واضح آرشیو وب فارسی:فارس: علی مرادخانی در نشست کمیته فرهنگی هنری دهه فجر:
تاثیر دیدگاههای ظلمستیزی انقلاب در ابعاد مختلف هنر ایرانی مشخص است
معاون امور هنری وزارت ارشاد با اشاره به مهم ترین دست آوردهای انقلاب اسلامی در هنر گفت: اگر ما توجهی به کلیات هنر داشته باشیم تاثیر دیدگاههای ظلم ستیزی و ارزشمداری انقلاب را به نحوی نامحسوس در ابعاد مختلف هنر ایرانی میبینیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کمیته فرهنگی هنری دهه فجر طی سخنانی، ضمن سپاسگزاری از مجموعه دست اندرکاران جشنواره های مختلف و برنامه ریزان حوزه های مختلف دهه فجر انقلاب اسلامی،اظهار کرد: با توجه به تاکید و اندیشه ای که در همان اوان انقلاب اسلامی در اذهان بزرگوار کشور در زمینه های مختلف حوزه فرهنگ و هنر ساری و جاری است، امیدوارم که بتوانیم کماکان همان فعالیت ها و نگاه ها را در برنامه های مختلف فرهنگی فجر داشته باشیم. مرادخانی در اظهار نظری در رابطه با تعریف هنر به ویژه هنر انقلاب، گفت: آنچه مهم است با توجه به تعریفی که می شود از هنر به مفهوم انسانی آن بگوییم،این است که هنر به هر روی جزئی از نگاه و بینش و ارزش هایی است که در یک جامعه وجود دارد و به نحوی از موضعی بیان می شود اما در مورد هنر انقلاب و به ویژه هنر انقلاب اسلامی باید دید که انقلاب اسلامی دارای چه مبانی است و چه نمادی از هنر را می تواند معرفی کند. وی ادامه داد: آنچه من فکر می کنم این است که انقلاب اسلامی به ذات انقلابی فرهنگی بود همان گونه که حضرت امام (ره) و همه بزرگان ما هم به آن اشاره دارند.به عقیده من یک تحول اجتماعی و فرهنگی باعث به وجود آمدن جریانی به نام انقلاب اسلامی شد و این جریان در دل خود مبانی دارد که در تعریف این مبانی می توان به بسیاری از نمادها و نمودارهای هنری رسید.به همین دلیل هم اگر توجه کنیم خواهیم دید که در حال حاضر هم وقتی هنر ما در حوزه های مختلف معرفی می شود با استقبال خاصی روبرو است و با آن به گونه ای متفاوت برخورد می شود. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اینکه ما هنر را به انقلاب سنجاق کرده باشیم در مورد هنر انقلاب اسلامی معنا ندارد چرا که این دو مقوله به حدی در یکدیگر ممزوج هستند که باید به آن به عنوان بخشی از حوزه های فرهنگی و هنری کشور خود توجه کنیم. مرادخانی با اشاره به مهم ترین دست آوردهای انقلاب اسلامی در هنر، تصریح کرد: اگر ما توجهی به کلیات هنر داشته باشیم تاثیر دیدگاه های ظلم ستیزی و ارزشمداری انقلاب را به نحوی نامحسوس در ابعاد مختلف هنر ایرانی می بینیم.هنر ایرانی به طور کلی نگاهی خدا محور و انسان گرا دارد، به عنوان مثال وقتی به معماری ایرانی توجه کنید درمیابید که معماری ایرانی اساسا معماری توحید محور است و حال این مقوله با مبانی که در انقلاب اسلامی وجود دارد به این مقولات نزدیک تر شده و به همین دلیل حتی اگر شما کارهای جوانان ما را در حوزه تجسمی مشاهده کنید؛ خواهید دید که چه اندازه نگاه انسانی و نگاه ارزشی ذاتی در درون این آثار وجود دارد. به طور کلی در هر کجا که نمونه هایی از پایگاه های نظری در آن مشاهده می شود، مبانی ارزشی خود به خود بدون حتی هیچ دخالت آنچنانی نضج گرفته است.وقتی به آثار ادبی برگرفته از فرهنگ این کشور نگاه می کنیم؛ آثاری را می بینیم که می تواند حتی در نقاط مخلف دنیا به نمایش دربیاید و یک نگاه متفاوت ارزشمدارد را به جامعه جهانی ارائه دهد تا نشان دهد که اساسا ما چگونه نگاه می کنیم و فضا را چگونه می بینیم و مسائل اجتماعی خود را از چه منظری بررسی می کنیم. مرادخانی گفت: نتیجه ذاتی جریانی که در کشور به نام انقلاب اسلامی به وجود آمد، شرایطی از ارزش ها و آرمان خواهی ها و نگاه متفاوت نسبت به آنچه که در جهان امروز وجود دارد را ایجاد کرده که در حال حاضر آن را در هنر کشور ملاحظه می کنید. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه ریزی هایی برای معرفی هنر انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر در نظر گرفته شده ، نیز خاطرنشان کرد: من معتقدم که نباید خیلی مصداقی به این موضوع نگاه کنیم و من شما را ارجاع می دهم به موزه هنرهای معاصر و اینکه سری به مجموعه هنرهای نمایشی ما بزنید و سینمای ایران را بررسی کنید.همه اینها هر یک به طور مشخص کارهای متفاوتی را در عرصه های مختلف انجام داده اند، به همین دلیل من بحثی را که در جریان تنیدگی کل جریانات مختلف یادآور شدم،در واقع شاهد همین جریان است که همه هنرمندان ما هر یک به نسبت، سهمی در این اتفاق دارند. مرادخانی تاکید کرد: این نکته بسیار مهمی است که ما در هنر شعار ندهیم.بلکه مهم این است که بتوانیم موضوعی را که در جان یک جریان قرار گرفته است به صورت اساسی و درست مطرح کنیم.ما باید در جریان کار خود نگاه متفاوت و زیبایی شناسی خاص خود را داشته باشیم که البته این امر نیازمند صرف زمان و تلاش بسیار است.اما واقعیت این است که همه به دنبال آن نگاه متفاوت هستند و من این موضوع را در کار بسیاری از هنرمندان خودمان در حوزه های مختلف می بینم.به ویژه این موارد در کارهای اجراهای صحنه ای بسیار مهم است. وی در پاسخ به این سوال که آیا در حیطه نقد و ارزشگذاری کاری انجام شده یا خیر، اظهار کرد: این البته بحث مهمی است و فکر می کنم در مواردی حتی یک مسئله راه بردی است به این دلیل که ما هر اندازه که در این زمینه قوی تر و قدرتمندتر کار کنیم، به همان میزان در آینده تئوری های محکم تری را به دست خواهیم آورد.ما در حوزه طرح و برنامه خود اساسا یک بخشی را برای این کار قرار دادیم.همچنین در حوزه هنر تلاش های فوق العاده ای داریم اما این لزوما کامل نیست و نقد و بررسی یکی از ملزومات این قضیه به شمار می رود. مرادخانی یادآور شد: دولت یک حامی، جریان اثرگذار و پیش برنده است و اساسا بیشتر از این نباید خود را وارد قضایای جزئی کند بنابراین باید اجازه داد که در جامعه امروز همه این اتفاقات و نقدها و برسی ها به صورت طبیعی رخ دهد و دوباره به عنوان یک جریان جدید مورد بررسی قرار بگیرد و وارد جریان اجتماعی شود؛ به عقیده من در این رفت و برگشت هایی که در شرایط مختلف در جامعه و دولت اتفاق می افتد ما به تدریج رو به جلو خواهیم رفت. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که چه میزان برای اندیشه های مخالف مجال ایجاد شده است، بیان کرد: ما در جامعه تکثر اندیشه داریم اما یک مواردی در کلیات قضایا وجود دارد و آن هم این است که مثلا اگر بحثی به نام خط قرمز به وجود می آید، آیا این خط قرمز مبنایی دارد یا خیر؟ به عنوان مثال مواردی همچون تبلیغ برای تفرقه و موضوعاتی که ناامیدکننده جریانات اجتماعی است و یا مناسبات الحادی در یک جامعه دینی پذیرفته شده نیست.آنچه مشخص است این است که در جریان هنر فارغ از قالب ها و مباحث اینچنینی یک جریان اندیشه ای داریم که باید به آن تا آنجا که می توانیم بال و پر بدهیم.اما در یک جایی باید دید که این مسائل به چه میزان آن جریانات کلی و ارزش هایی که به آنها معتقد هستیم را تقویت می کند. مرادخانی افزود: در بسیاری از مواقع هم بسیاری از بزرگان ما اظهار کرده اند که ما کاری نداریم با اینکه شخص چگونه فکر می کند هر کسی می تواند در جامعه کار کند اما اگر قرار شد ما موضوعی را ترویج بدهیم باید با مبانی و ساختار کلی جامعه ما به عنوان جامعه دینی تطبیق داشته باشد و میزان تطبیق هم یک چالش دیگر است و ما باید مبانی مقایسه ای هم داشته باشیم،پاسخ این پرسش که مبانی مقایسه ای مربوط به کارهای ارزشی در کجا معلوم می شود نیز در تکثر تولید و مقایسه آنها با آثار دیگر مشخص می شود، به همین دلیل من معتقدم اگر ما به این مبانی نگاه کنیم می بینیم که علی رغم همه مباحث، جمهوری اسلامی ایران تلاش زایدالوصفی انجام داده برای اینکه بتواند لااقل اینها را به یک موضوع قابل ملاحظه تبدیل کند. وی درباره اینکه آیا در ایام دهه فجر، کمیته فرهنگی هنری دهه فجر ویژه برنامه های خاصی تدارک دیده یا خیر، خاطرنشان کرد: ما یک ستاد هستیم و ستاد فرهنگی هنری دهه فجر یک جریان هماهنگ کننده در کشور است که خود تولید کننده نیست و هیچگاه هم نباید انتظار داشته باشیم که ستاد دست به فعالیت های تولیدی بزند، البته ممکن است بنا به ضرورت یک سری کارها را در شرایطی انجام دهد اما واقعیت این است که وزارتخانه ها و کسانی که در زمینه های مختلف کشور کار می کنند هریک باید سهمی برای فعالیت های زمان انقلاب گذاشته باشند.
94/11/14 - 12:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]