تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798939997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخلاق انتخاباتي؛ مشاركت اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اخلاق انتخاباتي؛ مشاركت اجتماعي
كم‌كم شمارش معكوس براي برگزاري دهمين دور انتخابات مجلس شوراي اسلامي آغاز مي‌شود.
نویسنده : محمدرضا‌هاديلو 
كم‌كم شمارش معكوس براي برگزاري دهمين دور انتخابات مجلس شوراي اسلامي آغاز مي‌شود. بر همين اساس کمتر از دو هفته دیگر با شروع تبليغات نامزدها، شهر با شور و هيجان خاصي مواجه مي‌شود كه هر چهار سال يك‌بار آن را تجربه مي‌كند. اما در اين ميان و با توجه به تجربيات ساليان قبل، برخي بداخلاقي‌هاي سياسي و انتخاباتي نه تنها به ميزان مشاركت‌هاي مردمي ضربه مي‌زند، بلكه وجهه جمهوري اسلامي را نيز در مجامع بين‌المللي خدشه‌دار مي‌كند.
هميشه با نزديك شدن به ايام انتخابات و خصوصاً در روزهاي تبليغات نامزدها سخن از اخلاق انتخاباتي بسيار به ميان مي‏آيد و هواداران كانديداها و رسانه‌ها يكديگر را به دوري از «بد‌اخلاقي سياسي» دعوت مي‏كنند. با اين حال يكي از رايج‏ترين بي‏تقوايي‏هاي سياسي كه معمولاً در اين روزها شاهد آن هستيم تخريب و توهين و تهمت‌هايي است كه بعضاً از يك طرف به طرف ديگر پرتاب مي‌شود.
بر همين اساس آنچه در گام اول بايد براي كانديداها ملاك قرار گيرد، تعلق خاطر آنها به انقلاب و حفظ منافع ملي كشور است؛ كاري كه مي‌تواند افزايش مشاركت مردم در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي را به همراه داشته باشد.
نبايد فراموش كرد كه مردم در لايه‌هاي مياني و پايين جامعه چشم به رفتار و گفتار مسئولان خود دارند و به همين خاطر اعتماد آنان به مسئولان نظام را مي‌توان از دلايل و انگيزه‌هاي اصلي مشاركت‌شان در انتخابات در نظر داشت.
حال با اين اوصاف اگر راه تخريب و توهين به فضاي انتخابات باز شود و كانديداها يا هواداران آنها دست به بداخلاقي‌هايي در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي بزنند بي‌شك اعتماد مردم خدشه‌دار و در سطحي كلان‌تر به نظام ضربه وارد مي‌شود.
در سال‌هاي گذشته مشاهده شده كه متأسفانه معدودي از كانديداها اخلا‌ق انتخاباتي را رعايت نكرده و براي رسيدن به مقصود از هر وسيله‌اي استفاده مي‌كنند - گويي از منظر اينها هدف وسيله را توجيه مي‌كند- و با كنار گذاشتن تقوا و اخلا‌ق براي تصاحب صندلي‌هاي مجلس يا نهادهاي ديگر به تخريب و تهمت و شايعه‌پراكني عليه رقباي انتخاباتي اقدام مي‌نمايند، به طوري كه معدودي از كانديداها از تبليغات پرهزينه و برگزاري مراسم و ميهماني‌‌هاي پرخرج و چند هزار نفري پرهيز نمي‌كنند و براي جمع‌آوري آرا از مقدسات مردم هم سوءاستفاده مي‌كنند. اين اتفاقات در شرايطي به وقوع مي‌پيوندد كه در اهميت و جايگاه انتخابات در كشور همين بس كه امام (ره) سلامت انتخابات را تكليف شرعي و ديني عنوان كردند و لذا رعايت قواعد اخلاقي در ايام رقابت‌هاي انتخاباتي مهم‌ترين چالش در اين فضا به شمار مي‌رود.
البته نقش مسئولان نظارتي و اجرايي انتخابات در جلب مشاركت مردم در انتخابات را نبايد ناديده گرفت. مسئولان نظارتي و اجرايي رسالت سنگيني به دوش دارند و بايد ضمن عمل به قانون دقت نظر بيشتري در اجرا و نظارت بر انتخابات داشته باشند.
كوتاه سخن اينكه جمهوري اسلامي نظامي مردم‏سالار و با محتواي اسلامي است كه طبق قانون اساسي، خود را ملزم به رعايت همه احكام و بايد و نبايدهاي اسلامي مي‏داند. بنابراين همان‏گونه كه خط قرمز احكام فقهي را واجبات و محرمات تشكيل مي‏دهد، بايد و نبايدهاي اخلاقي نيز داراي خط قرمزهايي است كه عبور از آنها صرفاً به معني انجام يك سري كارهاي ناپسند و مكروه تلقي نمي‏شود؛ بلكه به منزله‏ خروج از مرزهاي تقوا و ايمان شناخته مي‏شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن