تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813183938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امسال سياه‌نمايي نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امسال سياه‌نمايي نداريم
محمد حيدري، دبير سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر تأكيد كرد كه امسال ديگر فيلمي به معناي «سياه‌نمايي» در جشنواره وجود نخواهد داشت. اين در حالي است كه فريدون جيراني، عضو هيئت انتخاب جشنواره چندي پيش طي گفت‌وگويي اذعان داشت: ۸۰ درصد فيلم‌ها «تلخ اجتماعي» هستند.


محمد حيدري، دبير سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر تأكيد كرد كه امسال ديگر فيلمي به معناي «سياه‌نمايي» در جشنواره وجود نخواهد داشت. اين در حالي است كه فريدون جيراني، عضو هيئت انتخاب جشنواره چندي پيش طي گفت‌وگويي اذعان داشت: ۸۰ درصد فيلم‌ها «تلخ اجتماعي» هستند. حال بايد ديد آيا تغيير اين عناوين، در عمل نيز در عرصه فيلمسازي اتفاق افتاده است يا خير يا اساساً تفاوتي ميان واژگاني چون «تلخ اجتماعي» و «سياه‌نمايي» وجود دارد؟ شايد هم اين رويه ترفندي باشد براي رفع نگراني منتقدان و دغدغه‌مندان عرصه سينما!
دومين نشست رسانه‌اي جشنواره فيلم فجر روز گذشته سه‌شنبه ششم بهمن با حضور محمد حيدري دبير جشنواره، مهتاب كرامتي، بهروز غريب‌پور و مجيد مظفري در هتل لاله در برگزار شد. حيدري در ابتداي اين مراسم گفت: مجموعه بهترين آثار فيلم‌هاي ادوار سينماي ايران و مجموعه صداهاي ماندگار و ۱۰۰ اثر موسيقي فيلم بعد از انقلاب در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه رونمايي خواهد شد. همچنين از ۱۴ دوبلور تقدير به عمل خواهد آمد.
  
حضور پررنگ بانوان در داوري جشنواره فجر امسال
وي همچنين درباره چگونگي انتخاب هيئت داوران گفت: در اين بخش سعي كرديم از طيف‌هاي مختلف استفاده كنيم و به خصوص در بخش سوداي سيمرغ اين مسئله لحاظ شود. همچنين در بخش نگاه نو از داوراني بهره بگيريم كه كمتر در كسوت داوري حضور داشتند.  دبير سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر با اشاره به حضور برخي بانوان سينماي ايران در تركيب هيئت‌هاي داوري توضيح داد: استفاده از بانوان در بخش‌هاي مختلف داوري در جشنواره امسال اتفاقي نيست و به اين مهم توجه داشتيم. در انتخاب داوران «نگاه نو» هم بيشتر از نسل مياني سينما استفاده كرده‌ايم و تلاش شده از مجموع تجربه و نگاه و سليقه‌ها مختلف در اين تركيب حضور داشته باشند.
  
سياست‌هاي جشنواره فجر و سازمان سينمايي يكي است
دبير جشنواره همچنين درباره سياست‌هاي فجر و هماهنگي آن با سازمان سينمايي گفت: آثار مختلفي كه در جشنواره حضور دارند از ابتداي سال توليد خود را آغاز كرده‌اند و مورد حمايت سازمان سينمايي قرار گرفته‌اند. همه ما مي‌دانيم آثاري كه در جشنواره ديده مي‌شوند، در سال بعد در چرخه اكران قرار مي‌گيرند از همين‌رو سياست‌هاي جشنواره فجر و سازمان سينمايي با هم يكي است.
وي ادامه داد: اگر دبيري براي چند دوره در جشنواره حضور داشته باشد مي‌تواند در همه بخش‌هاي توليدي يك فيلم حضور داشته باشد و پيگيري كند و ما اميدواريم چنين اتفاقي در آيين‌نامه‌اي كه بايد براي جشنواره تدوين شود، بيفتد، در غير اين صورت دبيري كه يك دوره در جشنواره حضور دارد نمي‌تواند روي محتواي آثار انتخابي خيلي تأثير داشته باشد.
  
سياه‌نمايي نداريم، نقد اجتماعي است!
محمد حيدري در پاسخ به اين پرسش كه دليل حضور اين حجم از آثار سياه‌نما در اين دوره از جشنواره فجر چيست، بيان كرد: بيشتر فيلم‌هاي امسال بيشتر داستانگو شده‌اند و در بيشتر آثار نقد اجتماعي داريم، اما اين به معناي سياه‌نمايي نيست و نقطه اميد هدفمندي را در فيلم‌ها مي‌بينيم.
  
