تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821156457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیامبر(ص) کدام آیات را همیشه قبل از نماز می خواندند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: روايت شده كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله در آستانه نماز اين آيه را مى خواندند که...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در روایات متعددی به موضوع کار و تلاش و تجارت و کسب روزی حلال توصیه شده و آن را جزو عبادات برشمرده اند. اما کدام تجارت یا کار و تلاشی عبادت است؟ آیا همه کارها عبادت محسوب می شوند؟ کار و کوشش زمانی ارزش پیدا می کند که توأم با ایمان باشد. از آیات مختلف قرآن چنین می‌توان نتیجه گرفت که کار و تجارت و کسب باارزشی که عبادت است همانی است که با ایمان و اعتقاد و قصد قربت و رضای الهی باشد. لذا وقتی انسان مومن منشاء اثر و فاعل کار می شود ضروری است با قصد قربت و در جهت رضایت حضرت حق تعالی گام بردارد و در چنین شرایطی است که کار به عنوان عبادت تلقی می شود.
در آیه 162 سوره انعام می خوانیم:
«قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.»
«بگو: نماز من و قربانی من و زندگی من و مرگ من برای خدا آن پروردگار جهانيان است.»
                                                                                                                                 ***
سه نکته:
* پیامبر(ص) کدام آیه را همیشه قبل از نماز می خواندند؟
روايت شده كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله در آستانه نماز اين آيه را مى خواندند که:«قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ بِذَلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ.» (آیات 162 و 163 سوره انعام)
** هسته مرکزی عبادات چیست؟
مطابق آیه فوق، مرگ بر حيات احاطه دارد و حيات بر نُسُك (عبادت)، و عبادت بر نماز. بنابراين، نماز، هسته‏ مركزى در درون عبادات است. با آنكه نماز، جزو عبادات است، ولى جدا ذكر شده تا اهميّت آن را نشان دهد.
*** با این شرط تحت حمایت خدا هستیم
آنگونه كه در نماز قصد قربت مى كنيم، در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن هم مى توان قصد قربت كرد و همین قصد قربت است که به زندگی و مرگ ما ارزش و بها می دهد. کسب و تجارت نیز با همین شرط تبدیل به عبادت می شود. لذا گفته اند معامله و تجارت، تجربه و عقل را زياد می كند و اگر با قصد قربت و برای خدا انجام شود، عبادت است. در حدیث قدسی خطاب به پیامبر اکرم (ص) آمده است:
«اى احمد همانا عبادت ده جزء است كه نه جزء آن طلب ‏روزى حلال است، پس چون خوراكى و نوشيدنى خود را پاك كردى در پناه و حمايت من هستى.» (بحار الانوار، ج 74، ص 27)







زمانبندی انتشار: 20 دى 1394 - 06:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن