تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816692715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقر آبي نداريم، ‌ورشكستگي آبي داريم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فقر آبي نداريم، ‌ورشكستگي آبي داريم
کد خبر: ۵۶۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ - 12 January 2016


خرافات آبي ايران، ‌همان سخناني كه از دهان كارشناسان، ‌مسوولان داخلي و خارجي، گهگاه از گوشه و كنار شنيده مي‌شود و پايه علمي ندارد. حرف‌هايي كه مي‌شود سند و ميان مردم مي‌چرخد، آنقدر كه همه باورشان مي‌شود صدقش را و مي‌شود محل استناد. جلسه‌اي كه با حضور كاوه مدني، ‌كارشناس مديريت آب و محيط زيست امرپريال كالج لندن، ‌در دانشكده عمران شريف برگزار شد، ‌با اين عنوان بود: «خرافات آب ايران»، ‌خرافاتي كه شايد از نگاه مدني، ‌بحث بحران بودن مساله آب هم، ‌دست كمي از خرافه نداشته باشد.


روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: مدني كه همان دانشمند جوان علوم زمين سال گذشته است، ‌در سخنانش تاكيد دارد كه بايد تعريفي براي بحران قايل شويم، ‌تعريفي كه مشكل را از بحران جدا كند، ‌آنقدر كه مساله‌اي كه تنها در حد يك مشكل است به نام بحران نناميم تا از حساسيتش هم كاسته نشود. بحراني كه سال‌ها به درازا بكشد، ‌ديگر بحران ناميده نمي‌شود. كاليفرنيايي كه خشكسالي صدساله داشت، ‌از مشكل آبش به نام بحران نام نمي‌برد، ما كه جاي خود داريم. او بر اين باور است كه تا ريشه مشكلات منابع آب‌مان رو نشود و بر سر آن به توافق نرسيم، ‌معالجه و درمانش كار خطرناكي است.


مدني در ادامه سخنانش با اشاره‌اي ضمني به نظريه بازي‌ها مي‌گويد: «يكي از مسائل مهم در حل مناقشات اين است كه روايت ذي نفعان و طرفين دعوا را بشنويم، ‌زماني كه اجماعي بر سر حل مشكلات و شناسايي ريشه‌هايش نباشد، ‌قابل حل نخواهد بود. ما عادت كرده‌ايم كه فقط سازمان‌هاي متولي را محكوم كنيم، در حالي كه اگر سامانه‌هاي آبي را بشناسيم، ‌متوجه مي‌شويم كه نمي‌توان اين سامانه را از سامانه غذايي و اجتماعي جدا كرد. موضوعي چون افزايش جمعيت، يكي از اين موارد است كه بايد با بررسي دقيق اين رويكرد در شرايط كنوني جامعه كه سرانه آب موجود دارد كمتر و كمتر مي‌شود، ‌هنوز در خاورميانه به دنبال توليد غذاييم در حالي كه توليد غذا در اين منطقه ديگر توجيه پذير نيست.»


افزايش حاشيه‌نشيني در كلانشهرها و شهرهاي بزرگ در نتيجه روي آوردن مردم به شهرنشيني است، در واقع همه اينها مانند زنجير به هم متصل‌اند، ‌مشكلات ايجاد شده در منابع آب، ‌ايجاد مشكلات و مساله در كشاورزي مي‌كند، ‌كشاورز زمينش را رها مي‌كند و براي تامين معيشتش، ‌به ناچار به شهرها رومي‌آورد، ‌شهرهايي كه هزينه زندگي در آنها، ‌اجازه ورود روستايي را نمي‌دهد و حاشيه‌نشيني توسعه مي‌يابد.


تعطيل شدن كشاورزي، ‌بحثي ديگر در زمينه مديريت منابع آب است، بحثي كه از نگاه اين كارشناس، با نگاه صفر و صدي پيش نمي‌رود. رسيدن به خودكفايي در منطقه‌اي چون خاورميانه و ايران، امري است كه در شرايط نرمال دور از جنگ و تحريم، ‌غيرمنطقي است. در اينكه كشاورزي بايد كوچك شود و بهره وري‌اش بالا برود، ‌شكي نيست اما اين مساله با مقايسه شاخص‌هاي جهاني شكل ديگري به خود مي‌گيرد. ميزان كشاورزي ديم در جهان ٦٠ درصد و كشاورزي آبي ٤٠ درصد است، ‌در حالي كه در كشور ما ديم تنها ١١ درصد و كشاورزي آبي ٨٩ درصد است. البته بايد اين را هم درنظر داشت كه ميانگين بارندگي در كشور ما هم يك سوم جهاني است.


او همچنين در خصوص لزوم صرفه جويي آب شرب در كنار كشاورزي گفت: «‌قيمت تمام شده آب شرب و كشاورزي هم با هم قابل قياس نيست و اين ما را به اينجا مي‌رساند كه اينكه مي‌گويند به خاطر سهم مصرف آب در بخش كشاورزي در كشور كه ٩٠ درصد است، صرفه‌جويي در شرب، ‌محلي از اعراب ندارد، ‌حرف درستي نيست. اگر صرفه‌جويي در بخش كشاورزي هم صورت گيرد، ‌به بخش شرب تعلق نمي‌گيرد و بايد در صنعت تخصيص داده شود. پايين بودن عدد مصرف آب شرب نبايد موجب بي‌مسووليتي شهروندان در مصرف آب شهري شود.»


مدني در خصوص بحث تغيير اقليم و تاثيرش بر خشكسالي گفت: «هميشه تاثير تغيير اقليم، ‌خشكسالي نيست، خيلي مواقع پرآبي است. آنچه در كشور ما مشهود است، ‌خشكسالي اقتصادي، اجتماعي است، ‌ما شايد زياد آب نداشته باشيم، ‌اما به اندازه كافي آب داريم، ‌در واقع فقر آبي نداريم، ‌ورشكستگي آبي داريم. عطش توسعه و فقدان آمايش سرزمين، ما را به جايي رسانده كه بايد بگويم ايجاد فاجعه‌اي چون اروميه براي ما لازم بود، تا به چنين فجايعي نمي‌رسيديم، ‌نمي‌فهميديم چه بر سر منابع آبي‌مان آورده‌ايم. منابع آبي ما بيمار است، ‌بيمار ما، اوضاعش خوب نيست، ‌هميشه براي اصلاح سيستم‌ها، ‌دير است، ‌اما خيلي دير نيست، ‌بايد كاري كنيم كه اوضاع از اين بدتر نشود.»























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن