واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: فریاد شیری در نشست رونمایی از رمان «مانند کسی که آوازش را فراموش کرده است» با انتقاد از برخی رسانه ها به خاطر نادیده گرفتن برخی کتاب ها گفت: «جالب این که خبر انتشار کتاب فلان بازیگر زن مورد توجه همه رسانه ها و روزنامه ها قرار می گیرد.» به گزارش ذاکرنیوز، بر اساس گزارش رسیده، نشست رونمایی از رمان «مانند کسی که آوازش را فراموش کرده است» نوشته آنیما احتیاط در دفتر نشر هنوز و با همکاری نشر داستان برگزار شد. ابتدا قسمت هایی از متن رمان توسط نویسنده خوانده شد. این کتاب در تیراژ 50 نسخه و بدون طرح جلد منتشر شده است. فرآیند فروش آن نیز توام با مهر کردن جلد و دو صفحه از کتاب بود که مشخصات خریدار و امضای مولف روی آن درج می شد. فریاد شیری در این نشست گفت:«من این کتاب را وقتی مطالعه کردم که مشغول ترجمه رمان «همه همسران اجنه شیخ محمود» از لطیف هلمت بودم. اتفاق جالب توجه این که رمان هلمت نیز مثل رمان آنیما، ضدرمانی متفاوت بود. بنابراین رمان آنیما مدل و الگوی خوبی برای ترجمه کتاب هلمت بود.گرچه ابتدا این کتاب مرا پس زد، ولی به گونه ای نیز وادارم کرد آن را مطالعه کنم. ناچار بودم این کتاب را مطالعه کنم». او ادامه داد:«همان طور که نویسنده در متن کتاب اشاره کرده، علامت یا نشانه ای خاص در ابتدای برخی واژه ها و لایه های رمان به کار گرفته که به معنای بی آغاز و انجام بودن لایه است و نیز دلالت بر باردارشدن قصه از لایه متنی دیگر است. بنابراین قبل از مطالعه این کتاب ضروری است متون و کتاب های دیگری را مطالعه کرده باشیم. حتی آثار قبلی آنیما را باید مطالعه کرده باشیم. آنیما هنرمندی چندرسانه ای در حوزه شعر، نمایشنامه، فیلم سازی و هنرهای تجسمی است و همه ی آثارش با هم مرتبط است. برای ارتباط برقرارکردن با این رمان ناچاریم آثار دیگرش را مطالعه کنیم، به ویژه شعرهای منتشرشده اش را، زیرا شاعرانگی آنیما در این کتاب برجسته تر از دیگر سطوح اوست. زبان شاعرانه ویژه ای که در رمان به کار گرفته باعث می شود پراکنده گویی و بی نظمی عمدی رمان برای خواننده قابل تحمل شود. توصیف های شاعرانه، موسیقی کلام و.... شاعرانگی منحصر به فردی به رمان بخشیده است». شیری در پایان با انتقاد از برخی رسانه ها گفت:«متاسفم که معرفی این کتاب جدی که معتقدم کتابی ماندگار در ادبیات داستانی ماست، توسط برخی رسانه ها نادیده گرفته می شود و جالب این که خبر انتشار کتاب فلان بازیگر زن مورد توجه همه رسانه ها و روزنامه ها قرار می گیرد». همچنین هوشیار انصاری فر درباره تیراژ محدود این کتاب گفت:«کمال تاسف را دارد که این کتاب با وجود خودآگاهی و آگاهی که پشت آن هست، با تیراژ 50 نسخه چاپ و توزیع می شود. پس از این که مقاومت اولیه من به عنوان خواننده در مقابل این کتاب از بین رفت، حس کردم چقدر ضروری است این رمان توسط نویسنده هایی که اکنون می نویسند، هم نسل های خود آنیما احتیاط و نسل های جوان تر و پیش از خودش خوانده شود. رفتاری که ما با این کتاب کردیم، مجموعه ما که خواننده ها و صنعت نشر و نویسنده ها را در برمی گیرد، این رفتار، رفتار خارج از تناسبی است، خارج از زمین و زمانی که این کتاب در آن چاپ می شود». او سپس به تحلیل ویژگی های این رمان پرداخت و گفت:«این کتاب، یک کتاب خارج از عرف به نظر می رسد. گرچه تداعی کننده برخی تجربه هایی است که از دهه 70 شروع شده. این فضا و این محور چیزی نیست جز به پرسش کشیدن رابطه متن با جهان، رابطه متن با خود، و رابطه متن با متن های دیگر. اگر بخواهیم به این جریان در دهه 70 ارجاع بدهیم، از همه بدیهی تر شاید اسم رضا براهنی به ذهن مان بیاید، و البته بخصوص «آزاده خانم و نویسنده اش»، برای اینکه «آزاده خانم...» هم کتابی است درباره نوشتن، مثل کتاب آنیما احتیاط،که کتابی است درباره این که نوشتن یعنی چه؟ چه اتفاقی می افتد وقتی ما می نویسیم، و چه تغییری با نوشتن در جهان ایجاد می کنیم و در واقع جهان چگونه در نوشتن حضور دارد.» در پایان شعر اجرایی آوایی (“Performance~Sound”Poetry) توسط آنیما احتیاط و علیرضا امیرحاجبی اجرا شد. امیرحاجبی درباره قطعات موسیقی توضیحات کوتاهی ارائه کرد و گفت:«قطعات موسیقی در نظر گرفته شده برای این اجرا چند خصوصیت دارد و این خصوصیت ها، خصوصیت های ملموسی هستند و احتیاج به تجزیه و تحلیل های عجیب و غریب ندارد. فوق العاده ساده است اما به دلیل سادگی خیلی زیاد اتفاقی که الان می افتد، شکلی از اگزوتیسم دارد. خیلی از منتقدان و هنرمندان، این شکل از موسیقی را که بر مبنای حذف و اضافه کردن و تکرار یک سری سکانس های ساده است موسیقی مینی مالیستی نامیده اند. دیدگاه های بسیار متفاوتی در موسیقی مینی مال وجود دارد؛ از سبک های خیلی پاپ شده آن مثل کارهای فیلیپ گلس تا کارهایی که تحمل آن فوق العاده سنگین است و می طلبد شنونده صبر فراوان داشته باشد، مانند کارهای لامونتیانگ. من در این قطعات از فرمول های مینی مالیستی در کمپوزیسیون ها استفاده کرده ام. البته با ملاحظاتی که در خصوص آهنگسازی برای ساز تخصصی خودم در نظر می گیرم. قطعاتی که می شنوید، برای این اجرا اکسپوزه شده اند و بسط و گسترش ندارند و در واقع گسترش ها به حداقل خود رسیده اند». انتهای پیام
یکشنبه ، ۲اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]