واضح آرشیو وب فارسی:امین نیوز: معضلی به نام نشست خبری در جشنواره فیلم فجر برگزاری نشست های خبری یکی از واجبات جشنواره های فجر است و کسی هم غیر از این را نمی گوید، اما همین واجب چندسالی است که خودش معضلی شده، به طوری که امسال برنامه ریزی ویژه ای برای آن صورت گرفته است. شراره داودی: برگزاری نشست های خبری برای آثار حاضر در جشنواره رسمی است که مانند دیگر کشورها وجود دارد و برنامه ریزی عوامل و هنرمندان هم بر این اساس است که در آن ها حضور پیدا کنند و درباره اثری که تولید کرده اند و شرایط و اوضاعی که داشته اند، صحبت کنند. نشست ها تنها جایی است که کارگردان، نویسنده، بازیگران و عوامل پشت دوربین می توانند کنار یکدیگر بنشینند و درباره اثر خود، صحبت کنند و البته مطمئن باشند اکثر رسانه ها هم صحبت هایشان را پوشش می دهند. هر سال بعد از اکران فیلم ها در سالن اصلی، عوامل تهیه اثر در یکی از سالن ها رودرروی خبرنگاران و عکاسان نشسته و با توجه به قانون نانوشته که همیشه جلسات دیر شروع می شوند، نیم ساعت به پرسش و پاسخ می پردازند. خبرنگار های رسانه های مختلف که رقابت عجیبی برای زودتر پوشش دادن صحبت ها، مشغول به تایپ خبر شده یا بصورت مستقیم اخبارشان را برای رسانه شان می خوانند. در این میان فیلم بعدی در سالن به نمایش در می آمد و خبرنگار می ماند و خبر نزده و فیلم ندیده ای که باید بعد از پایان آن، در نشست فیلمی که فرصت نکرده آن را ببیند، شرکت کند. این رسم هرساله خبرنگارهای سینمایی در برج میلاد است؛ انتخاب فیلم هایی که از دست می دهند… این همه تغییر در یک دوره دبیر جشنواره سی و چهارم فجر که از ۱۲ بهمن ماه آغاز می شود، برای برطرف کردن این مشکل با دبیران و مشاوران رسانه ای گفتگو کرده و راه حل هایی را هم در نظر گرفته است؛ البته امیدی اندکی برای نتیجه بخش بودن این را حل وجود دارد. برنامه از این قرار است ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه هر روز نمایش فیلم ها در برج میلاد آغاز شود و در بهترین شرایط یک ربع تا نیم ساعت میان نمایش آنها فاصله باشد. با در نظر گرفتن این موضوع که اولین نشست ساعت ۱۰:۳۰ صبح آغاز می شود و برج میزبان سه نشست خواهد بود، خبرنگاران باید در حدود ۱۵۰ دقیقه پوشش خبری نشست ها را انجام دهند، البته این موضوع برای رسانه هایی که چند خبرنگار دارند، خیلی سخت نیست، اما به هر حال پوشش تقریبا سه ساعته صحبت ها کاری سخت به نظر می رسد. البته نکته مثبتی که نباید فراموش کنیم این است که خبرنگارها شب قبل فیلم را دیده اند و فرصت طرح سوال در نشست پرسش و پاسخ را بیشتر دارند. با یک حساب سرانگشتی می توان این موضوع را نیز مطرح کرد بر اساس ۳۳ اثری که قرار است نشست خبری داشته باشد، حتما به صبح روز جمعه که طی این سال ها به دلیل نماز جمعه تعطیل بوده، نیاز خواهند داشت و شنیده ها حاکی از آن است که برگزار کنندگان مراسم به دنبال اخذ جواز هستند تا بتوانند صبح روز جمعه ۱۶ بهمن نشست ها را برگزار کنند، حال اگر چنین برنامه ای اتفاق نیفتد، این شائبه به وجود می آید که چند فیلم نشست نخواهند داشت و حتما آن ها هم عصر روز پنجشنبه اکران خواهند شد. نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که حضور هنرمندان و عوامل هر فیلم در زمان نمایش اثر منطقی به نظر می رسد ولی آیا فردای آن روز همه آنها باز هم به برج میلاد می آیند تا به پرسش های خبرنگاران پاسخ دهند یا با نشست هایی روبرو خواهیم بود که تنها با حضور کارگردان برگزار می شوند؟ شرایط نشست ها در سال های طلایی سینما چگونه بود؟ سال های قبل که برج میلادی نبود و فیلم ها در سینماهای سطح شهر به نمایش در می آمد و البته همه چیز هم نگاتیو بود، نشست های خبری بعد از اکران فیلم ها و در سالن نمایش فیلم برگزار می شد و بیشتر از اینکه نشست پرسش و پاسخی باشد که بخش زیادی از صحبت ها به جمع شدن گروهی دور هم و خرج کردن انرژی و وقت باشد، منتقدی فیلم را نقد می کرد و از آن جایی که تعداد رسانه ها هم خیلی کمتر از حالا بوده و بیشتر به مطبوعاتی که به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ و سینما فعالیت می کردند، محدود می شد. شاید به همین دلیل شور و شوق جشنواره هم برای اهالی رسانه و هم برای سینماگران بیشتر بود و منتقدین هم در جلسات و نشست های خبری حضور پیدا می کردند و به ایراد نظرهای خودشان می پرداختند. در این سال ها نشست های خبری محدود به صحبت هایی تکراری و کمتر منتقدانه ای شده که خبرنگاران رسانه های دیجیتالی که روز به روز هم بیشتر شده اند و تنها به بازتاب خبر های تکراری روی آورده اند، شده است. در چند سال اخیر کمتر منتقدی را می توان در نشست ها پیدا کرد و همین امر باعث از بین رفتن پویایی جشنواره می شود. البته سال هایی که اینترنت و سایت های خبری به گستردگی امروز نبودند، روزنامه ها و مجلات با صفحات ویژه ای به استقبال ویترین سینمای ایران می رفتند و همین امر باعث نوشته شدن یادداشت ها و گزارش های متفاوتی درباره سینما و فیلم ها می شد. اما حالا سرعت و تصویر حرف اول را می زند و این سایت های خبری هستند که گوی رقابت را دزدیده اند، با این حال همچنان متمرکز کار نمی کنند و وقتی مطبوعات به عنوان آگاهی دهنده و تحلیلگر نتوانند کار خودشان را انجام دهند، سینما هم نمی تواند رشدی که باید را داشته باشد، چون این رسانه ها هستند که می توانند تاثیر درست را روی مردم و مسئولین داشته باشند و پوشش دادن اخبار تنها وظیفه آن ها نیست. به هر حال جشنواره فجر محل جمع شدن اهالی رسانه و سینمایی ها در کنار یکدیگر است و اگر نتوانند در این اوضاع و شرایط، کاری را پیش ببرند، یعنی مطبوعات و رسانه های ما نمی توانند وظیفه اصلی خودشان را انجام دهند. امسال و در جشنواره سی و چهارم نزدیک به ۱۴۰ عنوان رسانه برای حضور ثبت نام کرده اند که همه شان هم مجوز دارند و باید حضور داشته باشند، اما حضورشان چقدر به حال سینمای ایران کمک می کند و قرار است چقدر اصولی تر فیلم ها مورد بررسی قرار می گیرند؟ برنامه های کاخ مردمی امسال برای نخستین بار دبیرخانه جشنواره کاخ مردمی را برای حضور هنرمندان و عوامل در کنار مردم در نظر گرفته است. هدف از این کار این است که مردم هنرمندان را ببینند و باهم به تماشای اثار بنشینند، اما جشنواره چقدر می تواند حضور عواملی را که دوبار در برج میلاد -یک بار برای اکران و یک بار برای نشست خبری- حاضر شده بودند، دوباره در پردیس ملت جمع کند؟ با توجه به بلیت ۲۰۰ هزار ریالی و برنامه های فرش قرمزی بیشتر بلیت ها پردیس به فروش رفته و مسئولان چندباری ظرفیت فروش بلیت را افزایش داده اند تا بتونند پاسخگوی استقبال علاقه مندان باشند. هرچند که در میان از تعهد تهیه کننده ها و کارگردان ها نباید چشم پوشی کرد تا بتوانند عوامل اثرشان را به کاخ مردمی بیاوردند. شاید هم کاخ مردمی تنها کمکی برای چرخه اقتصادی جشنواره ای باشد که دولت برای برگزاری آن خرج نمی کند. حال پرسش اصلی اینجاست واقعا هنرمندان و عوامل مختلف فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر، حاضرند یک بار برای فرش قرمز برج میلاد، یک بار برای نشست پرسش و پاسخ در صبح روز بعد و یک بار هم برای مراسم رونمایی، در پردیس ملت حاضر شوند؟ سوالی که تا روزهای برگزاری جشنواره همچنان بی پاسخ باقی خواهد ماند.
جمعه ، ۲بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: امین نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]