تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820142861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ محمد صفری تغییر سیاست ایران در قبال سعودی از مدارا به قاطعیت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ محمد صفری
تغییر سیاست ایران در قبال سعودی از مدارا به قاطعیت
اکنون حداقل باید در قبال رفتارهای خصمانه آل‌سعود علیه ایران، تغییر سیاست داد. شاید سیاست‌ مدارا و مماشات ایران با آنها، رژیم‌های مرتجع منطقه را جری‌تر کرده که رفتارهای دشمنانه و خصمانه آنها علیه ایران افزایش هم یافته است.

خبرگزاری فارس: تغییر سیاست ایران در قبال سعودی از مدارا به قاطعیت



به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزای فارس، محمد صفری طی یادداشتی در روزنامه سیاست روز نوشت: سیاستی که جمهوری اسلامی ایران در رفتار با کشورهای منطقه به ویژه رژیم سعودی اتخاذ کرده بود، براساس همکاری و حسن همجواری استوار بوده است.
سیاستی که باعث می‌شود افکار عمومی جهان پی به صلح‌طلب بودن اقدامات ایران ببرد و قانع شود که ایران اسلامی هیچگونه تهدیدی علیه همسایگان خود و حتی کشورهای دیگر نیست و اگر تاکنون بر سر این موضوع که ایران خطری برای منطقه و جهان است، خط بطلان بکشد.
اما این سیاست در این ۲ سال و نیم گذشته در دولت تدبیر و امید، در قبال برخی از کشورهای منطقه جواب نداده است، حتی باعث شده برخی از رژیم‌های مرتجع عربی منطقه علیه سیاست‌های مبتنی بر همکاری و دوستی و ایجاد صلح و امنیت در غرب آسیا، با دشمنی و تخریب همراه شود. سردمدار این رفتار با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران رژیم سعودی است. این رژیم در این دو سال و نیم گذشته هر آنچه در توان داشته علیه ایران به کار برده تا بتواند، جایگاه جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان تضعیف و تخریب کند.
اکنون حداقل باید در قبال رفتارهای خصمانه آل‌سعود علیه ایران، تغییر سیاست داد. شاید سیاست‌ مدارا و مماشات ایران با آنها، رژیم‌های مرتجع منطقه را جری‌تر کرده که رفتارهای دشمنانه و خصمانه آنها علیه ایران افزایش هم یافته است.
آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود ابراهیم جعفری به موضوع سیاست مدارا و همکاری ایران با رژیم سعودی اشاره کرد و گفت: متأسفانه رژیم سعودی در دو سال و نیم گذشته در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تفاهم، همکاری و برادری در این منطقه که با خطر ارهاب، تروریسم و افراط مواجه شده و این خطر بیش از همه متوجه کشورهایی است که در گذشته و در حال حاضر به این قضیه دامن می‌زنند و از این خطر حمایت می‌کنند، ما همواره مسیر همکاری، گفت‌وگو و تعامل را در پیش گرفتیم و متأسفانه همسایگان ما در عربستان سعودی برخلاف این جهت حرکت کردند.
برداشت آقای ظریف از اقدامات رژیم سعودی علیه ایران درست است.شاید زودتر از اینها به این نتیجه رسیده بود اما به خاطر برخی مسائل همچنان سیاست مدارارای ایران ادامه داشت.
این رژیم حتی در جریان مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق، گوی سبقت را از رژیم اسرائیل ربود و بیشتر از تل‌آویو علیه توافق هسته‌ای ایران توطئه کرد تا مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به نتیجه نرسد. نکته‌ای که وزیر خارجه کشورمان هم به آن اشاره می‌کند.
حتی هنگامی که سفارت عربستان در تهران با حمله برخی روبرو شد، باز هم ایران سیاست مدارا را در قبال این رژیم در پیش گرفت، حال آن که شواهد مشکوک بودن و سازماندهی شده حمله به سفارت آنقدر آشکار است که با اندکی بررسی و تحقیق می‌توان به این نتیجه رسید که مسئولین سعودی در این زمینه نقش داشته‌اند.
حاضر نبودن کارکنان سفارت در شب حادثه و ترک بی‌سرو صدای کارکنان سفارت عربستان در تهران و بازگشت آنها به عربستان بدون هیچ مانع و دردسری، در مقابل ترک کارکنان سفارت ایران در ریاض که با بی‌احترامی و کارشکنی همراه بود، می‌توانست با شیوه‌ای دیگر انجام شود.
دولت سعودی به عنوان کشوری جنایتکار و آدم‌کش به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و امکان این که از سوی رژیم سعودی علیه دیپلمات‌های کشورمان در ریاض اقدامی انجام شود محتمل بود. بازگشت دیپلمات‌های ما بدون دردسر و مانع‌تراشی هم نبود، آنها بازرسی بدنی شدند، وسایلشان هم بازرسی شد، حتی از اعزام هواپیما برای بازگرداندن سفیر و همکارانش از عربستان ممانعت کردند.
وزارت خارجه می‌توانست هنگام بازگشت فرزندان عرصه جنگ دیپلماسی مراسم استقبال گسترده مردمی را برپا کند، تا به رژیم آل‌سعود‌ نشان دهد که بازگشت آنها افتخارآمیز و با استقبال مردم همراه است چون از کشوری بازگشته‌اند که ماندن آنها در این شرایط، خطر بزرگی برای جان آنها محسوب می‌شد.
اما پس از این با آل‌سعود چه باید کرد؟ تا پیش از این چنان بود که آقای ظریف گفت، اما پس از آن به خاطر دشمنی‌ها، توطئه‌ها، دسیسه‌ها و آدم‌کشی‌های این رژیم که شهروندان ایرانی سهم زیادی از این کشته‌ها دارند، نیازمند آن است که تودهنی محکمی را نوش جان کند تا تصور نکند که ایران قادر به پاسخ‌ قاطع به رژیم کودک‌کش و حامی تروریست نیست.
این سیاست را حتی مردم ایران اسلامی هم خواهان هستند.   مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

94/10/17 - 13:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن