تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805205423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ازدواج،‌ اشتغال و آسيب‌هاي اجتماعي ‌اين گوي و اين ميدان!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ازدواج،‌ اشتغال و آسيب‌هاي اجتماعي ‌اين گوي و اين ميدان!
بررسي برخي ليست ها نشان مي دهد نگاه سياسي كانديداها بر نيازهاي اجتماعي مي چربد/ با وجود حركت جدي كشور به سمت ميانسالي و پيري، «جوانان»‌ و دغدغه‌هاي آنان همچنان در صدر شعارهاي انتخاباتي كانديداها قرار دارند، چراكه چيزي حدود يك سوم جمعيت كشورمان را جوانان تشكيل مي‌دهند.
نویسنده : زهرا چيذري 


با وجود حركت جدي كشور به سمت ميانسالي و پيري، «جوانان»‌ و دغدغه‌هاي آنان همچنان در صدر شعارهاي انتخاباتي كانديداها قرار دارند، چراكه چيزي حدود يك سوم جمعيت كشورمان را جوانان تشكيل مي‌دهند. اين جوانان نيازها و انتظاراتي دارند كه بي‌ترديد با همراهي و هماهنگي نمايندگان با ساير دستگاه‌ها و قوا به ثمر مي‌رسد؛‌امري كه در برخي از دوره‌هاي مجلس مانند مجلس ششم شاهد آن نبوديم و همه عمر مجلس ششم به حاشيه درگيري‌هاي نمايندگان با ديگر قوا گذشت.
حالا ديگر فضاي كشور را به طور كامل حال و هواي انتخاباتي گرفته است. كانديداها اعم از آنهايي كه قرار است بر صندلي‌هاي سبز مجلس تكيه بزنند و يا اعضاي مجلس خبرگان رهبري همه و همه در رقابتي تنگاتنگ با يكديگر در تلاشند تا مردم را براي جلب آراي‌شان قانع كنند. «‌ زنان »‌ و مطالباتشان و «جوانان»، آينده آنان و انتظاراتشان موضوعاتي است كه مي‌توان در سر ليست شعارهاي انتخاباتي همه كانديداها ديد؛ چه آنهايي كه با برچسب كانديداي مستقل وارد اين گود شده‌اند و چه آنهايی كه نامشان در فهرست احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب گنجانده شده است. انتخاب با مردم است كه چه كساني از اين ليست‌ها بر صندلي‌هاي سبز بهارستان تكيه بزنند. اما هر كدام از اين افراد كه به مجلس راه يابند تا قانون بگذارند و نظارت كنند و «در رأس امور» قرار گيرند موظف و متعهدند تا براي جوانان و مردمي كه به آنان رأي داده‌اند كار كنند و در اين مسير بكوشند تا موانعي را كه بر سر راه اصلي‌ترين نيازها و خواسته‌هاي جوانان يعني ازدواج و اشتغال وجود دارد با تدبير خود بردارند. اما جوانان از مجلس دهم و نمايندگاني كه با رأي آنها قرار است راهي بهارستان شوند چه انتظاراتي دارند؟ اين سؤالي است كه هر يك از كانديداها كه بتواند پاسخ منطقي‌تري را برايش بيابد شانس بيشتري براي برنده شدن در اين رقابت خواهد داشت.
 
ازدواج سرليست انتظارات جوانان
اگر بخواهيد فهرستي از مهم‌ترين مطالبات جوانان را تهيه كنيد بي‌ترديد ازدواج و اشتغال در ابتداي اين ليست مي‌گنجد. طبق آمارهاي سازمان ثبت احوال از هر دو خانوار، يك جوان ازدواج نكرده و در سن ازدواج وجود دارد. مطابق آماري كه وزارت ورزش و جوانان مي‌دهد آمار جوانان 14 تا 29 ساله در كشورمان 24 ميليون نفر است. اگر تا 35 سال را با اين آمار جمع بزنيم همچنان حدود نيمي از جمعيت كشورمان را جوانان تشكيل مي‌دهند اما اگر دوباره به آمار ثبت احوال سري بزنيد متوجه خواهيد شد درصد بالايي از اين جوانان حتي آنها كه در شرف عبور از 35 سالگي هستند، هنوز ازدواج نكرده‌اند.
آمارها نشان مي‌دهد كه روند ثبت ازدواج قبل از سال 1389 روندي افزايشي بوده و هرسال آمار ازدواج، متأثر از ساختار سني جمعيت رو به افزايش بوده و رقم آن به 891 هزار مي‌رسد، اما از آن به بعد روند كاهشي شروع مي‌شود. به گفته علي اكبر محزون، مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال يكي از دلايل اين كاهش تغيير ساختار سني جمعيت است كه متولدين دهه 60 كه بيشترين مواليد كشور در آن سال‌ها بوده، به سن ازدواج رسيده بودند و حالا در حال عبور از پيك سن ازدواج هستيم و طبق انتظاري كه در اثر تغيير ساختار جمعيتي داشتيم، شاهد روند كاهش ازدواج هستيم. اما دليل ديگر اين كاهش ازدواج‌ها موضوع مهم تأخير در ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج است، به گونه‌اي كه ميانگين سن ازدواج مردان به 28/1 سال و براي زنان 23/5 سال رسيده است، درحالي كه در دهه 50 براي مردان 24/1 و براي زنان 19/7 سال بوده است. البته اين آمار ميانگين كل كشوري است و در مورد كلانشهرها فرق مي‌كند، مثلاً در تهران ميانگين سن ازدواج مردان 31 سال و زنان 27 سال است. حتي در شمال تهران ميانگين سن ازدواج مردان 32 سال و زنان 30 سال و در جنوب تهران در منطقه ري ميانگين سن ازدواج براي مردان 28 سال و براي زنان 24 سال است .
 
كنار رفتن  14 ميليون نفر از گود ازدواج
در اين ميان 11 ميليون و 240 هزار نفر در سن ازدواج هستند كه هرگز ازدواج نكرده‌اند. يك ميليون و 300 هزار نفر هستند كه از سن متعارف عبور كرده‌اند و قبل از سن تجرد قطعي قرار دارند (سن تجرد قطعي 50 سالگي است)، اما هنوز ازدواج نكرده‌اند. آنهايي كه از سن 50 سالگي عبور كرده‌اند و هرگز ازدواج نكرده‌اند، 152 هزار نفر هستند. با جمع‌بندي اين آمار متوجه مي‌شويم كه حدود 14 ميليون نفر از جمعيت كشورمان يا از چرخه ازدواج ، ‌تشكيل خانواده و فرزند‌آوري خارج شده‌اند يا در شرف خروج از اين چرخه هستند و ناگزيرند از اين نياز مهم چشم‌پوشي كنند. بحران ازدواج در كشور مي‌تواند به بحران خانواده منجر شود و شكل‌گيري چنين بحراني مي‌تواند تمامي ساختارهاي جامعه را اعم از فرهنگي، ‌اجتماعي و حتي سياسي با چالش مواجه كند. در برابر چنين بحراني اما مسئولان كشور اعم از مجلس و دولت براي فرستادن جوانان به خانه بخت در عمل هيچ عملكرد موثري نداشته‌اند. «بيمه ازدواج» تنها نسخه‌اي بود كه دولت يازدهم براي بهره‌برداري اقتصادي از چالش اجتماعي ازدواج پيچيد. اين نسخه هم اما دردي از جوانان در سن ازدواج يا در حال عبور از سن متعارف ازدواج دوا نمي‌كند. فروش بيمه‌نامه به جوانان و خانواده‌ها موضوعي است كه با هيچ عكس‌العملي از بهارستاني‌ها مواجه نبود.
  
خزش آرام آسيب‌هاي اجتماعي زير پوست جامعه
اشتغال و مسائل اقتصادي به همراه مسائل فرهنگي و تغيير سبك زندگي جدي‌ترين موانعي است كه بر سر راه ازدواج قرار دارد. به گفته محمود گلزاري، معاون سابق ساماندهي امور جوانان بيكاري در ميان جوانان 30 درصد از بيكاري در ساير گروه‌هاي سني بيشتر است. تغيير سبك زندگي، تهاجم فرهنگي و معضلاتي مانند ازدواج سفيد هم وجوه ديگر كاهش رغبت جوانان به ازدواج است؛‌چالش‌هايي كه آرام و بي‌صدا زير پوست جامعه در حال تزريق شدن است. از سوي ديگر با تكنولوژي‌هاي تازه‌اي مواجهيم كه با پيوست فرهنگي بيگانه به كشور وارده شده‌اند در حالي كه نهادهاي فرهنگي كشور بايد پيش از ورود و فراگير شدن فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي فرهنگ حضور در اين فضا را به جامعه و به خصوص جوانان و نوجوانان به عنوان اصلي‌ترين مخاطب اين شبكه‌ها آموزش مي‌دادند اما با اين غفلت امروز فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي و محتواهاي هدفمندي كه در اين شبكه‌ها به خورد جوانان داده مي‌شود توانسته نفوذ فكري و فرهنگي عميقي را در بخشي از جامعه رقم بزند.
 
فهرست‌هايي بي‌تناسب
با تمام آنچه درباره نيازها و خواسته‌هاي جوانان و خانواده‌ها از نمايندگان مجلس گفته شد، با نگاهي به برخي فهرست‌هاي انتخاباتي مي‌توان متوجه شد افرادي كه نام آنها در اين ليست‌ها به چشم مي‌خورد با هيچ يك از چالش‌ها و نيازهاي جامعه همخواني ندارند. انگار اين افراد فقط مي‌خواهند نماينده شوند تا از مواهب بهره ببرند نه اينكه كارهاي بر زمين مانده را به سرانجام برسانند. چالش‌هاي امروز جامعه در وهله نخست اقتصادي و در مراحل بعدي آسيب‌هاي اجتماعي است. بديهي است با بهبود اوضاع اقتصادي كشور بخش مهمي از آسيب‌هاي اجتماعي هم به خودي خود حل و فصل خواهند شد. هر چند از فرهنگ و نفوذ فكري و فرهنگي هم نبايد غافل شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن