تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798387448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه‌های مقابله با اثرات منفی فضاهای مجازی بر ذهن کودکان چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: راه‌های مقابله با اثرات منفی فضاهای مجازی بر ذهن کودکان چیست؟
فرهنگ سازی و آموزش تنها راه مقابله با اثرات منفی فضاهای مجازی بر ذهن کودکان و نوجوانان است.



به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد و گسترش استفاده از فضای مجازی در جوامع مختلف به دلیل فرامرزی‌ بودن و جهانی بودن این قبیل فضاها و امکانات ارتباطی جدید موجب فراهم شدن بسترهای مناسب اثر گذاری فرهنگی- فکری سازندگان آنها بر کاربران شده است.


بیشترین تاثیراتی که این قبیل لوازم ارتباطی دارند بر روی گروه‌های سنی کم سن و سال جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان فراگیری فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مثل اینترنت در زندگی نسل امروز موجب تغییر الگو‌های ارتباطی سنتی جامعه و جایگزین شیوه‌های جدید ارتباط، تولید، انتقال اطلاعات بین کاربران شده است.


فرامکانی و فرا زمانی بودن فضای مجازی


این فضاهای ارتباطی نوین به دلیل برخی ویژگی‌ها و خصوصیات از جمله فرامکانی‌ و فرا زمانی بودن، عدم محدودیت به قوانین مدنی دولت‌ها و ملت‌ها، ناشناس ماندن کاربران و تسهیل ارتباط و انتقال اطلاعات موجب شده تا فضای مجازی به عنوان یک واقعیت مجازی در نظر گرفته شود.


شبکه‌‌های اجتماعی و فضاهای مجازی وب سایت‌ یا مجموعه‌ای از وب سایت‌هایی است که به کاربران این امکان را می‌دهد علاقمندی‌ها، افکار و فعالیت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند.


 این شبکه‌ها با استفاده از موتورهای جستجو و نیز امکاناتی مثل چت روم‌ها و پیام رسان‌های الکترونیکی، وسایل انتقال تصویر و صدا و.... امکان بیشتری را برای کاربران برای برقراری ارتباط با یکدیگر در قالب شبکه‌ای از روابط فردی و گروهی فراهم می‌کند.


کودکان و نوجوانان هدف شبکه‌های اجتماعی


 این وسایل ارتباطی جدید علاوه بر اینکه اثرات مبتنی‌ همچون تسهیل برقراری ارتباط و نیز تبادل سریع اطلاعات بین کاربران خود دارد، اثرات منفی و آسیب‌های اجتماعی جدی نیز برای جامعه و افراد آن به بار می‌آورد.


 البته در این بین کودکان و نوجوانان در قبال استفاده از این فضاها آسیب پذیر بوده و کانون و هدف حملات یک سری هجمه‌های فرهنگی غربی و الگوهای رفتاری ضد اخلاقی هستند.


امروزه نفوذ اینترنت در زندگی اقشار مختلف جامعه موجب شده تا افراد مختلف در هر سن و سالی که هستند به برخی از خدمات این قبیل فناوری‌ها به آسانی دسترسی داشته باشند


البته در این بین کودکان و نوجوانان نیز مستثنی نبوده و بیشترین تاثیرات بر روی آنها صورت می‌گیرد.


اینترنت و فضای مجازی موجب شده تا کاربران به راحتی با کسانی که هیچ گونه آشنایی و شناختی از یکدیگر ندارند ارتباط برقرار کرده و دوستی‌های مجازی و دروغین بین آنها شکل گیری که در این میان کودکان و نوجوانان بیشترین آسیب‌ها را به جهت ارتباط و تعامل با سایر کاربران می‌بینند.


فضای مجازی وسیله‌ای برای رواج مسایل غیر اخلاقی


 امروزه گسترش شیوه‌های جدید ارتباطی و نیز فناوری‌های نوین در امر ارتباطات و نیز بازی‌ها و سرگرمی‌های رایانه‌ای و اینترنتی باعث آشنایی کودکان و نوجوانان،‌بسیاری از مسایل غیر اخلاقی و نامتناسب با سن و سال آنها شده است.


سن کاربری و استفاده از فضاهای مجازی و اینترنتی این روزها محدود به رده سنی خاص نبوده و هر فردی با هر سن و سالی از کوچک‌ترین عضو جامعه گرفته تا پیرترین آنها را شامل می‌شود.


 در نتیجه کودکان و نوجوانان به دلیل عدم آگاهی  و شناخت لازم بر فضای مجازی در امر حفظ اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود در این فضاها با کمبودهایی مواجه بوده و در اغلب اوقات به راحتی بدون رعایت نکات ایمنی اطلاعات خود را در اختیار دوستان مجازی و دیگران قرار می‌دهند.


هویت‌های ناشناس در شبکه‌های اجتماعی
 
افراد سودجو با هویت‌های ناشناس و دروغین خود به راحتی ذهن و فکر کودکان و نوجوانان را با گفتن‌ حرف‌های فریبنده شستشو می‌دهند و از این طریق راه برای بسیاری از کلاهبرداری‌ها و اعمال مجرمانه توسط آنها باز می‌شود.


در این بین والدین این کودکان و نوجوانان به خیال اینکه بخشی از اوقات فراغت فرزندشان توسط این فضاها پر می‌شود و به اشتباه این شبکه‌های ارتباطی را عاری از هر مشکلی می‌دانند به فعالیت‌های روزانه خود مشغول‌اند غافل از آنکه خطر جدی این فضاهای مجازی فرزندان آنها را تهدید می‌کند.


 حال با توجه به آسیب‌های جدی استفاده نامناسب از شبکه‌های اجتماعی و آثار مخربی فردی و اجتماعی حاصل از آن باید قبل از رواج این شیوه‌های ارتباطی نوین بین اعضای جامعه فرهنگ سازی شود.


مدارس باید با برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه کاربران اینترنتی، شیوه‌های صحیح استفاده از این قبیل لوازم ارتباطی را به دانش آموزان و نسل جوان جامعه بیاموزند تا شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه نباشیم.


 همچنین خانواده‌ها نیز با همکاری و مشارکت مدارس باید آگاهی و اطلاعات کافی را از این لوازم به دست آورند تا بتوانند به درستی بر رفتار فرزندان خود نظارت و کنترل دقیق داشته باشند.


 در این بین باید قوانین ویژه‌ای به منظور تعیین سن مشخص کاربران فضای مجازی در کشور وجود داشته باشد تا کاربران از سن مشخصی حق دسترسی به اینترنت و فضاهای مجازی را یابند.


 با توجه به آسیب‌پذیری کودکان در فضای مجازی، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای ( مرکز  ماهر) اعلام کرد:  نیاز است تا با آموزش درست به کودکان و آگاه سازی آنها پیشگیری های لازم از اتفاقات احتمالی و سو استفاده ها به عمل آید.





۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن