تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816740636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیوار مهربانی؛ از شهر برون تا شهر درون


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


دیوار مهربانی؛ از شهر برون تا شهر درون جامعه > آسیب‌ها - آرش رازانی*

نیکوکاری و احسان، همواره واجد جایگاه رفیع و پسندیده ای در فرهنگ ما ایرانیان بوده است. نیکوکاری، به معنای دستگیری از افتاده ای که حل مشکل او، "وظیفه " نیست و "لطف" ناشی از التزام به اخلاقیات تلقی می شود. در این تعریف ناگفته و الگوی رفتاری هنجارگون، سوء تعبیری نهفته است که منجر به پاره ای مشکلات اجتماعی می‌شود. بسیار شنیده ایم که فردی پس از دستگیري از افتاده ای، از آنچه پس از آن در پاسخ رفتار نیکوکارانه‌اش می بیند راضی نیست؛ گویی انتظار رفتار فروتنانه و مدیون‌وار به فرد نیکوکار، امری است الزامی که در غیر این صورت، حق نیکوکار به جا آورده نشده است. عبارت هایی مانند "لطف مکرر، حق مسلم!" بازخورد این توقع غالبا برآورده نشده است. از سویی، فرد افتاده که نیازمند نیکوکاری است، برای اینکه خود را رهین منت فرد نیکوکار نبیند و شخصیت و شان خود را حفظ کند؛ در رویارویی با وی، به ویژه پس از برخوردهای اول، سعی می کند آن نیکوکاری را یادآور نشود و رفتاری هم طراز با دیگرانی با وی داشته باشد که روز سختی سراغی از او نگرفته اند. گویی که نیکوکاری، نه "لطف" که "وظیفه "ای بوده که از جانب فرد نیکوکار انجام گرفته است. این دو سوء تفاهم غالبا چرخه محبت و نیکوکاری در جامعه را عقیم می کنند. واقعیت این است که انجام نیکوکاری به مثابه "امر اخلاقی"، برای هر فرد صاحب وجدان و عقیده، "وظیفه" است و نه "لطف". برای تعالی روح انسان و انجام نقش وی در قبال اجتماع، انجام این قبیل امور اخلاقی در درجه اول نوعی "وظیفه" اجتماعی برای پیراستن جامعه از کاستی ها و دور کردن افراد نیازمند هر نوع یاری از در غلتیدن به ورطه "خطا از سر ناچاری" است. اگر این تعبیر از نیکوکاری در نهاد فردی پذیرفته شود، دیگر به دنبال یافتن نشانه‌های سپاسگزاری از فردی که در حق وی نیکوکاری کرده است، نخواهد گشت و بی چشمداشت به "وظیفه" اخلاقی‌اش عمل مي‌كند. از سویی، فرد نیازمند یاری نیز باید این درک را داشته باشد که در درجه اول، خود وی موظف به حل مشکل خود است و نه دیگران. آنچه که از دستگیری در حق وی انجام می‌شود، از سر لطف است و اصولا انجام امر اخلاقی وظیفه‌ای است که وجدان فرد نیکوکار به وی محول کرده است و نه سازمان اجتماع. از این نظر، می بایست این لطف را پیش چشم قرار داده و آن لطف را با تکرار در حق دیگری که در موقعیت سختی قرار دارد، تداوم دهد. چنین دیدگاهی، علاوه بر اینکه فرد را تا آخرین توان ملزم به تلاش برای رفع مشکل خویش، و نه چشم امید بستن به دست یاری دیگری، می کند؛ چرخه نیکوکاری را در جامعه گسترش خواهد داد. دیوار مهربانی، نمونه اجتماعی خوبی از این چرخه نیکوکاری در جامعه است. آنکه می‌بخشد، بی دریغ می بخشد و آنکه دستگیری می شود؛ خود را رهین منت شخص خاصی نمی‌داند و پاسخ این نیکوکاری را در انجام آن در حق دیگران در روز گشاده دستی می‌داند. امید که این الگوی مناسب، منجر به تغییر تعریف نیکوکاری در اندیشه و روان افراد شده و دیوارهای "منّ و الاذی" را از ناخودآگاه ما برچیند. * پژوهشگر اجتماعی 47234

کلید واژه ها: خیرین و نیکوکاران - آسیب اجتماعی -




چهارشنبه 28 بهمن 1394 - 22:11:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن