تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835795824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه آفتاب یزد به نمایش «ترور» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه آفتاب یزد: آفتاب یزد - محسن زمانی: جدیدترین اثر حمیدرضا نعیمى «ترور» نام دارد و این روزها در سالن اصلى مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست. اگر مخاطب پیش از ورود به سالن و تماشاى نمایش بداند که موضوع آن چیست، احتمالا با اطلاعاتى که انتخاب نام نمایش در اختیارش مى گذارد مى تواند تا حدى رویکرد نعیمى را به موضوع نمایش حدس بزند و دریابد. «ترور» واژه اى است که در ادبیات امروزگارى کاربرد دارد و وقتى براى واقعه سوءقصد به جان على ابن ابیطالب از واژه امروزگارى ترور استفاده مى شود، مى توان حدس زد که احتمالا خالق اثر قصد ایجاد نوعى رابطه معنادار میان آن واقعه تاریخى در هزار و چند صد سال گذشته را با شرایط و مختصات ویژه جامعه امروزى ما دارد. این رابطه را مى توان به نوعى معاصر کردن روایتى تاریخى به آماج و هدف ایجاد درک درست و مکفى توسط مخاطب، از لایه هاى معنایى پیدا و پنهان نمایش، قلمداد کرد. معاصر کردن را در اینجا به معناى رویکردى منحصر به فرد در کارگردانى و انتخاب شیوه روایت مطرح مى کنم، شیوه اى که باعث مى شود نظام نشانه اى اثر هنرى در افق معنایى امروزى و معاصر ما قابل درک و دریافت باشد. این ویژگى را در چند ساحت مى توان مورد تدقیق قرار داد. براى نمونه، در بررسى روح کلى حاکم بر اثر هنرى، نظام زبانى ظهور یافته در اثر، نظام نشانه اى سامان یافته در مجموعه طراحى هاى نمایش شامل طراحى لباس و صحنه و گریم و موسیقى و همچنین در دنیاى درام و کارگردانى، این معاصر بودن قابل دریافت است به این معنا که مخاطب نیاز به تلاش براى درک جزییات و رابطه ها و دیگر موارد نداشته و چنان بى واسطه و آسان با اثر ارتباط برقرار مى کند که گویى در حال تماشاى نمایشى با موضوعى اجتماعى، مربوط به تهران همین امروز باشد. از طرفى دیگر، این معاصر بودن حتى مى تواند به اشاره هاى پس و پنهان نمایش به مشکلات و معضلات اجتماعى امروزگارى تعبیر شود که تئاتر را از انفعال و بى خاصیتى رها و مبدل به یک عنصر کنشگر اجتماعى مى کند. براى مثال مى توان به صحنه اى اشاره کرد که چند تن از اهالى کوفه در مورد على صحبت مى کنند و بحث به عدالت على مى رسد و میزان سهم هر شهروند از بیت المال. خالق ترور، با طراحى و نمایش نشانه هایى قابل تاویل، اشاراتى معنادار و انتقادگرانه به موضوعات امروزی در جامعه امروزگارى ما مى کند. نمونه هایى اینچنین در نمایش فراوان بودند. همواره پرداختن به موضوعاتى نظیر ضربت خوردن على ابن ابیطالب براى هنرمندان به عنوان یک چالش جدى تلقى مى شود، چرا که پیش از آنها نمونه هاى بسیارى با الهام از آن واقعه تاریخى ساخته شده و پس از آن هم این روند متوقف نمى شود. همین مسئله باعث مى شود هنرمند و اثرش همواره در معرض مقایسه با پیشینیان قرار گرفته و قضاوت شوند، مقایسه و قضاوتى که معمولا به نفع نسخه هاى قدیمى تر خاتمه مى یابد. به نظر مى رسد تنها راه برون رفت از چنین موقعیت بغرنجى، انتخاب و بسط رویکردى بدیع و جذاب در سراسر اثر هنرى است، این کارى است که حمیدرضا نعیمى به درستى درک و اجرا کرده و با انتخاب رویکردى متفاوت و حتى در بعضى قسمت ها، جذاب، براى روایت نوع نگاه ویژه اش، دست کم تلاشش را براى ارائه روایتى دیگر گونه از قصه اى هزار ساله و هزار باره، انجام داده است. اما سوال اینجاست که آیا چنین تلاشى براى تولید یک اثر هنرىِ قابل اعتنا، کفایت مى کند؟ و یا به تعبیرى دیگر، آیا نعیمى توانسته به رویکردى یگانه و منحصر به فرد در روایتِ بسیار گفته و شنیده شده اش، دست پیدا کند؟ پاسخ منفى است. باید گفت تلاش نعیمى براى خلق دنیایى یگانه و ارائه تصویرى منحصر به فرد از واقعه اى تاریخى و بارها ارائه شده، در حد تلاش مانده و منتج به نتیجه اى قابل اعتنا نشده است. شاید یکى از جدى ترین مشکلات کار، چندپارگى و عدم انسجام نمایشنامه و اجراست. نمایشنامه هاى خوب همواره واجد ویژگى «یگانگى تاثیر گذارى» و یا unity of impacهستند. به این معنا که به نحوى آفریده شده اند که ساختمایه ها و یا عناصر سازنده ى آنها به شایستگى با هم در آمیخته و هر کدام دیگرى را ساخته و پرداخته اند و گویى تشخصى فردى ندارند. نمایشنامه ترور از ویژگىِ یگانگى تاثیر گذارى بى بهره است و همین مخاطب را در طول تماشاى نمایش دچار سردرگمى مى کند. این سردرگمى مشخصا محصول فقدان یک مود و اتمسفر یا فضا و حالت یکپارچه و هدفمند است. در جریان تولید هر اثر هنرى، هنرمند تلاش مى کند مخاطب خود را به حال و هوا و حالتى راهنمایى کند که آماج نهایى نمایش از آن حاصل شود و اینگونه کارکرد نمایش کارسازتر و ارزشمندتر گردد، اما ترور در هر پرده مخاطبش را با فضا و حالتى دیگرگونه مواجه کرده و فرصت همراهى و یکى شدن با اثر را از او دریغ مى کند. گرچه عجیب و بدیع است که در نمایشى با موضوع سوءقصد به جان على ابن ابیطالب صحنه ها و موقعیت هاى کمیک نمایش داده شوند و صداى خنده مخاطبان در سالن نمایش بپیچد، اما وقتى سردرگمى هاى میان احساسات و عواطف کمیک و تراژیک، مخاطب را سرخورده مى کند، شرینى این بداعت هم در کامش نمى ماند. در صحنه اى از نمایش این شرایط به اوج مى رسد، صحنه اى که ما نامش را «وسوسه» مى گذاریم. در این صحنه شیطانک هایى تلاش مى کنند ابن مجلم را وسوسه کنند تا بر تردیدهایش فائق آید. این صحنه به تمامى و بسندگى یک صحنه کمیک است،على رغم اینکه این صحنه در راضى کردن مخاطب و ایجاد سرگرمى نقش به سزایى دارد، اما میزان تفاوت فضا و حالت موجود در آن با دیگر صحنه هاى نمایش باعث مى شود این صحنه همچون وصله اى ناجور از پیکره نمایش بیرون بزند و فاقد ارتباطى ارگانیک با کل اثر گردد. بخشى از این اِشکال را هم شاید بتوان در نوع نگاه صاحب اثر به موضوع مورد نظر در نمایش دانست. نعیمى به روال هنرمندان قرن بیست و یکم از منظرى کثرت گرایانه به موضوع نگاه کرده و لاجرم به سمت تولید یک کمدى تراژدى پیش رفته است. در تراژدى کمدى تمى جدى سراسر نمایشنامه را فرا گرفته ولى بر خلاف تراژدى، آن تم با رویکردى مطایبه آمیز و مفرح رشد مى کند و مى بالد، تا اینجا ترور منطبق با تعاریف موجود در مورد کمدى تراژدى است اما در یک کمدى تراژدى گرایش به درآمیختگى شوخى و جدى به گونه اى است که گویى نمایشنامه نویس از خلال عینکى با دو عدسى به هستى مى نگرد، یکى از چشم هاى او دیدگاهى جدى به هستى دارد و دیگرى دیدگاه شوخى. این نگاه درآمیخته و ترکیبى در ترور وجود ندارد بلکه نعیمى تنها لحظاتى کمیک را در دل موقعیتى ذاتا تراژیک قرار داده است و این مطلقا متفاوت است با وجود نگاهى درآمیخته و ترکیبى در روح نمایش.


پنجشنبه ، ۱۰دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه آفتاب یزد]
[مشاهده در: www.aftabeyazd.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن