تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816211629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«بازار از طهران تا تهران» از دید جهانگردان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: «بازار از طهران تا تهران» از دید جهانگردان مستند «بازار از طهران تا تهران» ساخته رضا خانلری، با پخش در مجموعه «سینما حقیقت» علاوه بر مرور آداب و رسوم و ویژگی های تاریخی بازار بزرگ تهران، چگونگی شکل گیری پایتخت را نیز به تصویر کشیده است.
۱۳۹۴ جمعه ۹ بهمن ساعت 14:44

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، رضا خانلری مستندساز درباره ساخت «بازار از طهران تا تهران» توضیح داد: من گاهی برای تفریح یا تماشا به بازار تهران سر میزنم. از طرفی علاقه بسیاری به معماری، رسوم و اجتماع ایرانی دارم و این موضوع از قدیم ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. زمانی هم که برای کارهای داستانی و مسافرت به شهرهای دیگری چون اراک، همدان، تویسرکان یا تبریز می رفتم دیدن نظام واحد بازار و ساختار منسجم تجارت ایرانی برایم جای سوال بود.
وی افزود: سرانجام سال 91 بود که پیشنهاد ساخت این فیلم را به مرکز گسترش ارائه دادم تا درباره هسته مرکزی روابط تجاری تهران که ویژگی های مختلفی را پوشش می داد کار کنم. ابتدا 6 ماه کار پژوهشی و کتابخانه ای انجام دادم و با افراد بسیاری آشنا شدم.
بازار؛ هسته مرکزی شکل گیری شهر تهران
این مستندساز با اشاره به اینکه مکان فعلی بازار، اصلی ترین هسته مرکزی شکل گیری تهران بوده، یادآور شد: پس از آشنایی با حاج آقایی که جد در جد او در بازار زندگی می کردند و همچنین متولی امامزاده زید حاج آقا فاطمی، دریافتم، پس از شکل گیری آرامگاه امامزاده زید، مردم در کنار این محل به ساخت خانه روی می آورند، روستایی شکل میگیرد و قبرستانی نیز ساخته می شود و اینگونه هسته مرکزی شهر بزرگ تهران ایجاد می شود.
خانلری تأکید کرد: پیش از انقلاب هنوز در بازار مردم هم زندگی می کردند اما به مرور خانه ها تبدیل به حجره می شود و بازار گسترش بیشتری پیدا میکند. مثلا در بین حجره ها، خانه حاجب الدوله قاتل امیر کبیر قرار دارد که حیاط آن تبدیل به تعداد زیادی مغازه شده است.
بازار از طهران تا تهران از نگاه جهانگردان
وی ادامه داد: من در مطالعات تاریخی که داشتم متوجه شدم سیاح ها از ابتدای پیدایش تهران از کشورهای مختلف برای سیاحت و شرق شناسی به تهران می آمدند و مشاهدات آنها در سفرنامه هایشان کمک زیادی به من کرد. به ویژه درباره رسم و رسوم، ارتباطات آدمها، نقش مذهبی امامزاده ها و مساجد در بازار مطالب بسیاری از سوی سیاح ها نگارش شده است؛ مثل اینکه مردم وقتی صدای اذان را می شنیدند برای نماز می رفتند و اکنون نیز همین اتفاق می افتد.
کارگردان «بازار از طهران تا تهران» با بیان اینکه براساس نگاه جهانگردان بازار را از طهران تا تهران به تصویر کشیده، اظهار کرد: اصلا کلمه بازار از ایران به پرتغال و سپس از پرتغال به فرانسه می رود و کلمه بازار در فرانسه ریشه ایرانی دارد.
خانلری همچنین به دشواری هایی که مستندسازان برای دسترسی به تصاویر آرشیوی تحمل می کنند اشاره کرد و گفت: در این مستند آسیب شناسی نیز داشته ایم و مثلا به بخشی از بازار پرداخته ایم که قبلا متعلق به مسگرها بوده اما اکنون لباس های بنجل چینی در آن فروخته می شود. همچنین تهران در گذشته 12 دروازه داشته که اکنون فقط یک دروازه نو باقی مانده است.
روایت خاطرات سیاحان با صدای صادق هاتفی
وی درباره نوع روایت این مستند نیز توضیح داد: بخشی از تاریخ در این کار گفته می شود که ما نمی توانستیم با هیچ تمهیدی آنها را با تصویر نشان دهیم. بنابراین صادق هاتفی بازیگر، برای اولین بار در این مستند، گویندگی متن را تجربه کرده است و در کنار تصاویر امروزی گفته های جهانگردهای سابق توسط او روایت می شود.
خلق شخصیت باربر برای حفظ فضای بومی مستند
این مستندساز افزود: همچنین ما یک شخصیت باربر در کار قرار داده ایم که فرهاد شکرالله نقش او را ایفا می کند و حضور این شخصیت این امکان را برایمان فراهم کرد تا بازار را از زاویه دید یک باربر روایت کنیم و همچنین صداهای طبیعی و اصلی آدمهای این محل را در کار داشته باشیم.
خانلری در پایان از جشنواره باستان شناسی آمریکا، international festival of archacologial film of roverto و international festival T.A.C به عنوان جشنواره های بین المللی که «بازار از طهران تا تهران» در آنها شرکت داشته نام برد و گفت: با وجود این حضور پررنگ در جشنواره های خارجی، متاسفانه در داخل کشور، مستند ما مظلوم واقع شده است.
عوامل این مستند عبارتند از پژوهش رضا و دکترعباس خانلری، تصویر: رضا خانلری، امیر مهدی نژادنیک، روح الله ظریف،طراحی و ترکیب صدا: محمدرضا و مجید یوسفی ، صدابردار: میثم نجفی، دستیار کارگردان: رضا دانا، مدیرتولید و برنامه ریز: هوتن شاعری، عکاس: علی توحیدپرست.
«بازار از طهران تا تهران» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه 10 بهمن ساعت 21 برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه 11 بهمن ساعت 9، دوشنبه 12 بهمن ساعت 23 و چهارشنبه 14 بهمن ساعت 18 بازپخش می شود













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن