واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
اعتراض سیاسی به سبک آیتالله سیستانی/ابتدا خودداری از دیدار با دولتی ها و حالا سکوت ائمه جمعه
حیدر العبادی در چنین شرایطی و با وجود درخواستهایی از سوی مردم و مرجعیت، بسته اصلاحات خود را مطرح کرد.
اصلاحات العبادی در بنبست اختلافات
در فضای سیاسی بحرانزده عراق، انتشار خبر پایان اعلام مواضع آیتالله سیستانی در نماز جمعه، بسیار معنادار است. سید احمد الصافی نماینده آیتالله السیستانی در کربلای معلی، در خطبههای نماز جمعه گذشته در صحن حسینی(ع) گفت که مرجعیت عالی شیعیان در عراق اعلام مواضع خود در قبال تحولات جاری را به طور موقت لغو میکند. طبق روال همیشگی، بیان مواضع آیتالله سیستانی در خصوص مسائل و تحولات مختلف در خطبه دوم نماز جمعه صورت میگرفت که حالا این روال به طور موقت پایان پذیرفته. البته دلیل مشخصی برای این تصمیم بیان نشد اما بار اعتراضی این تصمیم، ذهن را به سویی میبرد که البته حالا با تائیداتی همراه شده است. نگاهی به برخی مواضع اعلام شده آیتالله سیستانی توسط نماینده ایشان در نماز جمعه نشاندهنده رویکرد انتقادی ایشان به روند اجرای اصلاحات در عراق است. به عنوان مثال در اواسط دیماه 94، احمد الصافی در خطبه دوم نماز جمعه گفت: «بارها در خطبههای نماز جمعه از سه قوه مجریه، قضایی و مقننه این کشور درخواست کردیم که در مسیر اصلاحات، تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با مفسدان قدم بردارند ولی متاسفانه سال به پایان رسید و هیچ اقدام جدی در این زمینه مشاهده نکردیم که این مساله جای تاسف شدید دارد و ترجیح می دهیم که در این زمان مطلبی در این باره نگویم.» این لحن انتقادی در نمازجمعه دو هفته بعد دوباره تکرار شد و الصافی از عدم توجه مسئولان به خواستههای مرجعیت دینی گلایه کرد: «ما سیاسیون عراق را به همزیستی و صلح دعوت کردیم؛ صدای ما از تکرار این مساله گرفته است ولی همچنان بر لزوم حفظ صلح داخلی و همزیستی گروههای مختلف مردمی تاکید کرده و از مقامات سیاسی دعوتمیکنیم اختلافات را کنار بگذارند.» حضور العبادی در نجف و دیدار او با مراجع و علما در آبانماه امسال در حالی که با آیتالله سیستانی دیدار نکرد، حرف و حدیثهایی را در خصوص نوع نگاه مرجعیت نسبت به او ایجاد کرد اگرچه الصافی علت تصمیم آیتالله سیستانی مبنی بر پایان موقت اعلام مواضع در خطبه دوم نماز جمعه را بیان نکرده اما عمار حکیم رئیس مجلس اعلامی اسلامی عراق با صراحت در این خصوص گفته است: «مرجعیت عراق به دلیل نارضایتی از عملکرد سیاستمداران، دیدگاه سیاسی خود را به صورت هفتگی در نماز جمعه بیان نمیکند. سیاستمداران عراقی در اجرای طرح اصلاحات به کندی عمل کردند و نتوانستند نظر مرجعیت را بدست بیاورند.» واقعیت این است که آیتالله سیستانی را باید عَلمدار گفتمانسازی اصلاحات و فسادستیزی در عراق دانست. ایشان در انتخابات پارلمانی سال 2014 تلاش آشکاری داشتند تا فسادستیزی را به عنوان یک ملاک اصلی برای تشخیص کاندیداهای اصلح معرفی کنند. دفتر آیتالله سیستانی همان روزها در بیانیهای که در پاسخ به برخی مقلدان ایشان صادر کرد، ضمن اعلام ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات پارلمانی به بیطرفی آیتالله در انتخابات اشاره کرده و نوشته بود: «اینکه آیتالله سیستانی موضع واحدی در قبال همه داشته باشد بیمعنی است، زیرا وی خوب و بد را یکسان نمیداند و از نظر ایشان کسی که خدمتگزار مردم است و با فساد مبارزه میکند با فردی که به دنبال منافع شخصی خود است تفاوت اساسی دارد، اما با این وجود آیت الله سیستانی از نامزدهای شرکت کننده در انتخابات حمایت نمیکند و وی انتخاب نامزدها را به عهده رایدهنده گذاشته است تا خود فرد اصلح را انتخاب کنند.» نگاهی به برخی مواضع اعلام شده آیتالله سیستانی توسط نماینده ایشان در نماز جمعه نشاندهنده رویکرد انتقادی ایشان به روند اجرای اصلاحات در عراق است تاکید این بیانیه بر مبارزه با فساد البته دوباره از سوی نمایندگان آیتالله سیستانی تکرار شد تا اهمیت مساله فسادستیزی در نظر ایشان بر همگان مشخص شود. لذا شیخ مهدی کربلایی نماینده ایشان در کربلا نیز ضمن تشریح این بیانیه، گفت که بیطرفی آیتالله بدان معنا نیست که کسانی که به بند 38 قانون بازنشستگی رای دادهاند با کسانی که رای ندادهاند مساوی باشند. در بند 38 مقرر شده است که به مقامات ارشد دولت و نمایندگان پارلمان، حقوق بازنشستگی و برخی امتیازات ویژه اعطا شود! طبیعی است که با چنین رویکردی، وقتی مردم برخی شهرهای عراق از سر ناچاری در قطعیهای مکرر برق و در گرمای طاقتفرسازی تابستان امسال به خیابان ریختند، مورد حمایت آیتالله سیستانی قرار گیرند. حیدر العبادی در چنین شرایطی و با وجود درخواستهایی از سوی مردم و مرجعیت، بسته اصلاحات خود را مطرح کرد. هر چقدر که او از فرصت پیشآمده ناشی از همافزایی حمایتها و درخواستهای مردم و مرجعیت، به بهترین شکل استفاده کرد و در زمان طلایی، طرح خود را برای اصلاحات اعلام کرد، اما کیفیت و محتوای این بسته، آنقدر غیرهوشمندانه و غیراجرایی بود که حالا او را از حمایت آیتالله سیستانی محروم سازد. البته در این میان، العبادی تنها نیست ولی قطعا او با چنین رویهای، بیشترین خسران سیاسی را خواهد دید. حضور العبادی در نجف و دیدار او با مراجع و علما در آبانماه امسال در حالی که با آیتالله سیستانی دیدار نکرد، حرف و حدیثهایی را در خصوص نوع نگاه مرجعیت نسبت به او ایجاد کرد. مرور نظرات آیتالله سیستانی درباره نوری المالکی و پیام او به تهران بعد از انتخابات پارلمانی 2014 در خصوص اینکه مالکی دوباره نخست وزیر نشود، شاید این روزها برای العبادی خواندنیتر باشد. آیتالله همانطور که اکنون با یک اقدام اعتراضی آشکار، از بیان مواضع در نماز جمعه خودداری کردهاند، در سه سال پایانی دولت نوری المالکی، هیچ یک از سیاسیون عراق را به حضور نپذیرفتند. این تشابه رفتاری برای العبادی باید نکات معناداری داشته باشد. با همه اینها، اگر العبادی بهجای طرح اصلاحات حداکثری در بسته اصلاحاتی خود، به شیوه مرحلهای روی میآورد و با انجام اصلاحات کوچک اما محسوستر، سنگ بزرگی را برنمیداشت تا اکنون نشانه «نزدن» باشد، وضعیت متفاوتتر از قبل بود. به نظر همچنان سرنوشت سیاسی العبادی، تا حدی به اجراسازی بسته اصلاحاتی او گره خورده است. نویسنده: سعید ساسانیان پایگاه رصد انتهای متن.
http://fna.ir/51GRJN
94/11/24 - 00:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]