واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع):
اسلام دین سمحه و سهله است
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: اسلام دین سمحه و سهله است و احتیاطات خارج از قواعد باعث مندرس شدن احکام میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیتالله سید علیاصغر دستغیب امروز در همایش «فقه هنر» اظهار داشت: اسلام دین کاملی است و تشیع که پیروی از مکتب اهل بیت است نیز برای امور اقتصادی، عبادی و سیاسی و اجتماعی پاسخ روشن و شفاف دارد و امکان ندارد موضوعی مطرح شود و حکمی مطابق با قرآن و عترت بر آن مترتب نباشد و در مواردی اگر تطبیق با حکم واقعی نکند با حکم ظاهری منطبق میشود و همان برای کسانی که تابع هستند حجت است. وی افزود: مسئله هنر همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند با زندگی انسانها عجین شده و قابل انفکاک نیست و نقشی که فقها ایفا میکنند این است که مسائل هنر را در ابعاد مختلف به گونهای تبیین کنند که موید شرع انور باشد. عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هیچ گاه بحث این نیست که هنر را از صفحه زندگی انسانها جدا کنند که امکان ندارد و تنها بحث تربیت و هدایت آن است. وی اضافه کرد: مطلبی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند اعم از آن که هنر قدمت داشته باشد یا حادث باشد این است که شناخت موضوع بسیار مهم است یعنی عبارتی را پذیرفتیم اما محدوده آن را مشخص نکردیم. آیتالله دستغیب در ادامه بیان کرد: گفته میشود که تشخیص موضوع شأن فقیه نیست که اگر قرار باشد این موضوع اعمال شود موجب خسران است. وی تصریح کرد: بسیاری موضوعات هست که محل تشخیص شخصی یا عرف است و کارشناسان به تنهایی میتوانند آن را مشخص کنند و فقیه نیز بر طبق ضوابط و قواعد تنها حکم آن موضوع را میگوید اما برخی موضوعات نیز خارج از شان فقیه نیست و هر چه شناخت فقیه کاملتر باشد حکم را بهتر استنباط میکند و به حکم الهی نزدیک میسازد. تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ابراز داشت: حتی اگر در برخی موارد کارشناسان موضوعی داشته باشیم هم فقیه از شناخت موضوعی بی نیاز نیست. وی متذکر شد: این که حوزههای علمیه وارد این مقولات شدهاند، مایه شعف است که اگر این مسائل با بیتفاوتی برگزار شود با وضعیتی که شمول هنر در تمام ابعاد زندگی انسان دارد ممکن است به جاهایی برسیم که شاهد مندرس شدن دین و آثار نبوت باشیم. آیتالله دستغیب افزود: امام صادق(ع) چهار نفر از اصحاب بزرگوار خود شامل ابوبصیر، زراره، محمد بن مسلم و وحید بن معاویه را نام میبرند و میگویند نجبا و امنای خدا بر حلال و حرام الهی هستند و اگر اینها نبودند آثار نبوت منقطع میشد. وی ادامه داد: این که آثار نبوت و اسلام ناب این چنین باقی مانده و روز به روز پویاتر و برای پاسخگویی به مسائل آحاد امت آمادهتر است به سبب این قبیل فقها از اصحاب امامیه است کسانی که طبق دستور امامان فتوا میدهند و برای موضوعات حکم تعیین میکنند. آیتالله دستغیب خاطرنشان کرد: این علما توجه دارند که در برخی مواقع افراط و تفریط فتوا حادث نشود که فتوا بر اساس هوی نیست و جوسازی برای فقیه تاثیر ندارد. وی یادآور شد: امام صادق(ع) در همین عبارت درباره امین بودن فقها شروطی را ذکر میکنند که یک مورد مخالفت با هوی است یعنی فتوی بر اساس معیار و ضوابط است و اگر کسی بخواهد بر اساس جو فتوی بدهد عین تابعیت از هوی است اما در عین حال آنچه با آن مواجه هستیم احتیاطات است و احتیاط ممدوح آن است که وقتی فقیه بر اساس معیارها و ضوابطی که در اختیار دارد برای استنباط حکم الهی تلاش میکند یک وقت لازم است به نقطهای برسد که باید احتیاط کند اما اینها موارد معدودی است و اگر این را توسعه دادیم و بر اساس حالات خاص و شرایط درونی خودمان بخواهیم عرصه را تنگ کنیم کار درستی نیست. وی متذکر شد: آن کسانی که اصل را بر حذر و منع گذاشتند (مانند اخباریها که اصالت را به منع دادند) در حالی که میشد اصالتالبرائه جاری شود مشکلاتی ایجاد کردند. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خیلی جاها احتیاط بر ترک احتیاط است که گاه از ناحیه احتیاطات ممکن است از مسیر شرع انور دور شویم و در برخی موارد حتی احتیاط بیش از حد در مسائل عبادی فردی باعث بینشاط شدن عبادت و ایجاد مسائل روحی میشود. وی در ادامه گفت: مرحوم صاحب جواهر در زمان احتضار و نزدیکی به ارتحال به انتظار شیخ مرتضی انصاری بودند و آنگاه که ایشان آمد مرحوم صاحب جواهر برخی نکات را با شیخ انصاری مطرح کرد و به دیگران فهماند پس از من آن کس که مرجعیت مطلق در بین شیعه دارد شیخ انصاری است و به ایشان فرمود احتیاطات خود را کم کن که شریعت اسلام سمحه و سهله است. آیتالله دستغیب بیان کرد: این سمحه و سهله بودن برای فقیه راهگشا است و مسائلی مانند قائده «لاحرج» نشان میدهد تبیین باید به گونهای باشد که احتیاطات بیمورد از نظر قواعد و ابزار استنباط جای تجدید نظر دارد و میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند و موانع را بردارد. وی ادامه داد: مواردی هم بوده که برخی فقها برای فقیه دیگری برخی مدارک و ادله را مطرح کرده و فتوای آنها تغییر کرده است. آیتالله دستغیب اضافه کرد: امید داریم این حرکتی که به تعبیر مقام معظم رهبری یک مژده برای حل بسیاری مشکلات و موضوعات است دچار وقفه نشود و با حضور اعاظم و دیگر آقایان، علما نتایج تتبعات خود را به عرصه حوزهها و منظر عموم برسانند تا شاهد مشکلات فقهی به ویژه در عرصه هنر باشیم.
94/10/30 - 14:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]