تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815591314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرسی نقد نظریه پردازی فلسفه و حکمت با موضوع اعتباریات علامه طباطبایی برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:احرار: احرار خبر: کرسی نقد نظریه پردازی فلسفه و حکمت با موضوع "اعتباریات" علامه طباطبایی با حضور رییس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجانشرقی، رییس سازمان بسیج اساتید استان و اساتید دانشگاه و حوزه به میزبانی بسیج اساتید استان برگزار شد..به گزارش احرار خبر، "مسلم اورنگی" رییس سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب بحث کرسی های آزاد اندیشی را برای دانشجویان و کرسی های نظریه پردازی را برای اساتید دانشگاه مطرح کردند که لازم است به این دو موضوع توجه ویژه داشته باشیم. وی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این کرسی ها، شاهد تحولاتی در حوزه علوم انسانی باشیم. اورنگی اظهار کرد: بسیج اساتید استان برنامه هایی را در این حوزه تدارک دیده است که کرسی نقد نظریه پردازی فلسفه و حکمت از جمله این برنامه هاست و چنین برنامه هایی به صورت مداوم برگزار می شوند. میکائیل جمال پور، عضو هیات علمی گروه فلسفه و الهیات دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی و استاد فلسفه دانشگاه های استان و حوزه های علمیه در این جلسه با بیان اینکه یکی از وظایف طبیعی ما این است که بزرگان خود را بشناسیم، افزود: علامه طباطبایی با اصول فلسفه و روش رئالیسم خود ستون فقرات مارکسیسم را شکست و بعد از انقلاب اسلامی ضربه نهایی به مارکسیسم وارد شد و در نهایت دنیا به تزلزل فکری آن پی برد. وی از ایجاد انجمن حکمت و فلسفه در بسیج اساتید استان خبر داد و گفت: هر کس در حوزه علوم انسانی فعالیت کند باید به مباحث اعتباریات علامه طباطبایی (ره) واقف باشد. جمال پور در خصوص معنا و مهوم اعتباریات، بیان کرد: اعتباریات وجود خارجی ندارد و قابل رویت نیستند و مفاهیم کلی به شمار می رود، مفهوم دیگر اعتباریات در مقابل اصالت است که به معنای فاقد اثر خارجی می باشد. وی با بیان اینکه "اعتباریات" اصول و روش زندگی است و علامه طباطبایی در کتاب الانسان فی الدنیا و سایر کتاب های خود را بر اساس همین نظریه اعتباریات، مد نظر قرار داده است. این استاد فلسفه با اشاره به کتاب "ولایت" علامه طباطبایی، عنوان کرد: در این کتاب به "اعتباریات" نیز پرداخت شده و تعریف آن اینگونه بیان شده است که "حکم و حد یک چیز را به دیگر دادن" که در این تسری حکم از قوه خیال و وهم استفاده می شود. جمال پور ادامه داد: مبنای این اعتباریات نیازها و احساسات فردی و اجتماعی است که انسان با عنایت به اهمیت و ارزش حیات فردی، اموری را برای تداوم زندگی خود اعتبار می کند و یا در زندگی اجتماعی، بر اساس معیار و ملاک حفظ جامعه و اجازه ی هرج و مرج ندادن، قاطبه ی عقلاء، نسبت به جعل قانون اقدام می کند. وی افزود: بر اساس اصل استخدام گری انسان و مصلحت عمومی و آزادی های جمعی و رشد و توسعه آن از اعتباریات متعدد استفاده می شود. جمال پور گفت: هرچه جامعه پیشرفته تر باشد، اعتباریات آن هم بیشتر خواهد بود.  وی در پایان جلسه عنوان کرد: انتظار می رود این نظریه از جهات مختلف همچون، منطق، فلسفه، روان شناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی مورد توجه قرار گیرد. در پایان این جلسه اساتید حاضر نیز در خصوص مباحث و نظریات مطرح شده مباحثی را بیان کردند.


پنجشنبه ، ۱بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: احرار]
[مشاهده در: www.ahrarnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن