تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820160318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهدی شکیبایی حدّ مدارا در قبال افراطی‌تر شدن سیاست سعودی‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهدی شکیبایی
حدّ مدارا در قبال افراطی‌تر شدن سیاست سعودی‌ها
دولت سعودی درحالی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد که ایران همواره طی 37 سال گذشته با سیاست ها و رفتارهای خصومت آمیز حکام سعودی علیه ایران و مردم مسلمان منطقه به دلیل ملاحظات ایدئولوژیک سیاست مدارا را در قبال او پیش گرفته است.

خبرگزاری فارس: حدّ مدارا در قبال افراطی‌تر شدن سیاست سعودی‌ها



گروه بین الملل خبرگزاری فارس؛ مهدی شکیبایی:
دولت سعودی رسما روابط با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد. وزارت امور خارجه عربستان ضمن اعلام این خبر و فراخوانی کادر دیپلماتیک خود از ایران، از سفیر و کلیه کارکنان نهاد دیپلماتیک ایران خواست ظرف 48 ساعت خاک عربستان را ترک کنند. وزیر خارجه عربستان این اقدام را در واکنش به حمله به سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد دانست. حمله ای که از سوی مردم خشمگین ایران در واکنش به اعدام عالم بزرگ دینی عربستان، شهید آیت الله شیخ نمر باقر النمر، انجام گرفت. دیشب نیز کلیه کارمندان دیپلماتیک عربستان به همراه خانواده هایشان ایران را ترک کردند. در این ارتباط به نکاتی اشاره می شود.
در شرایط کنونی و با توجه به قواعد و حقوق بین‌الملل در احترام به نمایندگی های دیپلماتیک و اخلاق و شایستگی های تمدنی و فکری ایران، آنچه از سوی برخی جوانان پراحساس در حمله به سفارت و کنسولگری عربستان رخ داد،‌ قابل دفاع نیست و اقدام مناسبی تلقی نمی شود. بدیهی است که آنچه در قدر و منزلت شیخ شهید، باقر النمر باید انجام گیرد و یا پاسخ مناسب به جنایات روزانه رژیم بیابانی و عصر حجری آل سعود باید داده شود و یا اقدامات وحشیانه در حمله به نمایندگی ایران در بیروت و شهادت تعدادی از ایرانیان و اهالی بیروت و قتل عام گسترده در عراق و سوریه باید پاسخ دریافت کند، در یک رفتار احساساتی نباید محدود شود و این شور و شعور عاقلانه در وقت و مکان مناسب باید به این رژیم تلقین ادب و اجرای عدالت نماید.
هر چند همواره این گونه اقدامات ممکن است رخ دهد مانند اقدامی که بارها در کشورهای مختلف دیده شده است. ازجمله حمله به سفارتخانه ایران در انگلیس، حمله به سفارتخانه های امریکا و اسرائیل در مصر و حتی حمله عوامل سعودی به سفارت ایران در بیروت در سال 92 که منجر به شهادت بیست و سه تن از کارکنان این سفارت از جمله حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی شد.
دولت سعودی در حالی روابط دیپلماتیک خود با ایران را به دلیل آنچه که خود تعرض برخی افراد به سفارتخانه‌اش در تهران نامید،  قطع کرد که حدود دو سال پیش یعنی اواخر آبان ماه 1392 در حمله تروریستی یک گروه مورد حمایت دولت سعودی به سفارت ایران در بیروت 23 تن از جمله حجت الاسلام انصاری رایزن فرهنگی ایران به شهادت رسیدند.
پیش دستی سعودی ها در قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در حالی است که اولا چنانچه بنا به قطع رابطه باشد این یک مطالبه جدی از سوی افکار عمومی ایران است دوما جمهوری اسلامی ایران طی 37 سال گذشته همواره نسبت به سیاست های خصمانه سعودی ها علیه مردم مسلمان منطقه مدارا کرده و اقدامی که به منافع جهان اسلام خدشه وارد کند انجام نداده است در حالی که این توان را داشته و دارد. بنابراین اگه بنا به قطع رابطه باشد که این موضوع مطالبه ای عمومی بوده که متاسفانه از سوی دولت های ایران نادیده گرفته شد.
علل شکل گیری این مطالبه در افکار عمومی ایران که حافظه تاریخی ایرانیان هرگز آن را فراموش نخواهد کرد، به طور اختصار عبارتند از :
1- کمک مالی و اطلاعاتی و حتی اجازه استفاده از فضای عربستان، به ارتش بعثی در حمله به ایران که خسارات انسانی و مادی سنگینی را به ایران وارد آورد. خساراتی که هنوز تبعات آن احساس می شود.
2- کشتار حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکین سال 1366 هجری شمسی که تعداد 600 نفر از ضیوف رحمان را در حرم امن الهی قتل عام کرد.
3- توطئه کاهش قیمت نفت، در بحبوحه جنگ تحمیلی، تا جایئکه قیمت آن به زیر10 دلار نیز رسیده بود. این در حالی بود که ایران در شرایط جنگی نیاز به منابع مالی داشت.
4- کارشکنی در فرایند گفتگوهای هسته ای ایران با هدف تضییع منافع ملی مردم ایران
5- خیانت به آرمان آزادی فلسطین به عنوان اولویت جهان اسلام
6- اقدامات آشکار علیه جبهه مقاومت، خصوصا علیه حزب الله لبنان ومقاومت فلسطینی در طی سال های گذشته با هدف تضعیف و نابودی مرزهای امنیتی ایران
7- همکاری با دولت صهیونیستی که دشمن آشکار ایران و ملل مسلمان منطقه است.
8- کمک به شکل گیری جریان تروریستی القاعده در جهان اسلام که حمله به کنسولگری ما در افغانستان و شهادت 9 نفر ایرانی را به دنبال داشت.
9- کمک به اشرار وتروریستها با هدف ناامن سازی مرزهای شرقی ایران
10- تلاش برای ایجاد تفرقه قومی در ایران با تحریک قومیت عرب در خوزستان
11- تلاش برای نقض حاکمیت ایران در جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک
12- مدیریت اختلافات قومی و مذهبی در منطقه از طریق تبلیغات ضد ایرانی و ضد شیعی
13- مداخله آشکار در امور داخلی کشورهای منطقه با هدف نا امن سازی محیط پیرامونی ایران و افزایش هزینه های امنیتی ایران، مانند عراق، سوریه، بحرین و یمن
14- تشکیل گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش و حمایت همه جانبه از آن ها و مدیریت جنگ های نیابتی علیه منافع و امنیت ملی ایران
15- تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده
16- شکل گیری مشکوک فاجعه منا در سال 1394 که بیش از 5 هزار نفر از میهمانان خدا به شهادت رسیدند که قریب 500 نفرشان ایرانی بودند. به همراه رفتار تحقیر آمیز دولت عربستان با دولت و ملت ایران
17- مدیریت توطئه مجدد کاهش قیمت نفت در سال های اخیر با هدف تسلیم ملت ایران در موضوع هسته ای ایران که البته خسارات سنگینی را برای همه کشورهای تولید کننده نفت در پی داشته است.
18- اتهام زنی های پیوسته به ایران به عنوان مداخله در کشورهای منطقه. در حالی که خود به عنوان عامل بی ثبات سازی در این کشورها حضوری جدی و آشکار دارد.
19- حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت که به شهادت چندین نفر از دیپلمات های ایران و خصوصا شهید حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری منجر شد.
20- قتل یک شهروند ایرانی توسط کارمند مست سفارت عربستان در تهران
21- همکاری با اسرائیل در شکل گیری حادثه تلخ شهر زاریا در نیجریه که به شهادت قریب 1000 نفر از مسلمانان و زخمی شدن و دستگیری رهبر شیعیان نیجریه انجامید و حمایت رسمی سلمان بن عبد العزیز از این قتل عام.
22- اجاره ی  احمد شهید، نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد تا با تهیه گزارش های ضد ایرانی، جامعه جهانی را علیه ایران تحریک کند.
23- اعدام نفس زکیه و عالم ربانی آیت الله شهید شیخ نمر باقر النمر رهبر و مرجع بزرگ دینی شیعیان عربستان  افکار عمومی ایران از کوتاهی دولت ها در برخورد قاطع با عربستان، نوعی احساس حقارت می‌کند تا جائیکه افکار عمومی ایران به سمتی سوق یافته که از ورود به برخورد سخت با عربستان، با علم به هزینه های بسیار بالای این اقدام، استقبال نیز می کند. نمونه این استقبال را در شادمانی و حمایت گسترده ایرانیان پس از هشدار جدی مقام معظم رهبری به حکام وهابی عربستان در حادثه تلخ منا سال جاری، می توان مشاهده کرد. از این روی تردیدی نیست که افکار عمومی ایران از این قطع رابطه استقبال می کند.متاسفانه کوتاهی در این موضوع چندان شد که دولت عربستان پیشقدم شد و در صدد بهره برداری از آن نیز خواهد بود. با این وجود افکار عمومی ایران نیک هم می داند که سعودی ها چه برنامه ای را پشت این پیش دستی قطع رابطه دنبال می‌کنند.
بر این اساس می طلبد که دولت جمهوری اسلامی، همراه با مطالبه و استقبال مردم از این قطع رابطه، هوشیارانه مانع فرصت طلبی بعدی عربستان و همپیمانان آن گردند. البته لازم به یادآوری نیست که عزت ملت ایران و مطالبات آن را در همه تصمیم گیری ها می بایست لحاظ نمایند. ملت از رابطه با دولت سعودی عربستان نه تنها بهره ای نبرده است، بلکه خسارات زیادی نیز متحمل شده است.
بنابراین انتظار آن است دولت محترم فعلی و دولت های دیگر ایران در برقراری رابطه با این دولت خبیث عربی، نه تنها پیشقدم نشود، بلکه برقراری رابطه با آن را در صورت پشیمانی و درخواست این کشور، در معرض انتخاب افکار عمومی بگذارد. سعودی ها هم اگرچه تلاش دارند خود را از پیگیری سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در مجازات سیاست های خصمانه این دولت علیه ملت های منطقه برهانند و این قطع رابطه را بهانه آن قرار داده است اما بزودی پاسخ خطای راهبردی خود را دریافت خواهد کرد و حدّ مدارای ملت ایران را در قبال رفتارهای خصومت آمیز خود خواهد شناخت.

94/10/14 - 14:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن