تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798681153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر معضلی نوظهور در محیط زیست ایران/نوسانات دمایی؛از آتش سوزی زمستانی جنگل‌ها تا کاهش بارندگی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: زنگ خطر معضلی نوظهور در محیط زیست ایران/نوسانات دمایی؛از آتش سوزی زمستانی جنگل‌ها تا کاهش بارندگی
با ارزیابی دمای کشور در یک ماه گذشته،به نوسانات دمایی در شهرهای ایران پی می بریم که به عقیده کارشناسان استمرار چنین وضعیتی،مخاطرات زیست محیطی و اکولوژیکی جدی را در پی خواهد داشت.

نوسانات دمایی،معضلی نوظهور در محیط زیست ایران/از آتش سوزی زمستانی جنگل‌ها تا کاهش بارندگی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در اوایل ماه جاری شاهد افزایش قابل توجه دما در شهرهای شمالی ایران بودیم و طبق برآورد کارشناسان دما تا بیش از 30 درجه سانتیگراد در خطه مذکور افزایش پیدا کرد.

این میزان دما در مقایسه با سنوات و سالهای گذشته بی سابقه است،پدیده فوق با خسارات و تخریب هایی نیز همراه شد،آتش سوزی بخش هایی از جنگل های کوهستانی مازندران و گیلان از نمونه عوارض چنین افزایش دمایی محسوب می شود که قریب به 80 هکتار از جنگل های شمالی کشور را شعله ور ساخت.

محمد درویش،مدیر امور مشارکت های مردمی و آموزش سازمان محیط زیست کشور با اشاره به تحقیقات دانشمند ایرانی(حسین رجایی)با یک دانشمند آلمانی و نتیجه گیری و جمع بندی حاصل این همکاری تحقیقاتی از احتمال نابودی موجوداتی خبر می دهد که ممکن است ما متوجه حضور آنها در طبیعت نشویم اما از بین رفتن آنها فرآیند گرده افشانی و استمرار حیات اکوسیستم را تحت الشعاع قرار می دهد و عامل این نابودی را نیز باید در افزایش و نوسانان دمایی جستجو کرد.

وی در ادامه به آتش گرفتن جنگل ها در فصل زمستان اشاره می کند که به مثابه زنگ خطری است که می تواند با تغییرات اقلیمی مخربی همراه شود.

درویش معتقد است مصرف خارج از قاعده و بیش از حد استاندارد انرژی در شهرهای ایران آنها را به جزیره هایی حرارتی تبدیل کرده که حتی درکاهش بارندگی ها نیز تاثیرگذار بوده است.

**ذوب شدن یخ های کوهستانی

نوسانات دمایی تنها به شعله ورتر شدن جنگل ها و کاهش بارش ها خلاصه نمی شود بلکه در استان های سردسیری نظیر چهار محال و بختیاری نیز دما طی دو هفته  اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده،بطوریکه به گفته مهرداد قطره،مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بر اثر گرم شدن هوا،به کاهش 75 سانتیمتری ارتفاع برف در کوهرنگ منجر شده است.

وی همچنین به کاهش قریب به 80 سانتیتری برف در شهر چلگرد نیز اشاره می کند،این تغییرات و نوسانات دمایی در زمستان نوید بخش به نظر نمی رسد.

احد وظیفه مدیر کل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی معتقد است دلایل افزایش دمای هوا در روزهای گذشته در استان های شمالی کشور ارتباطی به موضوع گرم شدن زمین و مسائل زیست محیطی همچون آلودگی هوا ندارد.

به عقیده برخی از کارشناسان درباره چرایی علت این نوسانات دمایی نمی توان قطع به یقین به دلیل یا عامل خاصی اشاره کرد اما به هر ترتیب وضعیت موجود فارغ از دلایل آن،زنگ خطری جدی برای حوزه زیست محیطی ایران به شمار می رود.

می طلبد کارشناسان ذیربط با مطالعات دقیق و کارشناسانه علت این پدیده  را در سریع ترین زمان ممکن مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا در صورت امکان راهکارهای مقتضی برای جلوگیری از  چنین نوساناتی را اتخاذ کرد.

در صورتی که افزایش دما یا ذوب برف و یخ ها در ارتفاعات مناطق اشاره شده برخواسته از گرمایش زمین باشد باید با تخصیص منابع ملی بیشتر به مقابله با آن شتافت زیرا عوارض این پدیده(گرم شدن زمین) آنقدر جدی است نمی توان با ساده اندیشی از کنار آن گذشت.

طبق برآورد های شازمان بهداشت جهانی ، بیماری‌هایی که از تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین ناشی می‌شود، هر ساله باعث مرگ و میر ۸۰ هزار نفر در کشورهای آسیایی  می‌شود،مقامات سازمان ملل نیز تاکنون چندین بار درباره پیامدهای گرم شدن زمین هشدار داده‌اند و خواستار اقدام فوری اعضای این سازمان در جلوگیری از این پدیده شده‌اند.

تغییر اقلیم ایران می تواند با عوارض سنگین و جدی طبیعی،اقتصادی نیز همراه شود زیرا معیشت بخش قابل توجهی از مردم بصورت مستقیم و غیر مستقیم با منابع طبیعی گره خورده است، منابعی که تغییرات اقلیمی تاثیرات بسیاری بر روی آن می گذارند .

با این اوصاف باید با دقت نظر بسیار،پدیده مورد اشاره را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دارد و علل و عوامل موثر در آن را ریشه یابی و واکاوی کرد،پیش از اینکه خیلی زود دیر شود.




۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن