واضح آرشیو وب فارسی:فارس: علی پیلآرام در گفتوگو با فارس:
تقلب آثار هنری توسط گروهی قدرتمند انجام میگیرد/ کارشناسان مجرب جلوی این کار را بگیرند
فرزند زندهیاد «فرامرز پیلآرام» با بیان اینکه تقلب آثار هنری توسط افرادی قدرتمند صورت میگیرد، گفت: باید هیأتی از کارشناسان متخصص، مجرب و قابل اطمینان برای اصالت آثار تشکیل شود.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، تقلب آثار هنری مسئله مهمی بوده که سالهاست عرصه هنر را درگیر و حتی وجهه هنر ایران و اقتصاد هنر را خدشهدار کرده است. مسئلهای که علاوه در برخی نگارخانهها در حراجهای مختلف نیز شاهد آن بودیم. نمونهای از این رویداد تلخ در عرصه هنر که رسانهای هم شد، بحث تقلبی بودن تابلویی به نام زندهیاد «فرامرز پیلآرام» در حراج کریستی دوبی بود؛ اثری که برای چکش خوردن 100 هزار دلار قیمتگذاری شده بود ولی به دلیل شائبه تقلبی بودن از این حراج خارج شد. با توجه به اینکه «فرامرز پیلآرام» از هنرمندان مشهور است، آثارهای جعلی به نام وی وارد بازار هنر شده است. در همین رابطه فرزند وی علی پیلآرام در گفتوگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به نظرم تقلب آثار هنری که سالهاست رواج پیدا کرده، توسط گروهی از افراد قدرتمند صورت میگیرد که در حوزههای مختلف هنر وارد شدهاند. این عده قدرتمند کار تقلب را انجام میدهند و کسی نمیتواند جلوی آنها را بگیرد. وی ادامه داد: به نظرم برای جلوگیری از فعالیت این گروه، باید هیأتی از کارشناسان برجسته تشکیل شود تا آثار را بازبینی کنند اگر هم قرار است کسی نمایشگاهی برگزار کند زیر نظر این کارشناسان متخصص، مجرب و قابل اطمینان باشد. فرزند «فرامرز پیلآرام» گفت: متأسفانه دستهای تقلب آثار هنری زیاد شده؛ الان هر سوپرمارکتی را تبدیل به گالری کردهاند و برخی از آثار این گالریها تقلبی است. وی یادآور شد: 32 سال از درگذشت پدرم میگذرد، در این مدت تعداد زیادی کار جعلی به نام پیلآرام دیدهایم؛ اگر زنده بود، نمیتوانست این همه اثر طراحی کند (تلخند)! پیل آرام بیان داشت: بنده به نمایشگاهی رفتم که 4 اثر به نام پدرم گذاشته بودند؛ به آنها گفتم که این کار تقلبی است اما نپذیرفتند و گفتند این آثار کارشناسی شده است. آنها حتی اسم تعدادی از کارشناسان معروف کشور را شمردند. جای تأسف دارد که این کارشناسان معروف هم نتوانستند این آثار را شناسایی کنند. پس کارشناسان خوبی هم نداریم. وی اضافه کرد: برخی از مجموعهداران علم به اصالت اثر ندارند و با قیمت بالایی این آثار را خریداری میکنند؛ حتی این کار به حراج کریستی هم رسیده است و به نوعی موجب سرنگونی هنر ایران میشود. فرزند زندهیاد «فرامرز پیل آرام» یادآور شد: مدتهاست که در حراجها اثری از پدرم نیست. نمیدانم چرا این اتفاق میافتد و چطور میشود که در حراج کریستی و حراج تهران اثر پیلآرام نباشد؟! نمیدانم این کارها دست چه کسی است؟! در حالی که پدرم بیشترین آثار را نسبت به همدورهایهایش را دارد؛ حتی مطمئنم حداقل 500 اثر روی بوم از وی به جا مانده است. وی خاطرنشان کرد: یک سری از خریداران آثار پدرم برای کارشناسی اثر، نزد من میآیند؛ من از کودکی با تابلوهای پدرم زندگی کردم، میتوانم اصالت این آثار را تشخیص بدهم. علاوه بر این به خوبی میتوانم احساس کنم این کار پدرم است یا خیر. پیلآرام گفت: به عنوان مثال در یک گالری قرار بود آثاری از پدرم به نمایش گذاشته شود؛ من هم دعوت شدم؛ به محض دیدن تابلوها از محل خارج شدم. به من گفتند چرا برگشتی؟ گفتم این آثار مربوط به پدرم نیست. من قلم پدرم را روی تابلو میشناسم. الان کارهای روی بوم ترک خورده را به نام پیلآرام میفروشند؛ در حالی که همه آثار پدرم تاریخ و قیمتگذاری میشد و این خیلی مهم است و به کارشناسی دقیقتر کمک میکند.
94/11/05 - 10:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]