تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804140780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سود رسانه ای؛ پادزهر فضای مجازی وکمک به کاهش آسیب های اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سود رسانه ای؛ پادزهر فضای مجازی وکمک به کاهش آسیب های اجتماعی
سواد رسانه ای در یک تعریف کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات و محتواي آن ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد وبه اصطلاح سره را از ناسره جدا كرد.
کد خبر: ۵۵۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ - 28 December 2015


رسانه ها در مزرعه اذهان به «کاشتن» مشغولند. این جمله نشانگر مهمترین و تاثیرگذارترین نظریه در نقش اجتماعی رسانه، يعني «نظریه کاشت»است. هر چند اين نظريه ابتدا به قدرت نفوذ دستگاه تلويزيون بر مخاطب صحه مي گذاشت اما امروزه فرهنگ سازان جهاني ابزارهاي بسیارمتنوع تری همچون اینترنت، بازی های رایانه ای و شبکه های اجتماعي را در راستاي جهت دهي و همراهي مخاطب و كاربر با اهداف ترسيم شده خود در اختیار دارند؛ بدیهی است ارتباط تاثیر و تلقی ذهنی القا شده از سوی این رسانه ها با حرکت جامعه از واقعیت دنیای خود به سوی واقعیتی که رسانه ها، سایت ها و بازی های رایانه ای و هم اكنون در ابعاد وسيع شبكه هاي اجتماعي طبق امیال برنامه ریزان پشت پرده آنها نشان می دهند؛ باید مورد توجه برنامه ریزان اجتماعی و فرهنگي کشور قرار گیرد.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، به نقل ازخبرگزاري جام جم، علي اكبر محزون، ‌مدير كل دفتر اطلاعات،آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره رشد طلاق در استانهاي گيلان،‌ خراسان رضوي و كرمانشاه هشدار داده و گفته در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته طلاق در كشور 2/4 درصد رشد كرده است.

محمدرضا كهنوج، نماينده كرمان نيز در اين باره گفته است: رواج استفاده از ماهواره و فضاي مجازي تاثير زيادي روي خانواده ها داشته، اين عوامل در گذشته مطرح نبود اما اين روزها فراگير شده و چون خانواده ها نحوه استفاده درست از فناوري را فرانگرفته اند تحت تاثير نكات منفي آن قرار گرفته و دستخوش آسيب مي شوند.

گسترش نفوذ فضای مجازی در عصر کنونی، موضوعی نوپدید است که با وجود مزایایی که دارد، بسط آسیب‌های فردی، اجتماعی را در سطوح و ابعاد گوناگون ملی ـ بومی جامعه به همراه دارد؛ شناسایی این آسیب‌های نوپدید در جامعه و لزوم آگاه‌سازی مخاطب و كاربر نسبت به اثرات سوء‌ این فضا‌ها، ‌بسیار ضروری است و می‌تواند فضای مجازی را از غولی ترسناک و مخرب به ابزاری برای پيشرفت، ارتباط بهتر و تسهیل توسعه جامعه در راستای زندگی بهتر تبدیل کند.

کاربر فضای مجازی با کاربرد نرم افزارهایی مثل اينستاگرام و تلگرام و ده‌ها نرم افزار مشابه دیگر در هاله‌ای از امواج و دریایی از اطلاعات غوطه وراست و این طلیعه عصر جدیدی است که بر پایهٔ ارتباطات واطلاعات شکل گرفته است. تنها افراد یا ملت‌هایی قادر به بهره گیری بهینه از عصر جدید برآمده از اين نوع تكنولوژي ها خواهند بود که از قدرت و توان لازم برای پالایش امواج و سازماندهی اطلاعات برخوردار باشند.

استفاده از فضاي مجازي درکنار کارکرد های مثبت، داراي كاركردهاي منفي يا کژکارکرد نيز هستند و آسیب هایی از سوی آنها براي فرد و جامعه متصور است؛ حاکمیت فرهنگی جریان مسلط به فناوری اطلاعات، شکل‌گیری هویت مجازی، شکسته شدن مرز بین فضای حقیقی و فضای مجازی، زمینه‌سازی گسست نسلی، بلوغ جنسی زودرس در اتاق‌های گفت‌وگو و شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد اینترنتی، ترویج نظام سرمایه داری و الگوی زندگی مصرفی، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، تأثیرات منفی رفتاری، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع نمونه هاي بارز كاركردهاي منفي اين فضاست.

متاسفانه به دلايل متعدد در کشور ما به موازات ورود فن‌آوری‌ها و توسعهٔ اینترنت و فضای مجازی برنامه ریزی و راهکار مؤثر برای مقابله با این گونه آسیب‌ها تدبیر نشده ‌و این امر موجب افزایش دامنهٔ این گونه آسیب‌ها در جامعه شده است. از این رو هر چه فناوری های ارتباطات و اطلاعات در بستر زمان بیشتر متحول می شوند، نیازما به یادگیری و آموزش برای درك دنیای جدید و استفاده از ابزار ها و امکانات آن نیز افزایش می یابد، چراکه ضعف آموزش و آگاهی نسبت به دنیای ارتباطات ومقتضیات آن چیزی جز عقب ماندگی و تشدید آسیب ها به همراه نمی آورد.
یکی از راه های مقابله با آسیب های اجتماعی ناشی ازاستفاده نامطلوب از رسانه ها، آموزش سواد رسانه ای  و تفكر انتقادي در مواجهه با آنهاست تا مخاطبان استفاده هوشمندانه ای از فضاي مجازي داشته باشند.

 سواد رسانه ای در یک تعریف کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات و محتواي آن ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد وبه اصطلاح سره را از ناسره جدا كرد.

بنابراين، آموزش مستمر مهارت اجتماعی سواد رسانه اي و تكرار آن به موازات گسترش استفاده از تكنولوژي هاي تعاملي و خلق فضاي ناشي از آن از سوی رسانه های جمعی به گروه های اجتماعی جامعه، فرهیختگان، رهبران فكري و مخاطبان رسانه ها و تدوین سیاست های اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای برای اشاعه و انتقال این مهارت اجتماعی همراه با گنجاندن روشهاي تفكر انتقادي در منابع آموزشي در سطوح مختلف مي تواند آسيب هاي منفي ناشي از فضاي مجازي را به حداقل رسانده و مخاطب را برای بهره برداری مفید و سودمندانه از مسائل زندگی و حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نظام مصرف رسانه ای آماده کند.


























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن