واضح آرشیو وب فارسی:اندیمشک جوان: رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر گفتمان استقلال طلب در دوران معاصر ایران بر اصل عزت تاکید کرده و در این زمین مقابل دو جریان شبه روشن فکری و جریان چپ قرار داشت. صراط: وحید یامین پور که در مبحث” گفتمان های تاریخ معاصر ایران” دانشگاه علوم قرآنی قم سخن می گفت، […]رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر گفتمان استقلال طلب در دوران معاصر ایران بر اصل عزت تاکید کرده و در این زمین مقابل دو جریان شبه روشن فکری و جریان چپ قرار داشت. صراط: وحید یامین پور که در مبحث” گفتمان های تاریخ معاصر ایران” دانشگاه علوم قرآنی قم سخن می گفت، با اشاره به اینکه می خواهیم از معرکه افکار و گفتمان های سیاسی در ایران معاصر صحبت کنیم، اظهار داشت: ایران معاصر را از بعد مشروطه به حساب می آورند و دلیل آن هم این است که از وقتی با غرب تقابلی پیدا کردیم مسائل جدیدی هم برای ما مطرح شد.رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با بیان اینکه بعد از دوران مشروطه ارتباط با کشورهای دیگر برای ما اهمیت پیدا کرد، افزود: از قبل از دوران قاجار کشورهای غربی و ارتباط با آن ها هیچ اهمیتی برای ما نداشت و آخرین رابطه مهم ما در آن دوران حمله نادر شاه به هند بود و هیچ مراوده ای با کشورهای دیگر نداشتیم. وی با اشاره به اینکه در زمان گذشته نیازی به ارتباط با کشورهای دیگر نبود و تهدیدی هم احساس نمی شد، خاطرنشان کرد: بعد از حمله عثمانی ها ایرانی ها شئون جدیدی را در دنیای امروز دیدند که شامل سلاح های جدید بود که نشان از اهمیت ارتباط داشت و اولین مواجهه ما با غرب نتیجه ای تراژدی داشت که از دست رفتن نیمی از ایران طی جنگ ها و عهده نامه های مختلف بود. رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با بیان اینکه اولین گفتمان مهم در این دوران گفتمان غرب گرا و غرب پرست بود، افزود: فرنگ در این دوروان منحصر به فرانسه و انگلیس بود، کسانی که به این کشورها سفر می کردند برای تحصیل وقتی بازمی گشتند سرشار از اندیشه های فرنگی بودند و بعضاً حتی معتقد بودند که باید رسم الخط فارسی را کنار بگذاریم که این ایده در ترکیه اتفاق افتاد و امروز مردمی ترکیه ترکی حرف می زند اما از نوشتار لاتین استفاده می کنند. وی عنوان کرد: شکل گیری گفتمان غربگرا با یک شیفتگی قاطع به غرب همراه بود که اعتقاد داشتند همه فضیت ها منحصر به غرب بوده و بقیه کشورها اقمار غرب هستند، یک نفرت و بیزاری از کشور خود را این افراد داشتند و چند دهه این گفتمان ادامه داشت و اساساً کلمه منور الفکر از همین دوره معروف شد و این افراد خود را کسانی می نامیدند که از فکری روشن برخوردار هستند. یامین پور با بیان اینکه روشن فکر وضع کسانی بود که تعادل فکری نداشتند و وابسته به غرب بودند، تاکیدکرد: موضع اصلی این افراد نسبت به حاکمیت موضع غرزدنو نق زدن بود و شاهان قاجار را نماد وابسنگی و بی لیاقتی می دانستند و به نوعی این افراد بنیان گذار مشروطه شدند و عده ای از علما با ایده مشروطه مشروعه با این افراد همیاری کردند. رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به اینکه با تلاش روشنفکران غرب گرا بود که رضا خان شاه ایران شد، عنوان کرد: رضا خان کسی بود که وقتی غرب دید که ایران تمام شده است رضا خان را بر صدرکار نشاند، برای اولین بار بود که محمدعلی شاه از ایران فرار کرد چرا که فتوای ریختن خونش صادر شده بود. وی با اشاره به اینکه تا دوره مظفرالدین شاه شاه و مرجعیت اصطکاک ندارند، خاطرنشان کرد: روشنفکران در این دوران قدرتی پیدا کردند یکی از نشانه های قدرت کشتن آیت الله بهبانی و فراری دادن ستار خان وباقر خان و بریدن سر آنها بود که همه توسط همین جریان شبه روشن فکری انجام شد. یامین پور افزود: جاده صاف کردن برای آمدن انگلیسی از شاهکارهای جریان های روشنفکری در ایران بوده است، یکی از مسائل ما با جریان های فکری که الان با آن مواجه هستیم این است که خیلی از حرف های دولت و جریان غرب گرای امروزی حرف های جدیدی نیست و حرف هایی است که صدها سال پیش از زبان این افراد شنیده ایم.
سه شنبه ، ۱۳بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیمشک جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]