جايزه ويژه براي سينماي اميد نداريم
وي همچنين در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار «سوره سينما» در ارتباط با سياست جشنواره فجر براي حمايت از سينماي اميد كه مورد تأكيد رئيس‌جمهور نيز بوده است، اظهار كرد: ما همه به اميد زنده هستيم! البته ما در جشنواره اين امكان را نداريم كه بخواهيم به طور ويژه جايزه‌اي را براي سينماي اميد قرار دهيم. البته بايد بگويم كه فيلم‌هايي كه در جشنواره امسال مي‌بينيم پر از اميد هستند. امسال جايزه‌اي خارج از جوايز هيئت داوران به فيلم‌ها نمي‌دهيم و من كسي نيستم كه بخواهم جايزه بدهم.
  
بني‌اعتماد و عياري، داوري جشنواره را رد كردند
حيدري در مورد حضور رخشان بني‌اعتماد و كيانوش عياري در هيئت داوران گفت: از خانم بني‌اعتماد دعوت كردم ولي سفري به هندوستان سفر داشتند. آقاي عياري هم خودشان نپذيرفتند، اما هيچ فشاري براي انتخاب هيئت داوران وجود نداشته است.
   
تمام آثار سينماي ايران با حمايت ارگان‌ها ساخته مي‌شوند
وي در ادامه با اشاره به اينكه رأي هيئت داوران به كيفيت فيلم‌ها بستگي دارد، اضافه كرد: هيئت داوران به كيفيت اصلي آثار توجه مي‌كند نه اينكه اين اثر از جانب چه ارگان يا سازماني مورد حمايت قرار گرفته‌است. همه ما مي‌دانيم تمام آثاري كه در سينماي ايران توليد مي‌شوند از سوي ارگان‌هاي مختلف حمايت مي‌شوند و پشت آنها هستند. در اين شرايط ما از اين سازمان‌ها تشكر مي‌كنيم كه در كنار سينماي ايران ايستاده‌اند.
  
چرا از منتقدان براي داوري جشنواره فجر استفاده نشد؟
حيدري درباره همكاري با انجمن منتقدان سينما نيز گفت: جلسه‌اي با آنها تشكيل داديم كه پيشنهاد حضور منتقد در هيئت داوران را مطرح كردند ولي اسمي را اعلام نكردند. ما پيشنهادها را مي‌شنويم و در نهايت خودمان انتخاب مي‌كنيم كه چه داوراني حضور داشته باشند.  وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا حضور نداشتن برخي از فيلم‌ها در بخش ملي به دليل حضور داشتن آنها در بخش بين‌الملل است؟ گفت: تعداد آثاري كه در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا كردند براساس نظر انتخاب هيئت انتخاب بوده است و هيچ صحبتي درباره بخش بين‌الملل اتفاق نيفتاده است.
  
از نقاط مثبت جشنواره حضور فيلم‌هاي مستند است
دبير سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر درباره زمان اكران فيلم‌هاي مستند اعلام كرد: امسال از ساعت 14:30 اكران فيلم‌ها آغاز مي‌شود و بخش اول مستند و در بخش‌هاي بعدي هنر و تجربه و سينماي ايران است كه بحث زيادي درباره مستند وجود داشته كه عده‌اي مي‌گويند اين بخش از سينما خودشان جشنواره مستقلي داشته‌اند و بيشتر اين آثار ديده شده‌اند، اما در آنجا همه نوع مستندي وجود دارد و ما در اين بخش تعدادي از آنها را داريم. وي با بيان اينكه ۹ اثر دوبار در فجر وجود دارد، افزود: درمجموعه سينماي مستند سينماي جذابي است و برخي از اين فيلم‌ها بسيار چشمگير هستند و برخي موضوعاتي كه در سينماي داستاني نمي‌تواند به آنها پرداخت را در سينماي مستند مي‌توانيم ببينيم و جشنواره فيلم فجر به هر حال اهميت زيادي دارد و حضور مستندها در اين جريان مي‌تواند نكته مثبتي باشد.
  
فقط يك فيلم خواهان حضور در بخش خارج از مسابقه بود
حيدري در ارتباط با بخش خارج از مسابقه اين دوره از جشنواره فيلم فجر نيز بيان كرد: قبلاً در فراخوان اعلام شده بود بخش خارج از مسابقه نداريم و تنها يك فيلم به درخواست سازندگان داوري نمي‌شوند و هيئت انتخاب در جلسه پاياني اين فيلم را براي بخش خارج از مسابقه اعلام كرد. نام‌هاي ديگري كه براي خارج از مسابقه اعلام شد اولويت‌هاي بعدي هيئت انتخاب براي بخش مسابقه بودند كه خود فيلمسازان نخواستند در اين بخش باشند و ما هم ظرفيتي بيش از اين نداشتيم كه فيلم‌هاي بيشتري را نمايش دهيم.  در پايان اين نشست خبري همچنين از پوستر بخش‌هاي نگاه نو و سينماحقيقت و اپليكيشن جشنواره كه بخش‌هاي مختلفي دارد، رونمايي شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن