تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820110584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در بودجه ۹۵ وابستگي به فروش نفت ۲ برابر شد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: در بودجه ۹۵ وابستگي به فروش نفت ۲ برابر شد!
دولتي‌ها مي‌گويند وابستگي بودجه به نفت كم شده در حالي‌كه مهم، مقدار نفتي است كه فروخته مي‌شود.


دولتي‌ها مي‌گويند وابستگي بودجه به نفت كم شده در حالي‌كه مهم، مقدار نفتي است كه فروخته مي‌شود. در بودجه سال ۹۴ قرار بود حدود 1/2 ميليون بشكه در روز نفت به فروش برسد، اما الان بايد 2/3 ‌ميليون بشكه فروش نفت داشته باشيم و اين قطعاً به معناي وابستگي بيشتر ما به فروش نفت است، آيا در چنين شرايطي اين موضوع ضداقتصاد مقاومتي نيست؟
حجت‌الله عبدالملكي، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با «نسيم آنلاين» درباره ايرادات لايحه بودجه 95 گفت: هم قيمت نفتي كه در بودجه 95 در نظر گرفته‌ شده، غيرمقاومتي است و هم مقدار توليد روزانه‌ آن، يعني مطرح كردن توليد 2/3 ميليون بشكه غيرمقاومتي است، به طوري كه نه تنها مي‌توان گفت اين دو عمل غيرمقاومتي بلكه حتي ضداقتصاد مقاومتي است.
وي افزود: ما هميشه اين خطر را اعلام كرده بوديم كه اگر لغو تحريم‌ها منجر به افزايش وابستگي ما به فروش نفت خام شود، صددرصد به زيان كشور خواهد بود، اما الان شاهد اين افزايش وابستگي هستيم.
اين استاد دانشگاه تأكيد كرد: ما در اين روزها جشن رفع تحريم‌ها را مي‌گيريم، اما متأسفانه در همان اولين روز برجام و لغو تحريم‌ها بودجه‌اي تقديم مجلس مي‌شود كه وابستگي به نفت در آن تقريباً دو برابر بودجه سال قبل است.
وي بيان داشت: اينكه گفته شود رقم ريال‌هاي نفتي در بودجه و به نسبت كل بودجه 2 درصد كاهش پيدا كرده است، به معناي كاهش وابستگي نيست بلكه آنچه مهم است مقدار نفتي است كه بايد فروخته شود.
عبدالملكي اضافه كرد: ما در بودجه سال 94 تقريباً حدود 1/2 ميليون بشكه در روز قرار بود بودجه كشور را از پول نفت تأمين كنيم اما الان بايد 3/2 ميليون بشكه فروش نفت داشته باشيم و اين قطعاً به معناي وابستگي بيشتر ما به فروش نفت است، آيا در چنين شرايطي اين موضوع ضداقتصاد مقاومتي نيست؟
وي تصريح كرد: در مورد قيمت نفت نيز با توجه به اينكه دوستان وزارت نفت هيچ‌گونه ديپلماسي براي افزايش قيمت آن ندارند، اين سؤال مطرح مي‌شود كه با چه استدلال و پيش‌بيني، قيمت نفت را اين چنين بالا در نظر گرفته‌اند؟
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در سناريوي اول بودجه 94، دولت گفته بود كه نفت را با قيمت 72 دلار در نظر مي‌گيريم، وقتي افراد زیادی اين قيمت را بسيار بالا مطرح كرده‌اند، دوستان گفتند كه ما قيمت را اينگونه پيش‌بيني كرده‌ايم، نتيجه پيش‌بيني سال گذشته را نيز شاهد بوديم!
وي در ادامه به «نسيم آنلاين» گفت: امسال برخلاف پيش‌بيني اين بزرگواران، نظر عموم كارشناسان كه بيان مي‌كردند قيمت نفت بيش از اين كاهش پيدا مي‌كند درست از آب درآمد. بازهم براي بودجه امسال نيز قيمت نفت را بيش از آنچه بايد، پيش‌بيني‌ كردند و جالب اين است كه وزارت نفت نيز هيچ‌گونه ديپلماسي خاصي براي افزايش قيمت نفت ندارد.
وي اظهار داشت: در ارتباط با منابع مالياتي بايد بگويم كه با اجراي قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم بايد انتظار داشت كه بخشي از فرارهاي مالياتي كاهش پيدا كند، بنابراين اين مسئله به شرط اهتمام دولت براي تقويت نظام جامع اطلاعات مالياتي به دور از انتظار نخواهد بود.
عبدالمكي تأكيد كرد: ما بارها به دوستان دولتي گفته‌ايم كه در حال حاضر بايد به اين باور برسيد كه ما درگير جنگ اقتصادي هستيم اما به نظر مي‌رسد دولت هنوز هم جنگ اقتصادي را باور نكرده است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: بخشي از اين جنگ توسط عناصر و عوامل داخلي است، بنابراين دولت بايد به اين موضوع برسد كه با بالا و پايين شدن چند تحريم در ماهيت اين جنگ تفاوتي نخواهد كرد، بايد مراقب هزينه‌ها باشد و آن را كاهش دهد و در اين رابطه شجاعانه اقدام كند. وي در پايان خاطرنشان كرد: سال قبل در رابطه با كاهش هزينه‌ها كار خاصي نكردند اميدوارم امسال كاهش هزينه‌ها در دستور كار مجلس قرار گرفته و به اين موضوع دقت كافي داشته باشند.




تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن