تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801632432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس در چهارراه تصویب لایحه ششم توسعه و بودجه 95


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مجلس در چهارراه تصویب لایحه ششم توسعه و بودجه 95
با ديركرد دولت در ارائه بودجه سال 95 و برنامه ششم و همچنين با نزديك شدن مجلس به جريان انتخابات ارائه بودجه چند دوازدهم جدی شده است.
نویسنده : مهران ابراهيميان 


با ديركرد دولت در ارائه بودجه سال 95 و برنامه ششم و همچنين با نزديك شدن مجلس به جريان انتخابات ارائه بودجه چند دوازدهم جدی شده است.
 نگاهي به سابقه زمان بررسي بودجه از سوي مجلس نشان می‌دهد که  رسيدگي به بندهاي مختلف بودجه در سال‌جاری بسيار بعيد است و لذا دولت سال بعد را با بودجه چند دوازدهم آغاز خواهد كرد.
البته آنچه در ميان نمايندگان مجلس مطرح مي‌شود صداهاي مختلف در اين باره است. با اين حال در اين ايام حضور بيشتر نمايندگان شهرستان‌ها در حوزه انتخابي و برخي آمارها‌ي اقتصادي و قيمت‌هاي مندرج در متن لايحه احتمالا تصويب آن را به سال بعد موكول خواهد كرد به خصوص كه برنامه ششم توسعه نيز يكي از برنامه‌هاي سنگين براي تصويب در قوه مقننه است كه مسير پنج سال بعد را ترسيم خواهد كرد. هر چند كه عملكرد دولت‌ها نشان داده است حركت بر مدار برنامه پنج ساله بسيار سخت بوده و حتي معمولاً بودجه يك‌ساله را هم با تغييرات جدي انجام مي‌دهند.
 
چالش‌هاي ارقام لايحه بودجه در مجلس
 بنابر اين گزارش چالش‌هاي جدي درباره ارقام بودجه‌اي از هم‌اكنون قابل پيش‌بيني است كه مهم‌ترين آن، درآمدهاي رؤيايي نفت است كه با قيمت هر بشكه 40 دلار، ‌آن هم با افزايش يك ميليون بشكه‌اي و رسيدن سقف فروش به دو ميليون و 350 هزار بشكه بسته شده است. اين در حالي است كه پيش‌بيني‌ها نه ارقام افزايش فروش نفت خام را تأكيد مي‌كند و نه قيمت 40 دلاري براي هر بشكه را.
دومين چالش جدي و سنتي در مجلس تخصيص منابع بودجه‌هاي عمراني است كه احتمالاً با توجه به جذب منابع خارجي انتظارات نمايندگان مجلس را بيشترخواهد كرد و لذا چانه‌زني در اين باره نيز بيشتر از سال گذشته خواهد شد.
 سومين چالش نمايندگان با ارقام لايحه بودجه تحقق درآمدهاي دولت به خصوص از محل درآمدهاي مالياتي است. درآمدهايي كه هر سال بنا است از محل شناسايي فراريان مالياتي و شفاف‌سازي در اقتصاد محقق شود اما لابي‌هاي بازار، ‌اصناف و صاحب نفوذان ديگر به همراه كاهش تقاضاي داخلي مانع تحقق آنها خواهد شد.  بنابراين با توجه به موارد گفته شده و ساير ارقام حاشيه‌ساز كه ترجيح نمايندگان بررسي آنها در فضايي غير‌تبليغاتي براي كرسي‌هاي مجلس است لذا بررسي بودجه و به خصوص در جزئيات به روزهاي آخر اسفند و بعد از انتخابات موكول خواهد شد.  در همين باره مصري عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به تأخير دولت در ارائه لوايح بودجه و برنامه ششم به مجلس و زمانبر بودن تصويب‌ آن‌ها، مي‌گويد: ارائه لايحه چنددوازدهم از سوي دولت به مجلس اجتناب‌ناپذير است.
عبدالرضا مصري مي‌افزايد: اواخر مرداد ماه سال جاري زمان ارائه لايحه برنامه ششم به مجلس بوده كه با توجه به اين تأخير، رسيدگي به اين لايحه با توجه به اينكه سند بالادستي بودجه است بايد در اولويت باشد.
اين نماينده مجلس ادامه مي‌دهد: در حال حاضر مجلس بايد بر بررسي برنامه ششم توسعه متمركز شود؛زيرا تصويب آن زمانبر خواهد بود.
اين نماينده مردم در مجلس نهم، ‌تأكيد مي‌كند: همزماني تقديم اين دو لايحه آن هم در اين زمان مختصر، ارائه لايحه چنددوازدهم ازسوي دولت به مجلس را اجتناب‌ناپذير كرده است.

 اول برنامه ششم، بعد بودجه
وي گفت: مجلس ابتدا قانون برنامه ششم توسعه را مصوب خواهد كرد و بعيد است تا پايان سال جاري لوايح مذكور را به تصويب برسانيم.
مصري افزود: مجلس براي تسريع در روند رسيدگي به لوايح برنامه ششم، بودجه 95 و احكام دائمي اقدام به تشكيل كميسيون‌هاي مجزا كرده است.
وي با اشاره به مناسبت‌هاي پيش رو همچون دهه فجر و انتخابات، تأكيد كرد: به دليل اين مسائل و به دليل تأخير دولت در ارائه لايحه بودجه، تصويب بودجه 95 به سال آينده موكول خواهد شد.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: براي بازبودن دست دولت جهت دريافت و پرداخت‌‌هاي سال 95، بايد لايحه چند دوازدهم به مجلس ارايه شود.
اما در مقابل اسماعيل جليلي عضو كميسيون بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس نظر ديگري دارد و معتقد است كه نيازي به بودجه دو دوازدهم نيست.  وي با بيان اينكه نيازي به بودجه دودوازدهم نيست، اما با قاطعيت از اتمام بررسي بودجه در سال جاري سخن نمي‌گويد و مي‌افزايد: امكان تحويل بودجه ۹۵ تا پايان امسال به دولت وجود دارد!
مجلس اگر بخواهد، از نظر زماني امكان بررسي كامل بودجه تا پايان سال وجود دارد، به شرط اينكه زمان‌بندي پيش‌بيني شده به درستي پيش برود.  عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه وقتي كه دولت بودجه كامل ارائه داده است نيازي به بودجه دو دوازدهم نيست، اظهار مي‌دارد: اين موضوع به اختيارات مجلس بازمي‌گردد كه چگونه با آن برخورد كند، اگر بخواهند تا پايان سال مي‌توان بودجه را به دولت تحويل داد، به شرطي كه فشرده عمل كنند.
طي روزهاي گذشته رئيس مجلس و برخي نمايندگان عنوان كردند كه دولت بودجه چند دوازدهم سال آينده را نيز به مجلس ارائه دهد، اما دولت معتقد است نمايندگان با فرصت باقي مانده تا پايان سال مي‌توانند بودجه سال آينده را به دولت تحويل دهند.
با اين حال همزماني بررسي لوايح بودجه و برنامه ششم توسعه با انتخابات موجب شده مجلس براي تصويب بودجه دودوازدهم مصر باشد.
 لوايح برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 كشور روز يك‌شنبه 27 دي‌ماه از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.

 آئين‌نامه چه مي‌گويد؟
براساس آئين‌نامه داخلي مجلس چنانچه دولت تا 15 آذر بودجه سالانه را تقديم نكند، بايد لايحه بودجه چند دوازدهم را ارائه دهد و با توجه به تأخير 42 روزه لايحه بودجه سال 95 اين موضوع طبق قانون بايد مورد توجه قرار گيرد، اما در اين بين دولت نظر متفاوتي دارد.
دولت معتقد است زمان باقي مانده تا پايان سال حتي با وجود انتخابات باز هم ميسر است و بايد نمايندگان تمام تلاش خود را براساس همدلي و همزباني و مديريت جهادي به منظور تصويب بودجه سالانه كشور انجام دهند.
نوبخت در نشست خبري تشريح لايحه بودجه سال 95 تلويحاً ارائه بودجه چند دوازدهم را رد كرده و تأكيد مي‌كند، تا پايان سال 60 روز فرصت وجود دارد و در صورتي كه نمايندگان بخواهند بودجه را تصويب كنند زمان خواهد بود.
طبق قانون آئين‌نامه داخلي مجلس از زمان توزيع لايحه بودجه، نمايندگان و كميسيون‌هاي تخصصي 15 روز فرصت براي بررسي داشته و كميسيون تلفيق نيز 15 روز نياز به زمان دارد، براي تصويب مفاد لايحه بودجه در صحن مجلس زماني تعيين نشده، اما به طور معمول 10 تا 15 روز وقت نياز است.  بر اين اساس طبق اين زمان‌بندي، نمايندگان سه هفته فرصت براي انتخابات نيز نياز دارند كه اگر اين مدت به زمان‌بندي بررسي بودجه اضافه شود، قطعاً سال آينده نيازمند بررسي بودجه 95 است زيرا همان طور كه اشاره شد سند بالادستي برنامه ششم بايد ابتدا تصويب شود تا بر اساس سياست‌گذاري‌هاي هدف‌گذاري شده در آن بودجه قالب منطقي‌تري به خود بگيرد.
همچنين نگاهي به زمان مورد نياز مجلس براي تصويب بودجه طي سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه زود‌تر از 48 روز بودجه سالانه به تصويب نرسيده است با اين حال اصرار دولت بر تصويب بودجه در سال جاري است.
بنابراین مجلس می‌تواند برنامه پنجم را یکسال تمدید کند و بودجه 95 را نیز در سال جاری تصویب نماید یا برنامه ششم و بودجه 95 را به سال آینده موکول کند یا برنامه ششم را تصویب کند و بودجه را به سال بعد واگذار نماید و یا هر دو را به سال 95 موکول کند و در بهترین حالت اینکه هر دو را در سال جاری تصویب نماید.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن