تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816475053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع): سنت اذن منبر داشتن از مراجع برکات بسیاری داشت/مبلغان آبروی افراد را حفظ کنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع):
سنت اذن منبر داشتن از مراجع برکات بسیاری داشت/مبلغان آبروی افراد را حفظ کنند
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: سنت اذن داشتن از مراجع برای منبر رفتن و تبلیغ کردن برکات بسیاری داشت که خوب است در کنار مدارج فعلی رعایت شود.

خبرگزاری فارس: سنت اذن منبر داشتن از مراجع برکات بسیاری داشت/مبلغان آبروی افراد را حفظ کنند



به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب پیش از ظهر امروز در جمع معاونان تبلیغ مراکز حوزه‌های علیه استان فارس اظهار داشت: در برخی مجالس ترحیم یا محافل بانوان افرادی بدون آن‌که مأذون باشند مطالب نادرست و احادیث بدون سند بیان می‌کنند که اثر معکوسی در قلب مردمان دارد. وی در بیان شرایط مبلغان راستین افزود: تبلیغ که در آیات قرآن به‌ عنوان «تبلیغ رسالات‌الله» عنوان‌ شده به معنای ابلاغ کردن آن چیزی است که بر انبیای الهی وحی‌ شده که در وهله نخست خود پیامبران مبلغان رسالات‌ الله هستند و در وهله بعد دیگرانی که شایستگی این معنا را کسب کرده‌اند. آیت‌الله دستغیب اضافه کرد: از مهم‌ترین مؤلفه‌های تبلیغ آن است که تنها به گفتار نباشد و مبلّغ باید الگوی آنچه باشد که بیان می‌کند؛ چنانکه خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید «یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا، مباشرا و نذیرا» که شاهد به معنای نمونه و الگو بودن است و ر روایات دیگری ذکر شده که «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» یعنی با جیزی به غیر از زبان مردم را به دین حق دعوت کنید. وی تصریح کرد: اینکه بیان‌ شده «لقد کان فی رسول‌الله اسوه حسنه» به معنای تأکید مضاعف بر اسوه بودن و اخلاق عملی است و کسی که می‌خواهد مانند رسول‌الله مبلغ رسالت الهی باشد باید این ویژگی الگو بودن را داشته باشد تا مصداق «لم تقولون ما لا تفعلون» نشود. قائم‌ مقام جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: مبلغ باید مبشر و نذیر باشد، یعنی هم بشارت دهد، هم بترساند و یک طرفه در بحث تبلیغ حرکت نکند چنانکه تشویق و تقدیر از مردمانی که در مسیر صحیح هستند در همین راستا است و نباید تصور کرد که افراد چون وظیفه‌شان است و باید برای خدا باشد نیازی به تقدیر و تشویق نیست در حالی که در متون دینی، ما مکلف به این تشویق و تقدیر هستیم. آیت‌الله دستغیب اضافه کرد: گاه دیده می‌شود که برخی در زمینه تقدیر و تشویق از دیگران قصور دارند که تقدیر از انسان‌های نیکوکار یا خیر اگر با نیت تملق یا موارد نادرست باشد غیردینی است، اما تقدیر و تشویق وقتی از باب این است که فرد نیکوکار به استمرار این کار خوشنود شود و برای دیگران نیز تشویق به انجام همان کار باشد بخشی از همان بشیر بودن است. وی متذکر شد: خداوند می‌فرماید «خذ من أموالهم صدقة تطهرهم وتزکیهم بها و صل علیهم إن صلاتک سکن لهم» یعنی وقتی صدقه را به شما می‌پردازند و می‌گیرید تشکر و تقدیر انجام دهید؛ اگرچه این کار برای خود آنان و پاک شدن اموالشان است. آیت‌الله دستغیب عنوان کرد: نذیر بودن مبلّغ، تنها در ترساندن از جهنم خلاصه نمی‌شود که می‌توان آثار دنیوی گناه را نیز بیان کرد و این امر بستگی به زمینه‌های مخاطب دارد و مخاطب شناسی باید مدنظر مبلغ باشد. وی افزود: مبلّغ باید دقت کند «داعی الی الله باذنه» باشد و دعوت او به خدا باشد نه به خویشتن یا امور دیگر که اگر با دعوت به خدا کسانی به سوی دین خدا جذب شوند مایه خوشنودی است و اگر کسانی به دور فردی جمع شده‌اند و به او علاقه‌مند هستند و آنها را هدایتگری می‌کند محک همان نیت است که دعوت باید الی الله باشد و داعی الی النفسه نباشد. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای دعوت شرط «باذنه» و مأذون بودن مهم است، بیان کرد: مبلّغ باید برخوردار از دانش باشد بداند تبلیغ چیست و چه چیزی را تبلیغ می‌کند و احکام و موضوعات را بشناسد تا بتواند مصداق مأذون بودن محسوب شود. آیت‌الله دستغیب عنوان کرد: شاید به سبب فترتی که رخ‌داده برخی به یاد نیاورند در قدیم در کنار اجازه اجتهاد که معدود بود همراه امور حسبیه «اجازه روایتی» نیز مرسوم بود و در همان حال که به کسی اجازه می‌دادند وجوهات شرعی را از سوی مرجع یا مجتهدی جمع‌آوری کند اجازه نقل روایت هم می‌دادند که این سنت بسیار عالی بود که منسوخ شده و اکنون منحصر به اجازات امور حسبیه، تصرف وجوه شرعی، سهم امام و ... شده است. وی یادآور شد: در سنت گذشته حوزوی کسی که می‌خواست منبر برود، تبلیغ یا سخنرانی کند باید «اجازه روایتی» می‌داشت که البته نظام جدید حوزوی که به برکت انقلاب، امام و رهبری شکل گرفته و مدارجی در برنامه تحصیلی گنجانده و رشته تخصصی تبلیغ راه‌اندازی شده می‌تواند جایگزین خوبی باشد و حتی بهتر از گذشته ثمر دهد اما به نظر می‌رسد باید بیشتر کار شود به‌ویژه در مورد رشته تخصصی تبلیغ در همایش‌ها و نشست‌ها از لحاظ نظری و عملی با ارائه پیشنهادهای راهبردی به حل مشکلات در این زمینه کمک شود. تفکیک مقاطع تخصصی و عمومی حوزوی وی با بیان مواردی در باب رشته تخصصی تبلیغ، متذکر شد: مقام معظم رهبری در سفر به قم تحول در برنامه‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه را عنوان کردند و از این نظر شاید بتوان دوره‌های عمومی کوتاه‌تری را مقدمه مدارج تخصصی بالاتر قرار داد و این کار دنباله‌روی از دانشگاه نیست، چراکه اولاً به‌صورت مستقل و مبتنی بر سنت حوزه انجام می‌شود و حتی اگر دنباله‌روی باشد نباید تعصب داشته باشیم که اگر روشی معقول است را نپذیریم که اسلام حتی بر برخی موارد باقی‌مانده از دوران جاهلیت صحه گذاشت. آیت‌الله دستغیب ضمن هشدار در مورد مدرک‌گرایی افراطی افزود: مدرک‌گرایی برای حوزه خوب نیست اما بالعکس گاه انسان متعجب می‌شود که افرادی بدون طی مراتب و مدارج حوزوی و بدون اینکه مأذون باشند در مجالسی سخنانی را بیان می‌کنند که اثر سوء دارد چنانکه به‌عنوان‌مثال در یک مجلس ترحیم سخنانی بیان می‌کنند که اگر ذره‌ای ایمان در دل افراد باقی‌مانده زائل می‌شود. وی بیان کرد: گاه فردی در مجلسی احادیثی بدون سند بیان می‌کند و داستان‌سرایی‌های عجیبی را با شرح و بسط در مورد ائمه اطهار ذکر می‌کنند که غلو و از مصادیق جعل است درحالی‌که اگر به عدد آیات قرآن توجه کنیم هر آیه برای صدها منبر با شرح و تفسیر یک‌عمر کافی است و به‌غیراز آن بسیار احادیث معتبر وجود دارد و مشخص نیست چرا برخی افراد غیر مأذون این احادیث ضعیف را بر منابر بیان می‌کنند و این مسئله در برخی مجالس زنانه دیگر به وضعیت اسفبار درآمده است. حوزه‌های علمیه خواهران مانع گسترش آسیب‌های برخی مجالس بانوان شد تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ادامه داد: راه‌اندازی حوزه‌های علمیه خواهران نعمت بسیار بزرگی بود که اگر نبود آسیب‌های بسیاری رخ می‌داد چنانکه به‌عناوین‌مختلف جلسات خواهران با حضور برخی خانم‌ها به نام مبلّغ برگزار می‌شود و اراجیف و اباطیلی را بیان می‌کنند که هیچ ربطی به دین اسلام ندارد و غیر از محتوا از نظر شکلی نیز خواندن اینها و برخی رفتارهایشان محل اشکال است. وی با بیان این‌که تبلیغ اختصاص به فرد خاصی ندارد و همگان در امربه‌معروف و نهی از منکر به حد وسع دانش خود تکلیف دارند، گفت: شرط تبلیغ عمومی رعایت حدود تخصصی است که در بسیاری موارد می‌توان با گفتن یک «نمی‌دانم» از گمراه کردن دیگران خودداری کرد. آیت‌الله دستغیب در ادامه اظهار داشت: مبلغ باید خود به مصداق «سراج منیر»، نورانی باشد و نور علم و حکمت تنها به جدوجهد میسر می‌شود. وی در ادامه با اشاره به روایتی از ابن عباس در تفسیر آیه «مبشرا و نذیرا»، بیان کرد: این آیه زمانی نازل شد که پیغمبر (ص) می‌خواستند امیرالمؤمنین علی (ع) و معاذ را برای تبلیغ به یمن بفرستند که به آنان فرمودند «یسرا ولا تعسرا وبشرا ولا تنفرا» یعنی به‌گونه‌ای در تبلیغ مردم سهل بگیرید که از دین‌گریزان نشوند که اسلام شریعت سمحه است. تولیت آستان یادآور شد: علی (ع) در باب ویژگی‌های مؤمن می‌فرماید مؤمن «حشاش بشاش» است و با مردم ترشرویی و درشت‌خویی نمی‌کند و با قصد خیرخواهی از اعماق وجود به دنبال هدایت مردم است و در ابلاغ رسالت الهی امانت‌دار است یعنی اگر در جایی مسئله‌ای را نداند امانت‌داری را رعایت کرده و از نزد خود نکته‌ای غیرعلمی را بیان نمی‌کند. وی با تأکید بر اینکه در تبلیغ نیاز مادی و ترس دو آسیب است، بیان کرد: مبلّغ باید استغنا داشته باشد و از این نظر اگر در مجالس وعظ یا خطابه و مداحی تقاضای وجه می‌شود پرداخت به رقم‌های کلان و به‌گونه‌ای نباشد که در راه خدا بودن تبلیغ را زیر سؤال ببرد. آیت‌الله دستغیب همچنین مبلغان را از قرار گرفتن در موضع تهمت بر حذر داشت و گفت: برخی تهمت‌های ناروا و بی‌مبالاتی‌ها در آبروی دیگران موجبات بدبینی مردم را فراهم می‌آورد. وی در پایان با تأکید بر ضرورت بصیر بودن مبلغ اظهار داشت: پیشنهاد من این است که طلاب مباحث معظم رهبری را چندین بار در فرصت‌هایی که دارند مطالعه کنند که این مطالب در تمام ابعاد نظری و عملی راهگشا است.

94/11/07 - 12:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن