تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798682512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتش اسرائیل را بیشتر بشناسیم


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ارتش اسرائیل را بیشتر بشناسیم
ارتش اسرائیل را بیشتر بشناسیم ارتش اسرائیل با هفت تیپ نظامی و سه تیپ پالماچ (ضربتی) و یک تیپ زرهی آغاز به کار کرد. این یگان‌های نظامی با سلاح‌هایی از جمهوری چک و فرانسه حمایت می‌شد.


به گزارش فرهنگ نیوز، ارتش اسرائیل هدف اصلی موجودیت خود را حمایت از اسرائیل و استقلال آن دانسته و به دنبال از بین بردن تمامی تهدیدات فراروی این رژیم است.
 
آنچه در این مقاله به آن اشاره خواهد شد، شناختی مشروح و جزئی از تاریخچه تاسیس ارتش رژیم صهیونیستی و ساختار  و تسلیحاتی مورد استفاده از آن ها به همراه تاریخچه ای از جنایت های آن است.
 
بخش اول: تاسیس ارتش اسرائیل
 
تاسیس ارتش اسرائیل به تاریخ 26 می 1948 یعنی 12 روز بعد از اعلام موجودیت اسرائیل بر می‌گردد، در این زمان دوره فعالیت‌های تقریبا محرمانه موسسه موسوم به هاگاناه (Haganah) که سنگ بنای نظامی تاسیس ارتش اسرائیل را گذاشته بود، به پایان رسید و ارتش اسرائیل با هفت تیپ نظامی و سه تیپ موسوم به پالماچ (Palmach) و یک تیپ زرهی آغاز به کار کرد. پالماچ‌ها قدرت فعال و ضربه زننده هاگاناه بود. این یگان‌های نظامی با سلاح‌هایی از جمهوری چک و فرانسه حمایت می‌شد. یعقوب دوری (Yaakov Dori) به عنوان اولین رئیس ستاد ارتش اسرائیل تعیین شد. اساسنامه ارتش اسرائیل که کابینه موقت اسرائیل به ریاست دیوید بن گوریون در تاریخ 31/5/1948 آن را اعلام کرد، شامل موارد زیر است:
 
- بنا براین منشور ارتش دفاعی اسرائیل متشکل از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی تاسیس می‌شود.
 
- در حالت فوق‌العاده قانون خدمت اجباری برای ارتش اسرائیل در تمامی نیروهای آن اجرا می‌شود؛ سن مکلفین به خدمت سربازی نیز با تصمیم دولت موقت تعیین می‌شود.
 
- هر فردی که در ارتش دفاعی شرکت می‌کند، ملزم به ادای سوگند پایبندی به دولت اسرائیل و قانون اساسی آن و موسسات آن خواهد بود.
 
- ایجاد یا ابقای هر نیروی مسلح دیگر غیر از چارچوب ارتش ممنوع است.
 
- وزیر دفاع تعیین شده مسئول اجرای این منشور است.
 
- این منشور به عنوان اساسنامه ارتش دفاعی اسرائیل در سال 1948 نامگذاری شده است.
 
ایده تاسیس ارتش اسرائیل در ابتدا از سوی موسسه نظامی بار گیورا (Bar-Giora) مطرح شد، این موسسه یک موسسه نظامی محرمانه صهیونیستی بود که در سال 1900 در فلسطین تشکیل شد. اسحاق بن زِوی، الکساندر زید و اسرائیل شوحط موسسان این سازمان شبه نظامی بودند. این سازمان متولی محافظت از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در منطقه الجلیل بود، این سازمان همچنین در راستای ایجاد نیروهای مسلح یهودیان در فلسطین نیز فعالیت کند.
 
این موسسه تا سال 1909 فعالیت کرد و توسعه آن به تاسیس یک سازمان بزرگتر و گسترده‌تر تحت عنوان سازمان هاشومیر (Hashomer) منجر شد که به معنی نگهبان است.
 
هاشومیر از زمان تاسیس توجه زیادی به نگهبانی از شهرک‌ها داشت، بعد از مدتی به یک نیروی مبارز منظم تبدیل شد که دیگر فعالیت‌هایش منحصر به نگهبانی نبود، بلکه نقش اساسی در تاسیس شهرک‌های صهیونیست‌نشین در فلسطین داشت. این سازمان یکی از چارچوب‌های اساسی در آموزش عناصر نظامی بود که بعدها زیربنای نیروی هاگاناه را ایجاد کرد.
 
در زمان جنگ اول جهانی و حمله انگلیس به فلسطین بخشی از اعضای سازمان هاشومیر به یک یگان یهودی پیوسته در صفوف ارتش انگلیسی‌ها به جنگ پرداختند، بخش دیگری نیز در کنار ترک‌ها قرار گرفتند.
 
در سال 1920 درگیری‌های داخلی در این سازمان آغاز شد، در این زمان بود که هاشومیر تصمیم به انحلال خود گرفت و اعلامیه تاسیس هاگاناه را صادر کرد، البته برخی از اعضای این شبه نظامیان از پیوستن به هاگاناه خودداری کردند و یک گروه مبارزاتی کوچک با نام گردان‌های کار (labors battalions) را تاسیس کرده و تا زمان انقلاب 1929 به همان شکل باقی ماندند، آنها بعدها مجبور به ادغام در هاگاناه شدند.
 
در جریان جنگ جهانی اول گردان‌های یهودی در انگلیس و آمریکا تاسیس شد، ولادیمیرجابوتینسکی در تاریخ 27 جولای 1917 گردان یهودیان تحت عنوان "گردان 38 حاملان تفنگ‌های پادشاهی" را تاسیس کرد و دولت انگلیس در 23آگوست همان سال رسما تاسیس این گردان را اعلام کرد. ژنرال پاترسون به عنوان فرمانده این گردان تعیین شد.
 
در همین زمان با تلاش‌های بن گوریون و بن زفی در آمریکا نیز گردانی از یهودیان این کشور با عنوان گردان 39 حاملان تفنگ‌های پادشاهی را تاسیس کردند. در ژوئن سال 1918 گردان یهودی سومی نیز در مصر تاسیس شد که گردان 40 حاملان تفنگ‌های پادشاهی نام گرفت و به این ترتیب تعداد داوطلبان یهودی حاضر در این گردان‌ها به بیش از 5500 نفر رسید.
 
هنگامی که آتش‌بس بعد از جنگ اول جهانی برقرار شد، نیروهای گردان های 38 و 39 از سوی فرماندهی انگلیس مرخص شدند و به گردان 40 پیوستند که تحت فرماندهی الیعازر مرجولین ژنرال یهودی قرار داشت. در این مرحله بود که آنها شعارهای انگلیسی خود را تغییر داده و شعارهای صهیونیستی برای خود انتخاب کردند و آن  را اولین ارتش یهودیان نامیدند.
 
روز 25 ژوئن 1921 به عنوان آغاز رسمی کار سازمان هاگاناه نام گرفت، هاگاناه یک کلمه عبری به معنی دفاع است. این سازمان یک سازمان نظامی صهیونیست برای شهرک‌سازی است که در قدس تاسیس شد، این سازمان برای فرماندهی تجاوزات مستمر اسرائیلی‌ها به فلسطینیان برای تاسیس پایه‌های رژیم صهیونیستی تشکیل شده بود و با سایر سازمان‌های نظامی صهیونیستی پایه‌های ارتش اسرائیل را تشکیل داد؛ هنگامی که زمان اعلام موجودیت اسرائیل نزدیک شد، هاگاناه به اندازه‌ای از سازماندهی و تجهیز نفرات رسیده بود که این اجازه را به آن می‌داد تا با دیگر سازمانهای نظامی ادغام شده و ارتش اسرائیل را تشکیل دهد.
 
با آغاز جنگ جهانی دوم سران جنبش صهیونیسم در فلسطین به این نتیجه رسیدند که این جنگ می‌تواند مقدمه‌ای برای جنگ‌های بزرگتر باشد، در می سال 1941 فرماندهی ارشد هاگاناه به مطالبات در خصوص ضرورت تشکیل نیروی نظامی مستقل و محرمانه پاسخ مثبت داد و این نیرو تشکیل شد. این نیروها متشکل از هفت گروهان بود که آمادگی کامل را در هر زمانی برای مقابله با هر اتفاقی داشتند، نام این گروه‌های ویژه بالماخ یعنی گروهان‌های برق‌آسا گذاشته شد، این گروه‌ها نیروی فعال هاگاناه بودند و قدرت اصلی در مقابله با نیروهای عربی در سال 1948 در منطقه الجلیل و النقب و قدس به شمار می‌رفتند.
 
در سال 1931 سازمان ایرگون (Irgun) تاسیس شد. نام کامل این سازمان "سازمان نظامی ملی در داخل خاک اسرائیل" بود و نام اتزل (Etzel) نیز به آن اطلاق می‌شد. این سازمان سری به همراه یک گروه مسلح دیگر از جنبش بیتار و بخش‌هایی از هاگاناه در اعتراض به سیاست‌های دفاعی هاگاناه تشکیل شده بود. ایرگون تحت فرماندهی جابوتینسکی بود و پرچم آن دستی بود که یک تفنگ را به همراه داشت و زیر آن نوشته بود"فقط به این صورت".
 
در سال 1940 شکافی در سازمان نظامی ایرگون به وجود آمد و آبراهام شتیرن از این سازمان خارج شد، وی گروهک شبه نظامی دیگری تحت عنوان حیروت اسرائیل تاسیس کرد که به معنای مبارزان برای آزادی اسرائیل بود. به این سازمان به صورت اختصاری لِحی (Lehi) گفته می‌شد. این گروه بیشتر به نام شترین موسس خود شناخته می‌شد، این سازمان با همکاری سایر گروهک‌های صهیونیستی عملیات تروریستی و تخریبی گسترده‌ای را بر علیه اعراب و پایگاه‌های انگلیسی انجام دادند، یکی از این عملیات‌ها از بین بردن گروهان یافا در نوامبر سال 1947 و می سال 1948 بود، این گروهک نیز به ارتش اسرائیل ملحق شد.
 
در سال 1943 مناخیم بگین فرماندهی ایرگون را در دست گرفت، وی در این دوران اقدامات تروریستی علیه عرب‌ها را افزایش داد، مهم‌ترین این عملیات‌ها انهدام هتل ملک داود در قدس در تاریخ 22/7/1946 و حمله وحشیانه به روستای دیر یاسین در تاریخ 9/4/1948 بود. در سپتامبر 1948 این گروهک نیز بنا به دستور دولت اسرائیل به ارتش این رژیم ملحق شد. زلمان شازار رئیس رژیم صهیونیستی در نوامبر 1968 از فرماندهان ارگون تقدیر کرد. بن گوریون نیز معتقد بود که این گروهک نقش اساسی در تاسیس دولت اسرائیل داشت.
 
به این ترتیب نهایتا ارتش اسرائیل در تاریخ 26 می 1948 از موسسه هاگاناه تشکیل شد. ارتش اسرائیل با هفت تیپ نظامی و سه تیپ پالماچ و یک تیپ زرهی آغاز به کار کرد. این یگان‌های نظامی با سلاح‌هایی از جمهوری چک و فرانسه حمایت می‌شد.
 
ادامه دارد ...


منبع: تسنیم


94/11/13 - 15:00 - 2016-2-2 15:00:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن