تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820823269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محسن امیر یوسفی: هیچ کس به اندازه من قدردان استقبال مردم از«خواب تلخ» نیست


واضح آرشیو وب فارسی:سلام سینما: نشست نقد و بررسی فیلم خواب تلخ در خانه هنرمندان با استقبال عجیب مردم روبرو شد . استقبالی که محسن امیریوسفی را برآن داشت با اشاره به فروش خوب فیلم و استقبال از آن بگوید هیچ کس مثل خود او قدردان این همه لطف نیست . روز یکشنبه ۶ دی، محسن امیریوسفی به همراه عوامل فیلم خواب تلخ راهی خانه هنرمندان شدند تا در نشست نقد و بررسی این فیلم که با حضور امیر پوریا برگزار می شد شرکت داشته باشند . پیش از این برنامه، آنونس متفاوت خواب تلخ به نمایش در آمد که با تشویق و استقبال حضار روبرو شد . در این نشست علاوه بر کارگردان خواب تلخ، امیر پوریا منتقد، بایرام فضلی، فیلمبردار و محمدرضا دلپاک صداگذار فیلم هم حضور داشتند . اما در این میان شاید جای آقا اسفندیار بازیگر اصلی فیلم خواب تلخ بیش از همه خالی بود . نکته ای که خود امیریوسفی هم به آن اشاره کرد: جای تمام عوامل این فیلم همچنین آقای برادری و به خصوص آقا اسفندیار خالی ست . چند روز قبل از نشست به آقا اسفندیارزنگ زدم و خواستم که برای این جلسه بیاید ولی او خیلی حرفه ای برخورد کرد و از من پرسید: چرا باید بیایم؟ من که همه حرف هایم را در فیلم زده ام ! اگر فیلم جدیدی داری برای بازی کردن می آیم ! در غیر این صورت از همه عذرخواهی کن ! طی یک ماه گذشته که خواب تلخ اکران شد، فیلم با استقبال عجیبی روبرو شده است، به طوری که سینماهای نمایش دهنده این فیلم بارها و بارها برای پاسخگویی به علاقمندان آن سانس های فوق العاده گذاشته اند . این در حالیست که به خواب تلخ تیزر تلویزیونی داده نشد و هیچ تبلیغات شهری هم ندارد . همین نکته باعث شد تا امیریوسفی در سخنانش با اشاره به این اتفاق بگوید : من پیش از اکران خواب تلخ فکر نمی کردم این فیلم تا این حد مورد لطف مردم قرار بگیرد و حالا باید بگویم به نوعی جواب زحمات همه عوامل فیلم داده شد . همان سالی که فیلم به جشنواره کن رفت، من با چشمی گریان و با چشمی خندان شاهد نمایش آن بودم . چشم خندانم به علت استقبالی بود که از یک فیلم ایرانی در جشنواره کن شد و چشم گریانم به خاطر این که دلم می خواست و حق فیلم می دانستم که اول در ایران نمایش داده شود که متاسفانه به علت پذیرفته نشدن در جشنواره فجر سال 82 مهیا نشد . اما هم اکنون اکران در گروه هنرو تجربه که بارها به سانس فوق العاده کشید و سالن ها همیشه پر بود خستگی این ۱۲ سال انتظار را از تنم بیرون آورد او با اشاره به زمان طولانی که بین ساخت و اکران خواب تلخ وجود دارد گفت در هر جای دنیا اگر راجع به حق اکران فیلم حرف بزنیم همه معتقدند که هر فیلمی حق اکران دارد یا بطور گسترده یا محدود . اما متاسفانه دهه های مختلفی بود که گویا این حق برای بسیاری از فیلمها فراموش شده بود تا خوشبختانه گروه هنر و تجربه شکل گرفت و این حق را به این فیلمها بازگرداند. امیرپوریا هم در مورد فرم و محتوای جدید و متفاوت خواب تلخ صحبت کرد که حتی بعد از گذشت 12 سال هنوز هم تازه است و در مورد سال ساخت این فیلم گفت: فراموش نکنیم که « خواب تلخ در چه سالی ساخته شد و برای یادآوری تاریخی باید بگویم که مثلاً در آن زمان هنوز فیلمی مثل چهارشنبه سوری یا درباره الی و فیلمهای متفاوت دیگر ساخته نشده بودند. بایرام فضلی : سینمای تجاری را دوست ندارم بایرام فضلی نیز که این روزها با فیلم باز هم سیب داری؟ در گروه هنر و تجربه حضور دارد از فیلمبرداری خواب تلخ گفت و این که در سینمای ایران هم کارگردان است و هم فیلمبردار: وقتی در سینما به طور خاص در حرفه ای فعالیت می کنی و بعد تصمیم بگیری آن را تغییر دهی همیشه اتفاقاتی باعث می شود از این تغییر دلسرد شوی . وقتی من اولین فیلم کوتاهم را ساختم بعضی از کارگردان ها اعتراض کردند، به همین خاطر یک دوره رکود کاری داشتم اما در حاضر هم خیلی فعال مشغول فیلمبرداری هستم هرچند از ابتدا هم خیلی گزیده کار بودم. او افزود: البته شاید چند کار تجاری هم در کارنامه ام باشد که برای دوستانم انجام دادم ولی در فیلمبرداری هم همیشه دنبال کارهای متفاوت هستم چون سینمای تجاری را دوست ندارم . هر وقت هم از من می پرسند چه فیلم هایی را فیلمبرداری کردی می گویم آنها به نمایش در نیامده اند ! امیدوارم هنر و تجربه به همین راه ادامه دهد تا بتوانیم فیلم های با ساختارها متفاوت را بر پرده سینما ببینیم . محمدرضا دلپاک : تار متفاوت بدخشانی را آوردیم چون خواب تلخ موسیقی زیرخاکی می خواست محمدرضا دلپاک، صداگذار فیلم که پیش از این تجربه همکاری با کسانی چون عباس کیارستمی و … را داشته دیگر کسی بود که درباره خواب تلخ سخن گفت: وقتی این فیلم به دستم رسید متوجه شدم بخش هایی از دیالوگ ها هنوز بر روی آن گذاشته نشده . آن هم در موقعیتی که فقط ۲۰ روز وقت داشتیم تا فیلم را به جشنواره کن برسانیم . در ایده هایی که داشتیم قرار بر این شد تا زندگی صداها را وارد زندگی فیلم کنیم چون ما همیشه سر صحنه فیلم زندگی صداها را می کشیم و بعد در پست پروداکشن زندگی صداها را با حال و هوای فیلم تعریف می کنیم . اما خواب تلخ از همان ابتدا به ما این ایده را داد تا برخی از صداها را حذف کنیم خصوصاً ایده درخشان وجود تلویزیون در این فیلم که خود شخصیتی جداگانه داشت و فضای صوتی جدیدی را برای من به وجود آورد . و چون بعد از مدتی فضا به سمت انتزاعی بودن پیش می رفت و ما طبیعتاً دوست داشتیم قصه را از گوش اسفندیار پیش ببریم . ما در سینما برای تماشاگر گوش تعریف می کنیم و برای دوری از فضای رئال به این نتیجه رسیدیم که یک صدانوشتی برای فیلم بنویسیم که با استقبال آقای امیریوسفی هم مواجه شدیم . او گفت که درخواب تلخ مبنا بر صدانگذاشتن بوده، یعنی: در جاهایی صدا را حذف و به جای آن عناصر دیگری را جایگزین کردیم . برای مثال در فیلم یک شومینه داشتیم و از صدای آن استفاده کردیم تا ترس ایجاد کنیم و یا صدای ساده در زدن . در واقع در جایی صدا مکمل تصویر است و در جایی صدا ارزش افزوده تصویر. دلپاک یادآوری کرد در صداگذاری این فیلم همراه حسین مهدوی بوده است وهمچنین درباره موسیقی خواب تلخ اظهار داشت: به نظر من موسیقی باید با ایده های فیلم هماهنگی داشته باشد . وقتی فیلم مونتاژ می شود انگار ما شاهد یک تئاتر هستیم و زمانی که صدا به آن اضافه شد انگار روحی به آن دمیده می شود . کارگردانی که به این مسئله آگاه باشد راحت تر می تواند این روح را به فیلم بدمد و آقای امیریوسفی جزو همین کارگردان ها بود. این صداگذار همچنین در باره موسیقی خواب تلخ هم گفت: موسیقی فیلم انتخابی بود و با تار بدخشانی نواخته شده بود . ما این موسیقی و تار را انتخاب کردیم چون به این نتیجه رسیده بودیم که این فیلم موسیقی زیر خاکی می خواهد تا از جنس خود فیلم باشد. نریشن های فیلم نکته دیگری بود که امیریوسفی کارگردان خواب تلخ درباره آن سخن گفت: نریشن ها را در یکی از خانه های سده ضبط کردیم چون فکر می کردیم حضور آقا اسفندیار در یک استودیو با یک گوشی حرفه ای به نوعی برای او کسر شان به حساب می آید ! این که نریشن در استودیو ضبط شود نهایت حرفه ای بودن برای ضبط صداست ولی من فکر کردم آقا اسفندیار باید در خانه به بالشش تکیه دهد و ما صدایش را در راحتی او ضبط کنیم تا همه چیز واقعیتر باشد . اشاره امیریوسفی به این نکته باعث شد تا امیر پوریا درباره نابازیگران فیلم خواب تلخ سخن بگوید . او عقیده داشت : همیشه حضور بازیگر غیرحرفه ای در فیلم های محسن امیریوسفی شکل ویژه ای دارد که خود محل بحث های بسیار است . زمانی که خواب تلخ ساخته شد من حس می کردم با وجود همه تجربه های قبلی یک کار تازه در زمینه استفاده از بازیگر غیرحرفه ای صورت گرفته که امروزه هم با وجود نمونه های بعدی تازگی دارد و تکرار نشده است . در حقیقت بازیگر غیرحرفه ای هیچ نوع جایگزینی نمی تواند داشته باشد، حتی در نوع لهجه و برخوردش با کلمات و چیزهایی که عادات گفتاری فردی اش هستند. در پایان این نشست امیریوسفی در جواب سئوالی گفت که هنوز هم دوست دارد فیلم کوتاه و مستند بسازد همانطور که آنونس خواب تلخ را هم مثل یک فیلم کوتاه ساخت و اگر امکانش فراهم شود ممکن است باز هم با آقااسفندیار در فیلم جدیدی همکاری داشته باشد .


چهارشنبه ، ۹دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سلام سینما]
[مشاهده در: www.salamcinama.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن