محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847297600
خبر گزاری فارس - یادداشت/ حجتالاسلام رضائی مهندسی تمدن اسلامی چگونه محقق میشود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ حجتالاسلام رضائی
مهندسی تمدن اسلامی چگونه محقق میشود
جدیترین بحرانی که در طلیعه هزاره سوم تمامی مردم جهان را فرا گرفته است، یک نابهنجاری و نابسامانی در فضای فکر و عمل است.
به گزارش خبرگزاری فارس حجتالاسلام عبدالعلی رضائی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در مقالهای با عنوان «شبکه تحقیقات، بستری کارآمد برای تولید و تکامل علم» به بررسی فرآیند شبکهای شدن تحقیقات به شرح ذیل پرداخته است.
مقدمه:
مدیریت شبکهای تحقیقات نوع تازهای از فعالیتهای سازمانی در عرصه تحقیقات و پژوهش است کـه هدف نهایی آن بستـر سازی برای تولید اجتماعی علم و اطلاعات با جهت گیـری الهی است.
فرآیند شبکهای شدن فعالیتها از جمله تحقیقات موجب قوت بخشیدن نهادهای غیر متمرکز و تضعیف سازمانهای متمرکز میشود. این تحولات به نوبه خود تقابل میان سازمانها و تشکلهای بسته و ایستا با نهادهای مشارکتی و انعطاف پذیر را در پی خواهد داشت، سازمانهای شبکهای به تدریج منطق خاص خود را بسط میدهند و بر دیگر سازمانها و تشکل ها برتری خود را اثبات میکنند.
مدیریت شبکهای با مشخصههایی که برای آن برشمرده شد در ساختار و کارکردهای غالب خود از انعطاف زیاد برخوردار است و گسترش پذیر و بسط یابنده در عین حال متکی به منطق شبکه است.
در مدیریت شبکه ای، مجموعه ای از شبکه ها قرار دارند که هر شبکه از شماری نقاط و اتصال یا گره، مشابه سلسله اعصاب تشکیل یافته که اطلاعات در میان آنها جریان می یابد وکنترل بر شبکه از طریق آنها اعمال می شود.
دینامیسم درونی مدیریت شبکهای مستمراً در کار شکل دادن به روابط درونی شبکه است و از این مسیر با پیروی از منطق شبکه دائماً در کار مرز شکنی و فرآروی از چارچوب موجود و استقرار مفاهیم، ساختارها و محصولات فراگیرتر خواهد بود. برخی از جنبههای عملکرد منطق شبکه عبارتاند از:
معماری ساختار مدیریت شبکهای به گونهای سیال، دائمی و لحظه به لحظه در حال تطور و تکامل است و مستمراً اشکال تازه ای را به ظهور می رساند. در درون شبکه تحقیقات، اطلاعات با سرعت و در حجـم زیاد از نقطه ای به نقطه دیگـر منتقل می شود و نظارتهـا وکنترل های صرفاً کمی، بی اثر می شوند، نیروی انسانی موجود در نظام شبکه ای متناسب با سطح حضور در «تولید، توزیع ومصرف» اطلاعات سهم تأثیر پیدا می کنند وقابلیت های نهفته امکان بروز و ظهور می یابند. استعدادهای افراد واجد پیوند های استراتژیک با شبکه، فعال می شوند و بخشهای کم اهمیت و افراد فاقد پیوند از فعالیت باز می مانند.
وجود نهادهای غیر متمرکز شبکه ایی در کنار، نهادهای متمرکز که به نمایندگی از اراده و اختیار دیگران «قدرت، اطلاعات و ثروت» را در اختیار دارند، از یک سو زمینه ساز پیدایش رقابتی سالم بین این دو نهاد خواهد شد و از سوی دیگر بدلیل قدرت تحرک و کارآمدی بالای سازمان شبکه ایی چنان موجب تضعیف سازمانهای متمرکز می شوند که تـوانایی «پیش بینـی، هدایت وکنترل اطلاعات» را از دست می دهند، لذا این رویارویـی می تواند در تحولات و مسیر تبدیل از ساختار متمرکز بسوی ساختار شبکه ای و غیر متمرکز بحرانهای بزرگی را ایجاد کنند به این ترتیب برای تحقق نظام شبکه ای می باید از مدلهائی با شیب مناسب بهره گیری کرد.
بنابراین مدیریت شبکهای تحقیقات پیدایش ساختار نوینی را در عرصه ساماندهی تحقیقات بررسی می کند که بسته به نوع فرهنگ ها در شکلهای مختلفی تجلی یافته است. این ساختار نو حامل یک شیوة جدید در عرصه روابط اجتماعی تولید علم است که مبتنی بر مشارکت کلیه نیروهای انسانی بعنوان اصلیترین سرمایه اجتماعی شکل می پذیرد. البته تولید علم که محصول تحقیقات است خود از یک فرآیند پیچیده برخوردار است؛ پس مدیریت شبکه ای تحقیقات عبارتاند از:
شیوهای غیر متمرکز در فضای تحقیقات است که میتوان بوسیله این شیوه تحقیقات را به صورت فرآیندی در کلیه مراحل «پیدایش، تغییرات و تکامل» مدیریت نمود. در این شیوه ارتقاء و توسعه تحقیقات متکی به ساختار شبکه ای و مدیریت مبتنی بر ساختار شبکه ای است.
بدین ترتیب ویژگی مهم ساختار شبکه ای امکان حضور و مشارکت بخشیدن همه توانمندیها در عرصه تحقیقات است. با این شیوه و تکنیک امکان شناسائی تمامی ظرفیتهای نهفته اجتماعی و بکارگیری آنها برای یک خیزش همگانی و دگرگون سازی تمامی روابط و ساختارها و مفاهیم اجتماعی فراهم میآید.
- مفهوم مدیریت شبکه ای تحقیقات
مدیریت شبکه ای تحقیقات از ترکیب سه واژه مدیریت، شبکه و تحقیقات تشکیل گردیده است. ساماندهی تحقیقات، فعل اصلی در این فرآیند است. به عبارت دیگر واژه تحقیقات در اینجـا موصوف است. و شبکه و مدیریت اوصاف تحقیق هستند. وصف اول تحقیقات، شبکه است یعنی تحقیقاتی که دارای وصف شبکه ایی می باشد.
وصف دوم تحقیقات، مدیریت است، یعنی مدیریت شبکه ایی که جزء اوصاف تحقیقات هستند، پس تحقیقات، هم نیاز به مدیریت دارد و هم نیاز به یک ساختار شبکه ای که این شبکه به همراه مدیریت می توانند ساماندهی تحقیق را ایجاد کنند. با این توضیح مشخص می گردد که بحث مدیریت شبکـه ای تحقیقات به عنوان یک زیـر ساخت بنیادی مطـرح می باشد که هدف نهایی آن زمینه سازی و بستر سازی برای تولید اجتماعی علم واطلاعات است.
- ضرورتهای ایجاد مدیریت شبکه ای تحقیقات
جدیترین بحرانی که در طلیعه هزاره سوم تمامی مردم جهان را فرا گرفته است، یک نابهنجاری و نابسامانی در فضای فکر و عمل است. بدون شک هر جامعه ای برای عمل کردن نیاز به اندیشیدن دارد و برای هماهنگی حداکثری در عرصه عمل و مصون ماندن از خطای در اندیشه، به روش درست اندیشیدن محتاج است. به عقیده ما روش درست اندیشیدن می بایست از یکسو با فطرت انسان هماهنگ بوده و از سویی دیگر همزمان باید براساس آن فطرت، ایجاد کارآمدی در عمل کند و اگر با محیط پیرامونی خودش – که مهد پرورش انسان است – ناهماهنگ باشد، موجب ناهماهنگی در کل رفتار بشر خواهد شد. البته تغییر و تحول و نو شدن برای هر انسان و هر جامعهای در ابعاد فراوان و مختلفی که دارد مطلوب و ضروری است و این دو نهایتاً متناسب با شأن و منزلتی که دارند هویت جدیدی را برای خود ایجاد می نمایند. برای ایجاد تغییر و تحول نیازمند دیدگاهی هستیم که پذیرای این تغییر و تحول باشد.
تمدن های مادی در سده اخیر کوشیده اند که نظام یکپارچه و هماهنگی را برای تفکر و عمل خودشان ایجاد نمایند. نظام های سازنده تمدن مادی در اشکال مختلف مارکسیسم و لیبرالیسم در طراحی نظامات مادی خود با استفاده از ابزار های سیاسی، فرهنگی واقتصادی و با بکارگیری اهرمهای مختلف، لایه های اجتماعی را سازمان داده و ترتیب و تنظیم خاصی را ایجاد نموده و متناسب با شرایط و اقتضائات اقدام به تولید، توزیع و مصرف در سه محور "قدرت، اطلاعات و ثروت" نموده اند.
اما در دهه اخیر شاهد هستیم که اهرم اطلاعات نقش و جایگاه ممتازی یافته است. در عصر جدید که شاهد رشد یکباره در میان تمام جوامع هستیم، اطلاعات، محور توسعه قرار گرفته است. با محور قرار گرفتن توسعه ارتباطات و اطلاعات، مرزها و ساختارهای اجتماعی به شدت دستخوش تغییر وتحول قرار گرفته است و نظام تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجراء را مورد تأثیر قرار داده است.
امروزه توسعه اطلاعات به اندازه ای سرعت یافته است که نظام تصمیم گیری در نهاد هایی همچون خانواده، سازمانها، بنگاهها و نهایتاً حکومت ها دستخوش یک تحول عظیم گردیده است. بنابراین در عصر کنونی که شاهد توسعه ارتباطات و پیچیده تر شدن آن در جهان اطراف خود هستیم، ابزارهای سنتی قادر بر ساماندهی ارتباطات و اطلاعات نیست.
آنچه بیش از حد مشهود می باشد این است که دگرگونی در اندیشه که به دنبال دگرگونی در ابزار صورت گرفته است، ضرورت بازبینی و مهندسی مجدد اجتماعی را ایجاد کرده است که این بازبینی می بایست منجر به توسعه مفاهیم و ابزارهای مفاهمه شود.
هم اکنون ما در یک رویارویی جدید با نظامات مادی قرار گرفته ایم که تداوم و حیات جامعه ما منوط به تصمیم گیری درست در این حیطه می باشد. تداوم توسعه ارتباطات امری مشهود است و ما محتاج شناخت این پدیده جدید هستیم. به تعبیر دیگر متناسب با این توسعه جدیدی که در حوزه تمدن اتفاق افتاده است، نیازمند توسعه فهم می باشیم که این توسعه فهم نهایتاً باید منجر به توسعه عقلانیت اجتماعی شود و بعـد از آن نیازمند توسعه مفاهیمی هستیم که به عنوان ابزار از آنها استفاده می کنیم ؛ که در نتیجه توسعه فهم به توسعه مفهوم و نهایتاً به توسعه تفاهم و مفاهمه ختم شود.
در این چرخه و گردونه، سه واژه «توسعه فهم»، «توسعه مفاهیم»، «توسعه تفاهم» دائماً بر روی یکدیگر اثر گذاشته و توسعه فهم اجتماعی در توسعه مفهوم و آن نیز در توسعه تفاهم و کارآمــدی اثر می گذارد و هر اندازه توسعه تفاهم در جامعه بالاتر رود، بازخور و تأثیر آن مجدداً در توسعه فهم جامعه ملاحظه و مشاهده می شود.
در این بستر گذر از نابهنجاریها و ایجاد یک تفاهم قوی در سطح جهانی برای ما به عنوان یک جامعه ای که از یک پایگاه اعتقادی برتر برخوردار هستیم بیش از دیگر جوامع ضرورت دارد؛ زیرا ما مدعی برتری و کمال در فضای حوزه اعتقادات و عمل می باشیم و از این رو احتیاج به یک ابزار بسیار قوی برای ساماندهی نظام فکری خود هستیم.
- فقدان نظام یکپارچه فکری در تنظیم ارزشی - رفتاری
البته یکی از مسائل مبرم و مهم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فقدان یک نظام یکپارچه فکری برای تنظیم ارزشها، باورها، و رفتارها براساس مبانی الهی بوده است.نظام فکری که بتواند علاوه بر ساماندهی حوزه اندیشه و تعامل فکری، هماهنگی در رفتار و عمل اجتماعی را ایجاد نماید و در زمینه های مختلف تمدنی نیازمندیهای ما را پاسخ گوید.
جامعه ما به عنوان یک جامعه متحول و تکامل گرا اقدام به انقلاب نموده است و به دنبال تکامل و عدالت حرکت می کند ؛ از این رو در ادامه اندیشه سیاسی خود باید منزلت والا و با ارزشی را متناسب با آرمانها و اندیشه سیاسی خود در حوزه انقلاب فرهنگی دنبال نماید، زیرا حیات جامعه ما در گرو تکامل بخشی به آرمانهایی است که به نحو کلی مطرح کرده است.
در این رهگذر یک تلاش گسترده برای دستیابی به چنین نظام فکری ای صورت گرفته است و خوشبختانه برخی از محققین در این خصوص در طول سه دهه گذشته بنیادها و بنیانهای این نظام فکری را پی ریزی کرده اند و الحمدالله توانسته اند «فلسفه شدن اسلامی» را که فلسفه ای ناظر به عمل است و براساس چارچوب های برخاسته از دین طراحی شده به جامعة علمی کشور، عرضه نمایند.
یکی دیگر از وجوه تکامل جامعه دینی این است که برای تولید اجتماعی علم باید ساز و کار جدیدی را در اختیار داشته باشد. بنابراین برای اینکه بتوانیم در ادامه آن حرکت بنیادین به حوزه گسترده علم دست یابیم وبه تعبیری جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم دینی را پشتیبانی نمائیم، احتیاج به مکانیزم و ساختار جدیدی برای تولید علم داریم.
از این رو نهادینه شدن تحقیق و تولید علم در جامعه ما نیازمند مهندسی مجدد در ساختارهای تولید علم دارد و برای گسترش و تعمیق حوزه علـم علاوه بر ایجاد پیوند میان افراد و نهادهای تحقیق و پژوهش، می بایست بستر مناسبی برای تحقیق و تولید علم فراهم شود. در این میان مدل شبکه ای تحقیقات به عنوان بستر تلاشهای فکری و قالبی که برای اندیشه های متنوع و مختلف امکان برقراری ارتباط را فراهم می سازد، می تواند راهگشای جامعه برای نیل به توسعه و تکامل باشد.
- جهتگیری الهی، هدف غایی مدیریت شبکه ای تحقیقات
بنابراین مدیریت شبکه ای تحقیقات با هدف حفظ و بسط جهت گیری الهی و اسلامی تولید علم و دانش، به دنبال تفاهم علمی بشر و ارتقاء سطح فهم و تفاهم می باشد و در جهت تکامل گرایی دینی حرکت می نماید. البته انجام این مسئله در نوع خود، کار جدید و تازه ای است که مستلزم گذر از مراحل گوناگون و ماهیتاً با پیچیدگی و حساسیت خاصی روبرو می باشد، اما از آنجا که به عنوان پیش نیاز اصلی توسعه و تولید علم محسوب می شود ؛ باید هر چه سریعتر به این امر مهم اقدام نمود و تردیدی به خود راه نداد.
اندیشمندان جامعه می بایست بـرای تولید علم بـه صورت اجتماعی اقدام و حرکت نمایند. در این فعالیت مشترک که در نهایت می بایست به یک نتیجه متنوع اما هماهنگ ختم شود، نیاز به یک ساختار و قالب مشترک و یکپارچه است تا امکان ساماندهی فعالیتهای گوناگون و متنوع را به صورت هماهنگ فراهم آید و از آنجا که مجموعه معارف و علوم در نتیجه تعامل اندیشه به وجود می آیند و تحقق این امر به صورت فردی و گسیخته امکان پذیر نمی باشد.
- عدم تناسب نظام نیازمندی ها با تحقیقات
در مقطع کنونی نظام تحقیقات و پژوهش مـا دچار یک هرج و مـرج در فضای تئوری و عمل می باشد ؛ البته نیروی انسانی به اندازه کافی وجود دارد ولی در بخش نرم افزار، نظام تحقیقات ما دچار نارسانی است و یک نابهنجاری در حوزه های «همکاری، همفکری و همدلی» تحقیقاتی قابل مشاهده می باشـد، به این معنـی که تحقیقات ناظر به نظام نیازمندیهای اصلی جامعه نیست. از سویی دیگر نوع تحقیقات در سطح خرد مسائل اجتماعی انجام می شود ودر سطح کیفی کمتر شاهد تحقیقات هستیم و در سطح توسعه نیز که فعالیت چشمگیری انجام نمیگیـرد. از سویی دیگـر نتیجه تحقیقات مورد ارزیابی قرار نمی گیرد و بازخورد گیری به عنوان یک اخلاق و رویه علمی مورد توجه نیست.
بنابراین برای ایجاد یکپارچگی در نظام تولید علم و دانش و معارف به یک الگو و قالب نیازمندیم که این قالب و ساختار امکـان برقراری ارتباط بین نظام نیازمندیهای اجتماعی با اندیشمندان، متفکران و نظـریه پردازان را ممکن می سازد. امروز چه بسا در جامعه ما نظریه پردازهای زیادی وجود داشته باشند که با حوزه بالا دستی وپائین دستی خود ارتباط ندارند. نظریه پرداز و ایده پرداز باید بتواند با مجموعه های دیگری مرتبط بشوند تا بتوانند ایده خود را محقق نمایند، بنابراین از سطوح نظریه پردازی تا سطوح عملیاتی شدن یک فکر نیاز به یک زنجیره ای از عوامل است که می بایست در ارتباط با یکدیگر به نتیجه برسند.
این ارتباط یک زنجیـره و مجموعه ای را می طلبـد که در یک ساختار جامع به نام " شبکه می تواند طراحی و تولید شود. وجود چنین ارتباطی لازمه فعالیت های هدفمند، سامان یافته و محققانه است. اگر جامعه ای بخواهد براساس نظام تحقیقاتش حرکت فعالانه ای داشته باشد، نیازمند به یک سامانه منسجم و قوی است. لذا ما برای ساماندهی تولید معارف دینی و الهی و در جهت تحقق بخشی به آرمانهای اساسی نیاز به الگو و مدل خاصی هستیم که در قالب سیستم اطلاعاتی و اطلاع رسانی با مفهوم متداول قابل تحقق نیست.
- تفاوت و تمایز مدیریت شبکه ای تحقیقات با شبکه های موجود
آنچه که از آن تحت عنوان مدیریت شبکه ای تحقیقات یاد می شود، مدیریتی است که بتواند نظام معرفت بشری را به صورت همه جانبه و هماهنگ سرپرستی کند ولی آن سامانه ای را که ما امروز تحت عنوان جامعه شبکه ای شاهد آن هستیم با اطلاعات و دانسته های بشر به صورت بخشی برخورد می نماید ؛ بدین معنی که برای اطلاعات اساسی و ارزنده بشر – که برخواسته از فطرت می باشد – در حوزه نظام اطلاعات جایگاه مؤثر و اساسی تعریف نمی نماید و جایگاه بسیار نازل و ناچیزی را برای آن اختصاص داده است. پس مدیریت شبکه ای تحقیقات در جهت سازماندهی فعالیت های متنوع از طریق برقراری ارتباط و پیوند بین آنها در یک منظومه به صورت غیر متمرکز اقدام می نماید.
مدیریت شبکـهای تحقیقات امکان سرپرستی و هدایت علمی در حوزه اطلاعات بشر را فـراهم می سازد و می خواهد بین تمامی اطلاعات پیوند برقرار نموده و به صورت یک نظام هماهنگ از این پیوند نتیجه بگیرید ؛ و این ساماندهی اطلاعات که به صورت غیر متمرکز انجام می گیرد، از محاسن و امتیازات شبکه است.
- شبکه تحقیقات، ابزار تکامل علم
به تعبیر دیگر شبکه، ابزاری است برای ساماندهی تکامل علم، و هدف هر شبکه کارآمد نمودن مفاهیم مربوط به اداره جامعه و هماهنگ سازی آن مفاهیم، بوسیله مدیریت بر تولید اجتماعی مفاهیم است.
از دیگر مزایای نظام مدیریت شبکهای تحقیقات آن است که قدرت انتقال نتایج تحقیق را به صورت هماهنگ در جامعه داراست. تأکید بر مسئله هماهنگی به این دلیل است که اگر یک ارگانیسم مثل بـدن انسان را در نظر بگیـریم کل این ارگان بوسیله رگهـا به یکـدیگر مرتبط میشوند ؛ این مجموعه رگها اعم از سرخرگ و سیاهرگ و مویرگ، مجراهایی هستند که خون را به صورت هماهنگ و به اندازه نیاز هر بخش به تمام بدن می رسانند. نظام تحقیقات به منزله خونی است که در پیکره جامعه جریان می یابد. حال اگر آن سیستمی که خون در آن جریان پیـدا میکند، نتواند کل ارگانیسم بدن را به صورت هماهنگ خون رسانی کند، خون به بخشهایی از بدن بیشتر و به بخشی نیز کمتر می رسد و در کل بدن نارسایی پدید می آید. مدیریت شبکه ای تحقیقات نیز همچون وظیفه ای را بعهده دارد که متناسب با نیازمندیهای کل جامعه و یا به تعبیری کل دنیا این فرآیند را مدیریت نماید که بین نظام نیازمندیها و نظام تحقیقات به صورت هماهنگ ارتباط برقرار کند.
- مدیریت شبکهای تحقیقات بستری برای گمانه، گزینش و پردازش اطلاعات
تحقیق به معنای محقق کردن ایده، نیاز و یا موضوعاتی است که قبلاً تحقق نداشته است و بدین لحاظ تحقیق و پژوهش برای ایجاد آن موضوع نیاز ضروری است ؛ یعنی بشر باید ابتدا اقدام به گمانه زنی نموده و سپس گمانه ها را گزینش کرده و در نهایت گمانه ها را پردازش نموده تا به اطلاعات جدیدی دست پیدا نماید، بنابراین اگر در تحقیق مورد نظر گمانه زنی صورت نپذیرد، حاصل آن یک تصمیم گیری غلط برای جامعه خواهد بود.
در نازلترین سطح تحقیق، اگر یک تحقیق فاقد جمع بندی و تفسیر باشد، اطلاعاتی به دست خواهد آمد که برای جامعه کارآمدی نخواهد داشت، پس تحقیق در جایگاه خود باید بتواند از طریق گمانه زنی فضای فرضی و عملی را برای دست یافتن به موضوع فراهم کند. غرض اصلی این است که باید از طریق مدیریت شبکه ای تحقیقات یک ساختار مناسب ایجاد شود که امکان پالایش تمامی گمانه ها را برای ما فراهم سازد، پس ساختار مدیریت شبکـه ای تحقیقات یک سامانه است که از طـریق برقـراری ارتباط بین مفاهیم علمـی امکـان دست یـابی به اطلاعات جـدید را فـــراهم می نماید. این دست یابی به اطلاعات جدید از مجرای گمانه زنی صورت می پذیرد. از آنجایی که ما با منظومه ای از گمانه ها رودررو هستیم، می بایست ساختاری در اختیار داشته باشیم که ظرفیت پذیرش تمامی گمانه ها را داشته باشد ؛ یعنی در حوزه تفکر و اندیشه باید بتوانیم سامانه ای را طراحی و مدیریت نماییم که تمامی گمانه ها وارد این سامانه شود و در مرحله بعد ارزیابی گردد و بهترین گمانه و یا مجموعه ای از گمانه های اصلح، گزینش شوند و در نهایت گمانه های گزینش شده پردازش و قابل مصرف گردند. در این میان شبکه باید سازوکاری را فراهم آورد که با ارتباط بین گمانه ها، کارآمدی آنها را مشخص نماید، در غیر این صورت اگر میلیونها گمانه وارد دستگاه اطلاعات بشر شود ولی امکان گزینش آنها وجود نداشته باشد اثر بخش نخواهد بود.
امروزه در فضای مجازی سایبر از طریق اینترنت امکان دست یابی به میلیاردها داده و اطلاعات وجود دارد و لیکن ما امروز شاهد سردر گمی و از هم گسیختگی در فضای اطلاعات هستیم. از مشکلات اساسی محققین در این فضای بزرگ مجازی که منظومه ای از اطلاعات در آن وجود دارد، این است که قدرت تصمیم گیری و انتخاب مفید و اصلح وجود ندارد. بشر به اطلاعات فراوان دسترسی پیدا کرده است اما این موضوع به جای یقین بیشتر و هماهنگی در عمل موجب تردید و سردرگمی بیشتر بشر گردیده است. به نظر مهم ترین و اساسی ترین مشکلی که در این فضا وجود دارد این است که یک مدیریت هماهنگ و مبتنی بر سعادت و تعالی بر فضای مجازی حاکم نیست، بلکه یک مدیریت جهت دار در جهت منفعت طلبی و سوداگری طبقه ای خاص صورت می پذیرد که هماهنگ با فطرت بشر و آرمانهـای متعالی بشـر نیست. لذا به دلیل اینکه مدیریت موجود به صورت بخشی و ناقص عمـل می کند، این ابـزار پاسخگوی نیازهای بشر نیست. البته بـه صورت وحله ای،کاربرد و کارآمدی دارد. پس قالب پیشنهادی باید بتواند اندیشه های مختلف و غیر متمرکز را با ایجاد امکان برقراری ارتباط بین آنها در یک منظومه سامان دهد.
- اهداف مهم مدیریت شبکه تحقیقات
یکی از اهداف مهم این سامانه، «تهذیب اطلاع رسانی» مراکز تحقیقات است. توسعه تهذیب اطلاع رسانـی بدین معنی است که همانگونه که بشر نیازمند تهذیب اخلاقی و پالایش نفس است، در بخش اطلاعات نیز محتاج تهذیب است؛ زیرا در نظام اطلاعات بشر اطلاعات هرز و کم فایده و فاقد ارزش نیز هم وجود دارد. به طور مثال اگر یک کشاورز بعد از بذرپاشی زمین را رها نماید، علف هرز محصول را نابود کرده و به محصول صدمه می زند و یا اینکه کیفیت محصول را پایین می آورد. یک کشاورز منضبط و دقیق قبل از اینکه دچار آفت شود، فرآیند تولید محصول را کنترل می نماید. ابتدا زمین را با یک ساز و کار خاصی شخم می زند ؛ مواد خاک زمین را اندازه گیری و بررسی می کند و کمبودهای مواد زمین را جبران می نماید. در انتخاب بذر بسیار دقت می کند و فرآیند دقیقی را تا رسیدن به محصول طی می نماید.
در حوزه اطلاعات نیز همین سرپرستی لازم است. لذا موضوع مدیریت شبکه ای اطلاعات مطرح می گردد ؛ یعنی اطلاعات نیاز به مدیریت و سرپرستی دارد که این مدیریت در شکل شبکه ای، این امکان را فراهم می سازد و از طریق مدیریت شبکه ما قادر به ایجاد تهذیب در حوزه اطلاع رسانی خواهیم بود. حاصل این مدیریت بایـد اطلاعات مفید بـرای جامعه واطلاعاتی درجهت تعالی و توسعه هماهنگ بشر باشد، البته مشکل عصر حاضر این است که اطلاعاتی که بشریت در اختیار دارد اتفاقـاً تهذیب می شود، ولی این تهذیب در جهت ناهماهنگ انجام می گیرد و اطلاعات ناب به حاشیه رانده می شود. این مطلب قابل دقت و تأمل است که تهذیب اطلاعات به معنی حذف اطلاعات نیست بلکه جای مناسب دادن به اطلاعات اصیل بشر است که به حاشیه رانده شده است.
- مزایای مهم مدیریت شبکه ای تحقیقات
از مزایای مهم مدیریت شبکه ای تحقیقات:
1. عدم محدودیت برای حضور کاربران است به دلیل غیر متمرکز بودن ؛
2. قابلیت توسعه متناسب با تکامل بشر؛
3. توزیع اختیارات بصورت گسترده در ساختار شبکه ائی ؛ ( در حالی که در ساختار مدیریت هرمی شاهد تمرکز اختیارات و حذف مشارکت هستیم.)
البته توسعه اختیار به معنی هرج و مرج نیست، بلکه بدین معنی است که با واگذاری اختیار در هر بخشی باید بتوانیم یک نظام هماهنگ ایجاد نماییم. بنابراین در نظام شبکه ای حضور هر سطح از اختیار مطلوب است و توسعه مشارکت صورت می پذیرد و در تولید اطلاعات هر شخصی به میزان ظرفیت و توانایی خود می تواند مشارکت نماید. اگر تولید علم بخواهد به صورت اجتماعی صورت بپذیرد باید امکان استفاده از تمامی ظرفیت اجتماعی وجود داشته باشد.
*خلاصه و جمع بندی
تمام سخن این است که قبل از هر گونه بهره برداری از اطلاعات ابتدا باید اطلاعات ساماندهی شود و این ساماندهی نیز باید در جهت هماهنگ باشد. این بستر سازی و ایجاد شرایط می تواند در حد اصلاح جهت گیریها در تحقیقات ونیز در مرحله حضور در تحقیق و تنظیم فعالیت های تحقیقاتی صورت گیرد تا در مرحله بهره برداری از اطلاعات به هدف مطلوب دست یابیم.
به عقیده ما این ابزار می تواند در راستای تحقق و سرعت بخشی به مهندسی تمدن اسلامی و تکامل بخشی نظام اطلاعات بشری گام مؤثری باشد.
انتهای پیام/ک
http://fna.ir/F1S29K
94/10/06 - 10:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
خبر گزاری فارس - حجتالاسلام محمدی: ضرورت جلوگیری از نفوذ دشمن در کشور/ فتنه 88 را نباید فراموش کرد
حجتالاسلام محمدی ضرورت جلوگیری از نفوذ دشمن در کشور فتنه 88 را نباید فراموش کردرئیس سازمان اوقاف با اشاره به لزوم شناخت برنامههای دشمن گفت فتنه 88 را نباید فراموش کرد زیرا دیدیم که به خاطر همراهی برخی از عناصر ناآگاه و مغرض زمینه برای حمایت سران استکبار از فتنه فراهم شد بهخبر گزاری فارس - آیتالله اراکی در افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی: ۳ بحران اساسی که جهان اسلام با آن دست به گریب
آیتالله اراکی در افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی ۳ بحران اساسی که جهان اسلام با آن دست به گریبان استدبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت امروز جهان اسلام با ۳ بحران اساسی نفوذ دشمن در مراکز تصمیمگیری تفرقه و ستیز داخلی و گسست درونیادداشت/حجتالاسلام رضا غلامی سقف تمدن نوین اسلامی متعلق به دوران ظهور است/10 دلیل امکان شکلگیری تمدن نوین اس
یادداشت حجتالاسلام رضا غلامیسقف تمدن نوین اسلامی متعلق به دوران ظهور است 10 دلیل امکان شکلگیری تمدن نوین اسلامیما وقتی میگوییم تمدن نوین اسلامی این یک شعار نیست توهم نیست امروز کاملاً زمینههای دستیابی به تمدن نوین اسلامی قابل بحث است بنابراین تمدنسازی یک پروژه نیست بلکهخبر گزاری فارس - کتاب «حماسه 9 دی» رونمایی شد خوراکیان: تولیدات موسسه انقلاب اسلامی اگرچه مرجعیت سند
کتاب حماسه 9 دی رونمایی شدخوراکیان تولیدات موسسه انقلاب اسلامی اگرچه مرجعیت سندی دارد ولی گام اول استامیر خوراکیان مدیر موسسه انقلاب اسلامی گفت آنچه در این موسسه تولید میشود اگرچه به لحاظ مرجعیت سندیت دارد ولی گام اول است و به عنوان اسناد اولیه و متون مبناست به گزارش خبرنگارخبر گزاری فارس - نامه اعتراضی نمایندگان به انتقال پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی از ایران به سودان
نامه اعتراضی نمایندگان به انتقال پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی از ایران به سوداننمایندگان در صحن مجلس در حال امضای نامهای در اعتراض به انتقال پایتخت تمدن اسلامی از ایران به سودان و درخواست از رئیس جمهور برای اقدام لازم در این باره هستند حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهرخبر گزاری فارس - مناجاتهای یک چوپان به چاپ ششم رسید
مناجاتهای یک چوپان به چاپ ششم رسیدمجموعه چوپان معاصر سروده رضا احسانپور برای ششمین بار از سوی انتشارات سروش تجدید چاپ شد به گزارش خبرگزاری فارس چاپ ششم کتاب «چوپان معاصر» مجموعه طنز رضا احسان پور با تصویرگری مجید کاظمی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد کتابخبر گزاری فارس - امیرنیا در گفتوگو با فارس: برگزاری هفتههای قرآن و عترت ارشاد از 25 دیماه ادامه مییابد
امیرنیا در گفتوگو با فارس برگزاری هفتههای قرآن و عترت ارشاد از 25 دیماه ادامه مییابدمعاون تبلیغ و ترویج ارشاد با اشاره به برگزاری هفتههای قرآن و عترت ارشاد در استانهای فارس و جنوب کرمان گفت برپایی این هفتهها با توجه به آمادگی استانهای منتخب از 25 دی آغاز و تا اواسط اسفنخبر گزاری فارس - معرفی هیأت داوری بخش فیلمنامه جشنواره خورشید
معرفی هیأت داوری بخش فیلمنامه جشنواره خورشیداعضای هیأت داوری بخش فیلمنامه پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید معرفی شدند به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا اصلانی هدی سیاه تیری ستاره سماوی و آرش رصافی بعنوان اعضای هیئت داوری بخش مسابقه فیلمنامه این جشنواره معرفی شدند و قرار اخبر گزاری فارس - محل شهادت سرداری در عراق که زیارتگاه شد+عکس
محل شهادت سرداری در عراق که زیارتگاه شد عکسکارگردان مستند عزیز بلد گفت برای ساخت مستند به محل شهادت سردار تقویفر رفتیم این محل توسط اهالی قریه عزیز بلد به زیارتگاه تبدیل شده بود محمد صادقی کارگردان مستند «عزیزِ بلد» در گفتوگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاریخبر گزاری فارس - تدوین «ایستاده در غبار» تمام شد/قصه «حاج احمد متوسلیان» در نگاه نو فجر
تدوین ایستاده در غبار تمام شد قصه حاج احمد متوسلیان در نگاه نو فجرتدوین اولین ساخته سینمایی محمد حسین مهدویان به اتمام رسید و فیلم به زودی آماده اکران در جشنواره فجر میشود به گزارش خبرگزاری فارس تدوین فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که مدتی پیش همزمان با فیلمبرداری-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها