تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818808589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كنترل آسيب‌هاي اجتماعي با طرد افراد آسيب‌ديده !


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كنترل آسيب‌هاي اجتماعي با طرد افراد آسيب‌ديده !
اعتراض شديد ساكنان برخي محله‌هاي پايتخت به ساخت كمپ‌هاي توانمندسازي معتادان در حالي صورت مي‌گيرد كه...
نویسنده : بيژن يانچشمه 
اعتراض شديد ساكنان برخي محله‌هاي پايتخت به ساخت كمپ‌هاي توانمندسازي معتادان در حالي صورت مي‌گيرد كه بحث افزايش آسيب‌هاي اجتماعي همچون آتش زير خاكستر تاروپود جامعه را تهديد مي‌كند و مشاركت و همراهي شهروندان مي‌تواند براي كاهش و كنترل دردهاي آسيب‌هاي اجتماعي مرهمي باشد.
 بي‌تفاوتي به آسيب‌هاي اجتماعي و تبعات آن در سال‌هاي متمادي سبب شده است افزايش آسيب‌هاي اجتماعي به امري عادي در شهر‌ها به خصوص كلانشهر‌ها تبديل شود و در گوشه و كنار شهر به راحتي بتوان يكي از انواع آسيب هارا مشاهده كرد . در اين ميان مسئولان متولي پس از سال‌ها كم‌كاري و پاسكاري وظايف خود به ديگر دستگاه‌ها گردهم آمده‌اند تا براي اين زخم كهنه كاري انجام دهند. در اين ميان به دليل تعداد بالاي معتادان ساخت مكان‌هايي همچون كمپ‌ها براي نگهداري و باز‌پروري افراد آسيب ديده در مناطق حاشيه‌اي در نظر گرفته شد. ساخت اين مكان‌ها با در نظر گرفتن محله‌هاي آلوده در اولويت قرار گرفت.
 طرح ساخت كمپ توانمندسازي معتادان در منطقه حكيميه يكي از اين كارهايي است كه از سوي شهروندان ساكن اين محله مورد اعتراض شديد قرار گرفت. در اين زمينه، محسن پيرهادي با اعضاي شوراياري، هيئت امنا، امامان جماعات، مسئولان بسيج و جمعي از مردم محله حكيميه ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار نسبت به ساخت كمپ توانمندسازي معتادان در محله به شدت اعتراض شد و شهروندان خواستار متوقف شدن آن شدند.   در اين زمينه پيرهادي ضمن دعوت مردم به صبر و آرامش در پيگيري اين موضوع پيشنهاد داد كه براي مشخص‌تر شدن وضعيت براي مردم، مسئولان اجراي طرح در سراي محله حضور يافته و به مردم درباره اين اقدام توضيح دهند.
وي با تأكيد بر اينكه چنين پروژه‌هايي بايد پيوست فرهنگي و اجتماعي داشته باشد به مردم قول داد تا موضوع را پيگيري كنند تا يا مشكلات آن برطرف شود يا در صورت عدم امكان رفع نواقص، طرح متوقف شود.
در حقيقت از يك‌سو شهروندان خواستار رفع و حل مشكلات و معضلات آسيب‌هاي اجتماعي جامعه و محله خود از سوي مسئولان هستند و از سوي ديگر شهروندان با ساخت اينگونه اماكن در حاشيه محل سكونت خود مخالفت مي‌كنند. به نظر مي‌رسد كه ساخت اينگونه اماكن خاص نيازمند جانمايي مناسب و پيوست اجتماعي و فرهنگي است تا به آسايش و آرامش شهروندان آسيب وارد نسازد و همچنين بايد در نظر گرفت كه براي رهايي اين افراد از دام آسيب‌ها نياز است تا مكان‌هايي اينچنيني ساخته شود تا بتوانند با كنترل آسيب‌ها از افزايش دامنه آن و پراكندگي در همه جاي شهر جلوگيري کنند.
در محله هرندي ثابت شده كه اگر به درد افراد آسيب‌ديده رسيدگي نشود با كوچ آنها به ساير مكان‌هاي عمومي و فضاهاي بي‌دفاع شهر‌ي تهديدات حضور اين افراد تا چندين برابر افزايش خواهد يافت و كنترل اينگونه افراد نيز مشكل‌تر خواهد بود. براين اساس ضروري است با هم‌افزايي مسئولان و در نظر گرفتن همه جوانب كار از سوي دستگاه‌هاي متولي و با بهره‌گيري از تجربيات ساير كمپ‌هاي فعال، ساخت مراكز نگهداري و باز‌پروري افراد آسيب‌ديده مدنظر قرار گيرد كه كمترين آثار را بر ساكنين محله‌ها داشته باشد.
در حقيقت گام برداشتن صحيح در اين زمينه مي‌تواند موجب تقويت مشاركت شهروندان براي كنترل و كاهش آسيب‌ها شود. با اين حال بايد در نظر گرفت كه آسيب‌ها‌ي اجتماعي در شهر و دركنار ما شكل گرفته است، بنابراين لازم است براي رفع اين معضلات مشاركت همگاني جلب شود تا  شاهد كاهش تدريجي آسيب‌ها‌ي اجتماعي در محل زندگي خود باشيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن