تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802205811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرار نیست تا ابد با اعتدال بمانیم/ روحانی مجلس دهم را معتدل می‌خواهد/ لاریجانی دو رقیب دارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: قرار نیست تا ابد با اعتدال بمانیم/ روحانی مجلس دهم را معتدل می‌خواهد/ لاریجانی دو رقیب دارد
نمی‌‌خواهم بگویم که اصلاح‌طلبان در آینده از روحانی جدا خواهند شد ولی این طور هم نیست که فکر کنیم الی‌الابد خودشان را با اعتدال پیوند خواهند زد.

حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "مرتضی حاجی" متولد 1327 در تهران است. او رئیس ستاد انتخاباتی کل کشور رئیس دولت اصلاحات در سال 76 بود. در کابینه اول اصلاحات، سکاندار وزارت تعاون و در کابینه دوم، جای حسین مظفر اصولگرا را گرفت و کلیددار وزارتخانه آموزش و پرورش شد. او امروز عضو بنیاد باران و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. 


ساعت 10 صبح یکی از روزهای سرد زمستان با او قرار گفت‌وگو گذاشتیم. نمای ساختمان ساده و تا حدی کلنگی بود. دیوارها بوی رنگ می‌داد و کف واحدها انگار به تازگی موکت شده بود. شرایط طوری بود که گویا وارد ستاد انتخاباتی شده‌ایم! 


پس از اتمام گفت‌وگو، حدس‌مان به یقین تبدیل شد. حاجی به ما گفت که اینجا ستاد انتخاباتیه اصلاح‌طلبان شهر تهران به ریاست علی صوفی است. 


مرتضی حاجی برخلاف برخی هم‌کیشان اصلاح‌طلب‌اش، شخصیت محتاطی دارد و زبانش تند و تیز نیست. با این حال اما حرف‌های جالبی درباره اعتدال روحانی و اینکه لاریجانی این اعتدال را می‌فهمد، زد. از اینکه قرار نیست تا ابد اصلاح‌طلبان با اعتدال همراه باشند. گفت که اکثریت مجلس آینده به دست‌ اصلاح‌طلبان می‌افتد.


گزیده مهم‌ترین اظهارات مرتضی حاجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به این شرح است:


**  حسن روحانی به دنبال یک مجلس معتدل است.


** مجلسی که اکثریت آن اصلاح‌طلب باشد، مجلس معتدل‌تری خواهد بود.


** این طور نیست که فکر کنیم الی‌الابد اصلاح‌طلبان خودشان را با اعتدال پیوند خواهند زد. 


** روحانی همچنان شرایط مناسبی را برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان در دوره بعدی ریاست جمهوری خواهد داشت.


** لاریجانی با حمایت از برجام به پایگاه خود در جبهه اصولگرایی ضربه زد.


** پایگاه اصلی عارف، دانشگاه است. 


** اعتراض به داوری شورای نگهبان خیلی پسندیده نیست.


** اگر اکثریت مجلس اصلاح‌طلب باشد، مطمئن هستم که  عارف رئیس مجلس خواهد شد.


** ما سعی می‌کنیم که عقل و قلب خود را برای عارف یکی کنیم و دل آن چیزی را بخواهد که عاقلانه باشد.


در ادامه، گفت‌وگوی تفصیلی مرتضی حاجی با باشگاه خبرنگاران جوان را می‌خوانید:


اصلاح‌طلب کیست؟


باشگاه خبرنگاران جوان: آقای عارف در نشست مطبوعاتی اخیر خود اعلام کرد که لیست اصلاح‌طلبان کاملا اصلاح‌طلبانه خواهد بود. دایره این اصلاح‌طلبی چگونه تایید و تعریف می‌شود و آیا افراد برای حضور در این لیست حتما باید سبقه اصلاح‌طلبی داشته باشند؟



انتخابات مقطع حساسی برای کشور است. آثار هر دوره نمایندگی محدود به یک دوره 4 ساله نیست بلکه با وضع قوانین، آثار آن می‌تواند تا ده‌ها سال امتداد داشته باشد. بنابراین اهمیت مجلس به هیچ عنوان محدود به یک دوره نمایندگی نیست و باید با حساسیت بیشتر و آینده‌نگری بالاتری به مسائل انتخابات نگاه کرد. ان‌شاالله با برگزاری یک انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری مردم، ملت ایران مجددا رکورد جدیدی در این عرصه به ثبت می‌رسانند.


اما طبق اطلاعات بنده، اصلاح‌طلبان بنا دارند برای انتخاب نامزدهای مورد نظر خود در هر حوزه انتخابیه، در یک مجمعی از عناصر شناخته‌شده اصلاح‌طلب، در مورد اینکه چه کسی نامزد مورد نظر اصلاح‌طلبان خواهد بود، در همان حوزه انتخابیه تصمیم‌گیری کنند؛ بنابراین اگر در یک حوزه انتخابیه‌ نامزدهایی که ثبت‌نام کرده‌اند، متعدد بودند، دیگر در آن زمان پایگاه اصلاح‌طلبان در تهران تصمیم‌گیرنده نخواهد بود، بلکه مجمع اصلا‌ح‌طلبان درحوزه انتخابیه نظر خواهند داد که آقا یا خانم (الف)، نسبت به خانم یا آقای (ب) به دلیل سوابق، تحصیلات و پایگاه رأی‌ و مقبولیت فردی در جامعه، نسبت به سایر نامزدها ارجحیت دارد؛ چراکه قطعا نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در هر حوزه انتخابیه همه‌شان شرایط مشابه به هم را ندارند و ممکن است نامزدی سبقه مدیریتی داشته باشد و فرد دیگری از چنین سابقه‌ای برخوردار نباشد و یا مثلا فرد دیگری سابقه اصلاح‌طلبی بالایی داشته باشد و فرد دیگری چنین سبقه‌ای را نداشته باشد، که به طور عادی جامعه اصلاح‌طلبی هر حوزه انتخابیه آن فرد را به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌پذیرد.



حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:




باشگاه خبرنگاران جوان: فرمودید داوطلب اصلاح‌طلبان باید پایگاه رای داشته باشد، سوال این است که اگر یک اصولگرا در حوزه انتخابیه دارای رای بیشتری باشد آیا اصلاح‌طلبان حاضر می شوند از او حمایت کنند؟


به نظر بنده اگر نامزد واجد شرایط اصلاح‌طلب دارای پایگاه رأی لازم نبود و در مقابل آن اصولگرایان معتدلی که با دولت همراهی و نزدیکی دارند، پایگاه رای بالایی داشت، هیچ ایرادی ندارد که آن فرد مورد استقبال قرار گیرد، چراکه انتخابات مجلس دهم در گرو همزبانی ملت با دولت است.


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا اظهارات شما در مورد به‌کارگیری از نیروی‌های اصولگرای معتدل در انتخابات با اظهارات اخیر کرباسچی مبنی بر یارگیری از رقیب همسویی دارد یا اینکه کرباسچی به موارد دیگری اشاره می‌کند؟


نمی‌خواهم عنوان کنم که ما از این جهت با یکدیگر همسو، هم‌جهت و هم‌فکر هستیم، ولی اگر آقای کرباسچی هم این نظر را دارد، باید بگویم که ما همسو هستیم و این بدین معنی نیست که بیاییم و از رقیب یارگیری کنیم، بلکه باید از مجموعه خارج از اصلاح‌طلبان فردی را انتخاب کنیم که شانس بیشتری داشته و مشخص باشد با برنامه‌های دولت همدل و همراه است.


باشگاه خبرنگاران جوان: شورای مرکزی حزب کارگزاران حمایت از علی لاریجانی برای انتخابات آینده را در دستور کار خود قرار داده است، اصلاح‌طلبان با این موضوع چگونه کنار آمده‌اند؟


اگر در حوزه‌ای که علی لاریجانی نامزد است فرد دیگری از اصلاح‌طلبان با شانس رأی‌آوری بالاتری وجود داشته باشد، فکر نمی‌کنم که حمایت از لاریجانی مطرح شود.



حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:



ایده‌آل روحانی


باشگاه خبرنگاران جوان: بگذارید مقداری مسائل انتخاباتی را به سمت و سوی دولت بکشانیم؛ حسن روحانی رئیس جمهور همواره به حرکت در میانه دو جریان سیاسی کشور تاکید داشته است. به نظر شما رئیس‌جمهور برای انتخابات آینده به کدام جریان سیاسی متمایل‌تر خواهد شد؟ به بیان دیگر مجلس مطلوب  روحانی چه مجلسی خواهد بود؟


حسن روحانی به دنبال یک مجلس معتدل است و به نمایندگانی که اعتدال و سیاست خارجی دولت یازدهم را باور داشته باشند متمایل‌تر است. بنابراین معتقدم روحانی به این فکر نمی‌کند که کدام جریان سیاسی در مجلس دهم در اکثریت خواهد بود؛ بلکه به این می‌اندیشد که مجلس دهم، مجلس معتدل باشد و تندروی در آن دیده نشود تا از این طریق بتواند به آنچه که به مردم وعده داده جامعه عمل بپوشانند.


مجلس اصلاح‌طلب، معتدل‌تر است


باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا محمدرضا باهنر در مصاحبه‌ای گفت که "اعتدال روحانی  معنای مستقل و تعریف شده‌ای از خود ارائه نکرده‌ است و افرادی که به کرسی‌های مجلس تکیه خواهند زد از اصلاح‌طلبان یا اصواگرایان خواهند بود و به تعبیری اعتدال چون پلویی دم‌نکشیده است"؛ با این حال اینکه شما می‌فرمایید روحانی به دنبال یک مجلس معتدل است، آیا اعتدال روحانی در بین اصلاح‌طلبی و یا اصولگرایی مجلس، کرسی مستقل خواهد داشت؟


به طور اصولی اصلاح‌طلبی، معتدل است یعنی وقتی به کسی یا جریان فکری لفظ اصلاح‌طلبی را اطلاق می‌کنیم یعنی اینکه شرایط کشور را درک کرده، نظام را قبول دارد و تحت این نظام و ارکان آن، خود را تعریف کرده است و در رأس آن به قانون اساسی احترام می‌گذارد و همچنین این تفکر در جریان اجرا و تصمیم‌گیری‌های کشور، ضعف‌هایی را مشاهده می‌کند که معتقد است باید دائما با رعایت چارچوب‌ها، حریم‌ها و ارزش‌ها  رو به جلو حرکت کنیم. معتقدم ذات اصلاح‌طلبی اعتدال است و قاعدتا مجلسی که اکثریت آن اصلاح‌طلب باشد، مجلس معتدل‌تری خواهد بود.



حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

 
                                                                                 مرز «ناطق» 


باشگاه خبرنگاران جوان: بنابراین مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلبی مورد نظر روحانی خواهد بود؟


قاعدتا چنین است. اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دو جریان است که میان این دو، یک خط مشخص و دیوار غیر قابل نفوذی وجود ندارد؛ باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که این دو جریان در بعضی موارد به صورت یک طیف به هم نزدیک می‌شوند و حتی در مقاطعی با یکدیگر همپوشانی هم پیدا می‌کنند، بنابراین بنده نمی‌توانم به طور قطعی بگویم که میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی یک دیواری کشیده شده است که هر کسی این طرف دیوار باشد اصلاح‌‎طلب است و هر کسی که آن طرف دیوار، اصولگراست.


اما در بین اصولگرایان کسانی هم هستند که به اصلاح‌طلبان نزدیک‌اند و مشی اعتدال را رعایت می کنند . مثلا علی لاریجانی یکی از نمونه‌هاییست که هم در نقش یک نماینده و هم در نقش رئیس مجلس، به خوبی اعتدال را حفظ کرده است. همچنین حجت‌الاسلام  ناطق نوری هم جزء دیگری از این نوع مصادیق است که مشی معتدلی دارد و به مرز اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک است.


رئیس‌جمهور تمام عیار!


باشگاه خبرنگاران جوان: در سال 92 اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط موجود سیاسی حاضر شدند با جریان اعتدال ائتلاف کنند. به نظر شما برای مجلس آینده و حتی اگر بخواهیم پا را فراتر بگذاریم؛ برای آینده سیاسی کشور همچنان حاضرند تا زیر قبا و ردای اعتدال قرار بگیرند یا اینکه می‌خواهند هویت خود را به طور مستقل به معرض نمایش بگذارند؟


هر جریان سیاسی هویت خود را حفظ می‌کند و این طور نیست که شرایط مختلف در ماهیت یک جریان تغییری ایجاد کند. بنابراین شاید مطلوب اصلاح‌طلبان این باشد که یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب تمام عیار داشته باشند ولی وقتی که شرایط مهیا نباشد هیچ ایرادی ندارد که اصلاح‌طلبان بتوانند نقش خودشان را در اداره کشور به طرز شایسته‌ای ادامه بدهند و یا اینکه از کسی که این فضا را برای فعالیتشان ایجاد کرده حمایت کنند. چراکه اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته می‌خواستند بیشتر پافشاری کنند، دیگر لازم نبود که به دنبال روحانی بروند و اگر این طور می‌شد، الان معلوم نبود که شرایط سیاسی کشور چگونه می‌شد و فضا برای فعالیت اصلاح‌طلبان به چه میزان وجود داشت، لذا هر جریان فکری و سیاسی باید شرایط را بررسی کند و میان خوب و خوب‌تر، خوب‌تر را انتخاب کند و اگر شرایط بین بد و بدتر بود، طبیعتا باید از بدتر پرهیز کند و به شرایطی که برایش قابل تحمل‌تر است، تن دهد.



حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:



باشگاه خبرنگاران جوان: مقداری منظورتان را شفاف‌تر بیان کنید؟


نمی‌‌خواهم بگویم که اصلاح‌طلبان در آینده از روحانی جدا خواهند شد ولی این طور هم نیست که فکر کنیم الی‌الابد خودشان را با اعتدال پیوند خواهند زد. 


باشگاه خبرنگاران جوان: منظور شما انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 است؟ 


خیر، بنده به انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره نکردم و بلکه منظور من بلند‌مدت‌تر بود. چراکه روحانی همچنان شرایط مناسبی را برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان در دوره بعدی ریاست‌جمهوری خواهد داشت و همچنین وضعیت کشور ایجاب می‌کند که وی مسئولیت خود را ادامه دهد.  


باشگاه خبرنگاران جوان: فرمودید اگر به خود اصلاح‌طلبان باشد، مایل خواهند بود که یک رئیس‌جمهور کاملا اصلاح‌طلب در رأس امور قرار گیرد شما این افق را در جریان اصلاحات می‌بینید که بتوانید به این نقطه دست پیدا کنید؟


چراکه نه؛ در افق می‌بینیم اما 4 سال تا 6 سال آینده که دیگر افق نیست!


باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی شما امروز پیش‌بینی می‌کنید که جریان اصلاحات روزی از اعتدال مستقل شود؟ 


بله؛ جریان اصلاحات که مستقل است.


باشگاه خبرنگاران جوان: منظور من این است که دیگر پوسته اعتدال را در اطراف خود نبیند.


حتما همینطور خواهد بود.



حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:



تاوان لاریجانی!


باشگاه خبرنگاران جوان: لاریجانی رئیس مجلس حمایت‌های زیادی را چه در هنگام رأی اعتماد به وزرای دولت یازدهم و چه در هنگام تصویب برجام در مجلس از دولت داشته‌ و برخی معتقداند که میان لاریجانی و روحانی یک نامه نانوشته‌ای وجود دارد. به نظر شما خوش‌خدمتی لاریجانی در کجا و چه زمانی مزد آن پرداخت خواهد شد؟ 


کاری که لاریجانی کرد حمایت از ملت بود و نه حمایت از روحانی. لاریجانی خوب تشخیص داد و بر اساس آن عمل کرد که باید پاداش کار خود را از مردم بگیرد و نه از دولت. دولت نیز در راه خدمت به مردم راهی را پیش برد که به سود آینده کشور خواهد بود، لذا ممکن است که بگوییم در جریان بررسی برجام در مجلس، نظر لاریجانی به دولت نزدیک بود اما باید بدانیم که این نزدیکی به نفع ملت بود. بنده به مانند شما از این قرابت، برداشت سیاسی نمی‌کنم. اما درخصوص بحثی که پیرامون همکاری لاریجانی برای رأی اعتماد به وزرای دولت مطرح کردید، این را باید بگویم که همیشه همینطور بوده است چراکه به عنوان مثال وقتی یک لایحه‌ای در مجلس تصویب می‌شود، یک عده مخالف و یک عده موافق آن هستند.


رؤسای مجالس در دوره‌های مختلف هم نقش تلطیف‌کننده‌ فضا را داشته‌اند که بخش اعظمی از آن، نتیجه جلسات سران سه قوه است که آنها را به این مسیر راهنمایی می‌کند. در مثالی دیگر باید بگوییم، در جریان استیضاح بنده با وجود اینکه باهنر از لحاظ مشی سیاسی با ما همفکر نبود ولی تلاش می‌کرد و جلسات زیادی را می‌گذاشت تا نمایندگانی که سوال دارند، در آن جلسات پاسخ خود را دریافت کنند و حتی‌المقدور کار به صحن علنی و طرح استیضاح نکشد و این نقشی است که هیئت رئیسه و رئیس مجلس نوعا برای خود قائل است.


معتقدم لاریجانی در مجلسی که تندرو زیاد داشت، توانست بیش از حد انتظار فداکاری کند. حتی بنده این را هم باید بگوییم که وقتی لاریجانی از برجام یا وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم حمایت کرد، به نوعی به پایگاه خود در جبهه اصولگرایی هم ضربه زد.


البته به اعتقاد بنده، واقعیت این است که اگر مصالح و منافع ملی را در نظر بگیریم باید تحلیل کنیم که کدام موضع به مصلحت ملی کمک می‌کند و در همه این مراحل لاریجانی به این فکر کرده که مصلحت این است که این کار به نتیجه برسد و مثلا این خوب نیست که دولت سه وزیر را به مجلس پیشنهاد کند و مجلس به آن رأی ندهد چراکه بنده معتقدم مبحث همدلی برای لاریجانی از اهمیت بالایی برخوردار است.


باشگاه خبرنگاران جوان: شما فرمودید که لاریجانی بیشتر از حد انتظار از دولت حمایت کرده است. این سخن به چه معنی است؟



من می‌گویم که سطح کار لاریجانی بالا بوده چرا که نگاه وی به منافع ملی است و نه به کرسی ریاست مجلس دهم.


باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما لاریجانی اعتدال روحانی را فهمیده و درک کرده است؟ 


گمان می‌کنم که تا حد زیادی باور دارد و می‌شناسد.



حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:



باشگاه خبرنگاران جوان: بگذارید کمی هم به پیش‌بینی‌ها درباره مجلس آینده بپردازیم، به نظر شما مجلس آینده چند قطبی خواهد شد و اصلاح‌طلبان در این بین چه جایگاهی را به دست می‌آورند؟


برداشت بنده این است که اکثریت مجلس دهم همراه دولت و از معتدلین خواهند بود. فضای عمومی جامعه را به نفع اصلاح‌طلبان می‌دانم و در این فضا گمان می‌کنم که جریان اصلاح‌طلب بتواند اکثریت مجلس آینده را تصاحب کند و اکثریت قوی‌تر آن نیز به دست اعتدالیون که اصلاح‌طلبان به اضافه معتدلین اصولگرا هستند، می‌افتد. 


نماینده ملت چشم خود را به روی کم‌کاری‌ها نمی‌بندد


باشگاه خبرنگاران جوان: اگراکثریت مجلس آینده به گفته شما به دست اصلاح‌طلبان و همسو با دولت بیافتد، می‌تواند مجلس ایده آل باشد؟ کارشناسان سیاست بر این باورند که در مجلس هم باید جناح موافق دولت باشد و هم جناح مخالف دولت و با تعامل این دو جناح است که قوانین چکش‌کاری می‌شوند. آیا اگر مجلس کاملا مطیع و همسو با دولت باشد، می‌تواند ایده‌آل‌های جامعه را برآورده سازد؟ 


همراهی با دولت به معنای مطیع‌بودن نیست که برخی آن را به وکیل‌الدوله بودن تعبیر می‌کنند. دولت یازدهم سیاست‌هایی را  در حوزه‌های نظیر اقتصاد، سیاست‌خارجی و... مطرح کرده که در جو عمومی جامعه پذیرفته شده است و مردم به آن رأی داده‌اند. درست است که این برنامه به شکل مصوب و قانونی نیست ولی وعده‌هایی است که در معرض رأی‌گیری از مردم از سوی رئیس‌جمهور اعلام شده است. بنابراین کسی که وارد مجلس می‌شود باید این موارد را پذیرفته و به آن باور داشته باشد. اما انتقاد به جای خود باقیست و این طور نیست که همه طرفداران دولت هیچ انتقادی ندارند و چشم خود را به هر اتفاقی ولو نامطلوب ببندند چراکه در این صورت آن نماینده، نماینده ملت نیست وگرنه نماینده ملت چشم خود را به روی کم‌کاری‌ها نمی‌بندد. همچنین بنده معتقدم وجود منتقد در مجلس یک امر بدیهی است و به‌ طور خود به خود اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر ما نباید انتقاد را به معنای مخالفت تلقی کنیم. 


باشگاه خبرنگاران جوان: بگذارید  گفتگو را کمی هم به سمت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ببریم؛ عارف به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد به نظر شما آیا فرد بهتری از وی در جریان اصلاحات برای زعامت این شورا وجود نداشت؟


جمع شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌‌طلبان ارشدیت عارف را پذیرفته‌اند؛ بنابراین به دلیل صلاحیت فردی یا هر دلیل دیگری عارف مناسب سمت ریاست این شورا بوده است.


باشگاه خبرنگاران جوان: برخی معتقد هستند که فداکاری عارف در سال 92 و کناره‌گیری به نفع روحانی سکوی پرتاب وی به سمت ریاست این شورا بوده است؟ شما با این موضوع موافقید؟


البته ایشان به جایی پرتاب نشده است و وقتی رئیس مجلس شد می‌توان این حرف را تائید کرد. به هر حال با روحیه‌ای که از عارف سراغ داریم، خوب می دانیم که وی اهل تعامل، گذشت‌کردن و کار جمعی است که این خود یک امتیاز است و قطعا این امتیاز در رأیی که اعضای شورای سیاست‌گذاری به وی داده‌، تأثیرگذار بوده است.


دانشگاه «عارف»!


باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه نظر اصلاح‌طلبان به ریاست عارف در مجلس آینده است، به نظر شما آیا تاکید روی بحث فداکاری وی و اینکه می‌فرمایید این موضوع روی ریاست وی در شورای سیاست‌گذاری تاثیرگذار بوده است نازل‌کردن شأن مجلس و ریاست آن نیست؟ این بحث را عطریانفر هم به نوعی مطرح کرده است.


عارف به لحاظ علمی یک شخصیت معتبر بین‌المللی است. پایگاه اصلی عارف دانشگاه است و در دانشگاه نیز شان والایی دارد، یعنی یک مدرس معمولی دانشگاهی نیست. همچنین وی پایگاه اجرایی نیز به واسطه معاون اولی دولت اصلاحات دارد و اینکه مدیریت سازمان برنامه و بودجه  نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود، بنابراین عارف با اصول اداری کشور به خوبی آشنا است و از منظر پایگاه و موقعیت اجتماعی نیز در حال حاضر وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارد. مجموعه این موارد شأن ممتازی را برای وی نسبت به دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایجاد کرده است.



حاجی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:



باشگاه خبرنگاران جوان: بحث محبوبیت و از خود گذشتگی یک طرف ماجرا است و بحث دیگر این است که عارف به چه میزان قدرت اداره یک مجلس با تمامی حواشی و اتفاقات آن را دارد؟ آیا این مهم رخ می‌دهد؟


حالا ان‌شاالله وقتی عارف رئیس مجلس شد، می‌بینیم که چه‌قدر خوب توانایی اداره مجلس را دارد.


باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما، رقیب اصلی عارف جهت کسب کرسی ریاست پارلمان چه کسی خواهد بود؟


احتمالا علی لاریجانی. 


باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی فکر می‌کنید، تنها رقیب وی لاریجانی باشد؟


فکر می‌کنم چنین است؛ افراد دیگر را بعید می‌دانم.


باشگاه خبرنگاران جوان: بحث‌هایی پیرامون کاظم جلالی و احتمال سرمایه‌گذاری اصولگرایان معتدل روی وی برای ریاست پارلمان وجود دارد، به نظر شما چقدر می‌توان این مباحث را جدی گرفت؟ 


باید ببینیم که ترکیب مجلس آینده چگونه خواهد بود. اگر اکثریت مجلس اصلاح‌طلب باشد مطمئن هستم که عارف رئیس مجلس خواهد شد. البته کاظم جلالی رقیب لاریجانی در مجلس خواهد بود و نه رقیب عارف؛ چراکه بنده معتقدم جمع آرای اصولگرایان در یک طرف و آرای عارف در طرف دیگر قرار می‌گیرد.


باشگاه خبرنگاران جوان: غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اظهار داشته که "عقل من با لاریجانی و قلب من با عارف است." عقل و قلب شما با کیست؟


ما سعی می‌کنیم که عقل و قلب خود را یکی کنیم و دل آن چیزی را بخواهد که عاقلانه باشد.


باشگاه خبرنگاران جوان: اظهارات دهقان به نوعی موید این موضوع است که اصلاح‌طلبان بیشتر به جای آنکه وجه مدیرتی عارف و توانایی وی در اداره مجلس آینده را مورد توجه قرار دهند، بیشتر روی فداکاری وی در سال 92 تأکید دارند.


در مجلس و ریاست آن، چنین موضوعی مطرح نمی‌شود. مجموعه‌ای که به مجلس می‌روند، مجموعه متفاوتی است و تصمیمی که در آنجا گرفته می‌شود براساس ملاحظات درون مجلس خواهد بود و بحث کناره‌گیری عارف به نفع روحانی به آن صورت مطرح نخواهد بود.


باشگاه خبرنگاران جوان: مصطفی کواکبیان از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مطرح کرده که اساس حضور کاندیداها در لیست نهایی اصلاح‌طلبان، امتیازی است که از سوی شورای عالی به آن فرد داده می‌شود؛ شاخص‌ها و معیارهای اصلی این امتیازدهی چیست؟


من نسبت به این موضوع حضور ذهن ندارم چراکه این موضوع هنوز تایید و تصویب نشده است اما طبیعتا یک بخشی صلاحیت عمومی و  شناخت و تجربه نسبت به مسائل کشور است. این مسائل جز شاخص‌های اولیه بوده اما مهمترین شاخص، پایگاه رأی و مقبولیت به طور نسبی در میان مردم است. شاید در نوع امتیازدهی که خواهیم داشت فردی امتیاز 100 را بگیرد اما کسی او را نشناسد و از طرف دیگر فردی باشد که نمره 70 را بگیرد اما مردم یک حوزه انتخابیه او را به خوبی بشناسند. بنابراین پایگاه رأی و شناخته‌شدن میان مردم، مسئله مهمی است.


باشگاه خبرنگاران جوان: شاهد بودیم که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت نام کردند اما برخی معتقدند که عبور این افراد از فیلتر نهاد نظارتی سخت خواهد بود. بنابراین اصلاح‌طلبان باید به سمت گزینه‌هایی بروند که ناشناخته‌تر هستند. آیا این مسئله با اظهاراتی که شما پیرامون داشتن رأی و مقبولیت عمومی فرمودید، تضاد ندارد؟


این مسئله نسبی است اگر فرد شناخته شده باشد، کار راحت‌تر می‌شود و اگر شناخته نشده باشد، باید تلاش کند تا خود را به مردم معرفی کند. یک نفر در سطح ملی و دیگری در سطح منطقه‌ای و حوزه انتخابیه خود شناخته‌شده است؛ چه بسا فردی که در سطح ملی شناخته شده است در حوزه انتخابیه خودش نسبت به یک پزشک، معلم، استاد دانشگاه یا یک مدیر صنعتی کمتر شناخته شده باشد. صحبت شما درباره چهره‌های ملی درست است اما بیشتر برای بحث ریاست‌جمهوری مصداق دارد تا مجلس. 


باشگاه خبرنگاران جوان: فکر نمی‌کنید تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اصلاح‌طلب زیاد بوده است؟


به طور کلی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان زیاد بوده است


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تعداد بالای ثبت‌نام‌کنندگان از اصلاحات، این جریان را برای بستن لیست‌های نهایی با مشکل مواجه نمی‌کند؟ منظورم بحث بر سر کنارکشیدن و انصراف از ادامه رقابت انتخاباتی است. 


تلاش می‌کنیم که در این زمینه، تفاهم حاصل شود و اگر در جایی کاندیداها بیشتر از حد نصاب بودند، سعی می‌شود تا با هم تفاهم کنند و یک نفر به سود فرد دیگری کنار بکشد. باید منتظر باشیم و ببینیم شورای نگهبان چه کسانی را تأیید صلاحیت خواهد کرد تا براساس شرایط موجود، تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.



قرار نیست تا ابد با اعتدال بمانیم/ «لاریجانی» دو رقیب دارد/ «قلب» و «عقل» خود را برای عارف یکی می‌کنیم/ «روحانی» مجلس دهم را معتدل می‌خواهد




اعتراض به داوری شورای نگهبان پسندیده نیست


باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما واکنش اصلاح‌طلبان در قبال رد صلاحیت‌ها باید چگونه باشد؟


به نظر من کسی که برای انتخابات داوطلب می‌شود، سازوکار انتخابات را پذیرفته است. در این سازوکار هیئت‌های اجرایی، هیئت نظارت و شورای نگهبان وجود دارد و هر کدام از این‌ها، حوزه‌های اختیارات تعریف‌شده‌ای دارند که در عین حال تفسیر کار آن‌ها در قانون اساسی ذکر شده است و کسی که اعلام داوطلبی می‌کند در حقیقت خودش را در معرض رأی مردم در این قالب سازوکار انتخاباتی قرار داده است یعنی قبول کرده که در این مسابقه شرکت کند و داوری را نیز پذیرفته است و اعتراض به داوری نمی‌تواند خیلی پسندیده باشد مگر اینکه در مجرایی که خود قانون تعیین کرده اعتراض خود را مطرح کند.


حالا اگر در نگاه این افراد، قوانین و مقررات انتخاباتی مشکل دارد، باید وقتی که به مجلس ورود می‌کنند آن قانون را اصلاح کنند اما فعلا قانون همین است. اصلاح‌طلبان انتظار دارند که همگان مر قانون را رعایت کنند و به داوری مرجع قانونی هم احترام گذاشته شود. امیدوار هستم که یک انتخابات پرشور را داشته باشیم و هر کسی هم که مردم به او رأی دادند، قدمش بالای چشم است و بایستی وظیفه‌اش را با احساس مسئولیت به مسائل کشور انجام دهد.


باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما مهمترین چالش پیش‌روی مجلس آینده چه خواهد بود؟


به نظر من، مهمترین چالش بحث اقتصادی خواهد بود و ما باید از فرصتی که ایجاد شده استفاده کنیم و یک سروسامانی به اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم بدهیم. مسئله‌ای که می‌تواند مورد اشتراک دولت و مجلس آینده باشد، به نظر من مسائل اقتصادی است.


باشگاه خبرنگاران جوان: ممنونم از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.


حاجی: من هم از شما تشکر می‌کنم. موفق باشید.


گفت‌وگو از حسام رضایی و سعید ابراهیمی





۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن