تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815432921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ركود عميق در بازار سيمان سفت شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ركود عميق در بازار سيمان سفت شد
ركود در تمامي ابعاد اقتصاد كشور به خصوص صنعت و معدن رخنه كرده وكمتر مي‌شنويم كه در اين حوزه پيشرفت و افزايش صادرات داشته باشيم در حالي كه كشوري مانند قطر كه در همسايگي ايران قرار دارد و در حال آماده‌سازي كشور خود براي جام جهاني است و به واردات مصالح ساختماني براي تكميل زير‌ساخت‌ها نياز دارد هيچ علاقه‌اي به روابط با ايران ندارد و اگر این کشور یا سایر همسایگان هم بخواهند از كشورمان وارداتي انجام دهند صادركنندگان داخلي با وجود بروكراسي طولاني اين فرصت را از دست مي‌دهند.
نویسنده : محمد فكوري 


ركود در تمامي ابعاد اقتصاد كشور به خصوص صنعت و معدن رخنه كرده وكمتر مي‌شنويم كه در اين حوزه پيشرفت و افزايش صادرات داشته باشيم در حالي كه كشوري مانند قطر كه در همسايگي ايران قرار دارد و در حال آماده‌سازي كشور خود براي جام جهاني است و به واردات مصالح ساختماني براي تكميل زير‌ساخت‌ها نياز دارد هيچ علاقه‌اي به روابط با ايران ندارد و اگر این کشور یا سایر همسایگان هم بخواهند از كشورمان وارداتي انجام دهند صادركنندگان داخلي با وجود بروكراسي طولاني اين فرصت را از دست مي‌دهند.
كشور ايران با دارا بودن ذخاير عظيمي در حوزه معدن مي‌تواند بازارهاي منطقه‌اي يا حتي جهاني را در اختيار خود قرار دهد اما با بي‌توجهي و وجود موانع زياد بر سر راه اين حوزه فرصت‌ها يكي پس از ديگري از دست رفته و حتي سرمايه‌گذاران هم رغبتي به سرمايه‌گذاري دارايي‌هاي خود در اين حوزه نشان نمي‌دهند.  در اين ميان صنعت سيمان هم از اين ركود در امان نمانده، در حالي كه ايران هم‌اكنون جايگاه چهارم دنيا را در توليد سيمان دارد اما تا پايان كار اين دولت و با توجه به شرايط ركود و افت توليد به نظر مي‌رسد اين رتبه درجه به درجه نزول پيدا كند.  اين در حالي است كه دولت براي صنعت سيمان پيش بيني كرده كه در افق ۲۰ ساله به توليد ۱۲۰ ميليون تن در سال برسد اما اكنون با وجود افت شديد توليد قطعاً اين عدد محقق نخواهد شد.  بنا بر اين گزارش اگر چه در سال گذشته مهم‌ترين دليل بهبود عدد رشد اقتصادي، بخش صنعت بود و صنايع پتروشيمي و بخصوص خودرو باعث شدند تا چند فصل را با نرخ رشد مثبت بعد از اجازه صادرات محصولات پتروشيمي و واردات قطعات خودرو به ثبت برسانيم اما نا‌تواني در ايجاد تحرك ساير بازارها باعث شد تا بسياري صنايع در ركود غرق شوند به گونه‌اي كه بعد از وضعيت نابهنجار صنعت فولاد، صنعت سيمان نيز كاملاً زمينگير شده و ضمن كاهش شديد ظرفيت‌هاي توليد كارخانه‌هاي توليد سيمان، ميليون‌ها تن سيمان مازاد در انبارها موجود است و بيم آن مي‌رود كه اين سيمان‌ها خراب شود.

 تصميم غلط دولتي در بازار سيمان
به گفته محمد اتابك، رئيس هيئت مديره انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان، با وجود اينكه در دولت گذشته با توافقي كه با دولت و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت توزيع سيمان و تعادل آن در بازار به تشكل واگذار شد و ما شاهد رقابت منفي در بازار نبوديم اما با روي كار آمدن دولت جديد به يكباره مديريت سيمان و بازار سيمان از تشكل گرفته شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت خود تصميم گرفت كه مديريت كند ولي به محض اينكه با وفور سيمان و ركود رو‌به‌رو شد اعلام كرد ما با صنايع سيمان كاري نداريم در حالي كه همه اختيارات را گرفته بودند و بنابراين نه تشكل توانست شرايط را مديريت كند و نه دولت كاري انجام داد و افت توليد سيمان، افت فروش، افت صادرات و رقابت منفي در صنعت سيمان و البته۲۰ ميليون تن سيمان روي زمين مانده.
محمد اتابك با تأكيد بر اشتغال مستقيم 30هزار نفري در صنعت سيمان افزود: اين در حالي است كه اشتغال مستقيم صنعت سيمان ۳۰ هزار نفر در كشور است و اشتغال غيرمستقيم آن يك ضريب ۶ يا ۷ برابري به صورت حداقل است.
 وي ادامه داد: در اين بين دولت فشارش را از نظر ماليات، پول گاز، برق و... به حدي زياد كرده است كه كارخانجات دچار مشكل هستند اما دولت بدهي‌اش را به اين صنعت پرداخت نمي‌كند و در مقابل شاهد هستيم كه هر روز گاز و برق كارخانجات به دليل پرداخت نشدن قبوض قطع مي‌شود اما بدهي دولت از سال گذشته پرداخت نمي‌شود.
عبدالرضا شيخان دبير انجمن سيمان نيز در گفت‌وگو با جوان گفت: در حال حاضر 17ميليون تن كلينكر كه ماده اوليه سيمان است در 71كارخانه مانده است كه البته اين امر طبيعي است و تنها 7 تا 8 ميليون تن سيمان توليدي مازاد است.
البته وي درباره كاهش شديد ظرفيت توليد سيمان توضيحي نداده اما درباره صادرات به كشور‌هاي همسايه افزود: صنعت سيمان در سال گذشته 19ميليون تن صادرات داشته كه عمده صادرات به كشور عراق بوده است كه البته با ركود داخلي و كاهش واردات كشور‌هاي متقاضي رو‌به‌رو شديم.
شيخان با تأكيد بر نزديك شدن به افق 20ساله ترسيم شده توسط دولت ادامه داد: صنعت سيمان به افق تعيين شده نزديك شده و توليد خود را به 5/2 برابر نسبت به سال گذشته رسانده است.
وي با اشاره به اين امر كه بازارهايي هستند كه مي‌توانند فرصت خوبي براي صادرات باشند افزود: با توجه به وجود وقايع پيش رو مانند جام جهاني و امثال آن كشورهايي مانند روسيه، قطر و آفريقاي جنوبي مي‌توانيم فرصت خوبي براي صادرات سيمان داشته باشيم.  البته اين امر تلاش زيادي نياز دارد زيرا اين كشورها ظرفيت تأمين بيشتر نيازهاي خود را دارند و ترجيح مي‌دهند از كشورهاي همسايه خود تكميل ظرفيت كنند.  دبير انجمن سيمان در پايان به ارائه دو راهكار براي پيشرفت صنعت سيمان، اشاره كرد و گفت: رفتن به سمت ساخت جاده‌هايي با روكش بتني و اصلاح بافت‌هاي فرسوده مي‌تواند اين صنعت را نجات بدهد و آن را از ركود خارج كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن