واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مسئولان نظام وظیفه سنگینی در تحقق سلامت معنوی جوانان دارند، گفت: مجموعه نظام باید نسبت به تحقق سلامت معنوی اهمیت بیشتری دهند، این مساله کمتر از قضیه هسته ای و مسائل اقتصادی نیست.به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دومین روز از سومین همایش سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود:اگر خانواده ها دارای سلامت معنوی باشند، به طور حتم در اجتماع نیز سلامت معنوی محقق می شود. وی تاکید کرد: باید خانواده ها سالم، محکم و ریشه دار و به تعبیری شجره طیبه باشند و ارتباط بین والدین و فرزندان را دقیق و حساب شده تنظیم کنیم. وی با بیان اینکه مبانی و اصول دین مهم ترین و بهترین عامل در تامین سلامت معنوی برای جامعه بشریت است، بیان کرد: اعتقادات، اخلاق و فروع باید به معنای وسیع خود در خانواده و اجتماع پیاده شود که نتیجه آن کسب سلامت معنوی و اجتماعی در محیط خانواده و یا فرد می شود. آیت الله فاضل لنکرانی ضرورت پیاده سازی دینداری در خانواده را یادآور شد و گفت: اگر بخواهیم سلامت معنوی را در خانواده ها پیاده و محقق کنیم، باید نهاد خانواده را به دین شناسی و دینداری متوجه کنیم. وی تصریح کرد: متاسفانه امروز جامعه ما با این اصل کلی فاصله بسیاری دارد و نهادهای تاثیرگذار در کشور از جمله رسانه ها نیز به این موضوع مهم و اساسی نمی پردازند. وی با بیان اینکه در آیات قرآن، احسان به والدین در کنار اعتقاد به خداوند آمده است، به روایتی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: بر حسب این روایت، اگر والدین از محوریت زندگی خارج شوند، مسیر انسان به سوی خداوند منحرف می شود. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: این معضل همان چیزی است که امروز غرب گرفتار آن است. وی با اشاره به وظیفه والدین در آموزش معارف الهی و دینی به فرزندان، تاکید کرد: والدین باید التزام به دین، اخلاق و آداب اسلامی را به فرزندان آموزش دهند. وی افزود: برخی والدین به بهانه اینکه فرزندان ملزومات دینی را در مدرسه و یا از تلویزیون یاد می گیرند، خود از این امر غافل شده اند. آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: امروز جوانان کشور اعتقادات، اخلاق و آدابشان را از برنامه های موبایلی یاد می گیرند، مکالمه بین والدین و اولاد قطع شده است. وی با اشاره به اینکه غرب در فروپاشیدن بنیان خانواده ها حساب شده عمل می کند، گفت: با جدایی جوانان از خانواده ها، بحران خانواده در جامعه اسلامی شکل گرفته، کدام مرکز متکلف حل این بحران شده است؟ وی افزود: درصد زیادی از جوانان کشور از حقوق پدر و مادر خود بی اطلاع هستند؛ حقوق والدین را باید مکتوب و برای خانواده ها تبیین کنیم؛ این رمز نگهدای خانواده هاست. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین رسیدن به سلامت معنوی را در گرو دینداری دانست و گفت: دین مداری به عنوان یکی از وظایف مهم والدین است و اگر دین مداری نباشد، سلامت معنوی محقق نمی شود. وی همچنین با اشاره به اینکه دین به صورت کامل به چگونگی اعتدال نفس انسان پرداخته است، گفت: علمای اخلاق در تلاش هستند تا قوای نفسانی انسان را تعدیل کنند تا انسان در زندگی خود به نتیجه روشنی برسد. وی تاکید کرد: تا زمانی که انسان در زمینه قوای نفسانی به اعتدال نرسد، نمی تواند سلامتی کامل را در وجود خود درک کند. آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اختلاط های غیرشرعی که در خانواده ها رقم خورده است، گفت: امام خمینی(ره) زمانی که نوه هایش به بلوغ می رسیدند و نسبت به هم نامحرم بودند، اجازه نمی داد آن ها سر یک سفره بنشینند. وی افزود: امروز در برخی خانواده ها محرم و نامحرم با هم اختلاط می کند که این مساله بنیان خانواده و جامعه اسلامی را نابود می کند. وی با اشاره به اینکه نباید برداشت های سطحی از آموزه های دین داشت، اضافه کرد: دین اسلام روش منطقی و دقیق ارتباط مردم با یکدیگر را تشریح کرده است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: عناوین سلامت معنوی در اسلام زیاد است و باید اولویت بندی شود که پرداختن و تبیین آن ها در خانواده ها از کجا شروع و اجرا شود. وی با بیان اینکه مساله سلامت معنوی باید سال ها پیش مورد بررسی و تحلیل قرار می گرفت، افزود: متخصصان این عرصه باید بتوانند محورهای اساسی معنویت که ضرورتی انکارناپذیر در جامعه ما است را پیاده کنند. وی ادامه داد: پرداختن به این مساله نباید در قالب نشست ها و گفت و گوهای کلیشه ای و متعارف محدود شود، بلکه باید طوری اقدام کرد تا نتایج ملموس و علمی آن در جامعه پیاده شود. * امید و ترس نسبت به خداوند، موجب سعادت بشر است یکی از استادان حوزه علمیه نیز در این همایش گفت: به شهادت حس و شواهد نقلی که توسط مسئولان بیمارستان ها و پزشکان بیان می شود، تاثیر معنویت در سلامت جسمی امری قطعی است و تردیدی در اینکه حالات معنوی و عقاید اشخاص نسبت به مسائل معنوی تاثیر بسزایی در سلامت جسمی انسان در جهات مختلف دارد، نیست. آیت الله محمد قائنی افزود: همچنین مقایسه بین اشخاصی که دارای ابعاد معنوی و معتقد به معنویت و کسانی که به مسائل ماورا و معنویت اعتقادی ندارند، این معنا را به روشنی نشان می دهد. وی ضمن ارائه دلایل این مساله از دیدگاه آیات و روایات، گفت: در پرتو یاد خداوند آرامش به مومنان دست می دهد و این آرامش و اطمینان یکی از مسائل مهم اصول سلامتی برای بیماران است. وی افزود: دوری از اعتقاد به خداوند نه فقط موجب زوال آرامش، بلکه موجب احساس پوچی در زندگی و اشخاص سالم می شود. قائنی ادامه داد: اعمالی از جمله خودکشی بین کسانی که اعتقادی به مبدا و معاد ندارند زیاد است که گویا و شاهد محکمی بر دخالت اعتقاد به مبدا و معاد در ایجاد امنیت و اطمینان خاطر است. وی با بیان اینکه تنها اعتقاد و یاد خداوند موجب امنیت خاطر نمی شود، بیان کرد: آنچه که بر حسب اخبار قطعی و متون شریعت به ما رسیده، مومن باید مجموع ترس و امید را نسبت به خداوند داشته باشد. وی افزود: در تعبیر برخی روایات، نه تنها وجود این دو عامل در سعادت بشری دخالت دارد، بلکه تساوی بین این دو، یعنی وجود امید و ترس نسبت به خداوند به یک اندازه در انسان، موجب سعادت بشر است. استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: وجود ترس در حقیقت از خداوند نیست، بلکه ترس از مقام خداوند که مقام عدالت و بازخواست است و به تعبیری روشن تر، ترس از عملکرد خودمان است. وی به تاثیر معنوی قرآن در بهبود و آرامش بیماران اشاره کرد و گفت: بر اساس روایتی اگر سوره حمد را 70 مرتبه بر مرده بخوانند، بر شخص مرده حیات و روح دمیده شود؛ از نظر آیات و روایات هیچ تردیدی در تاثیر قرآن بر سلامتی نیست. وی همچنین با اشاره به تاثیر تربت سیدالشهدا(ع) بر سلامتی انسان، افزود: از نظر فقهی خوردن گل از محرمات قطعی و این مساله مورد اجماع و اتفاق فقهاست. قائنی با بیان اینکه این حرمت در خوردن تربت سیدالهشدا(ع) به مقدار کم برای رهایی از بیماری و بهبود یافتن استثنا شده است، ادامه داد: بر اساس روایتی هیچ کس با استفاده از این تربیت به سلامتی نمی رسد مگر اینکه اعتقاد راسخ داشته باشد که خداوند این تربیت را وسیله ای برای شفا قرار داده است. سومین همایش ملی سلامت معنوی، روز چهارشنبه 23 دی ماه به همت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران وابسته به نهاد ریاست جمهوری به مدت دو روز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم آغاز شد. در این همایش که با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه ترتیب یافته، بیش از 250 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 150 مقاله در کمیته علمی همایش پذیرفته شده است. برگزاری 6 نشست تخصصی و ارائه 9 مقاله منتخب از برنامه های سومین همایش سلامت معنوی است.
جمعه ، ۲۵دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]