تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833828919
پاسخ به شبهاتی درباره دیه و قصاص قرآن میگوید زن و مرد مساوی هستند، پس چرا دیه آنها متفاوت است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پاسخ به شبهاتی درباره دیه و قصاص
قرآن میگوید زن و مرد مساوی هستند، پس چرا دیه آنها متفاوت است
دین مبین اسلام هرگز برای مردان نسبت به زنان امتیاز حقوقی قائل نشده و اصل مساوات را درباره زن و مرد رعایت کرده است لذا مجموع، حقوقی که برای زن قرار داده ارزش کمتری از آن چه که برای مرد قرار داده، ندارد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به حقوق زنان از زاویههاى دیگر توجه شد و این نگاه، بسیار ژرف و همه سویه و راهگشا و کمال آفرین بود و با آنچه غرب میگفت و در پى گستراندن آن به دیگر سرزمینها بود، فرق اساسى داشت.
این نگاه ویژه انقلاب اسلامى به حقوق زنان و به آزادى و تساوى آنان، سبب شد شمارى از باورمندان به فرهنگ و نهضت غرب، برانگیخته شوند و این حرکت را با آن قالبى که میشناختند سازگار نیابند و بپندارند که حقوق زنان در انقلاب اسلامی و دین اسلام نادیده گرفته میشود. شبهاتی که در این راستا درباره حقوق زنان مطرح میشوند معمولا مواردی هستند که با خط کش تفکر غربی اندازه گیری شده و در نهایت منجر به زیر سؤال بردن نگاه اسلام به زن میشود و با توجه به اهمیت مسئله زن به عنوان 50 درصد مهم از جوامع بشری و احترامی که جنس مرد نیز برای او قائل است، این شبهات ضربات سختی بر پیکره اعتقادات مسلمانان و علاقهمندان به اسلام میتواند وارد کند. از این پس قرار است در این نوشتار به شبهاتی که در خصوص احکام و حقوق قصاص و دیه بین زن و مرد که به عنوان تبعیض از نگاه غیراسلامی مطرح میشود، بپردازیم: 1- تساوی زن و مرد در آفرینش براساس آموزههای قرآنی زن و مرد در آفرینش از یک نفس آفریده شدهاند الف) «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کَثِیرًا وَنِسَاء»؛ ای مردم بترسید از عصیان پروردگارتان، آن که شما را از یک تن بیافرید و از آن یک تن همسر او را و از آن دو، مردان و زنان بسیار در اطراف عالم برانگیخت. ب) هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا؛ اوست خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و از او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او انس و آرام گیرد. ج) «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى...» ای مردم ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم. شبهه: از این آیات استفاده میشود که زن و مرد در خلقت مساوی هستند و از یک نفس آفریده شدهاند و هر دو مخلوق خداوند و با یکدیگر مساویند، لذا نمیتوان در قصاص و دیه بین آنها فرق گذاشت و قصاص مرد قاتل در مقابل زن مقتول را مشروط به پرداخت نصف دیه مرد کرد. پس تعیین دیه زن به میزان نصف دیه مرد و مشروط کردن قصاص مرد در برابر زن به پرداخت نصف دیه مرد، مخالف این آموزه دینی است. درنتیجه روایاتی را که بر تفاوت زن و مرد در قصاص و دیه دلالت میکنند به جهت مخالفت با این آیات باید کنار گذاشت. یکی از طرفداران این شبهه مینویسد: با وجود آیه شریفه: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ...» چگونه میتوان ماده 209 قانون مدنی را توجیه کرد؟ مگر زنان نیز چون مردان مخلوق خداوند نیستند که چنین بیپروا حکم قتل آنان صادر شده است؟! پاسخ: آری، بر اساس آموزههای قرآنی زن و مرد در آفرینش مساوی و از یک گوهرند، لیکن تلازمی بین تساوی آنها در منشا آفرینش و یکسان بودن کامل آن دو در مقررات قصاص و دیه وجود ندارد. زیرا: نخست: پیام آیات «خلقکم من نفس واحده» بیش از این نیست که خداوند شما انسانها اعم از زن و مرد را از یک نفس آفریده است. اگر خلقت زن و مرد از یک نفس به معنای یکسان بودن زن و مرد باشد، دلیلی در بین نیست که یکسان بودن آنها را به قصاص و دیات اختصاص دهد بلکه باید عنصر تساوی را به تمامی ابعاد زندگی آن دو تسری داد. لیکن واضح است که این سخن به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. زیرا با توجه به وجود دهها بلکه صدها مورد تفاوت فیزیکی، روحی و روانی و در نتیجه حقوقی بین زن و مرد، مشکل تخصیص اکثر پیش میاید که از نظر اصولی مستهجن و قبیح و از ساحت سخنوری حکیم به دور است. دوم: آیات مشتمل بر عبارت «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ» درصدد بیان مطلبی است که ارتباطی با مسأله تساوی زن و مرد در قوانین تشریعی ندارد. ارباب تفسیر دو احتمال درباره عبارت مذکور دادهاند: 1-مقصود از «نفس واحده» حضرت آدم (ع) و «زوجها» همسر او حضرت حوا است. 2-منظور شخص واحد معینی نیست بلکه مطلب ذکور و اناث از جنس انسان مراد است. در هر صورت این آیات هیچگونه دلالتی، حتی اشارهای بر یکسان بودن زن و مرد از نظر قوانین تشریعی از جمله قصاص و دیه ندارد. از این رو، روایاتی که قصاص مرد در برابر زن را مشروط به پرداخت نصف دیه مرد میکنند و دیه زن را نصف دیه مرد تعیین مینمایند، هیچگونه تعارضی با آیات مشتمل بر عبارت «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ» ندارد تا در مقام عمل مجبور به طرد آنها شویم. سوم: اگر آیات مذکور چنین دلالتی دارند، باید نخست با آیات ارث در تعارض باشند. زیرا برابر آیه شریفه «یوصیکم الله فی اولادکم للذکر مثل حظ الانثیین« حق ارث فرزند مذکر دو برابر فرزند مونث است و به یقین آیات قرآن با هم تعارض ندارند، پس باید از ادعای دلالت آیات مربوط به تساوی زن و مرد در خلقت بر عدم هرگونه تفاوتی بین آنها دست برداشت. چهارم: لازمه اشتراک زن و مرد در انسانیت و خلق شدن از نفس واحد، برابری در حقوق و وظایف است نه تشابه در آنها و تساوی غیر از تشابه است. تساوی برابری است و تشابه یکنواختی. امکان دارد پدری ثروت خود را به طور مساوی بین فرزندان خود تقسیم کند اما این تقسیم مشابه نباشد؛، مثلا تجارتخانه، ملک مزروعی و مستغلات دارد؛ با توجه به شناختی که از استعداد و ذوق فرزندان میدهد. در این جا تقسیم اموال مساوی است اما مشابه نیست و تبعیض و ظلمی نیز صورت نگرفته است، بلکه به هر کدام با توجه به استعداد و ذوق او، مالی با ارزش مساوی داده شده است. اسلام نیز حقوق مشابهی برای زن و مرد وضع نکرده است، ولی هرگز امتیاز حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نشده است و اصل مساوات را درباره زن و مرد رعایت کرده است. پس چنان که برای زن و مرد حقوقی مشابه در نظر نگرفته است، تکالیف و مجازاتهای مشابهی نیز قرار نداده است. اما در مجموع، حقوقی که برای زن قرار داده ارزش کمتری از آن چه که برای مرد قرار داده، ندارد. 