تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817203997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهدی غلام‌نژاد در گفت‌وگو با فارس آیین‌نامه مسابقات قرآن با ذائقه مردم منافات دارد/ ضرورت اعلام نحوه انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهدی غلام‌نژاد در گفت‌وگو با فارس
آیین‌نامه مسابقات قرآن با ذائقه مردم منافات دارد/ ضرورت اعلام نحوه انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی
حائز رتبه عالی از سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ضرورت اعلام دقیق نحوه انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی کشور‌های مختلف برای شفاف‌سازی و رفع گمانه‌زنی‌ها خبر داد.

خبرگزاری فارس: آیین‌نامه مسابقات قرآن با ذائقه مردم منافات دارد/ ضرورت اعلام نحوه انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی



به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس مهدی غلام‌نژاد یکی از قاریان فینالیست سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که در این دوره از رقابت‌ها حائز رتبه عالی شد.  

     

تلاوت غلام‌نژاد در فینال مسابقات سراسری قرآن دریافت   در این گزارش گفت‌وگوی فارس با این قاری قرآن کریم تقدیم می‌شود. خود را معرفی کنید. مهدی غلام‌نژاد هستم، متولد 1364 شهرستان کلیبر از توابع تبریز. از 12 سالگی و در سال 1377 به تهران مهاجرت کردیم و در حال حاضر در شهریار تهران ساکن هستیم، متأهل هستم و یک فرزند پسر به نام «محسن» دارم. چه شد به سمت قرآن گرایش پیدا کردید؟ من در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم و از دوران کودکی همواره در مسجد محل اذان می‌گفتم، استادی به نام آقای رحمتی داشتیم، وی یک نوار عبدالباسط به من داد و گفت تو استعداد خوبی در یاد‌گیری آهنگ و تلاوت داری برو تمرین کن، من هم ظرف چند روز نوار را حفظ شدم و به استاد ارائه کردم، همزمان با من چند نفر دیگر از بچه‌ها هم کار را آغاز کردند اما پس از شنیدن تلاوت بچه‌ها خودم هم احساس کردم در تلاوت قرآن استعداد دارم و کار را ادامه دادم.  

  چهار دوره سابقه حضور در مسابقات کشوری و دارنده مقام دوم مسابقات بین‌المللی روسیه از کی در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنید؟ سابقه چهار دوره حضور در مسابقات کشوری را دارم، در مسابقات بندر‌عباس، شیراز، تبریز و کرمانشاه حضور داشتم و دو دوره هم به فینال رقابت‌ها رسیدم. همچنین سال گذشته به مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه اعزام شدم که در این رقابت‌ها دوم شدم. ضرورت اعلام دقیق سازوکار انتخاب قاریان و حافظان برای اعزام به مسابقات بین‌المللی کمی از تغییرات جدید مسابقات بگویید امسال به جای نفرات اول تا پنجم، شرکت‌کنندگان در دو سطح ممتاز و عالی معرفی شدند و شما هم جزء عالی‌‌ها بودید. سطح‌بندی شرکت‌کننده‌ها اتفاق خوبی است که رخ داده اما بهتر است سازوکار اعزام شرکت‌کننده‌ها به مسابقات بین‌المللی به صورت شفاف اعلام شود. زیرا هنوز اخبار دقیقی در این زمینه در دسترس نیست، البته گاهی اوقات صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که نگران کننده است، زیرا مسئولان در ابتدا گفتند که فرآیند اعزام به مسابقات خارجی به مسابقات کشوری ارتباط ندارد و باید نفرات برتر به همراه برخی از برترین‌های سال‌های گذشته در اردوی آمادگی و ارزیابی اعزام، شرکت‌ کنند و پس از سنجش مجدد، نمایندگان ایران در مسابقات مختلف از جمله مسابقات بین‌المللی کشورمان مشخص شود، همچنین نفرات برتر دیگر نباید در مسابقات سال آینده شرکت کنند از طرفی صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که اگر نفر اول مسابقات کشوری اختلاف نمره‌اش زیاد باشد حضورش در مسابقات بین‌المللی ایران قطعی است.  

  هدف بسیاری از قاریان قرآن از شرکت در مسابقات کشوری کسب جواز حضور در مسابقات بین‌‌المللی ایران است، حال اگر ما دیگر نتوانیم در مسابقات کشوری شرکت کنیم و اگر قرار باشد نفر اول مسابقات کشوری هم به مسابقات بین‌المللی برود، عملاً فرصت حضور در مسابقات بین‌المللی ایران از ما سلب شده است پس دیگر هیچ انگیزه‌ای برای حضور در اردو و یا هر مسابقه‌ای را نخواهیم داشت.  

تلاوت غلام‌نژاد در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری دریافت   ارزیابی نباید به گونه‌ای باشد که همه توانمندی قاری با یک اشتباه و اتفاق نادیده گرفته شود پس در واقع شما با سطح‌بندی مشکل ندارید و سازوکار اعزام به مسابقات خارجی برای شما مبهم است؟ کلیت سطح‌بندی کار خوبی است اما خالی از اشکال هم نیست امسال یک نفر به عنوان قاری ممتاز و 6 نفر به عنوان قاری عالی معرفی شدند و هیچ‌کس شایسته تقدیر نبود در حالی که یک قاری مانند مختار دهقان در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی نفر اول و دوم بود اما به دلیل یک غلط حتی شایسته تقدیر هم نشد. ارزیابی قاری نباید به این صورت باشد، باید همه توانایی‌هایی یک قاری به خاطر یک اشتباه که می‌تواند ناشی از استرس و یا اعلام بد قرعه و یا به هر دلیل دیگر باشد نباید کنار گذاشته شود.  

  ضرورت تغییر سازوکار نمره‌دهی داوران در مسابقات قرآن از طرفی درست است که افراد سطح‌بندی می‌شوند اما داوری‌ها هیچ تغییری نکرده و باز هم شاهد اعمال سلیقه در داوری‌ها هستیم. البته این حرف به این معنی نیست که داوران ما عادل نیستند، نه بلکه هر داور با سلیقه خودش نمره می‌دهد. یک داور در نمره دادن سخت‌گیر است و یک داور راحت‌تر نمره می‌دهد، حاصل این می‌شود که دو داور به یک تلاوت دو نمره متفاوت می‌دهند. یک داور ممکن است سال‌ها در مسابقات حضور داشته و با مشکلات آشنا باشد پس راحت‌تر نمره می‌دهد و یک داور زیاد در مسابقات شرکت نکرده و با سخت‌گیری بیشتری نمره می‌دهد. اگر بنا به سطح‌بندی شرکت‌کننده‌ها است باید سازوکار نمره‌دهی داوران هم تغییر کند و دیگر شاهد اعمال سلیقه نباشیم. قاری برای تلاوت در محافل، صدا و سیما و همه امتیازات به عنوان بین‌المللی نیاز دارد با وجود این همه مشکل چرا قاریان تا این حد برای حضور در مسابقات علاقه نشان می‌دهند؟ قاری قرآن چاره‌‌ای جز کسب مقام در مسابقات ندارد، برای دعوت در محافل، برای تلاوت در صداوسیما، برای داوری و بسیاری دیگر امتیازات قاری به واژه بین‌المللی نیاز دارد مطمئن هستم این نظر بسیاری از شرکت‌کنندگان است و اگر همین امروز اعلام کنند که مثلاً همه فینالیست‌ها قاری بین‌المللی هستند دیگر هیچ کس در مسابقات شرکت نمی‌کند.  

  آیین‌نامه مسابقات با ذائقه مردم منافات دارد حضور زیاد در مسابقات باعث شده اغلب تلاوت‌های قاریان ما شبیه هم شود و حتی مردم هم از تلاوت‌ها استقبال نکنند، زیرا آیین‌نامه‌های مسابقه با ذائقه مردم منافات دارد و مردم این‌گونه تلاوت‌ها را دوست ندارند. مسابقه انگیزه قاری را افزایش می‌دهد اما نباید معیار سنجش باشد به نظر من سنجش به صورت مسابقه کار صحیحی نیست،‌ البته برگزاری مسابقه کار خوبی است و سبب افزایش انگیزه در بین قاریان و حافظان می‌شود اما نباید مسابقه معیار سنجش باشد، همان‌طور که در مصر نیست در مصر قاری باید در آزمون رادیو و تلویزیون موفق شود و مسابقات برای سرگرمی است و چندان جدی گرفته نمی‌شود. نباید قاری در زمان محدود سنجیده شود مسابقات سنجش محدودی است و نباید قاری به زمان محدود شود باید قاری قرآن طی چند ماه و یا حتی یک سال مورد سنجش قرار گیرد زیرا ممکن است در زمان مسابقه مشکل داشته باشد، بیمار باشد و یا به هر دلیل نتواند تلاوت کند پس نباید فرصت از او سلب شود.  

  شیوه حذفی برای مسابقات ورزشی است/ تلاوت یک هنر است و نباید سنجش قاری مانند سنجش ورزشکاران باشد سازوکاری که فعلاً طراحی شده خوب است به شرطی که مسابقات تا همین‌جا ملاک باشد و بعد از این اردو و حضور موفق در اردو به عنوان معیار قرار گیرد آن هم نه اردوی یک روزه و دو روزه این اردو باید در مقطع زمانی چند ماهه و در چند مرحله برگزار شود و قاریان و حافظان طی چند مرحله حضور در اردو مورد سنجش قرار گیرند. تلاوت قرآن یک کار هنری است و نمی‌توان هنرمندان را با یک اثر آن هم به صورت بداهه سنجش کرد، این نوع سنجش یعنی به صورت حذفی برای ورزشکاران است و نباید ما هم مانند ورزشکاران مسابقه دهیم. مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها از شرکت‌کنندگان هم نظر‌خواهی کنند در مجموع ارزیابی شما از این تحولات چیست؟ این نکاتی که گفتم درددل بسیاری از قاریان و شرکت‌کنندگان در مسابقات است و حال که مسابقات در حال تحول است بهتر است ما هم نظرات‌مان را بگوییم ای کاش مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها از خود شرکت‌کننده‌ها هم نظرخواهی کنند شاید در نظرات قاریان هم نکاتی بیان شود که برای مسابقات و برای اعتلای قرآن کریم مفید باشد. امیدوارم تحولات سبب شود که سنجش در کشور به خوبی صورت گیرد و ما را داوران خارجی و وهابی سنجش نکنند و یا اگر داوران مسابقات خارجی حق ما را ندادند خاطرمان آسوده باشد که نظرات آنها در کشور ملاک نیست.  

  چه توصیه‌ای به جوانان و خانواده‌ها دارید؟ قرآن عالم عجیبی دارد و هر چه بخواهید از شهرت و معروفیت، عزت، احترام، مال و همه چیز در آن است و خداوند قرآنیان را از بسیاری از بدی‌ها و آسیب‌ها مصون می‌دارد، از این رو به همه خانواده‌ها و جوانان توصیه می‌کنم قرآن را فراموش نکنند و همواره با آن مأنوس باشند. یک نکته‌ای که من از قرآن گرفته‌ام این است که خواندن و حفظ قرآن ذهن انسان‌ها را بسیار آماده می‌کند و حتی افرادی که قرآن می‌خوانند در درس هم موفق‌تر هستند. نکته دیگری که باید بگویم این است که مسئولان باید ابتدا فرهنگ قرآنی را در خانواده‌ها نهادینه کنند، زیرا برخی خانواده‌ها قرآنی نیستند و دروس کلاسیک را از همه‌چیز مهم‌تر می‌دانند، حال ممکن است دانش‌آموز در مدرسه چند سوره را حفظ کند، در این صورت اگر خانواده قرآنی نباشد فرزند چندی بعد کار را رها می‌کند و محفوظات را هم فراموش می‌کند. در پایان حرفی دارید؟ از خانواده و همه اساتید مانند آقایان بهرامی، ابوالقاسمی، عارف‌حسینی و جعفری تشکر می‌کنم که من را در آموختن تلاوت و اخلاق یاری کردند.  





 
لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید


94/10/21 - 10:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن