخ با نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی سید امیرمحمد عمرانی و پری مهربانی با نویسندگی حسن دولت‌آبادی و کارگردانی حسین باغبان در دومین همایش نمایشنامه‌خوانی گفت‌وگوی عصرانه حوزه هنری استان اجرا می‌شود. * نمایشنامه‌خوانی فرصتی برای آوردن هنرمندان تئاتر بر روی صحنه مانند تمام اموری که به تئاتر مربوط می‌شود در پدیده نمایشنامه‌خوانی نیز کیفیت کار مهم است و همواره بر کیفیت اثر تاکید داریم. زمانی که سالانه امکان عرضه 3 تا 6 اجرای کامل صحنه‌ای برای یک تشکیلات تئاتری وجود دارد، تولید 12 اجرای نمایشنامه‌خوانی یا حتی بیشتر از آن نیز امکان دارد. نمایشنامه‌خوانی فرصتی ایجاد کرده تا هنرمندان تئاتر همچنان به کار خود ادامه دهند و در حال حاضر با وجود امکانات محدود، نمایشنامه‌خوانی بهترین فرصت برای آوردن هنرمندان تئاتر بر روی صحنه است. نمایش‌نامه‌خوانی سبکی از اجراست، درست مثل سبک‌های خیابانی، میدانی و صحنه‌ای که در کشور و استان مازندران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ------------------------ گزارش : یاسر معافی ------------------------

94/12/02 - 17:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن