واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
چیستا یثربی گفت: داستاننویسی در فضای مجازی آستانه تحمل بالا میخواهد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این نویسنده در نشست «شیوه نوین داستاننویسی در فضای مجازی» که در حاشیه دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اوایل از فضای مجازی فراری بودم چراکه همیشه به خودم میگفتم با آدمهای واقعی در ارتباط نیستم. اولین بار که میخواستم وارد فضای مجازی شوم اینستاگرام را انتخاب کردم چراکه اینستاگرام از جمله شبکههای اجتماعی است که تقریبا اغلب مردم از آن استفاده میکنند. وی افزود: کارم در صفحه اینستاگرام را با موضوعاتی که در حیطه ادبیات بود و به آنها علاقه داشتم آغاز کردم. مردان و زنان موفق در ادبیات را معرفی میکردم و سعی داشتم در صفحه خودم مطالبی را به اشتراک بگذارم که با روحیات خودم سازگار باشد. این نویسنده توضیح داد: بعدها که بیشتر با فضای مجاری درگیر شدم به این نتیجه رسیدم که مردم ما فقط عکسها را "لایک" میکنند و مطلبها را نمیخوانند. تصمیم گرفتم مطالب واقعی بنویسم. مطالبی که دل مردم را به دست بیاورد. اما نوشتن این مطالب نیاز به جرات و سنتشکنی داشت. سنتشکنی بها دارد و بهای آن از بین رفتن حریم شخصی است و من سلحشورانه آن را میپذیرم. او ادامه داد: قیصر امینپور به من گفت یا کاری نکن یا اگر کاری را شروع کردی پای آن بایست. یثربی اظهار کرد: وقتی با تمام دل و صادقانه بنویسید نوشته شما به دل مینشیند. قصهنویسی مجازی چیز خوبی است ولی حد و مرز دارد و باید بعد از آن کتاب بخرید. ما تمام این کارها را میکنیم تا بعد از آن مردم کتابخوان شوند. اگر به این هدف نرسیم یعنی کارمان بیفایده بوده است. وی توضیح داد: قصهنویسی مجازی باید منجر به قصهخوانی واقعی شود. اگر به جای جوکهای لوس، داستانهای چیستا را خواندید و به کتابخوانی منجر شد آن وقت من موفق شدهام. این کارگردان تئاتر گفت: بدون مطالعه هیچ چیز به دست نمیآید. من داستان "پستچی" را یکشبه ننوشتم. باید تحقیق کرد، کتاب خواند و بعد شروع به نوشتن کرد. وقتی مردم به ادبیات مانند نان و آب احتیاج پیدا کنند یعنی گفتمان فرهنگی وارد زندگیشان شده است. او افزود: بدون کنکاش در اساطیر، تاریخ ادبیات ایران و گذشتگان گفتمان فرهنگی امکانپذیر نیست. نوشتههای اولیهام را با موضوع عشق که مبتلابه همه بود آغاز کردم. مردم ما به قصهخوانی خطی و رئال عادت دارند. یثربی تصریح کرد: همه ما نویسندگانی بالقوه هستیم اما اگر مطالعهای پشت آن نباشد داستانی الکی از آب درمیآید. خیلیها داستان مینویسند اما کسی جذب آنها نمیشود چراکه داستانهایشان پایه و مطالعه ندارد. گاهی وقتها لازم است نویسنده 30 سال صبر کند تا یک چیز خوب بنویسد. وی اظهار کرد: من برای کسی مینویسم که اهل فرهنگ است. هدف من این است که بدترین دشمن ادبیات را پیدا کنم و بگویم که ادبیات چیز خوبی است. این نویسنده اظهار کرد: برای موفقیت در داستاننویسی مجازی سه ویژگی پایداری، بالا بردن آستانه فحشخوری و داشتن هدف لازم است. من نیامدهام "فالوئر" جمع کنم. من با نوشتن "پستچی" ثابت کردم که جوانان ما خیلی جلو هستند و میخواهند یاد بگیرند و زندگی را تمرین کنند. باید به آنها بها داده شود. او با بیان این که ادبیات ما غنی است اضافه کرد: جامعه ما آمادگی و پتانسیل عجیبی در عشق به ادبیات دارد. اگر ادبیاتمان را بشناسیم آن وقت میتوانیم از طریق فضای مجازی مردم را وادار به کتابخوانی و بحث کنیم. چه خوب است فضای مجازی فقط محلی برای به رخ کشیدن لباس و قیافه نباشد. او بیان کرد: به نوع داستاننویسی من در اینستاگرام پاورقی اینستاگرامی گفته میشود پاورقی اینستاگرامی موجب میشود تا به ادبیات جدیتر روی بیاورند. چیستا یثربی کارگردان و نویسنده تئاتر است و دکترای روانشناسی دارد. از سال 68 فعالیت تئاتری خودش را آغاز کرده است و 58 نمایشنامه و داستان چاپشده دارد. از او نمایشهایی مانند "اتاق تاریک"، "زنی برای همیشه"، "فقط به خاطر من" و ... اجرا شده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]