تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802808916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود اعتبار روشنایی را ازستاره خلیج فارس گرفت/ حرکت لاک پشتی همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نبود اعتبار روشنایی را ازستاره خلیج فارس گرفت/ حرکت لاک پشتی همچنان ادامه دارد
با گذشت 9 سال از احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هنوز ستاره‌های این پالایشگاه به دلیل کم‌کاری بانک عامل (صندوق توسعه ملی) روشن نشده است.


به گزارش خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد.


عده‌ای از مسولان معتقدند با افتتاح این پالایشگاه، کشور از تولید بنزین با کیفیت ، خودکفا و از واردات بی‌نیاز می‌شود.

براساس این گزارش مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو4 قرار بود در اواسط سالجاری به‎‌ بهره‌برداری برسد که متاسفانه با گذشت 9 سال از زمان کلنگ زنی آن هنوز حتی یک ستاره از این پالایشگاه روشن نشده است.


محمود شیری کارشناس انرژی بیان اینکه متأسفانه روند ساخت این پروژه بسیار طولانی بوده است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته، در اجرای این پروژه ملی غفلت شده است، پروژه ای که توانایی فرآوری 360 هزار لیتر میعانات گازی و تولید 36 میلیون لیتر بنزین و 15 میلیون لیتر گازوییل یورو 4 در روز را دارد هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.



وی هزینه تاخیر در راه اندازی این پروژه ملی را روزانه 25 تا 30 میلیون یورو خواند و گفت: تاخیر در راه اندازی این پروژه روزانه زیان زیادی به کشور تحمیل می کند که با وارد مدار شدن این پالایشگاه این میزان زیان به سود تبدیل خواهد شد.


در همین خصوص شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس 360هزار بشکه میعانات گازی است گفت: با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه روزانه 36 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 14 میلیون لیتر گازوئیل یورو5و4 تولید خواهد شد.


خسروانی تصریح کرد: این پالایشگاه مشتمل بر سه بخش خط لوله، آبگیر و خود مجموعه پالایشگاه است که خط لوله انتقال خوراک از عسلویه و آبگیر در حال بهره برداری است. بنابراین ستاره خلیج فارس از سه پالایشگاه 120 هزار بشکه ای تشکیل شده وقتی به بهره برداری برسد روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل تولید خواهد شد طبق برنامه ریزی به عمل آمده پیش بینی می شود عملیات فاز یک در اواسط سال 94 و فاز دوم و سوم به فواصل زمانی چند ماهه راه اندازی شود.


با توجه به اینکه معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از بهره‌برداری فاز یک این پالایشگاه در اواسط سال 94 خبر داد بود اما شنیده‌ها حاکی از آن است که به دلیل نبود اعتبار بهره‌برداری این پالایشگاه به تعویق افتاده و زمان دقیق برای بهره‌برداری مشخص نیست به طوری که محمد علی دادور مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفت: متاسفانه با توجه به این که نقدینگی ساخت واحد تقطیر پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که قرار بود از طریق وام 650 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی تامین شود، به دلیل کم کاری بانک عامل هنوز به طور کامل به دست پیمانکار اجرایی نرسیده است، از این رو نصب 5 دستگاه پمپ واحد تقطیر این پالایشگاه تاکنون 40 روز از برنامه زمان بندی عقب افتاده است، با این وجود متخصصان ایرانی حاضر در این طرح کار را متوقف نکرده اند.


وی ادامه داد: هم اکنون مسیرهای خط لوله هوا، ماشینری کولینگ ، سوخت و خوراک در واحد تقطیر تقریبا تست شده و آماده راه اندازی است ، در صورت ناامید شدن از پرداخت وام از سوی بانک عامل به طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس متخصصان این طرح راههای میان بری را برای راه اندازی واحد تقطیر در نظر دارند.

لازم به ذکر است که این پالایشگاه میعانات گازی هم‌اکنون در پیچ‌وخم اعتبار گرفتار شده است در صورت جذب اعتبار به موقع شاید بتوان حرکت لاک پشتی اجرای آن به اتمام برسد و شاهد تولید محصولات استراتژیک در این پالایشگاه شد.



۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن