تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820618255
این ترانهها را مردم میپسندند ولی ارشاد نه!
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: این ترانهها را مردم میپسندند ولی ارشاد نه!
روزنامه شهروند نوشت: ماجرای عجیب ترانههایی که این روزها در جامعه منتشرشده و با مخاطب زیادی مواجه میشوند، بیآنکه اعضای شورای شعر و ترانه ارشاد بخواهند یا بتوانند درباره آن اظهارنظر کارشناسی ارائه دهند، تازهترین یک بام و چند هوایی است که شفافشدن سازوکار صدور مجوز برای ترانهها در مجموعههای شبکه نمایش خانگی از ابهامات در این زمینه بکاهد. کافیست مجموعهای، آهنگی، خوانندهای، ترانهای یا هر مؤلف و محصول فرهنگی گل کند تا منتقدان صف بکشند. اسماعیل امینی که این روزها دبیر جشنواره شعر فجر هم هست از ترانه شهرزاد انتقاد کرد و پشت بند آن، سعید بیابانکی (شاعر) هم به جمع منتقدانش پیوست. البته این نخستین اظهارنظر اسماعیل امینی نبود که طرفداران محسن چاووشی را به واکنش واداشت. پیش از این هم با اظهارنظری دیگر راجع به یدالله رویایی (شاعر شهیر شعر منسوب به شعر حجم)، علاقهمندان این شاعر را آزرده کرد. او درباره یدالله رویایی چندی پیش عنوان کرد که این شاعر نقش مهمی در شعر معاصر نداشته و همچنین درباره شعر چاووشی در تیتراژ مجموعه شهرزاد گفت: «بعضی از سطرهای ترانه «کجایی»، یا معنای درست و حسابی ندارد یا معنایش قابل فهم نیست. حتی کسانی از اهل زبان فارسی کمک خواستهاند که سطرهای سخت این ترانه را برایشان معنا کنند! یادش به خیر آن روزگاری که ترانهها معنی داشت و سخنرانیها معنی داشت و خبرهای روزنامهها معنی داشت و آدمها آنقدر خوشخیال بودند که خیال میکردند، معنی داشتن چیز مهمی است و حرف بیمعنی، هیچ ارزشی ندارد.» این اظهارنظر راجع به ترانه چاووشی وقتی بیشتر به چشم میآید که به ترانههایی دیگر که اتفاقاً کم از ترانه چاووشی بین عوام طرفدار نداشت، دقت کنیم. شاید باید از آقای امینی پرسید: «نیمکت، گیتار، پاییز، مهتاب، میمونم» اثر آقای بنیامین خواننده چقدر معنا دارد؟ یا مثلا بیت «آینه، گلدون، شونه، خونه، عزیزم» خیلی پرمعناست؟! همچنین «درخت عشقمون ای وای داره برگاش میریزه» به نظر ترانهای فاخر به شمار میآید؟ این آخری سروده فرید احمدی است که پیش از درگذشت مرتضی پاشایی چندان اسم و رسمی نداشت اما حالا ترانههایش همچنان شنیده میشود. البته نمونهها فراوان است و میشود خیلی از این ترانههایی را که مجوز گرفته، نام برد و به همان چوبی که آقای امینی و دوستانش در دست گرفتهاند، آنها را تارومار کرد. البته هیچ عیب و ایرادی وارد نیست اگر ترانهسرایی با هر کیفیتی بتواند مجوز بگیرد. ماجرا جایی پررنگ میشود که دبیر جشنواره شعر فجر درباره مجموعهای نظر میدهد که این روزها بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده و یکهتاز پیشی گرفتن از سریالهای تلویزیون بوده است. درواقع شاید اعتراض دوستان بیشتر به این روند است که چرا شعرهای مورد علاقههای ما طرفدارانی به اندازه ترانههای چاووشی ندارد؟ در کنار اسماعیل امینی، بیابانکی در اظهارنظری دیگر گفت ترانههای منتشرشده در قالب موسیقی این سریال از شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نگرفتهاند و سازوکار دیگری دارند و با اشاره دقیقتر عنوان کرد: «نمیدانم جملههایی مانند «رگامو تو خونت بریزم» یا «بیا رو تو رو کن» در این ترانه چه عملی را توصیف میکند و چه معنایی میدهد؟» این بندها اشاره به شعر «کجایی» چاووشی داشت و به نظر میرسد قرار است سازوکار ساخت مجموعه در ایران دشوار و دشوارتر شود. یعنی هر مجموعه تلویزیونی جدا از اخذ مجوز از شبکه خانگی باید از شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد هم مجوز بگیرد! در ادامه ماجرا، خبرگزاری مهر، سراغ رئیس شورای شعر و ترانه ارشاد رفت. محمدعلی بهمنی رئیس این شورا در پاسخی کوتاه به این پیگیری گفت: «این ترانه نه مجوزی از این شورا داشته و نه تقاضایی برای دریافت مجوز آن صورت پذیرفته است.» بر اساس این گزارش، این اتفاق زمانی بیشتر جالب توجه میشود که ماجرای ترانههای بدون مجوز برای استفاده در سریالهای شبکه نمایش خانگی هفته گذشته نیز جنجال دیگری خلق کرد. ترانهای که حاشیهساز شد ترانه افسار که به تازگی بهعنوان تیتراژ سریال «شهرزاد» جایگزین ترانه «کجایی» شده است، نخست بهعنوان شعری از زندهیاد شهریار معرفی شد اما ساعتی بعد محسن چاووشی بهعنوان خواننده آن با عذرخواهی از مخاطبان اعلام کرد که ترانهسرای این قطعه فرد دیگری است که نشانی از او نیست و به دنبال یافتن او هستند! بررسیها و جستوجوی رسانهها خبر از شاعری جوان با نام پریناز جهانگیر از اهالی تبریز داد که متن این ترانه را یک سال قبل در برخی پایگاههای اینترنتی به نام خود ثبت کرده اما هیچ وسیله و رد تماسی از خود بر جای نگذاشته است و در نهایت نیز تنها بهواسطه یکی از دوستان خواننده این ترانهسرای جوان «پیدا شد» و درباره این قطعه اظهاراتی مطرح کرد. متولی صدور مجوز برای «ترانه» کجاست؟ جنجال این روزها، این ترانههای پرمخاطب وقتی جالبتر میشود که بدانیم نهاد متولی صدور مجوز ترانه برای انتشار عمومی در کشور، شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد و البته شورای شعر و ترانه سازمان صداوسیما برای ترانههای پخش شده در رسانه ملی است و در حالی مخاطبان این روزها، این ترانهها را زیر لب زمزمه میکنند که علیالظاهر متن این ترانهها از این مجاری قانونی و رسمی عبور نکردهاند و به تعبیر دیگر این ترانهها (از منظر متن و نه موسیقی) هیچکدام از مجاری قانونی را برای کسب مجوز انتشار طی نکردهاند. این ابهام قانونی و اجرایی در حالی است که بسیاری از ترانهسرایان در گفتوگوهای خود بر این مسأله اذعان دارند که وضع ترانهسرایی در کشور ما به دلیل بیتوجهی به محتوای منتشرشده در آنها در حال نازلکردن سلیقه مخاطبان و در نهایت انتشار آثاری است که زمان زیادی را در ذهن و یاد مخاطبانش ماندگار نمیماند. هفته گذشته افشین یدالهی از ترانهسرایان صاحبنام کشور در همین زمینه گفت: «با چیدمان فعلی تنها در حال سوق دادن مخاطبان ترانه به سویی هستیم که دوست نداریم به آن سمت میلی پیدا کنند.» محمدمهدی سیار نیز در همین زمینه با اشاره به فقر محتوایی در ترانهسرایی معاصر گفته بود: «بخش بسیار زیادی از پدیده به دلیل آن است که تکلیف مردم و رسانه با موسیقی هرگز روشن نبوده است و همیشه با پروا و احتیاط با آن روبهرو شدهایم و در نهایت حاصل آن شده، حرفی که مردم و نخبگان جامعه میپسندند، در موسیقی ما دنبال نشود و چرخه «آموزش»، «تولید» و «مصرف» موسیقی به اقشار خاصی از جامعه که نماینده کل مردم (بهویژه بدنه مذهبی و انقلابی جامعه) نیستند، محدود شده است.» ترانههایی که مردم دوست دارند اما ارشاد دوست ندارد! اینگونه میشود که برخلاف روند مرسوم تولید «ترانه» بهعنوان محصول فرهنگی در سازوکار پیچیده نهادهای رسمی آثاری مخاطب پیدا میکند و در خاطره جمعی مردم جا خوش میکند که گویی نه فقط نسبتی با سازوکارهای رسمی ندارند، بلکه سیاستگذاران تصمیمگیر در این حوزه مخالفت صریح خود با آن را اعلام میکنند! ماجرای عجیب ترانههایی که این روزها در جامعه منتشرشده و به سرعت نیز با مخاطب زیادی مواجه میشوند، بیآنکه اعضای شورای شعر و ترانه ارشاد بخواهند یا بتوانند درباره آن اظهارنظر کارشناسی ارائه دهند، تازهترین یک بام و چند هوای قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که شاید شفافشدن سازوکار صدور مجوز برای ترانههای منتشرشده در مجموعههای شبکه نمایش خانگی از ابهامات در این زمینه بکاهد. شکلگیری حافظه فرهنگی مخاطبان در معرض این اشعار و ترانهها بسیار قابل اعتناست و بیتوجهی به آن در درازمدت خسارتهای جبرانناپذیر ساختاری فکر و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 24 January 2016
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
ماجرای عجیب ترانههایی که مردم دوست دارند ولی ارشاد نه!
ماجرای عجیب ترانههایی که مردم دوست دارند ولی ارشاد نه ماجرای عجیب ترانههایی که این روزها در جامعه منتشرشده و با مخاطب زیادی مواجه میشوند بیآنکه اعضای شورای شعر و ترانه ارشاد بخواهند یا بتوانند درباره آن اظهارنظر کارشناسی ارائه دهند تازهترین یک بام و چند هوایی است که شفاحق مردم نیست که محصول بدون ارزیابی به تولید انبوه برسد
جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از نبود قید ارزیابی زیست محیطی در مصوبه تولید انبوه محصولات دستکاری شده ژنتیکی در برنامه ششم توسعه گفت اتاق بازرگانی یا گمرک در مورد واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی باید استعلام کنند و اطلاعات لاشوراها تبلور مسئولیت اجتماعی مردم/تخطی از قانون پیکره شوراها را به خطر میاندازد
شوراها تبلور مسئولیت اجتماعی مردم تخطی از قانون پیکره شوراها را به خطر میاندازد شوراها به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چند اصل از قانون اساسی کشور را به خود اختصاص داده است به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان نزدیک به 2دهه از تشکیل شانتخابات عرصه امتحان مردم، مسئولین و نامزد ها است
امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد انتخابات عرصه امتحان مردم مسئولین و نامزد ها است که انشالله همه مردم مسئولین مجریان و ناظران از این امتحان سربلند بیرون آیند به گزارش هورنیوز آیت الله سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان اهواز با ا“پای رکود در کفش مردم”؛ کاهش تولید در کارگاه های کفش مشهد
رئیس اتحادیه کفاشان مشهد مقدس گفت بسیاری از واحدهای تولیدی کفش در شهر مشهد هم اکنون با کمتر از ظرفیت خود فعالیت دارند حسن حسین زاده با اشاره به رکود موجود در بازار اظهار داشت باید در نظر داشت که بسیاری از واحدهای تولیدی کفش در شهر مشهد هم اکنون با کمتر از ظرفیت خود فعالیت دارنرفتار باشگاه پرسپولیس یک توهین اساسی به بازیکنان است | ارتباط بازیکنان با رسانه ها نه، با مردم قطع شد | کسانی
بهروز رهبری فرد کاپیتان اسبق و یکی از پرافتخار ترین بازیکنان فوتبال ایران از نظر کسب عنوان قهرمانی است او وقتی ماجرای ممنوع المصاحبه شدن بازیکنان پرسپولیس را شنید به ما گفت کسانی که با بازیکنان چنین رفتاری می کنند و آنها را برای انجام مصاحبه به این شکل منع می کنند کمبود محبتمسئولین تمامی توان خود را برای خدمت بی منت به مردم بکار گیرند
امام جمعه سنندج گفت هرکسی که منصب یا مسئولیتی را بر عهده می گیرد باید تمام هم و غم خود را به خدمت بی منت و صادقانه به مردم و بهره گیری از تمامی توان در حوزه کاری باشد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نوای آبیدر ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه سنندج ظهر امروز جمعتوافق اولیه برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب/ دغدغههای ارشاد برای مکان جدید نمایشگاه
توافق اولیه برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب دغدغههای ارشاد برای مکان جدید نمایشگاه شهرآفتاب هم اکنون تنها گزینه جدی قابل طرح و دفاع برای برگزاری این نمایشگاه است به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نشست تشریح سیاستهای بیستونمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تاکید کرد طراحی و تولید نرمافزار با موضوع حجاب و عفاف در آذربایجان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تاکید کردطراحی و تولید نرمافزار با موضوع حجاب و عفاف در آذربایجان غربیمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت طراحی و تولید نرمافزار با موضوع حجاب و عفاف در آذربایجان غربی باید مورد توجه قرار گیرد حجتالاسلام محمدباقر کرینماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس: خادمی ملت برای مسئولین افتخاری بزرگ است
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس خادمی ملت برای مسئولین افتخاری بزرگ استنماینده مردم شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت خادمی این ملت برای هر مسئولی افتخاری ارزشمند است به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران ابراهیم نکو صبح امروز بنا به دعوت-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها