واضح آرشیو وب فارسی:شهرآرا: گروه ادب و هنر- نشست نقد و بررسی مجموعه شعر دلقکان سرهنگ در مشهد برگزار شد. به گزارش شهرآرا، عصر یکشنبه حوزه هنری خراسان رضوی میزبان شاعران و علاقه مندانی بود که برای شرکت در نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «دلقکان سرهنگ» و رونمایی از گزیده شعر «فردا دریا می شویم» دور هم جمع شده بودند.در این نشست، محمدحسین جعفریان، هادی منوری، محمدباقر کلاهی اهری، عباس ساعی، مجید نظافت، هادی اسماعیلی، بهزاد پورحاجیان، ابوطالب مظفری، عباسعلی سپاهی یونسی و... حضور داشتند. در ابتدای این نشست که اجرای آن به عهده محمدکاظم کاظمی و قاسم رفیعا بود، کاظمی درباره طرح «این کتاب می خواهد برای کودکان لباس بخرد» توضیحاتی ارائه کرد و بعد از آن، سلمان نظافت یزدی درباره «دلقکان سرهنگ» گفت: این کتاب از ابتدای دی ماه امسال به صورت پی دی اف در فضای مجازی با شعار «این کتاب می خواهد برای کودکان لباس بخرد» منتشر شده است. این شعار در گام اول به دنبال جلب توجه جامعه به سمت کودکان مهاجران است که از نظر معیشتی در وضعیت خوبی قرار ندارند. به نظر من، به مهاجران افغانستانی با نگاهی نه چندان روشن نگریسته شده است. ما امروز در مشهد بیش از ١٧٠هزار مهاجر داریم که بخشی از آن ها متولد ایران هستند. از نظر من، این ها مهاجر نیستند و شاید غفلت مسئولان و نبود یک برنامه مشخص باعث شده است برای جامعه میزبان و مهاجر سوءتفاهم ایجاد شود. صدق عاطفی یوسف بینا، اولین منتقد این نشست، گفت: شعر نظافت یک صدق عاطفی دارد که این خاصیت وقتی در شعری وجود داشته باشد، روی همه عناصر آن اثر می گذارد. مسائل مطرح شده در کتاب چیزهایی است که شاعر آن ها را با تمام وجود حس و لمس کرده است.بینا گفت:نوع انتشار کتاب یک دهن کجی بسیار دوست داشتنی هم به موسسات رسمی نشر کتاب و هم به حلقه های روشن فکری که معمولا همه درگیر نوعی باندبازی هستند کرده است. شعر برون گرا مهدی آخرتی درباره این کتاب گفت: نکته خیلی مهم که در شعر سلمان نظافت دیده می شود برون گرایی اوست. عناصر شعری او برون گرا و مفاهیم او بیرونی است. حتی برای مفاهیم درونی هم از عناصر بیرونی استفاده می کند. وی افزود: نظافت بین دو فضای نسبتا کلاسیک و مدرن پل زده است. در این بین، اتفاق هایی هم می افتد از جمله اینکه پایان بندی ها با فضای شعر متفاوت می شود. سلمان نظافت نسبت به مسائل دوروبر خود حساس است. به نظر من، شاعری که به مسائل دوروبر حساس نباشد شاعر نیست. سومین منتقد این نشست، دکتر هادی منوری، گفت: برای من سخت است که شعر کسی را نقد کنم که از کودکی تا جوانی اش را دیده ام. انگار شعر فرزند خودم را نقد می کنم، ولی از طرفی هم برایم آسان است که با همه شعرهای سلمان زندگی کرده ام و هر شعر سلمان قسمتی از وجود من است که به کلمه تبدیل شده. وی افزود: می خواهم از این دیدگاه نگاه کنم که بیشتر روی شاعری حرف بزنم که ژورنالیست است تا اینکه ژورنالیستی را نقد کنم که شاعر است. بعضی شاعران شعر را خبر می بینند، بعضی ها خبر را شعر می بینند. او در همه مراحل زندگی اش شعر می گوید.منوری گفت: از نظر من، این تازه شروع کار سلمان است. سلمان هم مثل پدرش، مجید نظافت، شاعر اعتراض است، ولی زبان و جنس اعتراض آن ها متفاوت است. اینجا لایه های بیشتری در این اعتراض ایجاد شده است. علی آزاد، دیگر منتقد این نشست، گفت: خوش حالم از این جهت که به بهانه این کتاب درباره شعر سپید صحبت می کنم. شعر سپید شعری است که وزن و قافیه قراردادی ندارد، اما این شاعران هیچ وقت این فکر را نداشتند که موسیقی و آهنگ از شعر حذف شود. این شعر ساده و شفاف و فقط حرف زدن نیست، بلکه دارای یک موسیقی درونی است. وی افزود: ٧٠-۶٠ درصد از زبان شعر سلمان شسته روفته و پاک است. این زبان و این بیان منطق نثر است. بسیاری از شعرها با منطق شعر بر روی کاغذ حرکت نمی کنند. ذهن شاعر فاقد تخیل قوی است. مجید نظافت همچنین در این نشست گفت: از دوردست تا حالا ما پدرانی را دیده ایم که دل تنگ بوده اند از اینکه فرزندانشان راه آن ها را ادامه نداده اند، ولی برای من چنین نبوده است. وی افزود: این وفاداری به ادبیات با تاسفی برای من همراه است که هرکس که با ادبیات مانوس است در عسرت و اندوه و دل تنگی به سر خواهدبرد، گیرم یک اندوه مقدس. من به همین دلیل به عنوان یک پدر فرزندانم را به سوی ادبیات سوق ندادم، ولی اینکه در این مسیر افتادند برایم جای شکر دارد. سفیدخوانی عباس ساعی، پنجمین منتقد این مراسم، گفت: من قبل از هر چیز در این کتاب صداقت و صمیمیت دیدم و این عنصر می تواند جای بسیاری از عناصر دیگر را بپوشاند، هرچند این به این معنی نیست که کتاب از جهات دیگر کاستی دارد. من احساس کردم که شاعر آنچه را می گوید با گوشت و پوست خود درک کرده است. وی افزود: در این مجموعه حداقل با ٣٠-٢٠تصویر بدیع و نوظهور که ساخته و پرداخته شاعر است روبه روییم. موضوع دیگر سفیدخوانی است؛ یعنی شاعر به عمد مطالبی را نگفته و قرینه هایی قرار داده که با آن ها به آنچه او نگفته است پی ببریم. رسم الخط این کتاب رسم الخط واحدی نیست و نیاز به ویراستاری دقیق دارد.محمدحسین جعفریان درباره شعرهای این مجموعه گفت: درمورد روزنامه نگاربودن شاعر هم یک ویژگی خوب وجود دارد هم یک ویژگی منفی. از طرفی شاعر را به سمت پرگویی می کشاند که گاهی به شعر آسیب می زند. شاعر در رعایت چفت و بست سطرها خیلی دقت نمی کند و معماری لازم انجام نمی شود. وی افزود: خیلی از سطرها ارتباطشان با سطرهای قبل و بعد چندان روشن نیست. احساس می کنم بی قیدی ای که در نثر روزنامه ای انسان دچارش می شود در شعر سلمان هم هست. خیلی از این شعرها با وجود کوتاه بودن می توانست کوتاه تر باشد. در پایان این نشست، محمدباقر کلاهی اهری از مهدی آخرتی به خاطر گردآوری کتاب «فردا دریا می شویم» تشکر کرد و همچنین از سلمان نظافت به خاطر انتشار کتاب «دلقکان سرهنگ» تشکر و نکاتی را درباره ریتم در شعر به شاعران گوش زد کرد. گفتنی است در این نشست همچنین از مجموعه شعر «فردا دریا می شویم» که به کوشش مهدی آخرتی چاپ شده است با حضور جواد رفائی، مدیر حوزه هنری استان، رونمایی شد و این کتاب توزیع شد.
سه شنبه ، ۶بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهرآرا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]