تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835666579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بصیرت و وحدت در کلام اهل بیت وحی (علیهم السلام)


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دکتر محمدحسین بیاتی - رئیس دانشگاه عدالت: ایام خجسته زادروز نبی مکرّم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و هفته وحدت مقارن با نهم دی و روز بصیرت شده است.وضعیت فعلی جهان اسلام و آتش فتنه ای که به دست ایادی استکبار در منطقه ما افروخته شده است ضرورت توجه به دو عنصر «وحدت» و «بصیرت» و ارتباط این دو مقوله را به یکدیگر بیش از پیش می نمایاند.


تصویر بصیرت و وحدت در کلام اهل بیت وحی (علیهم السلام)


یکی از مهم ترین مصادیق بصیرت در وضع امروز ما حفظ و صیانت از وحدت اسلامی و حفظ یکپارچگی در مقابل دشمن مشترک است. وحدت قطعاً به معنای شیعه شدن سنی و یا سنی شدن شیعه و دست کشیدن از بخشی از معتقدات به خاطر نزدیکتر شدن به یکدیگر نیست و چنین چیزی اساساً نه شدنی است و نه برای هر یک از دو طرف مرغوب و مطلوب.بلکه بدین معناست که فرد مسلمان با بینش و بصیرت و با پرهیز از دمیدن در شیپور اختلافات راه را برای نفوذ دشمنان شیعه و سنی سدّ نماید. در راستای تبیین هر چه بیشتر این مطلب در این سلسله نوشتار سعی خواهیم نمود با استعانت از روایات نورانی اهل بیت(علیهم السلام) و تمسک به سیره عملی آن بزرگواران به اثبات کنیم که آنچه که امروز از آن به عنوان ضرورت وحدت شیعه و سنی یاد می شود برخاسته از عمق متون اسلامی و مقتضای التزام عملی به مکتب است نه اینکه صرفا یک شعار مبتنی بر مصالح زودگذر و مقطعی باشد؛ علیّ بن إبراهیم عن محمّد بن عیسی عن یونس عن أبی الحسن الرضا علیه السّلام قال: قلت له: جعلت فداک إنّ رجلا من موالیک بلغه أنّ رجلا یعطی السیف و الفرس فی سبیل اللّه، فأتاه فأخذهما منه و هو جاهل بوجه السبیل، ثمّ لقیه أصحابه فأخبروه أنّ السبیل مع‌هؤلاء لا یجوز و أمروه بردّهما، فقال علیه السّلام: فلیفعل، قال: قد طلب الرجل فلم یجده و قیل له قد شخص الرجل، قال علیه السّلام: فلیرابط و لا یقاتل، قال: ففی مثل قزوین و الدیلم و عسقلان و ما أشبه هذه الثغور؟ فقال علیه السّلام: نعم، فقال له: یجاهد؟ قال علیه السّلام:لا، إلّا أن یخاف علی ذراری المسلمین، [فقال:] أ رأیتک لو أنّ الروم دخلوا علی المسلمین لم ینبغ لهم أن یمنعوهم؟ قال علیه السّلام: یرابط و لا یقاتل، و إن خاف علی بیضة الإسلام و المسلمین قاتل فیکون قتاله لنفسه و لیس للسلطان، قال: قلت: فإن جاء العدوّ إلی الموضع الّذی هو فیه مرابط کیف یصنع؟ قال: یقاتل عن بیضة الإسلام لا عن هؤلاء لأنّ فی دروس الإسلام دروس دین محمّد صلّی اللّه علیه و آله.(کافی شریف،ج5،ص21) یونس می گوید:مردی از امام رضا (ع)- در حالی که من نیز در مجلس حاضر بودم- پرسید: فدایت شوم، به مردی از دوستداران شما خبر رسیده شخصی شمشیر و مرکب در اختیار او می‌گذارد تا در راه خدا جهاد کند. دوستانش به او خبری می‌دهند که جنگیدن به همراه این افراد جایز نیست و به او می‌گویند: تجهیزاتی را که از آن مرد گرفته، به او برگرداند.امام (ع) فرمود: این کار را باید بکند و آن‌ها را باید به صاحبش برگرداند. مرد گفت: برای یافتن آن شخص رفته ولی او را پیدا نکرده است و به او گفته‌اند که او مرده است.امام (ع) فرمود: حال که چنین است در مرزهای اسلام به مرزبانی بپردازد ولی نجنگد. گفتم: (در مناطقی) مانند: قزوین، عسقلان، دیلم و شبیه به آن‌ها (که اهل شرکند) مرزبانی کند؟ امام (ع) فرمود: آری.آن مرد پرسید: اگر دشمن به منطقه‌ای که وی مرزبانی می‌کند، حمله کرد او چه کند؟فرمود: از کیان اسلام، دفاع کند. گفت: یعنی جهاد کند؟ فرمود: نه، مگر این که خطری خانه و کاشانه مسلمانان را تهدید نماید.مثلًا اگر روم به سرزمین مسلمانان تجاوز کند، نظر تو این است که نباید جلوی آن‌ها بایستند؟! آن گاه امام فرمود: مرزبانی کند ولی نجنگد در عین حال اگر بر کیان اسلام خطری پیش آید باید با دشمن بجنگد البته هدف فقط دفاع از اسلام باشد نظری به حاکم جور نداشته باشد و جنگ با کفار را یک وظیفه فردی در برابر اسلام بداند زیرا اگر اسلام متلاشی شود یاد محمد (ص) نیز از ذهنها محو خواهد شد. چنان که می دانیم کمک به سلطان جور و در رکاب او جهاد و خدمت کردن از بزرگترین معاصی به شمار می رود لذا در صدر روایت فوق امام رضا علیه السلام شخص را از همراهی با بنی عباس در جنگ مستقیم منع می فرماید.ولی ضمن تجویز مرزبانی چنین بیان می فرماید که اگر خطر کیان اسلام را تهدید می کند حرمت جهاد به همراه حاکم جائر نیز برداشته می شود و شخص مکلّف به جهاد در کنار اوست.زیرا شکست سپاه اسلام در چنین حالتی موجب سلطه دشمن و در نهایت از میان رفتن نام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. حال برادر شیعی ما که امام رضا علیه السلام را امام مفترض الطاعه می داند و برادر سنی ما که آن حضرت را از بزرگان اولیاء الهی دانسته و به زیارتش می رود،باید در این روایت با کمال بینش و بصیرت تأمل کند و فاصله خود را با آن حضرت بسنجد. امام علیه السلام برای آن که مبادا روم (که مصداق آن روز جبهه کفر است) بر سرزمین و نسل مسلمین مسلط شود شیعیان خود را امر می نماید که در کنار حکام بنی عباس ـ نه برای آنها بلکه برای دین ـ بجنگد.همان حاکمانی که قاتلان آن حضرت و پدران و فرزندان و شیعیانشان بودند. و حتی از اینکه سؤال کننده خود به بداهت این مطلب پی نبرده است ابراز شگفتی می نماید. و امروز قصه همان قصه است.روم روزگار ما ـ که متمثل در استکبار جهانی و صهیونیسم خبیث است ـ کمر همت بسته تا نه فقط با تیر و کمان و شمشیر و نیزه بلکه با هجوم اقتصادی و نظامی و از همه مهم تر فرهنگی به حذف نام پیامبر صلی الله علیه و آله همت گمارد.اینک هر یک از ما باید بیندیشیم که آیا بر سر مرزهای واقعی به مرزبانی و جنگ مشغولیم و یا با به جان یکدیگر افتادن خدای نخواسته دشمن را در محو نام پیامیر یاری می کنیم؟


سه شنبه 8 دی 1394 ساعت 22:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن