تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836670547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوی شهرآرا با سید سلیم غفوری، مدیرگروه مستند شبکه افق افق؛ شبکه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه شهرآرا: هادی ذالکی - افق سعی دارد در برنامه هایش نمایانگر نگاه انقلاب اسلامی به مسائل گوناگون باشد. شورای سیاست گذاری این شبکه ارائه سبک زندگی به مدل انقلاب اسلامی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است. سید سلیم غفوری را پیش تر با کارگردانی آثار مستندی چون «عراق، سرزمین جنگ ها»، «آخرین فرزندان سومالی» و «کشمیر، بهشت فراموش شده» می شناختیم. وی همچنین تهیه کنندگی مستندهای «نسیم حیات»، «جنگ پنهان»، «پارسیان زنگبار»، «آسیایی ها به غزه می روند»، «کاروان آزادی»، «مرزبانان»، «قیام صحرا»، «اسرار زندان ابوسلیم»، «نیمه خاموش»، «خواب های سیاه»، «تنها میان طالبان» و... را در کارنامه خود دارد. اگرچه همگان او را با عنوان مدیر مرکز مستندسازی میثاق می شناسند، او در این گفتگو با عنوان دیگری حاضر شده است. غفوری عضو شورای سیاست گذاری و مدیر گروه مستند شبکه افق است. شبکه افق در روز ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ پخش آنونس برنامه های خود را به عنوان شبکه۲۲ آغاز کرد. شبکه افق در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۹۳ طی ویژه برنامه ای که از ساعت۱۷ آغاز شد و ساعت۲۳ پایان یافت، هم زمان با اذان مغرب به افق تهران به صورت رسمی افتتاح شد. ﷯ گفتگو را از اینجا شروع می کنم آقای غفوری. ایده شبکه افق چگونه شکل گرفت؟ ایده اولیه شبکه افق این گونه شکل گرفت که محتوای آن نشان دهنده گفتمان انقلاب اسلامی باشد. این به معنای صرفا نشان دادن اتفاقات مربوط به انقلاب نیست، بلکه منظورمان نشان دادن تفکر انقلاب در موضوعات و حوزه های مختلف است، چیزهایی که ما در زمانه امروز به شدت به آن نیاز داریم تا انجام دهیم. این خواسته به خیلی قبل برمی گردد، به زمانی که بچه های جبهه انقلاب راه اندازی یک شبکه را می خواستند تا بتوانند تولیدات و ایده هایشان را به نمایش دربیاورند، اما به طور جدی تر، از سال ٩١ این کار آغاز شد. عده ای دور هم جمع شدند و عزمشان را جزم کردند تا این کار انجام شود تا اینکه نهایتا در خرداد سال ٩٣ شبکه روی آنتن رفت و پخش آزمایشی آن شروع شد. تا دی ماه همان سال فقط در استان تهران پخش داشتیم. از دی ماه گسترش پیدا کرد و سراسری شد. از انتهای سال پیش هم که پخش شبکه افق در سراسر کشور رسما آغاز شد. ﷯ برای شروع به کار این شبکه و ایده اولیه، چه کسانی در جمع ابتدایی بودند؟ آقای رمضان نژاد ، حسنی ، طالب زاده و تعداد دیگر ی از دوستان و خود بنده. ﷯ خیلی ها تصور می کردند که افق آمده تا همان کار شبکه مستند را انجام دهد، فقط با این تفاوت که مستندهای انقلابی پخش کند. شبکه مستند طبعا از نامش مشخص است برای چه ایجاد شده است و حیطه موضوعی آن هم معلوم است. همه موضوعاتی که می شود با آن مستند تولید و تامین کرد وجود دارد، در صورتی که در شبکه افق، ما فیلم و سریال، گروه های نمایشی و کلیپ داریم و محدودیتی از لحاظ قالب نداریم. سریال هم داشته ایم که اولین آن «رستاخیز تفنگ ها» بود. البته شاید چون در شروع بیشتر مستند پخش شد، این شبهه ایجاد شد که ممکن است کار ما پخش مستند باشد؛ اما به تدریج که ساعت ها افزایش یافت و برنامه های تلویزیونی شروع شد، طبعا سهم برنامه های تلویزیونی هم افزایش یافت. برنامه های گفتگومحور هم زیاد داریم. در اصل، شبکه افق سعی دارد جبهه فرهنگی انقلاب را ادامه دهد. طبعا به لحاظ ساختاری، این شبکه زیر نظر معاونت سیما قرار دارد و سیاست ها طبق اصول کلی ای که در صدا و سیما وجود دارد باید حرکت کند. به لحاظ تولید و بچه هایی که کار را انجام می دهند، متعلق به جبهه فرهنگی انقلاب هستیم. نمی خواهیم بدنه ستاد شبکه چاق و پرهزینه شود. بنابراین تولیدات را به صورت پروژه ای دنبال می کنیم. دیگر اینکه به واسطه این برون سپاری، علاقه مندان دیگر هم بتوانند از لحاظ کاری رشد کنند. ﷯ پس الآن غلبه قالب مستند به دیگر برنامه ها وجود ندارد؟ نه، اگر شما تایم برنامه ها را ببینید، حجم برنامه های تلویزیونی از حجم مستند ها بیشتر است. ابتدا زمان ما دو ساعت بیشتر نبود، اما کم کم این زمان افزایش پیدا کرد و اکنون ما روزی پنج ساعت زمان داریم که تا شش ساعت هم افزایش پیدا می کند. در این پنج ساعت، اگر توجه کنیم، حجم برنامه های تلویزیونی از مستند بیشتر است. البته هنوز به ایدئال خودمان نرسیده ایم، ولی خب، سریال و فیلم هم پخش می کنیم. ﷯ فضای تولید مستند خصوصی تر است. درواقع مستند ها با نظارت دولتی و شبکه ای کمتری مواجه هستند و همین قضیه کار را برای مدیران کمی سخت می کند. روی دیگر برنامه ها خب، نظارت مستقیم تری وجود دارد. این دغدغه را چطور برطرف کردید؟ آیا تیم های تولید قابل اعتمادی دارید؟ بالاخره حرف شما درست است و گونه برنامه های تلویزیونی در جای دیگری نمی شود تولید یا ارائه شود. همین طور اگر تیمی توانمندی لازم و استودیو هم در اختیار داشته باشد، باز هم این کار امکان پذیر نیست، در صورتی که در مستند این طور نیست و گروهی ممکن است در فضای مجازی فعالیت کنند یا کارشان را در یک دی وی دی ارائه دهند و در فضاهای خاص اکران کنند. الآن گروه هایی که با شبکه افق کار می کنند کاملا قابل اتکا هستند و برنامه هایی که تولید می کنند قابل دفاع است. البته در گونه های متفاوت تلویزیونی مثل فیلم و سریال، ما به زمان بیشتری نیاز داریم تا برنامه هایمان تثبیت شود. ما شاید در مستند کمی جلوتریم به خاطر عقبه ای که جبهه انقلاب در بخش مستند سازی داشته است. ﷯ شما برای ارتباط با نخبگان و تیم های مستند ساز که پتانسیل کارهای خوب را دارند و همچنین برای نیروهای جدید چه برنامه هایی دارید؟ قطعا ما به عنوان یک شبکه تلویزیونی نمی توانیم نقش یک آموزشگاه را بازی کنیم. این وظیفه سازمان های دیگر است و باید آموزش به عنوان کلاس را برنامه ریزی کنند، اما این دلیل نمی شود که نگاه آموزشی نداشته باشیم. ما معتقدیم یک بخش از آموزش، کلاس است. یک بحث در آموزش رشد و فراگیری حیطه عمل است، کما اینکه خیلی از بچه هایی که با ما کار می کنند ممکن است یک گروه حرفه ای نباشند، اما بچه های توانمندی هستند که باید از آن ها استفاده های بیشتری کرد تا ضمن اینکه تولید می کنند، به تدریج ارتقا هم پیدا کنند و به سطح مطلوب برسند. ﷯ پس درواقع هنوز شبکه افق جای رشد دارد و برنامه هایش را نبسته است. بله، اساسا در کار هنری نمی توانیم بگوییم این مستندساز «آخرش» است و بیشتر از این امکان ندارد کاری را بهتر تولید کند! درحقیقت هم خود هنرمند می خواهد کار جدیدی ارائه دهد و هم مجموعه ای که به او کمک می کنند تلاش دارند باعث ارتقا شوند. نمی توانیم بگوییم قله مستند سازی است. هر چند برخی مستند سازان خودشان بعد از مدتی احساس می کنند چیزی به آن ها اضافه نشده است، این به معنای آن نیست که فرصت رشد در حرفه شان برایشان پیش نیامده است. ﷯ همراهی شما با جشنواره عمار چطور است؟ خب، این را از این جهت مطرح می کنم چون جشنواره مربوط به مستند انقلاب است و با هدف شبکه افق هم پوشانی دارد. باید تا جایی که می توانیم همدیگر را پوشش دهیم . طبعا عمار جشنواره تولیدات رسانه ای جبهه انقلاب است. این به معنی این نیست که خودش تولید کننده باشد. خیلی از آثاری که به دبیرخانه عمار می رسد تولیداتی است که به شبکه افق رسیده است و آن ها حمایت کرده اند. حتی خیلی از تولیداتی که در عمار جایزه گرفته است درواقع بخشی از این مستندهاست. ﷯ آیا شناسایی تیم های مستندساز خوب را هم در برنامه دارید؟ نه به آن صورت که به دنبالش باشیم. شاید این وظیفه دیگر سازمان هاست، ولی اینکه افق وظیفه خودش بداند که از نیروهای انقلابی سراسر کشور استفاده کند، بله. این وجو دارد، چرا که خیلی از افرادی که با افق کار می کنند لزوما تهرانی نیستند. الآن با گروه هایی از مشهد، شیراز و تبریز در سراسر کشور کار می کنیم و سعی داریم تولیدات مناطق مختلف را در افق ببینیم. ﷯ در موضوع تربیت نیرو که اذعان کردید افق فعالیت و شرح وظیفه ای تحت این عنوان ندارد، چه تفاوتی بین شما و شبکه مستند وجود دارد؟ یعنی شبکه مستند هم با همین نگاه به مسئله تربیت نیرو می نگرد؟ منظورم از تربیت نیرو به معنای کارگاه شناسایی است. اگر منظورتان رشد در حین کار است، طبعا شبکه مستند چنین کلاس ها و کارگاه هایی ندارد. البته طبعا صداوسیما کلاس هایی دارد که وظیفه اش تربیت نیرو در فضای آموزشی است، اما اینکه شبکه مستند نگاه آموزش حین تولید دارد یا ندارد را باید از خودشان بپرسید و ببینید این فضا حاکم است یا نه. برخی بچه هایی که با شبکه افق کار کرده اند، درواقع اولین کارشان را به ما داده بودند و ما پخش کردیم. این به همان معناست که ما سعی کردیم از بعضی ها که استعدادش را دارند حمایت کنیم؛ منتها با طرحی که آوردند مورد حمایت قرار گرفتند.کارهای کوتاهی که به عنوان کار تجربی تولید کرده بودند برای ما این را مشخص کرد که می توانند به عنوان مستند ساز رشد کنند و با اینکه شاید این توانمندی در آن ها بالفعل نباشد، اما بالقوه در آن ها وجود دارد. با دیدن کارهای کوتاهی که قبلا دیدیم می توانیم بفهمیم که می شود از آن دفاع کرد یا نه. افق وظیفه ذاتی خودش را حمایت از این تیپ بچه ها می داند. ﷯ شناسایی اولویت ها در ساخت و تولید را بر چه گذاشته اید؟ ما هم مثل جاهای دیگر شورای برنامه داریم. تمام طرح هایی که در افق تولید می شود در این شورا مطرح می شود و ساز و کار تولید در افق در نهایت از کانال شورا می گذرد. ﷯ آگهی بازرگانی که پخش نمی کنید. درست است؟ نه، نداریم. ما معتقدیم که شبکه افق نباید در فضاهای آگهی بازرگانی و اسپانسرهای تجاری ورود پیدا کند. ﷯ خودتان تا به حال بازخوردی از بین مخاطبان درباره برنامه هایتان گرفته اید؟ به این معنا که نظرسنجی میدانی کرده باشیم، نه، اما بالاخره از پیامک هایی که به برنامه ها می آید می شود فهمید. برای برخی برنامه ها پیامک های بیشتری می آید که معلوم می کند برای مخاطبان جذاب تر بوده است. برنامه های «فرمانده» و «آسمان من» و مجموعه «سرزمین نخبگان» جزو برنامه های جذاب بوده اند و مستندهایی که درمورد تحولات منطقه و داعش بود بازخوردهای خوبی داشت. ﷯ توزیع آثار مستندسازان را چگونه ارزیابی می کنید ؟ ما باید جدا از رسانه های دیداری شنیداری مثل تلویزیون، به فکر توزیع دیجیتال آثار مستندسازان باشیم تا مردم بابت دیدن کار ها پول بدهند و کار خریداری شود. توزیع لوح های فشرده یا فروش لینک دیجیتال آثار مستند ازجمله اقدامات در این زمینه است. این کار می تواند به تدریج ظرفیتی را به وجود بیاورد که حداقل بخشی از هزینه تولید آثار از طریق دیده شدن توسط مردم تامین شود. علاوه بر آن، ظرفیت های دیگری وجود دارد که علی رغم تغییر دولت، می توان از آن ظرفیت ها استفاده کرد، مثل شبکه افق، اتحادیه رادیوتلویزیون های شبکه های اسلامی یا مرکز مستند حقیقت و... که اگر همه آن ها به هم گرایی برسند، می توانند بخشی از توان بچه های مستندساز را جذب خودشان کنند.


سه شنبه ، ۲۰بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه شهرآرا]
[مشاهده در: www.shahrara.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن