محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846524293
یادداشت/ حجتالاسلام نصوری مهمترین گامهای مهدوی امام حسن عسکری(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ حجتالاسلام نصوری
مهمترین گامهای مهدوی امام حسن عسکری(ع)
امام عسکری(ع) چون در حصر و کنترل حکام عباسی بودند و هم به لحاظ آنکه در عصری نزدیک عصر غیبت میزیستند، غالباً پنهان بوده و غالب امور و ارتباط آنان با شیعیان از طریق مکاتبات، توقیعات و وکلا انجام میگرفت تا آنان آمادگی دوران غیبت را بیابند.
خبرگزاری فارس ـ حجتالاسلام محمدرضا نصوری (معاونت تبلیغ و اطلاعرسانی مرکز تخصصی مهدویت): امام حسن عسکری(ع) یازدهمین پیشوای شیعیان و پدر بزرگوار حضرت مهدی(عج)، در سال 232 هجری برابر با 845 میلادی چشم به جهان گشود، پدر بزرگوارش امام دهم حضرت هادی(ع) و مادرش، بانوی پارسا و شایسته «حدیث» یا «حدیثه»(1) و در برخی منابع نامش را «سوسن»(2) و «عسفان»(3) یاد کردهاند. از مشهورترین القاب امام عسکری(ع) میتوان به «الصّامت»، «الهادی»، «الرّفیق»، «الزّکی»، «النقی» و «الخالص» اشاره کرد.(4) «ابن الرضا» لقبی است که امام جواد(ع) و امام عسکری(ع)هر دو به آن شهرت یافتهاند.(5) امام عسکری(ع) قریب به 6 سال امامت مسلمین را عهدهدار بودند و در طول این مدت نسبت به هدایت مردم و حفظ جان امام زمان(عج) زحمات زیادی را متحمل شدند.
حاکمان دوران امام عسکری(ع)که بیشترین فشار را به حضرت وارد میکردند، عبارتند از:
1- المعتزّ بالله (252-225هـ) 2- المهتدی بالله (255-256هـ) 3- المعتمد بالله (256-279هـ)
امام(ع)در این دوران به صورت پنهانی و با اجرای اصل «تقیه»، با سیستم سازمان وکالت امور شیعیان را دنبال میفرمودند.
امام عسکری(ع) در سال 243هـ با فشار متوکل عباسی به سامراء منتقل شد(6)، چون تصوّر عباسیان این بود که ممکن است امامان، همانند سایر علویان، با داشتن هوادارانی چند دست به قیام بزنند. لذا حضور آنها در مرکز خلافت، مانع از چنین اقدامی میشود.
اقامت طولانی امام عسکری(ع) در سامراء جز نوعی بازداشت از طرف خلیفه قابل توجیه نیست؛ به طوری که حضرت مجبور بودند هر دوشنبه و پنجشنبه به دارالخلافه رفته و حضور خود را اعلام کنند(7) از طرفی هم تنها پیروان و شیعیان خاص میتوانستند با آن حضرت ارتباط داشته باشند.(8)
امام عسکری(ع)اگر چه بسیار جوان و تحت مراقبت جاسوسان و عاملان خلیفه بود، ولی به دلیل موقعیت بلند علمی و اخلاقی شهرت فراوانی پیدا کرده بودند، حتی روزهایی که حضرت به مقر خلافت میرفت، در طول مسیر حضرت، که مملو از مردم و بسیار شلوغ بود، مردم به احترام ساکت میشدند و جمعیت با شور و شعف بسیار به امام(ع)اظهار ارادت میکردند.(9)
*اوضاع سیاسی، اجتماعی عصر امام عسکری(ع)
در این زمان شیعیان به صورت یک قدرت عظیم در عراق مطرح بود و علناً با حاکمان عباسی مخالفت میکردند و حاکمان عباسی نیز توجه و فشار خود را معطوف امامان(ع) شیعه و پیروان آنان کرده بودند. از یک سو عباسیان میدانستند که مهدی موعود(عج) در نسل امام عسکری(ع) خواهد بود، لذا با گسترش جاسوسان خود مراقب وضع زندگی امام(ع) بودند؛ حتی در زمان معتز، امام(ع) بازداشت و روانه زندان شده بود و به «سعید حاجب» مأموریت داده بود تا امام(ع)را به سوی کوفه ببرد و در بین راه حضرت را به شهادت برساند ولی پس از سه روز همراهان وی، خود او را به هلاکت رساندند.(10) «مهتدی» هم تصمیم به قتل امام(ع)گرفت ولی موفق به اجرای آن نشد.
از سوی دیگر، امام عسکری(ع)باید زمینه را برای امامت فرزندش و آمادگی مردم برای ورود به عصر غیبت را فراهم میکردند که با فشار و محدودیتهای حاکمان عباسی کار بسیار دشواری بود، البته این زمینهسازی از قبل توسط امامان گذشته انجام گرفته بود، ولی در زمان امام عسکری(ع) جلوه بیشتری مییافت، زیرا امام(ع) با وجود تأکید بر تولد حضرت مهدی(عج)، او را تنها به شیعیان و مریدان خاص نشان داده بود و تماس مستقیم شیعیان، با خود آن حضرت، روز به روز محدودتر و کمتر میشد.
*بخشی از فعالیتهای امام حسن عسکری(ع)
1. رسالهها و نامهها
رسالهها و نامه هایی از امام حسن عسکری(ع) در تاریخ ثبت شده است که آنها را برای شیعیان، برخی مناطق شیعهنشین، یا افراد عادی فرستادهاند، حتی زمانی که در حصر عباسیان بودند و در نامهها ضمن اشاره به معارف دینی و لزوم انجام احکام الهی، بسیاری از مسائل لازم و ضروری را یادآوری یا بر انجام برخی کارها پافشاری کردهاند که برای نمونه، میتوان از نامه امام عسکری(ع) به علی بن حسین بابویه اشاره کرد که امام در این نامه برای ایشان دعا کردند و خداوند دعای ایشان را مستجاب کرده و شیخ صدوق را به او عطا کرده است.(11)
2. تأسیس حوزه علمیه
یکی از دغدغههای اصلی امامان شیعه حفظ شیعان و تربیت نیرو بوده است، امام عسکری (ع) با تأسیس مرکز علمی در پی تربیت نیرو بر آمده و شاگردان والامقام و ارجمندی تحویل جامعه دادهاند، مانند احمد بن اسحاق قمی، عثمان بن سعید عمری، حسین بن روح (هر دو از نواب اربعه امام زمان(عج)) عبدالله بن جعفر حمیری مؤلف کتاب الغیبة و الحیرة از کارگزاران نواب اول و دوم بوده است.
البته هدف امام عسکری(ع) ضمن تشویق نشر دهندگان و نگهبانان فرهنگ اهل بیت(ع)، آنان را به مناطق مختلف شیعه نشین اعزام کرده تا ضمن پاسخگو بودن به شبهات، ارتباط با شیعیان را حفظ کنند.
3. مبارزه با انحرافات و شبهات
بخشی از فعالیتهای علمی امام حسن عسکری(ع) مربوط به موضعگیریهای قاطع ایشان در برابر اندیشههای انحرافی صوفیان، واقفه، مفوضه و... بود که حضرت با صراحت موضع گرفته و ضمن باطل و دروغ دانستن آنان شیعیان را از انحراف حفظ میکردند و مناظره با کسانی که عقائد باطل داشتند و مردم را دچار شک و تردید میکردند؛ مانند مقابله با راهب نصرانی و مناظره و گفتمان با فیلسوف معروف عراقی به نام یعقوب بن اسحاق کندی.(12)
4. ساماندهی و تقویت سازمان وکالت
این سازمان همان نظام ارتباط امام با شیعیان بود که از عصر امام صادق(ع) شکل گرفته و در طی دهها سال فعالیت مخفی خود را ادامه داده بود در زمان امام عسکری(ع)چون شیعه رفته رفته به عصر غیبت نزدیک میشد، لذا امام عسکری(ع) راه را برای حرکت سازمان وکالت در مسیر خودش هموار کرده بود، ایشان همانند پدر بزرگوارش وکلای ارشدی را برای نواحی مختلف نصب کرده تا بر کار سایر وکلا نظارت داشته باشند علاوه بر این عثمان بن سعید عمری را به عنوان وکیل الوکلای خود معرفی کرد تا همه وکلا به او مراجعه کنند.(13)
البته انجام تمام امور با تاکتیک و سیاست تقیه و رازداری صورت میگرفت.
5. توجه ویژه به شیعیان
با اینکه امام عسکری(ع) تحت حفظ و نظارت مأموران عباسی بود و شیعیان تشنه دیدار آن حضرت بودند، با این اوصاف حضرت به همه تأکید میکردند، جهت حفظ اتحاد و انسجام میان شیعیان با سیاست تقیه از همدیگر محافظت کنند و خودشان هم نسبت به حفظ شیعیان حساسیت ویژهای داشتند. امام برای اینکه شیعیانش شناخته نشوند به آنها دستور داد، در روزی که ایشان میخواهند برای دیدار با معتمد عباسی از منزل خارج میشوند به آن حضرت سلام نکرده، حتی با دست به ایشان اشاره نکنند، چرا که در امان نخواهند بود.(14)
6. زمینهسازی برای ورود شیعه به عصر غیبت
مسأله آمادهسازی شیعه برای ورود به عصر غیبت و ایجاد ذهنیت لازم برای قبول مسأله غیبت و آمادگی برای دوری از امام معصوم(ع) ومحرومیت از ارتباط مستقیم با او امری بود که از عصر پیامبر اعظم(ص) شروع و در عصر هریک از امامان(ع) شیعه به طور مستمر ادامه یافت و هر امام شیعه به نوبه خود؛ با توجه به نزدیک بودن عصر غیبت، نسبت به مسأله غیبت تأکید میفرمودند و از سوی دیگر نسبت به انکار وجود امام(ع) و انحراف حاصل از غیبت امام معصوم(ع) به شیعیان هشدار میدادند. امام حسن عسکری(ع) در همین راستا اقداماتی انجام دادند؛ نظیر:
الف) مطلع کردن شیعیان نسبت به تولد فرزندش مهدی(عج)
از آنجا که به دلیل جاسوسان و دشمنان، ولادت امام زمان(عج) به صورت مخفی انجام گرفته بود و بیم آن بود که شیعیان در شناخت آخرین حجت به گمراهی روند. لذا امام عسکری(ع) به طرق مختلف شیعیان را نسبت به وجود فرزندش مطلع میکردند.
احمد بن اسحاق که از بزرگان شیعه هستند، میگوید خدمت امام حسن عسکری(ع) شرفیاب شدم تا از ایشان در مورد امام بعد از ایشان سؤال کنم که آن حضرت با شتاب به درون خانه رفت و بازگشت در حالی که پسری سه سال که رویش مانند ماه تمام میدرخشید بر دوش خویش داشت(15)، همچنین محمد بن عثمان دومین نائب نقل میکند که به همراه چهل نفر از شیعیان نزد امام عسکری(ع) گردهم آمدیم و آن حضرت فرزندش را به ما نشان داد.(16) گفتنی است که حضرت بارها برای فرزندش عقیقه(17) کردند تا ضمن اجرای برنامه و سنت اسلامی به دیگران بفهماند که از وی فرزندی باقی است.
ب) ارجاع سؤالات افراد به فرزندش
حضرت امام حسن عسکری(ع) محل مراجعه سؤالات شیعیان و نمایندگان خود بود و حضرت برای آمادهسازی شیعیان، برخی از سؤالات مراجعهکنندگان را به فرزندش محول میکردند؛ برای نمونه به روایتی اشاره میکنیم: سعدبن عبدالله قمی به همراه احمدبن اسحاق قمی نقل میکنند که نزد امام یازدهم(ع) شرفیاب شدیم و سؤالات خود را با ایشان در میان گذاشتیم و حضرت به فرزندش اشاره کرد و فرمود: از نور چشمم سؤال کن و فرزند حضرت رو به من کرده و فرمود: هرچه میخواهی سؤال کن.(18) به نوعی حضرت امام عسکری(ع)در پی معرفی جانشین خود بودهاند.
ج) کاهش ارتباط مستقیم با شیعیان
امام حسن عسکری(ع) چون در حصر و کنترل حکام عباسی بودند و هم به لحاظ آنکه در عصری نزدیک عصر غیبت میزیستند، غالباً پنهان بوده و غالب امور و ارتباط آنان با شیعیان از طریق مکاتبات، توقیعات و وکلا انجام میگرفت تا آنان آمادگی دوران غیبت را بیابند.
د) دعا برای ولی امر منتظر(عج)
حضرت امام عسکری(ع) در دعایی برای حضرت مهدی(عج) از خداوند برایش چنین دعا میکند: «... خداوندا او را از شر هر تجاوز کار و طغیانگر و از شر همه آفریدگانت نگهدار و او را از پیش رویش و از پشت سر و از سمت راست و چپش حفظ کن و او را نگهبان باش و از اینکه به او بدی برسد نگاهش دارد و در مورد او، پیامبرت و خاندان پیامبرت را نگاه دار و به سبب او عدالت را آشکار کن، با یاریات او را پشتیبانی کن، یاورانش را یاری کن و...».(19)
*پینوشتها:
(1).الارشاد، شیخ مفید، ص335.
(2).کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص249.
(3).فرق الشیعه، نوبختی، ص105.
(4).دلائل الامامة، محمد بن جریر طبری، ص223.
(5).بحارالانوار، علامه مجلسی، ج50، ص236.
(6).الارشاد، شیخ مفید، ص334.
(7).الغیبة، طوسی، ص129.
(8).مناقب، ابن شهرآشوب، ج3، ص533.
(9).الغیبة، طوسی، ص129.
(10).بحارالانوار، مجلسی، ج50، ص313-311.
(11).روضات الجنات، ج4، ص4-273، محمدباقر خوانساری به کوشش اسدالله اسماعیلیان.
(12).مناقب آل ابیطالب(ع)، ج4، ص425، به کوشش محم حسین دانش آشتیانی و سیدهاشم رسول محلاتی.
(13).تاریخ عصر غیبت، پورسید آقایی، ص170.
(14).بحارالانوار، ج50، ص269.
(15).کمال الدین، صدوق، ج2، باب38، ح1، ص80.
(16).همان، ج2، باب43، ح2، ص162.
(17).قربانی کردن گوسفند و اطعام گوشت آن به محرومان.
(18).همان، ج2، باب43، ح21، ص190.
(19).مصباح المتهجّد کفعمی، ص399، جمال الاسبوع، سیدبن طاووس، ص296 (به نقل از فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری(ع)، ص441-440).
94/10/27 - 13:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
رازی که امام حسن عسکری(ع) در زندان برملا کرد
به مناسبت ایام ولادت اباالمهدی عج رازی که امام حسن عسکری ع در زندان برملا کرد همراه ابا الحسن ع در حیاط منزلشان بودیم که پسرش محمد از جلوى ما گذشت گفتم فدایت شوم آیا امام ما بعد از شما این است امام ع در جواب من فرمود نه امام شما بعد از من حسن ع است به فرهنگ نیوز &nبه مناسبت ایام ولادت اباالمهدی(عج) رازی که امام حسن عسکری(ع) در زندان برملا کرد
به مناسبت ایام ولادت اباالمهدی عج رازی که امام حسن عسکری ع در زندان برملا کردهمراه ابا الحسن ع در حیاط منزلشان بودیم که پسرش محمد از جلوى ما گذشت گفتم فدایت شوم آیا امام ما بعد از شما این است امام ع در جواب من فرمود نه امام شما بعد از من حسن ع است به گزارش خبرنگار آلرستان استان برتر خدمت رسانی به زائران اربعین/ پیشرفت ۴۰ درصدی ساخت درب حرم امام حسن عسکری(ع) و کمک ۶ میلیارد
معاون اجرایی ستاد اربعین لرستان گفت زحمات تمام دستگاه ها در لرستان سبب شد که لرستان به عنوان یکی از استان های برتر در ارائه خدمات به زائران نقش ایفا کند به گزارش سلام دلفان عباس علی شاهی معاون اجرایی ستاد اربعین لرستان ظهر امروز در جلسه تجلیل از فعالان ستاد اربعین استان که در ایادداشت شفاهی/ حجتالاسلام غریبرضا عربستان ژاندارم آمریکا در خاورمیانه است/ غرش کلمه مقابل صدای گلوله
یادداشت شفاهی حجتالاسلام غریبرضاعربستان ژاندارم آمریکا در خاورمیانه است غرش کلمه مقابل صدای گلولهمدیر مؤسسه گفتوگوی دینی وحدت قم گفت عربستان سعودی پس از سقوط رژیم شاهنشاهی ایران به مهره استکبار جهانی در سیاستهای خارجی و نماد بارز استبداد و تبعیض مذهبی و قومیتی در فضای داخبا حضور آیتالله صافی گلپایگانی جشن بزرگ میلاد امام حسن عسکری در قم برگزار میشود
با حضور آیتالله صافی گلپایگانیجشن بزرگ میلاد امام حسن عسکری در قم برگزار میشودجشن بزرگ میلاد امام حسن عسکری ع با حضور آیتالله صافی گلپایگانی در شبستان جدید مسجد امام حسن عسکری قم برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم هشتم ماه ربیعالثانى با میلاد مسعود و مباحجتالاسلام موسوینسب در گفتوگو با فارس: عنوان دوازهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت مشخص شد
حجتالاسلام موسوینسب در گفتوگو با فارس عنوان دوازهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت مشخص شدمسئول دبیرخانه دوازهمین همایش دکترین مهدویت گفت این همایش در بهار سال آتی تحت عنوان پیشگوییهای آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی برگزار میشود حجتالاسلام سیدمحمدعلی موسوینویسنده و محقق گلستانی مطرح کرد قدمگاه امام حسنعسکری (ع) نگین گرگان است / غفلت دستگاههای فرهنگی از یک ظرفیت
نویسنده و محقق گلستانی مطرح کردقدمگاه امام حسنعسکری ع نگین گرگان است غفلت دستگاههای فرهنگی از یک ظرفیت بزرگ معنویسوم ربیعالثانی سالروز تشریففرمایی و سفر امام یازدهم شیعیان حضرت امام حسنعسکری ع به شهر گرگان و مُزیّن شدن این شهر به قدوم نازنین آن حضرت جزو افتخارات مردمدر آستانه ولادت ابالمهدی(عج) ۲۰ منبر از دریای معارف امام عسکری(ع) منتشر شد+دانلود
در آستانه ولادت ابالمهدی عج ۲۰ منبر از دریای معارف امام عسکری ع منتشر شد دانلودکتاب ۲۰ منبر از دریای معارف امام حسن عسکری ع با هدف ترسیم کوتاهترین و حساسترین دوران امامت - مختص این امام همام است- در آستانه ولادت ابالمهدی عج منتشر شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فبه بهانه ۲۴ دی سالروز رحلت رفیعی قزوینی استاد متشرک امام خمینی و علامه حسنزاده آملی را بیشتر بشناسیم
به بهانه ۲۴ دی سالروز رحلت رفیعی قزوینیاستاد متشرک امام خمینی و علامه حسنزاده آملی را بیشتر بشناسیمعلامه حسنزاده آملی نقل میکند که آیتالله رفیعی قزوینی شخصی بود که حضرت امام در محضرشان زانو زده بود و معارف اندوخته بود ایشان روزی به مناسبتی سخن از آن جناب به میان آورد و گفتدر محله سبزه مشهد؛ قدمگاه امام حسن عسکری (ع) بهشت گمشده در گلستان است
در محله سبزه مشهد قدمگاه امام حسن عسکری ع بهشت گمشده در گلستان استیک محقق گلستانی از وجود قدمگاه امام حسن عسکری ع در محله سبزهمشهد گرگان به عنوان بهشت گمشدهای در استان گلستان خبر داد محمد انصار امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد رخداد آمدن امام حسن ع-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها