تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805474717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داغ حاجیان شهید فاجعه منا فراموش شدنی نیست/ آل سعود تا کی می‌تواند زمان بخرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: داغ حاجیان شهید فاجعه منا فراموش شدنی نیست/ آل سعود تا کی می‌تواند زمان بخرد؟
دوم مهرماه سال جاری،فاجعه ای تلخ در مراسم رمی جمرات رخ داد که قلب جهان اسلام را جریحه دار کرد،قربانگاه منا به محفلی برای وداع حجاج خانه خدا مبدل شد،حادثه ای که تاکنون،جز تحویل اجساد قربانیان از سوی آل سعود،شاهد اقدام خاص دیگری از سوی این حاکمیت بی کفایت نبوده ایم.

محسنی/منا
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در دوم مهرماه سال جاری مقارن با 10 ذیحجه 1436ه.ق،فاجعه ای تلخ در خیابان 204 و در حین انجام مراسم رمی جمرات حادث شد و تعداد کثیری از زائران خانه خدا در این روز به دیار حق شتافتند.


پس از این رخداد تلخ،به تدریج آمار کشته شدگان افزایش یافت و در نهایت طبق آخرین آمار اعلام شده قریب به 464 ایرانی در این حادثه جان به جان آفرین تسلیم گفتند.


ایران تنها کشوری نبود که حجاج خود را در اثر بی کفایتی خاندان آل سعود از دست داد،بلکه کشورهای دیگری همچون نیجریه،مالی،مصر،اندونزی و...نیز در این حادثه تلخ قربانی دادند اما بیشترین آمار تلفات جهان اسلام در این فاجعه حزن انگیز و تاسف آور از ایران بود و بدون اغراق رساترین اعتراض و پیگیرترین کشور در دفاع از حقوق قربانیان و بازماندگان نیز ایران بود.


ابعاد تاثر برانگیز این حادثه به اندازه ای بود که به سرعت در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت و موجی از حزن و اندوه را در جامعه ایرانی جاری و ساری ساخت.


حادثه ای که گفته می شود به دلیل حرکت کاروان محمد بن سلمان،جانشین ولیعهد سعودی و انسداد و اختلال در تردد برخی معابر همچون خیابان 204 رقم خورد،که البته با وجود محرز بودن سو مدیریت و بی کفایتی آل سعود، حاکمیت عربستان علت آن را بی نظمی زائران و حجاج عنوان نمود !


بهانه ای واهی و بی پایه ای که بیشتر به فرافکنی شباهت داشت وگویی دولت عربستان با هدف مبرا قرار دادن خود از مدیریت غیراصولی آن را مطرح کرد.


البته این رخداد مسبوق به سابقه نیز بود و در ادوار گذشته نیز اتفاقاتی مشابه حادث شده بود که همگی موید عدم شایستگی آل سعود برای مدیریت چنین اجتماع عظیمی است.


عدم همکاری آل سعود و گستاخی آنها نیز مزید بر علت شد تا عمق جراحت و اندوه این غم بیش از پیش بر دل نشیند.


سایه سنگین ابهام و سردرگمی در فضای غمبار این حادثه سنگینی می کرد که در تاریخ 9 مهرماه(یک هفته پس از رقم خوردن این فاجعه)مقام معظم رهبری در مراسم دانش آموختگی،تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)نوشهر در واکنش و بیاناتی قاطع،صریح و کوبنده فرمودند:اندک بی احترامی به حجاج ایرانی و عمل نکردن به وظایف در قبال بدن های مطهر،عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.


اندکی پس از بیانات معظم له گره های کوری که در دستان آل سعود فشرده شده بود آرام آرام باز شد و با باز شدن ناگهانی فضا،امکان تعامل میان مسئولان دو کشور برای پیگیری حق و حقوق متوفیان و بازماندگان آنها،شناسایی و انتقال اجساد به ایران تسهیل شد.


اقدامات مثبت بسیار سازنده ای از سوی سازمان حج و زیارت،وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،دستگاه دیپلماسی و نهادهای ذیربط انجام شد و با عزم و تلاشی جهاد گونه در آن فضای ملتهب،حجاج ایرانی قربانی شده شناسایی و به ایران بازگشتند.


تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب،یکی دیگر از موارد حائز اهمیتی بود که با هدف روشن شدن ابعاد،عمق و علل فاجعه مطرح شد.


اقدامات،پیگیری ها و تحقیقات متعددی از سوی سازمان حج و زیارت و دستگاه های مسئول عملیاتی شد که در نهایت ریاست سازمان حج و زیارت برخی از عوامل موثر در شکل گیری این حادثه را به شرح ذیل عنوان کرد:


-استقرار 25 هزار نفر در 220 متر فضا و عدم وجود راه خروجیِ اضطراری


-ناهماهنگی میان نیروهای پلیس آل سعود


-عدم نظارت کافی از اتاق کنترل به دلیل فقدان دوربین های کافی در محدوده وقوع حادثه


-عدم وجود فن،پنکه و سیستم تهویه مناسب


-مسدود بودن مسیرهای خروجی


-فقدان امکانات امداد رسانی به میزان کافی


-عدم وجود درمانگاه هلال احمر مناسب در خیابان محل حادثه


-توقف خودروی پلیس و کم عرض شدن بخشی از خیابان 204


-تاخیر در ورود آمبولانس و...


برخی از دلایل ایجاد این فاجعه بود که همگی موید یک موضوع است و آن بی تدبیری خاندان آل سعود در مدیریت جمعیت انبوه زائرین خانه خدا به عنوان کشوری که مسئولیت اصلی تامین امنیت زوار را بر دوش دارد.


با توجه به میزبانی عربستان،مسئولیت این حادثه تماما بر عهده حاکمیت این کشور است و قاعدتا دولت مذکور است که باید پاسخگو مطالبات بازماندگان این فاجعه باشد.


**مجازات،غرامت و مستند سازی


مجازات عوامل این فاجعه،پرداخت غرامت به بازماندگان متوفیان و مستند سازی عربستان از آن روز تلخ و غمبار از مطالباتی است که از سوی مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان تکلیف وظیفه عربستان مطرح شده است.


سعید اوحدی،رئیس سازمان حج و زیارت نیز در تاریخ 7 آذرماه در گفتگو با یکی از سایت های خبری بر تلاش مجموعه تحت مدیریتی خویش و وزارت امور خارجه برای پرداخت غرامت از سوی عربستان خبر داد.


اگر چه بعد از وقوع این فاجعه اقدامات بسیار سازنده ای از سوی دستگاه های ذیربط و متولی همچون سازمان حج و زیارت،سفارت ایران در عربستان،وزارت امور خارجه و بعثه مقام معظم رهبری در عربستان عملیاتی شده است،اما متاسفانه تاکنون اقدامی جدی از سوی دولت عربستان برای جبران مافات انجام نشده است.


شاید تنها اقدام مثبت عربستان به بازگرداندن اجساد قربانیان باز می گردد که آن هم نه از سر حسن نیت آل سعود،بلکه نتیجه اقتدار و پیام صریح مقام معظم رهبری و پیگیری های سازمان حج،وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه بوده است.


بطور یقین با توجه به عهده دار شدن مسئولیت پیگیری این فاجعه از سوی وزارت امور خارجه(معاونت کنسولی)، تدابیر مقتضی در این خصوص اندیشیده شده،اما سکوت عربستان در برابر این فاجعه نیز تامل برانگیز به نظر می رسد و ظاهرا آل سعود مُتِرَصِد این است تا با خرید زمان از عمق فاجعه بکاهد.


نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم داغدار ایران همچنان چشم انتظار محاکمه عوامل این حادثه،پرداخت حق و حقوق خانواده متوفیان هستند.


امری که شاید با عجین شدن صلابت و اقتدار کم نظیر ایران اسلامی به نحو مطلوب تری منتج به نتیجه شود، تا شاید اندکی از درد و آلام خانواده های داغدار را آرم سازد.


آخرین اخباری که در خصوص پیگیری این فاجعه بر خروجی رسانه ها و سایت های خبر قرار گرفته مربوط به اظهارات سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می شود.


نوذر شفیعی،در تاریخ اول دی ماه از نشست اعضای کمیسیون با معاونت کنسولی وزرات امور خارجه(حسن قشقاوی)و رئیس سازمان حج و زیارت(سعید اوحدی)خبرداد.


ظاهرا برای پیگیری حقوقی این فاجعه مواردی همچون اقامه دعوا در مجامع بیل المللی،دیوان بین المللی کیفری طرح شکایت در دادگاه های داخلی و اقامه دعوا در دادگاه های عربستان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت انتخاب گزینه آخر به عنوان راهکاری برای پیگیری این فاجعه در اولویت قرار گرفته است.


امید آن می رود همچون گذشته آنچنان به ابعاد و مختصات این فاجعه پرداخته شود که روند عادی سازی این واقعه تلخ به شکست بینجامد وبه تعبیر مقام معظم رهبری این حادثه تلخ نباید فراموش شود و باید با قاطعیت تمام پیگیری شود.


امری که در صورت تحقق علاوه بر رسوایی هرچه بیشتر آل سعود و احقاق حق بازماندگان متوفیان منا،دقت نظر و ممارست جمهوری اسلامی ایران را درپیگیری حقوق حقه خویش،مجددا به رخ جهانیان خواهد کشید.





۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن