واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از اولین کنفرانس بازیهای رایانهای
بررسی فرصت و چالش بازیهای رایانهای از دیدگاه علوم فنی و علوم انسانی
نخستین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها در حالی روز گذشته پایان یافت که بیش از 100 مقاله از جنبههای فنی و علوم انسانی به این موضوع پرداختند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازیهای رایانهای در حال حاضر به عنوان یکی از قویترین و مؤثرترین رسانههای مجازی، با اقبال بسیار فزایندهای در سالهای اخیر روبرو بوده است؛ گسترش ابزارهای هوشمندی همچون موبایلها، تبلتها و نوت بوکها و نیز کاهش سن استفادهکنندگان از آنها باعث شده است که بازیهای رایانهای جایگاه ویژهای در جوامع بشری پیدا کنند. امروزه در صنعت رسانه، استفاده از بازیها نه تنها برای اهداف سرگرمکننده که برای کارکردهای جدیدتر نظیر تبلیغات، آموزش و درمان نیز مورد توجه قرار گرفته، کاربردهایی که در کشور ما کمتر به آنها توجه شده است. بهمنماه امسال اصفهان شاهد چند اتفاق بزرگ در حوزه بازیهای رایانهای بود، اتفاقاتی که میتواند شروع تحولی در صنعت بازیسازی کشور شود. پایان بهمنماه برای اولین بار در کشور یک نهاد علمی متولی برگزاری همایشی با موضوع
«بازیهای رایانهای» شد، دانشگاه اصفهان با مشارکت بنیاد ملّی بازیهای رایانهای، اولین کنفرانس ملّی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» را برگزار کرد، اتفاقی که میتواند گامی مؤثر در ساماندهی بازیهای رایانهای در کشورمان باشد. این همایش علمی رویدادهای جانبی متعددی نیز به همراه داشت؛ برگزاری نمایشگاه بزرگ بازیهای رایانهای ملّی، رویداد بازیسازی، کارگاههای آموزشی متنوع و لیگ بازیهای رایانهای از جمله برنامههایی بود که در حاشیه نخستین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها به میزبان دانشگاه و شهر اصفهان بود. نمایشگاه بزرگ بازیهای رایانهای با حضور 9 شرکت تولیدکننده داخلی از 28 بهمنماه فعالیت خود را در ارگ جهان نمای اصفهان آغاز کرد، نمایشگاهی که با حضور مهدی جمالینژاد شهردار اصفهان افتتاح و مورد بازدید عموم قرار گرفت. احمد کاظمی یکی از مسئولان برگزاری این نمایشگاه در گفتوگو با خبرنگار فارس هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی بازیهای رایانهای به کودکان و نوجوانان و جلوگیری از روی آوردن این قشر به بازیهای غربزده اعلام کرد. وی با بیان اینکه این نمایشگاه با حمایت شرکت ارتباط سیار استان اصفهان و دانشگاه اصفهان برپا شد، افزود: کودکان و نوجوانان با حضور در این نمایشگاه از بازیهایی همچون فوتبال دستی، تخته پنالتی و دیگر بازیها به صورت رایگان استفاده کردند. به گزارش فارس؛ نمایشگاه بازیهای رایانهای به مدت سه روز از 28 تا 30 بهمن از ساعت 9 صبح تا 20 در ارگ جهان نمای اصفهان پذیرای علاقهمندان بود. اولین دوره مسابقات بازیهای رایانهای دانشجویان استان اصفهان در دو رشته FIFA15 و PES15 رویداد جانبی دیگر نخستین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها بود؛ این لیگ توسط دانشگاه اصفهان با حمایت همراه اول و شرکت مخابرات اصفهان و به میزبان مجتمع فرهنگی دیجیتال استاد فرشچیان 15 و 16 بهمنماه برگزار شد. به گفته جواد راستی دبیر اجرایی اولین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها پنل تخصصی بازیهای رایانهای و ویژگی تحولی کودکان پیشدبستانی با هدف ارائه نتایج مطالعه کودکی در ایران در حوزه بازیهای رایانهای از دیگر برنامههای حاشیهای کنفرانس بود که 28 بهمنماه از ساعت 13 تا 14:30 در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد. وی با اشاره به هدف برگزاری کنفرانس بازیهای رایانهای گفت: همایش بازیهای رایانهای به منظور برطرف کردن نقصان و کمکار شدن پژوهش در خصوص بازیهای برگزار شد؛ به دلیل کمکار شدن پژوهشهای ساخت یافت و همچنین عدم برگزاری کنفرانسی در خصوص بازیهای رایانهای درصدد برطرف کردن کمبود نقصان با انجام این همایش بودیم. این مسئول افزود: با توجه به اینکه دانشگاه اصفهان به عنوان یک دانشگاه جامع در زمینههای فنی و علوم انسانی بستر مناسبی برای پرداختن به این موضوع بود، پیشنهاد انجام کنفرانس انجام شود. دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای در خصوص مقالات ارائهشده به اولین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها گفت: از 140 مقاله ارسالشده به دبیرخانه تعداد 100 مقاله در کنفرانس پذیرفتهشدهاند که از این تعداد 24 مقاله بهصورت شفاهی و مابقی بهصورت پوستر ارائهشده بود. وی در خصوص موضوعات مقالات ارسالشده به کنفرانس تصریح کرد: موضوعات در سه حوزه علوم انسانی یعنی در روانشناسی، جامعهشناسی، مدیریت و اقتصاد و در دو حوزه فنی موضوعاتی همچون فنّاوری تولید و توسعه بازیهای رایانهای و همچنین در بخش هنری تحلیلهای هنری و زیباشناختی بود. راستی با اشاره به افتتاح بازی سازه گفت: در این رویداد شاهد حضور رقابت ده تیم با حضور مربیانی از اصفهان و تهران که صاحبان در صنعت و عرصه بازیسازی بودیم که در کنار این تیمها برای تولید ساخت بازی سازه راهنمای حضور فعال داشتند. برگزاری چنین کنفرانسهایی در صورت بهرهگیری مؤثر فرصتی را برای هماندیشی و ارتقای همکاری میان متخصصان فنی و علوم انسانی کشور و همچنین، نمایش ظرفیتهای صنعت ملی بازیهای رایانهای به مدیران و سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی فراهم خواهد آورد.
94/12/01 - 18:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]