واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: برنامه های شرکت EA برای ورود به دنیای واقعیت مجازی
به نظر می رسد که شرکت EA بر طبق سیاست سال های اخیر خود ، رفتاری بسیار محافظه کارانه را در پیش گرفته و با سیاستی کاملاً محتاطانه قصد ورود به دنیای واقعیت مجازی را دارد.
با مشخص شدن قیمت و زمان عرضه ی هدست واقعیت مجازی Oculus Rift ، شمارش معکوس برای ملاقات با دنیای واقعیت مجازی به شکل رسمی آغاز شده است و از همین رو بسیاری از شرکت های حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری اندک اندک عزم خود را برای ورود هر چه قدرتمند تر به بازار بازی های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی نو ظهور واقعیت مجازی جزم می کنند. در این میان یکی از شرکت هایی که قصد برداشتن نخستین گام های خود به سوی دنیای واقعیت مجازی را دارد شرکت EA است.
به نظر می رسد که شرکت EA بر طبق سیاست سال های اخیر خود ، رفتاری بسیار محافظه کارانه را در پیش گرفته و با سیاستی کاملاً محتاطانه قصد ورود به دنیای واقعیت مجازی را دارد. در واقع شواهد امر نشان از این دارند که شرکت EA در حال حاضر تنها قصد دارد به شکل نسبتاً جزئی وارد بازار بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی شود و پس از سنجیدن کامل اوضاع ، طی سال های آینده برای حضور گسترده تر در دنیای واقعیت مجازی تصمیم بگیرد. در واقع سخنان بلیک یورگنسن که یکی از اعضای ارشد شرکت EA محسوب می شود شاید بتواند اندکی از سیاست های این شرکت در رابطه با چگونگی حضور در دنیای نوین واقعیت مجازی را برای کنجکاوان امر روشن سازد. در این راستا او یکی از چالش های بزرگ ورود به دنیای واقعیت مجازی را حجم و اندازه ی بازاری میداند که قرار است بازی های مبتنی بر این تکنولوژی نوین در آینده ای نزدیک آن را شکل دهند. در واقع سیاست کاری شرکت EA در طی سال های اخیر (و به خصوص یکی دو سال اخیر) بر این امر استوار بوده است که این شرکت پر سابقه ی بازی سازی از بلند پروازی در جنبه های مالی بپرهیزد و تنها در بازار هایی حضور یابد که از حجم و گستردگی بسیار بالایی برخوردارند یا به عبارت بهتر ریسک حضور در این بازار ها (به لحاظ بازگشت سرمایه) چندان قابل توجه نباشد. به موجب این سیاست (که می توان آن را سیاستی کاملاً انقباضی قلمداد کرد) شرکت EA مدت هاست که دیگر هیچ فعالیتی در ساخت بازی های جدید برای کنسول خانگی WiiU و همچنین دو کنسول دستی Nintendo 3DS و Play Station Vita ندارد (چرا که بازار مربوط به این پلتفرم ها را چندان گسترده و پر حجم نمی داند) و به این ترتیب استودیو های بازی سازی وابسته به این شرکت تنها از پلتفرم هایی حمایت می کنند که درصد بازگشت سرمایه در قبال ساخت آن ها چیزی نزدیک به صد در صد باشد. از همین رو و به دلیل این که هنوز میزان موفقیت بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی (به خصوص در بحث مالی قضیه) صد در صد تضمین شده نیست ، در حال حاضر تنها بخش کوچکی از شرکت EA برای فعالیت در این بخش نوین از صنعت بازی های کامپیوتری مامور شده است. بخش کوچکی از این شرکت که به نوعی می توان آن را وابسته به استودیو DICE قلمداد کرد و با نام لابراتوار فراست بایت شناخته می شود. در واقع لابراتوار فراست بایت بخشی نه چندان گسترده از شرکت EA محسوب می شود که مقر آن در شهر استکهلم سوئد قرار دارد و هر از گاه به همکاری با استودیو های مختلف شرکت EA (که حتی بازی سازان پلتفرم های موبایل را هم شامل می شود) برای شکل دهی به پروژه های جدید صنعت بازی سازی و به سامان رساندن آن ها می پردازد. حال یکی از وظایف اصلی این بخش فعال از شرکت EA (علاوه بر انجام وظایف همیشگی اش یعنی همکاری در امر تکمیل پروژه های مختلف) به کار بر روی ساخت بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی و سنجیدن چگونگی امکان ورود موفق به این بخش نوین از دنیای بازی های کامپیوتری متمرکز شده است. در همین راستا اعضای لابراتوار فراست بایت به تازگی اقدام به جذب چندین نیروی مختلف به منظور تجدید قوا کرده اند که یکی از آن ها سرپرست ارشد طراح بازی های کامپیوتری برای پلتفرم های واقعیت مجازی بوده است. بنا بر اعتقاد آقای بلیک یورگنسن شاید چیزی نزدیک به پنج سال طول بکشد تا بازار بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی بتواند به آن گستردگی و حجم قابل قبول مد نظر اعضای شرکت EA دست یابد. بنا بر این از آن جایی که سران EA به هیچ وجه قصد بلند پروازی و ریسک در زمینه های مالی را ندارند شاید در طی این مدت و یا حد اقل در طول یکی دو سال نخست ورود صنعت بازی های کامپیوتری به دنیای واقعیت مجازی ، شرکت EA بخواهد با همین مقیاس مختصر و تنها به موجب فعالیت های بخش کوچک مذکور یعنی لابراتوار فراست بایت در بازار بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی حضور یابد. حال که سخن از استودیوی کوچک شرکت EA و یارگیری جدید اعضای آن به میان آمد ، بد نیست نامی هم از استودیوی بزرگ تر این شرکت به میان آوریم که این روز ها اعضای آن نیز مشغول تجدید قوا و استخدام نیرو های جدید هستند. این استودیوی تازه تاسیس Motive نام دارد که رهبری آن را از چند ماه قبل خانم جید ریموند ( عضو سابق شرکت یوبی سافت و تهیه کننده ی نسخه های ابتدایی سری Assassin"s Creed ) بر عهده گرفته است. این استودیو به تازگی به انتشار یک فراخوان برای جذب نیرو های جدید اقدام کرده است که گفته می شود بخشی از آن ها برای فعالیت بر روی پروژه ی جدید شرکت EA و استودیو Motive به استخدام در خواهند آمد. البته برخی از این افراد جدید نیز قرار است تنها بر روی ساخت نسخه ی جدید از سری بازی های جنگ ستارگان کار کنند. اثری که به دست اعضای استودیو Visceral Games در دست ساخت است و اعضای شرکت Motive نیز مامور شده اند تا زمان پایان یافتن پروژه ی ساخت این بازی جدید با اعضای این استودیو همکاری نمایند. با این حال بر طبق اطلاعات موجود ، کار اصلی استودیو Motive تولید عناوینی با ساختار Open World و درون مایه های اکشن خواهد بود که گیم پلی آن ها به مجموعه هایی نظیر سری Assassin"s Creed شباهت خواهد داشت. بنا بر این احتمالاً بخشی از اعضای جدید این استودیو که قرار است به زودی به کادر اصلی استودیو Motive اضافه شوند، بر روی نخستین عنوان مستقل این استودیو که به احتمال فراوان اثری در سبک Open World خواهد بود ، به فعالیت خواهند پرداخت. بازی جدیدی که بر طبق لیست توانایی های مورد نیاز اعلام شده برای ملحق شدن اعضای جدید به استودیو Motive ، از جلوه های دیداری متنوعی نظیر دود ، انفجار ، آتش و رشته های آبشار مانند بر خوردار خواهد بود که بر این اساس شاید بتوان آن را اثری در سبک و سیاق سری Assassin"s Creed قلمداد کرد. به هر حال باید منتظر اخبار بیشتری در رابطه با زیر و بم این بازی و همچنین نسخه ی جدید از سری بازی های جنگ ستارگان که گفته می شود اثر بسیار خوش آتیه ای خواهد بود باقی بمانیم تا ببینیم که آیا پتانسیل های قابل توجه این آثار به تحقق خواهد پیوست یا این که شرکت EA قرار است باز هم آثاری با تکیه بر محتوا های الحاقی پر تعداد و ساختاری تکه تکه شده را به مخاطبان خود تحویل دهد و آن ها را با ارقام سرسام آوری بدوشد! منبع: سخت افزار
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 25 January 2016
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]