تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806879619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد مشارکت اجتماعی بستر حفاظت از جنگل‌های خزری


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
مشارکت اجتماعی بستر حفاظت از جنگل‌های خزری
جنگل‌های خزری با وجود گونه‌های ارزشمند جانوری پرندگان و پستانداران در معرض تهدید قرار گرفته و با استفاده از بستر مشارکت اجتماعی می‌توان از این موزه طبیعی حفاظت کرد.

خبرگزاری فارس: مشارکت اجتماعی بستر حفاظت از جنگل‌های خزری



به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جنگل‌های خزری در شمال ایران در طول ساحل جنوبی دریای خزر و نیم‌رخ شمالی رشته کوه‌های البرز واقع شده است. جنگل‌های کهنسال پهن‌برگ خزری از اراضی پست و کوهستانی با مساحت 1.94 میلیون هکتار تشکیل شده و جوامع بی‌همتا و متنوعی از گونه‌های گیاهی بومی و در معرض تهدید را در خود جا داده است. جنگل‌های خزری مأمن گونه‌های ارزشمند جانوری از پرندگان و پستانداران محسوب می‌شود و در دهه‌های اخیر توسعه سریع عمرانی و تهدیدات چرای بی‌رویه، برداشت غیر قانونی از منابع جنگلی، ساخت‌وساز، تصرف غیر قانونی زمین‌ها، توسعه ناپایدار گردشگری، توسعه بی‌رویه کشاورزی و ... فشار بسیاری را بر این اکوسیستم ارزشمند وارد کرده است. جنگل‌های خزری دارای تنوع زیستی با اهمیت و چشم‌اندازی ارزشمند است و خدمات چندمنظوره محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی حفظ ذخایر آبی و تنظیم آن، تعدیل اقلیم ترسیب کربن، امکان گردشگری و تفرج و همچنین محصولات صنعتی و غیر صنعتی را فراهم کرده و تاکنون ارزش واقعی این خدمات در برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و محلی و طرح‌های جنگلداری احصأ و لحاظ نشده است. با توجه به موارد مذکور ضرورت ارائه الگویی جدید در زمینه مدیریت مشارکتی و چندمنظوره جنگل منطبق بر مفهوم رهیافت زیست‌بومی به خوبی احساس می‌شود و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی با اجرای پروژه مشترک پنج ساله چارچوب‌های مدیریت مشارکتی و چندمنظوره در سیمای جنگلی هیرکانی را با هدف حفظ تنوع زیستی ایجاد کرده است.

*پایداری جنگل‌های خزری بستر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای پایداری جنگل‌های خزری اظهار کرد: بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی نباید تنها متکی به چوب باشد. حجت شعبانپور خواستار مشخص کردن انتظار توسعه جنگل‌های خزری از دستگاه‌های اجرایی و جوامع محلی در اجرای پروژه چندمنظوره جنگل‌های خزری شد و افزود: آمادگی لازم برای اجرای پروژه مذکور باید در مردم ایجاد شود و از مشارکت اجتماعی بهره لازم را ببریم. وی با تاکید براینکه اعتقاد داریم جنگل‌های خزری میراث جهانی است، بیان کرد: باید تلاش کنیم میراث‌داران خوبی برای جنگل‌های مذکور باشیم. *کاهش جنگل‌های گیلان از 900 هزار هکتار به 564 هزار هکتار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز به کاهش جنگل‌های خزری از 900 هزار هکتار به 564 هزار هکتار اشاره کرد و گفت: تغییر روش در طرح‌های جنگلداری و برش‌هایی برای تجدید حیات جنگل‌های خزری را دنبال می‌کنیم ضمن اینکه هدف اصلی تنها بهره‌برداری از چوب نیست و طرح‌های مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی به‌کارگیری می‌شود. داود زارع بر حمایت و حفاظت از تنوع زیستی جانوری و گیاهی در جنگل‌های خزری تاکید کرد و افزود: توانمندسازی دانش بومی در عرصه‌های منابع طبیعی را پیگیری می‌کنیم. وی از شناسایی تنوع زیستی جانوری و جنگلی «فری‌رود ـ زیلکی‌رود» در حوزه جنگل‌های رودبار و سیاهکل در گیلان خبر داد و تصریح کرد: ارزیابی، ارزش‌گذاری و اکولوژیک در منطقه را دنبال می‌کنیم. زارع با اشاره به ارزیابی موجودات زنده، آب، مسائل زیست‌محیطی و رویشگاه‌ها در منطقه، خاطرنشان کرد: هماهنگی خوبی با دهیاران در روستاهای جنگلی گیلان انجام شده است.

*ضرورت کمی‌سازی و ارزش‌گذاری جنگل‌های خزری مشاور ملی ارزش‌گذاری خدمات اکوسیستمی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی نیز با اشاره به فروسایی و تخریب منابع طبیعی اظهار کرد: شکست‌های بازاری، شکست‌های نهادین و شکست‌های اجتماعی از موارد فروسایی و تخریب منابع طبیعی است. مصطفی پناهی یارانه‌ها و برنامه‌های حمایتی را از عوامل داخلی فروسایی و تخریب منابع طبیعی برشمرد و یادآور شد: برنامه‌های توسعه‌ای عمومی بودن کالای محیط زیستی، ناپایداری منابع درآمدی وابسته به جنگل، ناکارآمدی مدیریت و جلوگیری از اجرای اصول و قواعد بازاری از عوامل خارجی فروسایی و تخریب منابع طبیعی است. وی ساختار حقوقی مالکیت و کنار گذاشتن ابزار مدیریت بازاری را از عوامل شکست‌های نهادین عنوان کرد و افزود: هزینه‌های بالای مبادلاتی و عملیاتی از جمله عوامل شکست نهادین فروسایی و تخریب منابع طبیعی است. مشاور ملی ارزش‌گذاری خدمات اکوسیستمی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی با بیان اینکه فوایدی که مردم از طبیعت به دست می‌آورند تابع تغییرات فضایی و زمانی است، تصریح کرد: بعضی از خدمات عرضه آب و تولید چوب در ترکیب با دیگر نهاده‌ها به کالای ضروری دیگری مانند تولیدات کشاورزی و صنایع مبلمان تبدیل می‌شود. پناهی خواستار کمی‌سازی و ارزش‌گذاری جنگل‌های خزری شد و بیان کرد: داشتن فهم دقیق‌تری از ابعاد و اهمیت تولیدات و خدمات اکوسیستمی منتسب به عرصه‌های جنگلی حائز اهمیت است. وی کمک به اختصاص بهینه وجوه عمومی برای حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: تولید اطلاعات پشتیبانی برای سرمایه‌گذاری در توسعه منابع جنگل و افزایش سطح عمومی و عمق اطلاعات درباره نقش جنگل‌ها در اقتصاد ملی و محلی تاثیرگذار است. مشاور ملی ارزش‌گذاری خدمات اکوسیستمی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی، ایجاد سازوکاری برای به‌کارگیری ابزار سیاستی مبتنی بر بازار را مهم ارزیابی کرد و گفت: ایجاد چارچوبی برای ارزیابی دقیق‌تر از خسارت‌های اقتصادی تخریب منابع طبیعی و کمک به توسعه چارچوب‌ها از موضوع‌های مهم است. پناهی با بیان اینکه مردم حاضر هستند یک‌هزار و 613 میلیارد ریال برای احیای جنگل‌های هیرکانی بپردازند، اظهار کرد: سالانه 175 میلیارد ریال درآمدزایی جنگل‌های «فری‌رود و زیلکی‌رود» تنها از نظر چوب است.

*اجرای مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در گیلان مدیر ملی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی نیز گفت: پروژه مذکور الگوی جدید مدیریت جنگل در 120 هزار هکتار از جنگل استان‌های شمالی را عملیاتی می‌کند. داریوش بیات به اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در قالب چهار حوزه پایلوت در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اشاره کرد و افزود: 30 هزار هکتار اجرای طرح‌های جنگلداری به پروژه اجتماع‌محور اختصاص داده شده است. وی با بیان اینکه سند پروژه مذکور به امضای مشترک نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد در 15 اردیبهشت ماه سال 92 رسیده است، تصریح کرد: تاریخ مذکور مبدأ رسمی آغاز فعالیت‌های پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود. مدیر ملی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط با این پروژه را سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها در محدوده‌های پایلوت و همچنین جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد عنوان کرد. بیات اهداف اصلی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی را حفظ تنوع زیستی، یکپارچگی اکوسیستم و پایداری خدمات اکوسیستمی در سیمای جنگلی هیرکانی ذکر کرد و یادآور شد: تغییر مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چندمنظوره جنگل از دیگر اهداف اصلی پروژه مذکور است. وی با اشاره به اینکه توانمندسازی چارچوب مقرراتی و سیاست‌گذاری برای مدیریت چندمنظوره جنگل از نتایج مورد انتظار پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی است، خاطرنشان کرد: ایجاد محیط توانمندساز ملی ـ منطقه‌ای نخستین دستاورد مورد انتظار پروژه مذکور است و براین اساس از استقرار نظام جدید مدیریت در جنگل‌های هیرکانی حمایت می‌کند.

94/11/05 - 12:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن