تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815614627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملكرد طيف هاي سياسي و نگرش عمومي


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: عملكرد طيف هاي سياسي و نگرش عمومي
دكتر حسين اميدوار در روزنامه آفرینش نوشت: از آنجا كه احمدي نژاد در دوران مسئوليت اجرايي خود پيش بيني‌هايي در زمينه قيمت نفت، ورشكستگي آمريكا، خودكفايي كشاورزي، خانه‌دار شدن مردم و... مي‌نمود، شايد در مورد نگرش سياسي امروز وي نيز نتوان با جديت و قطعيت مسائل بررسي كرد. اما اخيراً وي مطلبي را پيرامون وضعيت و آينده طيف اصولگرايي بيان داشته است كه فارغ از نيت خواني ايشان، با توجه به انتخاباتي بودن فضاي كشور خالي از لطف نيست اندكي به آن پرداخته شود.

احمدي نژاد در اظهارات خود به ضعف ساختار اصول گرايي براي انتخابات مجلس دهم اشاره كرده است و ليست تهيه شده از سوي آنها را فاقد جذابيت دانسته است. وي در بيان خود اصولگرايان را فاقد چهره كاريزماتيك دانسته و افراد معرفي شده را در مقابل رقباي درجه سه از طيف اطلاح طلبان شكست خورده معرفي كرده و گفته اصولگرايان در اين خيالند كه مردم به آنها راي مي‌دهند.

اما درحيطه عمل شاهديم كه اصولگرايان با ليستي 30 نفره با مديريت موحدي كرماني و حداد عادل در حال آماده سازي تيم خود براي رقابت اسفندماه هستند. اما ازهمين ابتدا انشقاق و اختلاف ميان طيف‌هاي اصولگرا به وضوح مشخص است و برخي مدعيان و اقليت‌هاي اصولگرايي از نحوه چينش مهره‌ها معترضند. لذا ادعاهاي احمدي نژاد درمورد نداشتن جذابيت انتخابات در ليست اصولگرايان نياز به پيش بيني و تعمق سياسي ندارد و اين مشخص است كه اصولگرايان همچون انتخابات رياست جمهوري به سبب نداشتن وحدت حزبي به نتيجه مطلوب نخواهند رسيد.

البته پيش بيني تسلط بر كرسي‌هاي مجلس دهم كار زياد مشكلي نيست، چراكه طيف گسترده‌اي از رقباي اصولگرايان نتوانستند تاييد صلاحيت خود را دريافت كنند، و ممكن است چهره‌ها وطيف‌هاي اصولگرا كه در ليست اصلي قرار نگرفته‌اند براي نمايندگي مردم انتخاب شوند، اما اينكه ليست مورد نظر بتواند اعتماد اكثريت را به خود جلب كند با ترديد و تشكيك هاي فراواني روبه روست.

ازآنجا كه ليست‌ تهيه شده نتوانسته چهره‌ها و طيف‌هاي گسترده اصولگرا را در خود جاي دهند ازجامعيت لازم برخوردار نيست. انشقاق و اختلاف ميان طيف‌هاي اصولگرايي در دو دوره انتخابات مجلس گذشته و به ويژه پس از مجلس نهم كه اصلاح طلبان در انتخابات شركت نكردند به وضوح قابل مشاهده است.

جداي از مسائل و اختلافات درون حزبي، برخي واكنش‌هاي افراطي از سوي برخي گروه‌هاي اصولگرايي موجب رنجش عمومي از اين طيف سياسي گرديده است. به خصوص برسر برخي مخالفت‌هاي اصولگرايان در مسئله هسته‌اي كه با مقبوليت و حمايت عمومي همراه بود، نوعي افراط و تفريط در نگرش آنها از سوي مردم تشخيص داده شد كه به هيچ وجه به نفع آنها نخواهد بود.

البته تهيه اين ليست‌ها و پيش بيني‌هاي سياسي در روند انتخابات آتي نقش چنداني نخواهند داشت. چرا كه مردم در انتخابات رياست جمهوري يازدهم نشان دادند كه تفكرات سياسي و حزبيشان فراتر از ائتلاف‌ها و ليست‌هاي انتخاباتي است. امروز جامعه به بينش و ادراكي رسيده‌اند كه بيش از آنكه ملاكشان چپ و راست بودن سياسي باشد، عقلانيت كانديداها را مورد سنجش قرار مي‌دهند.

ديگر زمان يارگيري‌ها و تبليغات جهت دار و تخريب رقبا گذشته است، امروز مردمي به نماينده‌اي راي خواهند داد كه آنها را نجات بخش مشكلات كشورشان بدانند. راي مردم به آنهايي خواهد بود كه كرسي‌هاي خانه ملت را محلي براي زد و خورد سياسي و رقابت حزبي تبديل نكنند. هرچند كه نفوذ برخي جريانات سياسي طي سال هاي گذشته سبب ريشه دواندن افراط در پاره‌اي از مسائل كشور شده، اما انتخابات سالم در كنار تعقل عمومي نشان خواهد داد كه هيچيك از اقشار جامعه خواهان افراط و تفريط در كشور نيستند و كساني مورد تاييد خواهند بود كه حداقل از تعقل و درك نسبت به وضعيت كشور بهره‌اي برده باشند.

تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 08 February 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن