واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: گفتگو با «نسلنو» جشنواره تئاتر فجر؛ «عاشقانههای فریدون» را فیزیکال عروسکی ببینید
یکی از شرکتکنندگان در بخش «نسل نو» سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر؛ قرار گرفتن در معرض قضاوت را دلیل حضور در این رقابتها میداند. علیاصغر ثلای، دانش آموخته کارشناسی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارگردان نمایش «عاشقانههای فریدون» (کرکس شب بر لاشهی شهر) درتوضیح آنچه قرار است در بخش «نسل نو» جشنواره تئاتر فجر به صحنه ببرد، توضیح داد: من تیرماه با اجرای این نمایش از بخش عملی پایاننامه خود دفاع کردم و بعد از این جریان متوجه شدم فرخوان جشنواره تئاتر فجر شرایط حضور این دست از نمایشها را هم فراهم کرده است. با توجه به زحماتی که گروه در مرحله تحقیق، نگارش متن و تمرین برای اجرا کشیده بود تصمیم گرفتم کار را به قضاوت داوران جشنواره و مخاطبان آن بگذارم. او ادامه داد: ایده اصلی از دو سال قبل در ذهنم شکل گرفته بود و بعد از مدتی پرداخت موضوع؛ در نهایت نگارش متن را یک سال قبل آغاز کردم و چون سختگیریهای زیادی داشتم نمیخواستم همه چیز در مرحله ارائه پایاننامه باقی بماند و به سادگی تمام شود. ثلاثی با ابراز خرسندی از پذیرفته شدن نمایش برای اجرا در جشنواره خاطرنشان کرد: تمرینها از بهمن سال گذشته آغاز شد و به جرات میتوانم بگویم شش روز در هفته چندین ساعت در روز مشغول تمرین بودیم تا کاری با کیفیت در جشنواره روی صحنه برود. این کارگردان جوان در پاسخ به این پرسش که فضای بیرون و داخل دانشگاه از نظر حرفهای چه تفاوتهایی دارد؟ گفت: در سالهای دانشجویی با فعالیتهای تئاتری خارج از دانشگاه فاصله چندانی نداشتم و به نوعی با آثاری که روی صحنه اجرا میشد یا در جشنوارهها حضور داشت همکاری میکردم. به این ترتیب در جریان کم و کیف کارها قرار داشتم و به همین دلیل میتوان به جرات گفت که فاصله چندانی بین آنچه در دانشگاه رخ میدهد و در سالنهای تئاتری روی صحنه میرود وجود ندارد. او افزود: به هر حال همواره با افرادی مواجه هستیم که برای آنچه قرار است روی صحنه بیاید تلاش چندانی نمیکنند و از طرف دیگر افرادی هم هستند که به محض ورود به دانشگاه تمام میشوند و دغدغه دیگری ندارند. اما گروهی از دانشجویان هستند که در تمام سالهای دانشجویی تئاتر کار میکنند و تجربه بدست میآورند. ثلاثی درباره مضمون نمایش خود بیان کرد: نمایشنامه بر اساس داستان ضحاک شاهنامه نوشته شده و به نوعی اقتباس از این داستان است که بهصورت تکنیک فیزیکال عروسکی و موزیکال اجرا خواهد شد. و این اجرا هم براساس پایاننامه من با موضوع «بررسی حرکات بدن بازیگر در اشکال شخصیت عروسک تئاتر (فانتزی)» شکل گرفت. این دانشآموخته هنرهای نمایشی تصریح کرد: در اجرا از تکنیکهای هنر ایران و ژاپن بهره گرفتهایم و به نوعی تلاش کردیم تلفیقی از این هنرها در کار وجود داشته باشد تا پلی باشد بین هنر دو کشور. به این ترتیب تلاش کردیم هنر دو کشور را به یکدیگر نزدیک کنیم. کارگردان نمایش «عاشقانههای فریدون» درباره سالن محل اجرا و تناسب آن با آنچه قرار است روی صحنه اجرا شود توضیخ داد: اندکی در اندازه سالن برای نصب کردن دکور دچار مشکل هستیم چون سقف و کف سالن انتظامی توان تحمل وزن دکور نمایش را ندارند. عمق صحنه هم برای کار ما کوچک است و این قطعا در کیفیت نهایی کار ما تاثیر میگذارد. اما به هر حال تلاش میکنیم خودمان را با شرایط تطبیق بدهیم. ثلاثی گفت: سعی میکنیم کمبودها و بیپولیهای دانشجویی در کیفیت نهایی تاثیر نداشته باشد تماشاگر اجرایی با کیفیت ببیند.
۱۳۹۴/۱۰/۲۲ ۱۰:۰۷:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]