2- حق و عادلانه بودن قوانین الهی آیات متعددی از قرآن کریم بر حق و عادلانه بودن قوانین الهی دلالت میکنند و این که خداوند نسبت به بندگان خود در تکوین و تشریع، ظلم نمیکند: الف: «وَتَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّک صِدْقًا وَعَدْلًا» و کلام پروردگار تو، با صدق و عدل به حد تمام رسید. ب: «إِنِ الْحُکْمُ إِلا لِلَّهِ یَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَیْرُ الْفَاصِلِینَ» حکم و فرمان، تنها از آن خداست؛ حق را از باطل جدا می کند، و او بهترین جداکننده (حق از باطل) است. ج) «وَمَا رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِیدِ» و پرودگارت هرگز به بندگان ستم نمیکند شبهه: تفاوت بین زن و مرد در قصاص و دیه و الزام اولیای زن به پرداخت نصف دیه مرد هنگام قصاص مرد دربرابر زن، بدون مشروط کردن قصاص زن در برابر مرد به چنین شرطی، از نظر عرف ظلم و مخالف حق و عدالت است و خداوند چنین سخنی نمیگوید و اینگونه حکم نمیکند. بنابر این زن و مرد در حقیقت انسانی و حقوق اجتماعی و اقتصادی از جمله قصاص و دیه با یکدیگر مساویاند و روایاتی که بین آنها در قصاص و دیه تفاوت میگذارند، مخالف کتاب هستند و اینگونه روایات را طبق اخبار ردّ باید کنار گذاشت. پاسخ: کبرای این استدلال صحیح است و شکی نیست که کلام و احکام الهی مطابق با حق و عدل است و خداوند متعال هر آنچه را که به جامعه زیبای حق و عدل آراسته شد، بیان و حکم کرده است، لیکن اشکال در صغرای استدلال است. زیرا عدل به معنای دادن حق هر صاحب حقی به اوست (اعطاء کل ذی حق حقه) نه برابری همگان در آنچه که به آنان داده میشود و چه بسا در مواردی این برابری مصداق ظلم باشد و بر همین اساس معلوم نیست که تفاوت بین زن و مرد در قصاص و دیه مصداق باطل و ظلم باشد، بلکه با توجه به نظام جامع حقوق اسلام، این تفاوت عین حق و عدل ارزیابی میشود. در خانواده و جامعه مطلوب اسلام، عمده فعالیتها و وظایف اقتصادی خانواده وظیفه مرد شمرده شده است. نقش اقتصادی مرد در خانواده و جامعه به گونهای ترسیم شده که در صورت فقدان یا آسیب دیدن یک مرد، ضرر و زیان مادی زیادی به خانواده میرسد. در این نظام، فرزندانی که پدر و همسری که شوهر خود را از دست دادهاند، علاوه بر صدمه روحی و معنوی محرومیت از پدر و شوهر، پشتوانه مالی و مادی خود را در زندگی از دست دادهاند در حالی که از دست دادن مادر و همسر، تنها صدمه روحی برای فرزندان و شوهر به دنبال دارد. طبیعی است که در چنین نظامی دیه مرد بیش از دیه زن ارزیابی و تعیین شود و این تفاوت، ایجاد نوعی توازن بین حقوق و وظایف مرد در نظام حقوقی اسلام بوده و در عین حق و عدالت است، در این صورت میبینیم روایاتی که مستند نظریه اجتماعی بین فقهای شیعه است. هیچ منافاتی با آیات مذکور نخواهد داشت. علاوه بر این اگر حقوق زن و مرد جدا از سایر اجزای نظام حقوقی اسلام ارزیابی شود، باید هرگونه تفاوت بین زن و مرد، ناحق و مخالف عدل، بلکه مصداق ظلم دانسته شود، حتی تفاوتهایی که در قرآن کریم به آن تصریح شده است، مانند ارث زن و مرد. و در این حال باید پذیرفت که کلام خداوند درون خود دچار تناقص است؛ زیرا از یک سو میگوید کلام خدا حق و عدل است و از دیگر سو، به ناحق و بر خلاف عدالت بین زند و مرد در ارث تفاوت میگذارد. پس برآیند نظام حقوق اسلام باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد که در این صورت معلوم میشود بین حقوق اسلام باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد که در این صورت معلوم میشود بین حقوق و وظایف زن و مرد تساوی برقرار است نتیجه این که هر نوع تفاوتی را نباید جداگانه و بریده از سایر بخشهای نظام حقوق اسلام ارزیابی کرد و ناحق و مصداق ظلم شمرد.
94/11/17 - 11:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
قره شیخلو: مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نمادی از مشارکتهای مردمی در حوزه قرآن است
قره شیخلو مسابقات دارالقرآن امام علی ع نمادی از مشارکتهای مردمی در حوزه قرآن استرئیس هیأت داوران مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی ع این رقابتها را که توسط یک خیر برگزار میشود نمادی از مشارکتهای مردمی در فعالیتهای قرآنی برشمرد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنیدر جلسه نمایندگان مجلس و مدیران اتحادیه قرآنی مطرح شد انتقاد از کمتوجهی وزیر ارشاد به برنامههای قرآنی/ مسئول
در جلسه نمایندگان مجلس و مدیران اتحادیه قرآنی مطرح شدانتقاد از کمتوجهی وزیر ارشاد به برنامههای قرآنی مسئولان در نحوه تخصیص بودجه قرآنی تجدیدنظر کننددر جلسه هماندیشی نمایندگان مجلس و مدیران اتحادیه قرآنی ضمن انتقاد از کمبود بودجه و تخصیص نامناسب آن به کمتوجهی وزیر ارشاد به جلرییس جمهور امشب با مردم سخن میگوید
رییس جمهور امشب با مردم سخن میگوید همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رئیس جمهور کشورمان امشب بعد از بخش خبری ساعت21 شبکه یک در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم سخن خواهد گفت به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابطدر برنامه گفتگوی ویژه خبری صورت گرفت طفره ایوبی از پاسخ به انتقادها درباره انیمیشنهای فجر
در برنامه گفتگوی ویژه خبری صورت گرفتطفره ایوبی از پاسخ به انتقادها درباره انیمیشنهای فجرایوبی برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شده بود با طفره رفتن از پاسخ به انتقادها درباره انیمیشنهای جشنواره گفت ما به سال های آینده برای ساخت انیمیشن و تولید آن امیدوار هستیم و در آینده سینمای انانصاری خبر داد ضرورت شکلگیری نهضتی عظیم در آموزش قرآن به عموم مردم
انصاری خبر دادضرورت شکلگیری نهضتی عظیم در آموزش قرآن به عموم مردممدیرعامل دارالقرآن امام علی ع از ضرورت شکلگیری نهضتی عظیم برای آموزش قرآن به عموم مردم خبر داد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس محمد انصاری مؤسس و مدیرعامل دارالقران امام علی ع طی سخنانی دپاسخ حضرت آیت الله فیاض به پرسشی درباره لمس کردن خطوط قرآن در صفحات الکترونیک
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه -حضرت آیت الله العظمی فیاض به پرسشی درباره لمس کردن خطوط قرآن بدون وضو در صفحات الکترونیک پاسخ گفته است به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است پرسش لمس کردن خطوط قرآن بدون وضو در صفحات الکترونیک مسیمرغ مردمی سفارشپذیر نیست/ توضیح پرستویی درباره نقدهایش
نشست ستاد انتخاباتی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سیمرغ مردمی سفارشپذیر نیست توضیح پرستویی درباره نقدهایش شناسهٔ خبر 3037202 - شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۴ هنر > سینمای ایران رییس ستاد انتخابات بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیان کرد هیچ سفارشی را از کسی برای انتخاب بهترین فیلممشکلات مردم روستانشین و پاسخ سخنگوی دولت: 7600 میلیارد تومان برای توسعه روستاها هزینه کردیم
مشکلات مردم روستانشین و پاسخ سخنگوی دولت 7600 میلیارد تومان برای توسعه روستاها هزینه کردیم جامعه > مشکلات مردم - محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت یازدهم در توجه به روستاها توضیحاتی ارائه کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مشکلات روستانشینان نیمی از مشکاستکبارستیزی ویژگی بارز انقلاب/ انقلاب اسلامی نشأت گرفته از قرآن است/ نقش بی بدیل مردم در انقلاب / اجرای 500 ب
سرهنگ اسماعیل نادعلی فرمانده سپاه جویبار در جمع خبرنگاران گفت سپاه شهرستان جویبار در ایام الله دهه فجر 500 برنامه متنوع را اجرا خواهد کرد به گزارش بلاغ به نقل از جویباران سرهنگ اسماعیل نادعلی فرمانده سپاه جویبار در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک ایام الله دهه فجر گفت انقلابسیمرغ مردمی سفارش پذیر نیست؛ توضیح پرستویی درباره نقدهایش
- همشهری آنلاین رییس ستاد انتخابات بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیان کرد هیچ سفارشی را از کسی برای انتخاب بهترین فیلم قبول نمی کنیم به گزارش مهر نشست خبری ستاد انتخاباتی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران صبح امروز شنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما علی آشتی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها