تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821146833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلاق عاطفی بلای زندگی زوج‌های تحصیلکرده


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



طلاق عاطفی بلای زندگی زوج‌های تحصیلکرده
روز نو : بررسی آمار طلاق نشان می‌دهد این آسیب اجتماعی سیر صعودی طی می‌کند. به‌طوری‌که این معضل، مانند آتش‌فشان نهفته هر لحظه می‌تواند فعال شود و جامعه را تکان دهد. براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال همچنان تهران رکورددار طلاق در کشور است به‌طوری‌که روزانه 90 زوج در تهران از یکدیگر جدا می‌شوند. از دیگر سو، براساس آمار اعلام شده روزانه 434 طلاق در کشور رخ می‌دهد و به عبارتی هر ساعت 18 طلاق اما معضل اجتماعی دیگری نیز به این روند اضافه شده است. طلاق عاطفی، واژه‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌رسد و کارشناسان و جامعه‌شناسان از افزایش آن سخن می‌گویند به‌طوری‌که معتقدند طلاق عاطفی، دو برابر طلاق واقعی در جامعه نمود پیدا کرده است. زن و شوهری که با فرزندان در زیر یک سقف زندگی می‌کنند، در ظاهر با یکدیگرند اما در باطن از درون جدایند. همچنین جامعه‌شناسان از افزایش طلاق عاطفی بین قشر تحصیلکرده جامعه خبر می‌دهند. روز گذشته، مجید ابهری، رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه طلاق عاطفی در بین تحصیلکرده‌ها سه برابر خانواده‌های عادی است، گفت: «جدایی عاطفی میان زن و شوهر به شکل زندگی در یک خانه بدون هیچ ارتباطی به غیر از مکالمات ضروری، طلاق عاطفی نامیده می‌شود.»
مجید ابهری متخصص علوم رفتاری در مورد تبعات طلاق عاطفی می‌گوید: «در این نوع از جدایی تنها مسایل فرهنگی یا خانوادگی، وجود فرزندان و شرایط اجتماعی مانع طلاق می‌شود و زوجین به اجبار در کنار هم زندگی می‌کنند و یکی از عوارض این نوع زندگی ایجاد روابط فراخانوادگی و فرازناشویی است. 70‌درصد از موارد طلاق عاطفی به‌صورت روابط فراخانوادگی و فرازناشویی ادامه می‌یابد که خطر جدی برای پاکی خانواده و صداقت اجتماعی دارد و 30‌درصد از موارد به جدایی و طلاق تن می‌دهند.»


بی‌اعتمادی زوجین، عامل طلاق عاطفی 
دکتر محمدتقی حسن‌زاده، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با «امیدایرانیان» درباره دلایل افزایش طلاق عاطفی در جامعه ایران می‌گوید: «هر پدیده اجتماعی که اتفاق می‌افتد متغیرهای مختلفی در آن تاثیر دارند. جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این موضوع اثرگذار است. طلاق عاطفی را نمی‌شود تک بعدی دید بلکه ریشه زمانی طلاق عاطفی بسیار طولانی بوده است.» دکتر حسن‌زاده، درباره عوامل تشدید طلاق عاطفی نیز می‌گوید: «البته جریان‌های احساسی به وقوع طلاق عاطفی کمک می‌کند. فضای بی‌اعتمادی بین زوجین یکی از دلایل اصلی طلاق عاطفی است، هر قدر بی‌اعتمادی بین زوجین بیشتر باشد طلاق عاطفی نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع یعنی طلاق عاطفی این روزها در جامعه متاسفانه تشدید شده و روندی افزایشی داشته است و باید مطالعه وسیعی متناسب با دلایل این موضوع انجام شود. در بسیاری از مواقع وقتی روابط بین زوجین سرد و رسمی می‌شود تعبیر به طلاق عاطفی می‌شود اما باید تعریف درستی از ابعاد طلاق عاطفی صورت بگیرد که بتوان با آن شاخص‌ها تشخیص داد آیا طلاق عاطفی رخ داده است یا خیر؟»


طلاق عاطفی منجر به سردی روابط بین فرزندان
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره طلاق عاطفی بین زوجین و روش پیشگیری آن می‌گوید: «باتوجه به تغییر و تحولاتی که در جامعه رخ داده و تغییر سبک زندگی، تشدید طلاق عاطفی رخ داده است. ولی مهم‌ترین عامل بازدارنده این موضوع داشتن یک روابط سالم، اثربخش و همراه با اعتماد متقابل است که می‌تواند از طلاق عاطفی پیشگیری کند.»
این جامعه‌شناس از عوارض و تاثیراتی که طلاق عاطفی بر فرزندان می‌گذارد می‌گوید: «طلاق عاطفی، موجب سردی فضای خانواده است. طلاق چه در معنای ظاهری یا باطنی هرکدام عوارض و آسیب‌های خود را دارد و سپس از فرد به جامعه منتقل می‌شود. متاسفانه آمار دقیقی از طلاق‌های عاطفی در میان زوج‌های ایرانی نداریم اما طلاق یک مساله شخصی و فردی نیست که عواقب و عوارض آن محدود به افراد درگیر آن شود بلکه طلاق به‌عنوان یک معضل اجتماعی و فرهنگی، جامعه و حتی نسل‌های آینده را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. موضوع طلاق ضمن از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی کانون خانواده، به‌عنوان نخستین و بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی، عواقب بسیاری را برای افراد جامعه داشته و می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند انحرافات جنسی، خودکشی، فرار از منزل، سرقت، اعتیاد، تکدی‌گری، ولگردی و... شود.»


مشاوره‌های خانوادگی، روش پیشگیری از طلاق عاطفی
مجید ابهری، رفتارشناس و جامعه‌شناس، بهترین روش برای پیشگیری از طلاق عاطفی و مشکلات ناشی از آن را مراجعه به مشاوره‌های خانوادگی و کمک گرفتن از افراد باتجربه دانست و گفت: «پیش از طلاق عاطفی، طلاق روانی یعنی دلخوری و ناراحتی‌های مختلف زوجین از یکدیگر به‌دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. کاهش توقعات، تغییر سبک زندگی به الگوی اسلامی-ایرانی، گفت‌وگو و تبادل‌نظر ازجمله کارآمدترین روش‌های پیشگیری از طلاق عاطفی است.» از دیگر سو، دکتر ربابه غفارتبریزی، دکترای روانشناسی بالینی زندگی با طلاق عاطفی به‌دلیل وجود فرزندان را درست نمی‌داند و می‌گوید: «کنار هم قرار گرفتن زوجین صرفا به‌دلیل فرزند بدترین راه‌حل است و اینگونه زندگی کردن الگوی بدی برای کودک است و طلاق عاطفی منجر به افسردگی، اضطراب، تنش و عصبانیت در زوجین می‌شود.» غفارتبریزی با تاکید بر اینکه مشکلات جنسی مهم‌ترین عامل طلاق عاطفی است، گفت: «افراد پیش از ازدواج باید به مشاوره مراجعه کنند و صرفا به‌دلیل خوب بودن فرد با هم ازدواج نکنند، بلکه باید میان زوجین علاقه نیز وجود داشته باشد و مراقبت پس از ازدواج نیز حائز اهمیت است.»
خانه سرد است. زوج‌هایی که با یکدیگر می‌خندند اما در درون آشفته و افسرده هستند. می‌گویند بیشترین طلاق عاطفی مربوط به قشر تحصیلکرده است. شاید سردی زندگی را به جنگ‌های حین طلاق ترجیح می‌دهند اما مشخص نیست فرزندانی که در این فضای سرد رشد می‌کنند بعد از ورود به جامعه چه تصوری از زندگی زناشویی خواهند داشت. شاید یک مشاوره ساده زندگی را از سردی و طلاق نجات دهد.




تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن