تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816169646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئول اصلی ظهور داعش در خاورمیانه چه کسی بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مسئول اصلی ظهور داعش در خاورمیانه چه کسی بود؟
از زمان ظهور گروه تروریستی داعش در خاورمیانه و سپس پیشروی های این گروه در عراق و سوریه، یکی از بحث های مهم میان تحلیلگران، بررسی ریشه ها و زمینه های شکل گیری این گروه تروریستی بوده است. یک نشریه آمریکایی در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته که داعش تا چه حد زاده رژیم صدام و تا چه حد برآمده از عوامل دیگر است؟
کد خبر: ۵۶۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱ - 15 January 2016



مسئول اصلی ظهور داعش در خاورمیانه چه کسی بود؟
از زمان ظهور گروه تروریستی داعش در خاورمیانه و سپس پیشروی های این گروه در عراق و سوریه، یکی از بحث های مهم میان تحلیلگران، بررسی ریشه ها و زمینه های شکل گیری این گروه تروریستی بوده است. یک نشریه آمریکایی در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته که داعش تا چه حد زاده رژیم صدام و تا چه حد برآمده از عوامل دیگر است؟



به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی «فارن افرز» در مطلبی به موضوع ریشه های شکل گیری داعش پرداخته و اشاره می کند بسياري از كارشناسان و رهبران سياسي جهان وقتي از عراق و گروه تروريستي داعش سخن به ميان مي آورند، در رابطه با منشأ شكل گيري اين گروه تروريستي به سرعت تمامي تحليل هاي خود را متوجه صدام حسين و رژيم بعث عراق مي كنند.


اين افراد استدلال مي كنند كه بسياري از سياست هاي رژيم بعث عراق كه به گونه اي پيش رفت كه زمينه براي ظهور دولت اسلامي عراق و شام فراهم شد. آنها به رفتاري افراطي و ظالمانه همراه با خشونت با مسلمانان همچون بريدن دست دزدان، بريدن سر روسپي ها و از پشت بام پرت كردن همجنسگرايان توسط صدام اشاره مي كنند و ميان آن با رفتار داعش شباهت برقرار مي كنند.


آنها همچنين اشاره مي كنند كه بسياري از افرادي كه در صدر رهبران داعش قرار گرفتند افرادي بودند كه در دولت صدام از فرماندهان ارشد نظامي و سياسي بودند و در آن دولت راديكاليزه شده بودند. اين تحليل گران مي گويند رفتار خودكامه صدام كه از اسلام و انديشه هاي آن در جهت تقويت بنيه هاي حكومت خود سوء استفاده مي كرد را نبايد در تقويت انديشه هاي تروريستي داعش و سلفي گري ناديده گرفت.


رفتار همراه با خشونت و ظالمانه ديگري همانند قتل و عام شيعيان عراق و كردهاي عراق نيز توسط اين كارشناسان  از جمله رفتار ناشايست صدام قلمداد مي شود كه مي توان آن ها را در راستاي تقويت سلفي گرايي و ظهور گروه تروريستي داعش موثر دانست.


به عقیده تحلیلگران این نشریه، اگرچه صحت استدلال هاي بالا كاملاً پذيرفتني است و از نقش موثر صدام حسين و رژيم ديكتاتوري او در  فرايند شكل گيري داعش نمي توان به سادگي گذشت، اما واقعيت اين است كه تأكيد بيش از حد به اين عامل نبايد اذهان بيدار جوامع را از ديگر عوامل مهم غافل كند.


همچنين مطالعات و بررسي ها نشان مي دهد كه صدام بيش از آنكه به دنبال بهره برداري از يك جريان اسلامي تندرو مذهبي  در جهت رسيدن به اهداف خود باشد به دنبال شكل دادن به يك نهضت «پان عربيستي» و ملي گرايانه بود. وی وحدت اسلامي را  اصطلاحي مبهم مي دانست و مي گفت افرادي كه به اين حيله ها اعتقاد دارند يا خائن هستند و يا فريب خورده اند.


به عبارت دیگر، صدام با آن همه جنايت و خوي وحشي گري، به خطرات شكل گيري يك حكوم  افراط گرا در عراق واقف بوده است و اگرچه رفتار و سياست هاي اون به طور غير مستقيم عراق را در مسير ظهور يك گروه تروريستي وحشتناك همانند داعش قرار داد، اما از آنسو اين موضوع نيز حقيقت دارد كه صدام  تلاش هاي فراواني براي مقابله با افراط گرايي انجام داده بود.


حال سئوال اين است كه اگر رژيم بعث عراق و صدام حسين با اين استدلال كه شكل گيري يك حكومت بر پايه سلفي گرايي را خيانت به عراق مي دانستند و تلاش مي كردند يك حكومت بر اساس ملي گرايي متعادل شكل دهند پس چه عامل مهم تري در جريان شكل گيري داعش نقش داشته است؟


واقعيت آن است كه داعش را نبايد تنها زاييده و محصول سياست هاي نادرست صدام بدانيم. آن چيزي كه در اين بين نقش برجسته تري دارد و نبايد مورد غفلت قرار گيرد، رويد ادن جنگ سال 2003 و حمله نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا به عراق است.


بايد گفت حمله نيروهاي ائتلاف به عراق نقش مستقيمي در تكامل گروه هاي شبه نظامي بازي كرد و اين حمله پس از آنكه سيستم سياسي عراق را نابود كرد به دليل اينكه  برنامه دقيقي براي دوران پس از رژيم بعث نداشت، باعث شعله ور شدن آتش جنگ هاي داخلي شد.


در واقع، ظهور حكومت هاي فرقه اي و آرمان هاي استبدادي در جريان ضعف و هرج و مرج ايجاد شده پس از حمله نيروهاي ائتلاف را نمي توان در شكل گيري گروه تروريستي داعش بدون تأثير دانست. به بيان شيواتر، پيوند دادن گروه تروريستي داعش به رژيم بعث اگرچه بي مناسبت نيست، اما نبايد ما را از عوامل مهم و موثر تر آن كه غرب و در رأس آن آمريكاست غافل كند.


به این ترتیب، بر اساس آنچه از مطلب فارن افرز برمی آید، آمريكا و متحدان غربي اش امروزه بايد در برابر اذهان و افكار جامعه جهاني پاسخگو باشند چرا كه به نظر مي رسد،  شكل گيري گروه تروريستي داعش به جز آنكه محصول سياست هاي ظالمانه رژيم بعث عراق بوده، زاييده سياست هاي منفعت طلبانه و غلط آمريكا در عراق نیز بوده است.























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن